Pas cu pas, ca și cum un coleg priceput la Mate i-ar dicta soluțiile candidatului la repetenție, care are nevoie de un 5 să treacă clasa, Consiliul Investitorilor Străini (FIC) i-a adresat o scrisoare Guvernului Dăncilă. Consiliul cere guvernului să își asume direct marile proiecte de infrastructură, prin înființarea unei unități de proiect, care să funcționeze ca un organism interministerial. Solicitarea investitorilor străini - companii care angajează peste 186.000 de persoane și au o cifră de afaceri de 187 de miliarde de lei - vine pe fondul exasperării față de întârzierea marilor proiecte de infrastructură. Grupul Renault, unul dintre cei mai mari contributori la bugetul de stat al României, se roagă de ani de zile de autorități să tragă, cumva, o autostradă spre Vest, ca să poată exporta mai repede, mai sigur și mai ieftin celebrele Duster-uri, care au umplut șoselele din Occident. Nokia a plecat de la Cluj și pe argumente de infrastructură, iar firme mari, precum Mercedes, și-au tot amânat investițiile în România, câtă vreme infrastructura nu e pusă la punct. De 20 și mai bine de ani, investitorilor străini li s-au umplut - nu doar podurile, ci și depozitele, cu promisiunile diferitelor guverne. De fiecare dată, apărea câte ceva, de fiecare dată se blocau avizele pe undeva, de fiecare dată se contestau licitațiile, de fiecare dată apărea câte un țap ispășitor, asta, în timp ce România livrează în cel mai bun caz câte 15-20 de kilometri de autostradă pe an. "Sunt bine cunoscute importanța infrastructurii de calitate pentru creșterea economică și, în egală măsură, întârzierile României la acest capitol. Lipsa infrastructurii frustrează mediul de afaceri, cetățenii și inclusiv autoritățile. Membrii Consiliului Investitorilor Străini cred că trebuie să trecem dincolo de permanenta întrebare «cine este de vină?» și să vedem ce este de făcut de acum înainte", se spune tranșant în scrisoare.
"Din punctul nostru de vedere, o modalitate relativ simplă prin care câteva proiecte importante s-ar putea debloca și finaliza este crearea unei unități dedicate proiectelor mari de infrastructură, care să aibă în arsenalul său toate instrumentele necesare pentru această misiune. Permiteți-ne să explicăm", scriu investitorii străini, după care îi dau guvernului, "mură în gură", soluțiile cu liniuțe, cu tabele, pas cu pas, ca pentru un elev cu probleme la învățătură. Am trăit s-o vedem și pe asta: investitorii privați fac treaba managerilor de proiecte din guvern! Dă, Doamne, ca munca lor să nu rămână doar pe hârtie sau, și mai rău, proiectul să fie aruncat la gunoi.