Pas cu pas, ca şi cum un coleg priceput la Mate i-ar dicta soluţiile candidatului la repetenţie, care are nevoie de un 5 să treacă clasa, Consiliul Investitorilor Străini (FIC) i-a adresat o scrisoare Guvernului Dăncilă. Consiliul cere guvernului să îşi asume direct marile proiecte de infrastructură, prin înfiinţarea unei unităţi de proiect, care să funcţioneze ca un organism interministerial. Solicitarea investitorilor străini - companii care angajează peste 186.000 de persoane şi au o cifră de afaceri de 187 de miliarde de lei - vine pe fondul exasperării faţă de întârzierea marilor proiecte de infrastructură. Grupul Renault, unul dintre cei mai mari contributori la bugetul de stat al României, se roagă de ani de zile de autorităţi să tragă, cumva, o autostradă spre Vest, ca să poată exporta mai repede, mai sigur şi mai ieftin celebrele Duster-uri, care au umplut şoselele din Occident. Nokia a plecat de la Cluj şi pe argumente de infrastructură, iar firme mari, precum Mercedes, şi-au tot amânat investiţiile în România, câtă vreme infrastructura nu e pusă la punct. De 20 şi mai bine de ani, investitorilor străini li s-au umplut - nu doar podurile, ci şi depozitele, cu promisiunile diferitelor guverne. De fiecare dată, apărea câte ceva, de fiecare dată se blocau avizele pe undeva, de fiecare dată se contestau licitaţiile, de fiecare dată apărea câte un ţap ispăşitor, asta, în timp ce România livrează în cel mai bun caz câte 15-20 de kilometri de autostradă pe an. "Sunt bine cunoscute importanţa infrastructurii de calitate pentru creşterea economică şi, în egală măsură, întârzierile României la acest capitol. Lipsa infrastructurii frustrează mediul de afaceri, cetăţenii şi inclusiv autorităţile. Membrii Consiliului Investitorilor Străini cred că trebuie să trecem dincolo de permanenta întrebare «cine este de vină?» şi să vedem ce este de făcut de acum înainte", se spune tranşant în scrisoare.
"Din punctul nostru de vedere, o modalitate relativ simplă prin care câteva proiecte importante s-ar putea debloca şi finaliza este crearea unei unităţi dedicate proiectelor mari de infrastructură, care să aibă în arsenalul său toate instrumentele necesare pentru această misiune. Permiteţi-ne să explicăm", scriu investitorii străini, după care îi dau guvernului, "mură în gură", soluţiile cu liniuţe, cu tabele, pas cu pas, ca pentru un elev cu probleme la învăţătură. Am trăit s-o vedem şi pe asta: investitorii privaţi fac treaba managerilor de proiecte din guvern! Dă, Doamne, ca munca lor să nu rămână doar pe hârtie sau, şi mai rău, proiectul să fie aruncat la gunoi.