Una dintre cele mai vechi şi mai frumoase biserici din ţară. Siluetă impunătoare, ziduri groase, de cetate. Intru cu sfială. Înăuntru, printre culorile vii ale sfinţilor, mă aşteaptă întâlnirea la care visez de mult: osemintele marelui domn Mihai Viteazul. Capul său, rămas după ce trupul i-a fost nimicit. Unica dovadă a trecerii lui prin lume. Fac câţiva paşi şi descopăr o adevărată necropolă domnească. Domnitori şi domniţe care au făcut istorie şi-au găsit aici tihna. În partea dreaptă a pronaosului, văd un sarcofag de marmură impunător. Pe placa mormântului stă scris un text al lui Iorga: "Aici odihneşte ceea ce crima şi impietatea au lăsat din trupul cel sfânt al lui Mihai Voievod cel Viteaz, iar sufletul său trăieşte în sufletele unui neam întreg, până ce Scripturile se vor împlini, când va afla în ceruri odihna drepţilor". Sub inscripţie se află capul lui Mihai Viteazul. Mângâi încet placa rece a mormântului. Poate că lumina fulgerelor ce ieşeau, cândva, din ochii lui cei năpraznici mă va mângâia cumva şi pe mine. Capul lui Mihai Viteazul. Relicva sfântă a românilor. Cu o odisee fascinantă. Povestea trădării altora, dar şi a înălţării unui neam. Iat-o...
Semnul cel rău
Drama a început în toamna anului 1600. Mihai Viteazul era încolţit de duşmani. Câteva luni mai devreme, fusese voievodul tuturor românilor. Acum pierduse şi Ardealul şi Moldova şi mare parte din Ţara Românească. Părăsit de cei mai mulţi dintre boieri şi retras în Oltenia, abia de mai rezista. Şi atunci s-a hotărât să meargă la împăratul de la Viena, să-i ceară ajutor. Să treacă în Ardeal şi de acolo mai departe, până la Viena, pentru a fi ascultat. Hotărâse să treacă în Ardeal prin pasul Vâlcan, drumul pe care circulau diligenţele şi căruţele, singura posibilitate, în vremurile acelea, când Valea Jiului nu fusese încă deschisă, de a ajunge în Ţara Haţegului. Până să intre în munte, a poposit într-un loc care astăzi se cheamă "Poiana lui Mihai", în satul Schela, ultimul sat gorjean la graniţa cu Ardealul. Priveliştea care îl înconjura pe Mihai îi tăia domnitorului răsuflarea. Soarele asfinţea peste munţi, şi lumina de aur topit a cerului părea să îi spună că va izbândi în toate. Dar tocmai atunci s-a arătat semnul cel rău, spune legenda. Ca lovit de un fulger, calul voievodului, de care Mihai nu se despărţea niciodată, a căzut din picioare şi a murit. Şi nu era ostenit. Îşi purtase stăpânul victorios prin atâtea bătălii! A fost o prevestire neagră. Unii dintre tovarăşii cu care pornise la drum l-au sfătuit să se întoarcă. Peste munţi, pe Vodă îl aştepta moartea. Mihai însă n-a ascultat şi a doua zi dimineaţă, coborând, a luat-o la drum către Petroşani. După opt luni, semnul cel rău se adeverea. Marele voievod a fost omorât. Azi în "Poiana lui Mihai" stă de veghe un vultur de bronz, un monument ridicat între războaie, la care oamenii vin în pelerinaj.
O duminică neagră
Pe 9 august 1601, Mihai a fost omorât. Sfârşitul lui e descris în toate cărţile de istorie. Se afla în cortul său, ridicat pe un câmp, lângă Turda, aşteptând solii generalului Basta, care îi promisese sprijin în luptele ce urmau. Aceştia au năvălit, însă, asupra lui, ucigându-l în mod barbar, scrie Nicolae Iorga în istoria sa.
Odată cu Mihai, sunt ucişi în cort alţi 18 credincioşi ai săi. Cei care scapă din luptă numai răniţi, chiar şi comandanţii unguri din oastea lui, sunt decapitaţi. Imperialii i-au prins şi i-au executat pe toţi. Dar noaptea de duminică neagră era abia la început. După ce l-au omorât, cu o furie neomenească, călăii lui Mihai Vodă i-au despuiat mai întâi trupul de haine (unul şi-a luat spre amintire surguciul de pe căciula voievodului, împodobit cu safire albastre), au jefuit apoi cortul şi restul averii lui găsite în tabără, şi cai, şi bani, şi tot ce se putea lua. Trupul voievodului a fost batjocorit pe îndelete. Zile în şir a zăcut gol, la marginea drumului. Capul l-au pus pe coapsa calului voievodului, ce fusese şi el omorât.
Aşa s-a întâmplat, în acel august 1601, moartea de martir a lui Mihai Voievod Viteazul. Cum pomeneşte cu tristeţe "Letopiseţul cantacuzinesc": "Şi căzu trupul lui cel frumos, ca un copaci... Şi-i rămase (...) gol, în pulbere aruncat, că aşa au lucrat pizma încă dinceputul lumii. Că pizma au pierdut pre mulţi bărbaţi făr de vină, ca şi acesta". Se spune că rămăşiţele trupului voievodului au fost îngropate de nişte sârbi, ca să nu-l mănânce câinii, într-un loc neştiut. Doar capul lui Mihai şi-a aflat, într-un târziu, locul şi odihna. Foarte târziu...
Jurământul sfânt
Se spune că după uciderea lui Mihai, capul i-a fost îmbălsămat şi i-a fost încredinţat unui boier al său, care l-a dus cu multă grijă şi plin de evlavie în Ţara Românească, la Mânăstirea Dealu. Multă vreme nu s-a ştiut bine cine a fost acel om devotat, care şi-a asumat o misiune aşa de grea. Adevărul a ieşit la lumină tot din hrisoave: În "Letopiseţul Cantacuzinesc" o poveste deosebit de emoţionantă: "Atunci au fost legat Mihai Vodă cu Turturea Paharnicul jurământ tare şi mare, cum să se caute unul pe altul până la moartea lor. Şi de se va prinde lui Mihai Vodă să pieie în altă ţară, să nu-i lase oasele acolo, ci să le aducă în Ţara Românească". Şi "dacă văzu Turturea Paharnicul că tăiară pe Mihai Vodă, mult s-au nevoit pentru jurământul ca să ducă în Ţară oasele lui Mihai. Dar n-au putut, şi au luat numai capul şi l-au dus în Ţara Românească şi l-au îngropat la mănăstirea Den deal, de la Târgovişte". Putea fi doar o legendă frumoasă. Dar povestea e întărită de un document descoperit nu de mult. Un zapis din 1612, dat de Radu Mihnea Voievod. El îi întărea lui Turturea stăpânirea unui sat dăruit de Mihai Viteazul "pentru multă şi bună credincioasă slujbă cu care a slujit lui". Căci "Sluga domniei lui, Turturea Paharnic, el a furat capul lui şi l-au adus în ţară, de l-au slujit şi l-au îngropat, cu multă cinste, ca pe un domn". Alt sfetnic credincios voievodului, boierul Radu Buzescu, împreună cu soţia sa, pun pe mormântul lui Mihai, de la Dealu, o lespede. Fapt neobişnuit pe atunci, ea a fost gravată în româneşte, nu în slavonă: "Aici zace cinstitul şi răposatul capul creştinului Mihail Marele Voievod ce au fost Domn Ţării Româneşti şi Ardealului şi Moldovei". Inscripţia stă şi azi întipărită pe piatra pronaosului de la Mânăstirea Dealu, lângă noul mormânt.
Sub vremuri şi peste ele
Odiseea capului lui Mihai Viteazul nu s-a încheiat, nici pe departe, în 1601. Va mai trece mult timp până când îşi va găsi, în sfârşit, tihna. Soarta lui a fost tulburată odată cu cea a Mânăstirii Dealu, care avea să fie prădată şi jefuită de nenumărate ori, în veacurile ce au urmat. Turcii, habsburgii, tot soiul de principi nesăţioşi, au venit, pe rând, să o despoaie de odoare. În 1630, locaşul este înstrăinat, pentru ca apoi, marele cutremur din 1802 să fărâmiţeze aproape de tot biserica. În mod miraculos, mormântul cu capul lui Mihai scapă neatins şi neprofanat. Dar odată cu lăcaşul care îl adăpostea, Mihai Vodă şi faptele sale strălucitoare intră, un timp, într-un con de uitare...
Dar abia în preajma anului 1848, imaginea Viteazului va deveni un simbol clar şi tare al unirii tuturor românilor într-o singură ţară, craniul său dobândind o importanţă covârşitoare. În 1847, sunt deschise mormintele lui Radu cel Mare, ctitorul Mânăstirii Dealu, şi al lui Mihai Viteazul, şi puse, în semn de pioasă mândrie, în două racle de sticlă. Cultul faţă de Mihai ia amploare, iar capul său pare că nu-şi va afla odihna. După aproape 20 de ani, Dimitrie Bolintineanu, pe atunci ministru, vrea să ridice un monument închinat marelui voievod chiar la Mânăstirea "Mihai Vodă" din Bucureşti. Acolo trebuia să-i fie depus şi capul, într-o urnă de aur. Proiectul a fost aprobat de domnitorul Alexandru Ioan Cuza, dar, din motive neştiute, a fost abandonat. Puţin mai târziu, o iniţiativă oarecum asemănătoare eşuează şi ea. În 1904, arheologul Grigore Tocilescu şi câţiva studenţi înlocuiesc racla de sticlă, în care se afla craniul voievodului, cu un chivot din bronz. Iorga considera, însă, că un obiect de bronz este nedemn pentru odihna voievodului-martir. Şi propune guvernului să se facă un sarcofag de marmură. Carol Stork realizează două splendide lucrări, pentru Mihai Viteazul şi Radu cel Mare, dar cel al Viteazului, nefiind terminat, capul lui Mihai a rămas în continuare în chivotul lui Tocilescu. În 1912, monumentul lui Mihai este gata. Dar primul război mondial se apropie şi craniul voievodului nu mai este aşezat acolo. Alte primejdii îl pândeau...
În bejenie
Octombrie, 1916. Trupele germane şi aliaţii lor ocupă Muntenia şi Oltenia. La cel mai înalt nivel, membri din biroul de contrainformaţii militare, Biroul 2 al Statului Major al Armatei române hotărăsc că trebuie să salveze din calea duşmanilor artefactele nepreţuite pentru istoria României şi a naţiunii române. Nicolae Iorga insistă că trebuie salvat, cu orice preţ, şi capul lui Mihai Viteazul. La sfatul marelui istoric, în acel trist octombrie 1916, preotul militar de la Mânăstirea Dealu, Alexandru Dolinescu, duce în cel mai mare secret preţioasa relicvă la Mitropolia din Iaşi. O grupă de agenţi şi câţiva soldaţi îl escortează discret. Craniul a fost învelit ca o relicvă sfântă, în pânza sfintei mese de altar de la Mânăsirea Dealu. La Iaşi, preotul Dolinescu predă craniul, printr-un act în toată regula, semnat de însuşi mitropolitul Pimen. După care relicva este pusă într-o ladă de fier şi ascunsă în tainiţa mitropoliei din peretele de răsărit al Sfântului Altar. Locul tainiţei îl ştia doar un singur om: marele eclesiarh al Mitropoliei, Policarp Luca!...
Capul din cutia cu pălării
Tăvălugul german ajunsese acum şi în pragul Moldovei, iar Iaşiul părea în pericol de a fi ocupat. În iarna lui 1916, ca să nu fie profanat sau distrus de nemţi, capul voievodului este trimis iar pe drumuri, în Rusia. Din fericire, nu a ajuns împreună cu restul Tezaurului, la Moscova, ci în Crimeea, la Cherson. Veghetor al capului a fost ales Petrache Gârboviceanu, un deputat, colaborator apropiat al lui Spiru Haret. Un om de cultură cu o statură morală ireproşabilă. I.G. Duca, pe atunci ministrul Cultelor, îşi aminteşte: "Din autorităţile civile multe au fost trimise la Cherson. Aşa l-am pornit acolo pe Gârboviceanu şi i-am încredinţat capul lui Mihai Viteazul. Nu care cumva acest adevărat simbol al unităţii noastre naţionale să cadă în mâinile duşmanilor, şi în special ale ungurilor".
Epopeea lui Petrache Gârboviceanu cu craniul Marelui Voievod, în Crimeea, devenită în curând bolşevică, a fost dramatică. Gârboviceanu a ascuns craniul într-o cutie de pălării, ca să înşele vigilenţa agenţilor bolşevici. Plin de conştiinţa răspunderii ce i se încredinţase, trăia cu o spaimă neîntreruptă că va fi descoperit şi, odată cu el, poporul român va fi jefuit de preţioasa relicvă. Aşa că nu ieşea decât rar din camera sa, ţinând relicva sacră sub pat. "Simbolul unităţii noastre naţionale a trebuit să treacă prin aceleaşi neînchipuite vicisitudini prin care a trecut statul român însuşi, până să ajungă la înfăptuirea unităţii sale. Căci capul lui Mihai Viteazul a fost cu alai readus la Mitropolia de la Iaşi, aproape în acelaşi moment în care trupele noastre se pregăteau să reia armele şi împreună cu Aliaţii învingători, să înainteze peste Carpaţi spre Alba Iulia şi spre câmpia de la Turda, unde spada trădătoare a lui Basta retezase acest cap" - mai spune Duca. Şi, într-adevăr, în noiembrie 1918, craniul se afla din nou la Iaşi. La 8 noiembrie, de Sfinţii Mihail şi Gavriil, atunci când România şi Regele ei reintrau în luptă, împotriva Germaniei... "s-a făcut o comemorare din acelea care cu greu se pot uita. Capul cel sacru, din ochii căruia scăpăraseră cândva luminile acelea fulgerătoare care îi îngheţau pe duşmani, a fost încununat cu lauri şi aşezat într-un sicriu de stejar. Iar sicriul a fost umplut cu brocart preoţesc. Regele, regina, prinţul moştenitor, reprezentanţii Aliaţilor erau de faţă, alături de o mulţime imensă".
"Nimeni să nu mai umble la mormântul lui Mihai Viteazul până la sfârşitul veacurilor, până la învierea de apoi!"
22 august 1920. Marelui voievod şi relicvei sale li se dau cele mai înalte onoruri. România Mare este de acum făptuită, şi Mihai Vodă devine primul ei simbol. Chiar trenul regal al României pleacă să aducă de la Iaşi, la Mânăstirea Dealu, craniul lui Mihai. Trenul este plin de personalităţi. Un vagon anume amenajat, cu tot cu santinele militare, e pregătit să transporte relicva devenită istorică. La 26 august 1920, după ce trece prin câteva mari oraşe ale ţării, capul voievodului ajunge la Târgovişte. Ziarele ţin la curent întreaga ţară despre traseul urmat şi oamenii ies în întâmpinare în gări, cu flori şi cu mir. La Târgovişte, craniul e primit cu onoruri militare. Apoi este pus pe un afet de tun tras de şase cai. Tunurile trag salve de onoare, clopotele bat în cor, şi muzica militară se aude neîncetat. Astfel sunt purtate ultimele rămăşiţe ale primului întregitor de ţară, la Mânăstirea Dealu. Îl însoţea un impresionant convoi funerar, care a străbătut în desăvârşită reculegere, urcuşul până la mânăstire. În frunte era însuşi regele Ferdinand care a mers pe jos, tot drumul. Pe deal, procesiunea s-a aliniat în faţa bisericii. Curtea mânăstirii şi împrejurimile gemeau de oameni. A urmat slujba religioasă, după care regele a ţinut un discurs înflăcărat. Apoi el şi-a desprins din piept insigna albastră a ordinului "Mihai Viteazul" şi a aşezat-o, cu pioşie, pe craniul voievodului. Apoi a cimentat capacul de marmură albă al sarcofagului, un gest menit să dureze o vecie, aşa cum şi-a dorit şi cum a lăsat scris Nicolae Iorga. Nimeni să nu mai umble la mormântul lui Mihai Viteazul până la sfârşitul veacurilor, până la învierea de apoi!
(Mulţumiri Academiei Române pentru imaginile de arhivă.)