Una dintre cele mai vechi și mai frumoase biserici din țară. Siluetă impunătoare, ziduri groase, de cetate. Intru cu sfială. Înăuntru, printre culorile vii ale sfinților, mă așteaptă întâlnirea la care visez de mult: osemintele marelui domn Mihai Viteazul. Capul său, rămas după ce trupul i-a fost nimicit. Unica dovadă a trecerii lui prin lume. Fac câțiva pași și descopăr o adevărată necropolă domnească. Domnitori și domnițe care au făcut istorie și-au găsit aici tihna. În partea dreaptă a pronaosului, văd un sarcofag de marmură impunător. Pe placa mormântului stă scris un text al lui Iorga: "Aici odihnește ceea ce crima și impietatea au lăsat din trupul cel sfânt al lui Mihai Voievod cel Viteaz, iar sufletul său trăiește în sufletele unui neam întreg, până ce Scripturile se vor împlini, când va afla în ceruri odihna drepților". Sub inscripție se află capul lui Mihai Viteazul. Mângâi încet placa rece a mormântului. Poate că lumina fulgerelor ce ieșeau, cândva, din ochii lui cei năpraznici mă va mângâia cumva și pe mine. Capul lui Mihai Viteazul. Relicva sfântă a românilor. Cu o odisee fascinantă. Povestea trădării altora, dar și a înălțării unui neam. Iat-o...
Semnul cel rău
Drama a început în toamna anului 1600. Mihai Viteazul era încolțit de dușmani. Câteva luni mai devreme, fusese voievodul tuturor românilor. Acum pierduse și Ardealul și Moldova și mare parte din Țara Românească. Părăsit de cei mai mulți dintre boieri și retras în Oltenia, abia de mai rezista. Și atunci s-a hotărât să meargă la împăratul de la Viena, să-i ceară ajutor. Să treacă în Ardeal și de acolo mai departe, până la Viena, pentru a fi ascultat. Hotărâse să treacă în Ardeal prin pasul Vâlcan, drumul pe care circulau diligențele și căruțele, singura posibilitate, în vremurile acelea, când Valea Jiului nu fusese încă deschisă, de a ajunge în Țara Hațegului. Până să intre în munte, a poposit într-un loc care astăzi se cheamă "Poiana lui Mihai", în satul Schela, ultimul sat gorjean la granița cu Ardealul. Priveliștea care îl înconjura pe Mihai îi tăia domnitorului răsuflarea. Soarele asfințea peste munți, și lumina de aur topit a cerului părea să îi spună că va izbândi în toate. Dar tocmai atunci s-a arătat semnul cel rău, spune legenda. Ca lovit de un fulger, calul voievodului, de care Mihai nu se despărțea niciodată, a căzut din picioare și a murit. Și nu era ostenit. Își purtase stăpânul victorios prin atâtea bătălii! A fost o prevestire neagră. Unii dintre tovarășii cu care pornise la drum l-au sfătuit să se întoarcă. Peste munți, pe Vodă îl aștepta moartea. Mihai însă n-a ascultat și a doua zi dimineață, coborând, a luat-o la drum către Petroșani. După opt luni, semnul cel rău se adeverea. Marele voievod a fost omorât. Azi în "Poiana lui Mihai" stă de veghe un vultur de bronz, un monument ridicat între războaie, la care oamenii vin în pelerinaj.
O duminică neagră
Pe 9 august 1601, Mihai a fost omorât. Sfârșitul lui e descris în toate cărțile de istorie. Se afla în cortul său, ridicat pe un câmp, lângă Turda, așteptând solii generalului Basta, care îi promisese sprijin în luptele ce urmau. Aceștia au năvălit, însă, asupra lui, ucigându-l în mod barbar, scrie Nicolae Iorga în istoria sa.
Odată cu Mihai, sunt uciși în cort alți 18 credincioși ai săi. Cei care scapă din luptă numai răniți, chiar și comandanții unguri din oastea lui, sunt decapitați. Imperialii i-au prins și i-au executat pe toți. Dar noaptea de duminică neagră era abia la început. După ce l-au omorât, cu o furie neomenească, călăii lui Mihai Vodă i-au despuiat mai întâi trupul de haine (unul și-a luat spre amintire surguciul de pe căciula voievodului, împodobit cu safire albastre), au jefuit apoi cortul și restul averii lui găsite în tabără, și cai, și bani, și tot ce se putea lua. Trupul voievodului a fost batjocorit pe îndelete. Zile în șir a zăcut gol, la marginea drumului. Capul l-au pus pe coapsa calului voievodului, ce fusese și el omorât.
Așa s-a întâmplat, în acel august 1601, moartea de martir a lui Mihai Voievod Viteazul. Cum pomenește cu tristețe "Letopisețul cantacuzinesc": "Și căzu trupul lui cel frumos, ca un copaci... Și-i rămase (...) gol, în pulbere aruncat, că așa au lucrat pizma încă dinceputul lumii. Că pizma au pierdut pre mulți bărbați făr de vină, ca și acesta". Se spune că rămășițele trupului voievodului au fost îngropate de niște sârbi, ca să nu-l mănânce câinii, într-un loc neștiut. Doar capul lui Mihai și-a aflat, într-un târziu, locul și odihna. Foarte târziu...
Jurământul sfânt
Se spune că după uciderea lui Mihai, capul i-a fost îmbălsămat și i-a fost încredințat unui boier al său, care l-a dus cu multă grijă și plin de evlavie în Țara Românească, la Mânăstirea Dealu. Multă vreme nu s-a știut bine cine a fost acel om devotat, care și-a asumat o misiune așa de grea. Adevărul a ieșit la lumină tot din hrisoave: În "Letopisețul Cantacuzinesc" o poveste deosebit de emoționantă: "Atunci au fost legat Mihai Vodă cu Turturea Paharnicul jurământ tare și mare, cum să se caute unul pe altul până la moartea lor. Și de se va prinde lui Mihai Vodă să pieie în altă țară, să nu-i lase oasele acolo, ci să le aducă în Țara Românească". Și "dacă văzu Turturea Paharnicul că tăiară pe Mihai Vodă, mult s-au nevoit pentru jurământul ca să ducă în Țară oasele lui Mihai. Dar n-au putut, și au luat numai capul și l-au dus în Țara Românească și l-au îngropat la mănăstirea Den deal, de la Târgoviște". Putea fi doar o legendă frumoasă. Dar povestea e întărită de un document descoperit nu de mult. Un zapis din 1612, dat de Radu Mihnea Voievod. El îi întărea lui Turturea stăpânirea unui sat dăruit de Mihai Viteazul "pentru multă și bună credincioasă slujbă cu care a slujit lui". Căci "Sluga domniei lui, Turturea Paharnic, el a furat capul lui și l-au adus în țară, de l-au slujit și l-au îngropat, cu multă cinste, ca pe un domn". Alt sfetnic credincios voievodului, boierul Radu Buzescu, împreună cu soția sa, pun pe mormântul lui Mihai, de la Dealu, o lespede. Fapt neobișnuit pe atunci, ea a fost gravată în românește, nu în slavonă: "Aici zace cinstitul și răposatul capul creștinului Mihail Marele Voievod ce au fost Domn Țării Românești și Ardealului și Moldovei". Inscripția stă și azi întipărită pe piatra pronaosului de la Mânăstirea Dealu, lângă noul mormânt.
Sub vremuri și peste ele
Odiseea capului lui Mihai Viteazul nu s-a încheiat, nici pe departe, în 1601. Va mai trece mult timp până când își va găsi, în sfârșit, tihna. Soarta lui a fost tulburată odată cu cea a Mânăstirii Dealu, care avea să fie prădată și jefuită de nenumărate ori, în veacurile ce au urmat. Turcii, habsburgii, tot soiul de principi nesățioși, au venit, pe rând, să o despoaie de odoare. În 1630, locașul este înstrăinat, pentru ca apoi, marele cutremur din 1802 să fărâmițeze aproape de tot biserica. În mod miraculos, mormântul cu capul lui Mihai scapă neatins și neprofanat. Dar odată cu lăcașul care îl adăpostea, Mihai Vodă și faptele sale strălucitoare intră, un timp, într-un con de uitare...
Dar abia în preajma anului 1848, imaginea Viteazului va deveni un simbol clar și tare al unirii tuturor românilor într-o singură țară, craniul său dobândind o importanță covârșitoare. În 1847, sunt deschise mormintele lui Radu cel Mare, ctitorul Mânăstirii Dealu, și al lui Mihai Viteazul, și puse, în semn de pioasă mândrie, în două racle de sticlă. Cultul față de Mihai ia amploare, iar capul său pare că nu-și va afla odihna. După aproape 20 de ani, Dimitrie Bolintineanu, pe atunci ministru, vrea să ridice un monument închinat marelui voievod chiar la Mânăstirea "Mihai Vodă" din București. Acolo trebuia să-i fie depus și capul, într-o urnă de aur. Proiectul a fost aprobat de domnitorul Alexandru Ioan Cuza, dar, din motive neștiute, a fost abandonat. Puțin mai târziu, o inițiativă oarecum asemănătoare eșuează și ea. În 1904, arheologul Grigore Tocilescu și câțiva studenți înlocuiesc racla de sticlă, în care se afla craniul voievodului, cu un chivot din bronz. Iorga considera, însă, că un obiect de bronz este nedemn pentru odihna voievodului-martir. Și propune guvernului să se facă un sarcofag de marmură. Carol Stork realizează două splendide lucrări, pentru Mihai Viteazul și Radu cel Mare, dar cel al Viteazului, nefiind terminat, capul lui Mihai a rămas în continuare în chivotul lui Tocilescu. În 1912, monumentul lui Mihai este gata. Dar primul război mondial se apropie și craniul voievodului nu mai este așezat acolo. Alte primejdii îl pândeau...
În bejenie
Octombrie, 1916. Trupele germane și aliații lor ocupă Muntenia și Oltenia. La cel mai înalt nivel, membri din biroul de contrainformații militare, Biroul 2 al Statului Major al Armatei române hotărăsc că trebuie să salveze din calea dușmanilor artefactele neprețuite pentru istoria României și a națiunii române. Nicolae Iorga insistă că trebuie salvat, cu orice preț, și capul lui Mihai Viteazul. La sfatul marelui istoric, în acel trist octombrie 1916, preotul militar de la Mânăstirea Dealu, Alexandru Dolinescu, duce în cel mai mare secret prețioasa relicvă la Mitropolia din Iași. O grupă de agenți și câțiva soldați îl escortează discret. Craniul a fost învelit ca o relicvă sfântă, în pânza sfintei mese de altar de la Mânăsirea Dealu. La Iași, preotul Dolinescu predă craniul, printr-un act în toată regula, semnat de însuși mitropolitul Pimen. După care relicva este pusă într-o ladă de fier și ascunsă în tainița mitropoliei din peretele de răsărit al Sfântului Altar. Locul tainiței îl știa doar un singur om: marele eclesiarh al Mitropoliei, Policarp Luca!...
Capul din cutia cu pălării
Tăvălugul german ajunsese acum și în pragul Moldovei, iar Iașiul părea în pericol de a fi ocupat. În iarna lui 1916, ca să nu fie profanat sau distrus de nemți, capul voievodului este trimis iar pe drumuri, în Rusia. Din fericire, nu a ajuns împreună cu restul Tezaurului, la Moscova, ci în Crimeea, la Cherson. Veghetor al capului a fost ales Petrache Gârboviceanu, un deputat, colaborator apropiat al lui Spiru Haret. Un om de cultură cu o statură morală ireproșabilă. I.G. Duca, pe atunci ministrul Cultelor, își amintește: "Din autoritățile civile multe au fost trimise la Cherson. Așa l-am pornit acolo pe Gârboviceanu și i-am încredințat capul lui Mihai Viteazul. Nu care cumva acest adevărat simbol al unității noastre naționale să cadă în mâinile dușmanilor, și în special ale ungurilor".
Epopeea lui Petrache Gârboviceanu cu craniul Marelui Voievod, în Crimeea, devenită în curând bolșevică, a fost dramatică. Gârboviceanu a ascuns craniul într-o cutie de pălării, ca să înșele vigilența agenților bolșevici. Plin de conștiința răspunderii ce i se încredințase, trăia cu o spaimă neîntreruptă că va fi descoperit și, odată cu el, poporul român va fi jefuit de prețioasa relicvă. Așa că nu ieșea decât rar din camera sa, ținând relicva sacră sub pat. "Simbolul unității noastre naționale a trebuit să treacă prin aceleași neînchipuite vicisitudini prin care a trecut statul român însuși, până să ajungă la înfăptuirea unității sale. Căci capul lui Mihai Viteazul a fost cu alai readus la Mitropolia de la Iași, aproape în același moment în care trupele noastre se pregăteau să reia armele și împreună cu Aliații învingători, să înainteze peste Carpați spre Alba Iulia și spre câmpia de la Turda, unde spada trădătoare a lui Basta retezase acest cap" - mai spune Duca. Și, într-adevăr, în noiembrie 1918, craniul se afla din nou la Iași. La 8 noiembrie, de Sfinții Mihail și Gavriil, atunci când România și Regele ei reintrau în luptă, împotriva Germaniei... "s-a făcut o comemorare din acelea care cu greu se pot uita. Capul cel sacru, din ochii căruia scăpăraseră cândva luminile acelea fulgerătoare care îi înghețau pe dușmani, a fost încununat cu lauri și așezat într-un sicriu de stejar. Iar sicriul a fost umplut cu brocart preoțesc. Regele, regina, prințul moștenitor, reprezentanții Aliaților erau de față, alături de o mulțime imensă".
"Nimeni să nu mai umble la mormântul lui Mihai Viteazul până la sfârșitul veacurilor, până la învierea de apoi!"
22 august 1920. Marelui voievod și relicvei sale li se dau cele mai înalte onoruri. România Mare este de acum făptuită, și Mihai Vodă devine primul ei simbol. Chiar trenul regal al României pleacă să aducă de la Iași, la Mânăstirea Dealu, craniul lui Mihai. Trenul este plin de personalități. Un vagon anume amenajat, cu tot cu santinele militare, e pregătit să transporte relicva devenită istorică. La 26 august 1920, după ce trece prin câteva mari orașe ale țării, capul voievodului ajunge la Târgoviște. Ziarele țin la curent întreaga țară despre traseul urmat și oamenii ies în întâmpinare în gări, cu flori și cu mir. La Târgoviște, craniul e primit cu onoruri militare. Apoi este pus pe un afet de tun tras de șase cai. Tunurile trag salve de onoare, clopotele bat în cor, și muzica militară se aude neîncetat. Astfel sunt purtate ultimele rămășițe ale primului întregitor de țară, la Mânăstirea Dealu. Îl însoțea un impresionant convoi funerar, care a străbătut în desăvârșită reculegere, urcușul până la mânăstire. În frunte era însuși regele Ferdinand care a mers pe jos, tot drumul. Pe deal, procesiunea s-a aliniat în fața bisericii. Curtea mânăstirii și împrejurimile gemeau de oameni. A urmat slujba religioasă, după care regele a ținut un discurs înflăcărat. Apoi el și-a desprins din piept insigna albastră a ordinului "Mihai Viteazul" și a așezat-o, cu pioșie, pe craniul voievodului. Apoi a cimentat capacul de marmură albă al sarcofagului, un gest menit să dureze o vecie, așa cum și-a dorit și cum a lăsat scris Nicolae Iorga. Nimeni să nu mai umble la mormântul lui Mihai Viteazul până la sfârșitul veacurilor, până la învierea de apoi!
(Mulțumiri Academiei Române pentru imaginile de arhivă.)