Pe 15 ianuarie, formaţia Pro Musica a urcat pe scena şcolii pe care debutase în urmă cu 45 de ani, pentru un concert cu o încărcătură sentimentală deosebită. Chiar dacă s-a ţinut în faţa unui public foarte restrâns, format din foşti şi actuali elevi ai Liceului Pedagogic "Carmen Sylva", concertul Pro Musica a fost unul cât se poate de serios. Formula actuală a trupei, din care fac parte şi doi membri fondatori, a urcat pe scenă cu Dixie Krauser, venit special din Germania, şi Doru Apreotesei, din Suedia, pentru a marca primul pas dintr-o serie de evenimente ce vor serba pe parcursul lui 2018, 45 de ani de la naşterea acestei îndrăgite trupe timişorene. L-am rugat pe liderul dintotdeauna al grupului, Ilie Stepan, şi pe câţiva dintre martorii evenimentului de acum 45 de ani, să ne povestească cum au trăit acest concert special.
TATIANA STOIANOVICI - HERA
"Oi, oi, ce vremuri faine!"
"Eram în anul patru de liceu când am organizat, alături de colegi, la ideea lui Ilie Stepan, această serbare din 15 ianuarie, în cinstea lui Mihai Eminescu. Eram colegi de clasă, pe rândul de la uşă, Ilie în prima bancă, pentru că trebuia «supravegheat», iar eu în penultima. La ora de chimie, dacă-l vedeam pe Ilie preocupat, scriind ceva pe sub bancă, ştiam că i-a mai venit o idee pentru un cântec. Am început pregătirile pentru spectacol încă din primul trimestru, şi aşteptam cu mare nerăbdare acea zi. Ilie, care a fost dintotdeauna foarte talentat, mi-a propus mie şi colegelor de clasă care studiam vioara, să cântăm pe scenă cu ei, însă nu eram încă la un nivel care să ne permită asta. Am cântat ca grup coral cu "Pro Musica". Revenind la serbarea în cinstea lui Eminescu, îmi amintesc de acea zi ca fiind una extraordinară pentru noi. Ne-am adunat cu toţii, elevi mai mici şi mai mari în acea sală, am recitat din versurile poetului. (Eu am recitat «Ce-ţi doresc eu ţie», îmi amintesc că într-un ritm foarte foarte alert, din cauza emoţiilor.) Apoi, Pro Musica a ţinut primul lor concert, un moment înălţător, primit cu mare bucurie. Pentru noi a însemnat foarte mult. Făceam parte dintr-un grup de tineri de 17-18 ani, rebeli şi creativi, uniţi prin aceleaşi idealuri. Oi, oi! Ce vremuri faine! Chiar dacă învăţam şi sâmbăta (aveam mai mult de 40 de ore săptămânal), ne făceam timp pentru tot felul de activităţi, cercuri de muzică, de teatru. Eram foarte uniţi, iar activităţile astea însemnau modul nostru de a protesta împotriva regulilor stricte şi tâmpite ale societăţii în care trăiam. Eu aşa fusesem crescută de părinţi, în spiritul libertăţii şi al culturii. Din copilărie, ascultam numai muzică bună, iar părinţii ne duceau la operă şi la teatru. În clasa noastră, la liceu, eram un grup de timişoreni care aveam aceleaşi idealuri, ascultam aceeaşi muzică. Când a decedat Jimi Hendrix, am ţinut doliu, respectiv, ne-am pus o panglică neagră pe deget, ca un fel de inel, după exemplul lui Ilie Stepan. Mergeam împreună la discotecă, la film, în special la cinematecă. Pe atunci, nu realizam că eram un fel de vedete. Abia acum, după atâţia ani, am aflat acest lucru de la colegii mai mici, pentru care noi eram un fel de etalon. Am urmărit cu atenţie cariera Pro Musica, iar acum, pe 15 ianuarie 2018, am urcat din nou treptele liceului, am intrat în sala care mi s-a părut atât de mică faţă de cum o ştiam, şi am retrăit aceleaşi emoţii ca acum 45 de ani. Iar ei au cântat ca şi cum ar fi cântat la Opera Naţională sau la Sala Palatului.
ADRIAN MÂŢU RANCU
"M-a copleşit emoţia"
"A fost ceva nemaipomenit acest concert! Am ajuns acasă şi nu-mi dădeam seama cum am ajuns, chiar dacă fusesem cu maşina, parcă intrasem în alt plan. De obicei, am mult de lucru după amiaza, însă în ziua aia am stat întins, copleşit de încărcătura emoţională. Au trecut ani mulţi de când nu am mai simţit aşa ceva. Am fost pe scenă la primul concert, cel din 1973, cântând la vioară în orchestra camerală ce a însoţit trupa. Voiam să facem ceva nou, nemaiauzit în folk, care până atunci presupunea un om şi o chitară. Ilie era un mare talent, atunci când la orchestra şcolii ceva nu se potrivea, profesorul de muzică îi spunea, fără nici o glumă «maestre, poţi să vezi ce nu-i în regulă?». Ilie era un idol pentru noi, cei mai mici. Îmi amintesc că eram cu părinţii pe holurile liceului, a trecut el cu o chitară şi, ca şi cum ne ştiam de-o viaţă, mi-a zis «hai să-ţi arăt ceva». A cântat ceva nou, părinţii mei au fost foarte impresionaţi şi, mai târziu, când a fost vorba să cânt cu Pro Musica şi au auzit că e vorba de Ilie, m-au lăsat imediat. Aveam cu toţii educaţie muzicală şi eram implicaţi în diferite activităţi extraşcolare ce ne făceau să pătrundem în altă lume, paralelă, faţă de cea reală, ce te obliga la o anumită rutină, şablon. Şi, mai era ceva în plus... Gagicile. Eram ca nişte vedete, nu? De fapt, eram copii la vârsta aia".
ILIE STEPAN
"Un pas mai aproape de vis"
- Atmosfera era dată, în primul rând, de vârsta noastră. Ştiam că în jurul nostru se strânge laţul, dar nu simţeam asta, pentru că pluteam, zburam. Zile şi nopţi la rând am visat la acest concert, eram atât de entuziaşti! Eu mai cântasem înainte în alte grupuri, în mare parte şlagăre internaţionale, cum era moda. Însă în toamna lui 1972, când am început repetiţiile cu Pro Musica, am simţit că lucrurile se schimbă. Trupele mari din prima generaţie a rock-ului românesc începuseră să cânte compoziţii proprii, în limba română, şi am ştiut că urmează şi pentru noi un pas foarte important. Orizontul aşteptărilor concertului din 15 ianuarie era unul fantastic. Am încercat să sădim ceva pe comoara asta care este poezia eminesciană, fără să ne facem de râs. Pericolul de a cădea în kitsch e foarte mare. Strădaniile au fost mari, iar ecourile pe măsură. După concert, am trăit o mare împlinire sufletească, a fost pentru prima oară când am simţit că am făcut un pas important spre visul meu de a deveni muzician. Concertul a însemnat o trambulină pentru Pro Musica, anii 73-74 au fost foarte vii, intenşi, trupa a evoluat de la lună la lună, a făcut paşi mari. Într-un an aveam să scriem prima operă folk românească, "Creanga de cireş", să cântăm la Sala Palatului şi Polivalentă din Bucureşti.
- Ai sentimentul timpului care a trecut?
- Atât de repede au trecut aceşti ani! Am mers cu o zi înainte să instalez echipamentul şi m-am uitat în jur, la sala aceea mică - pe atunci mi se părea că e Madison Square Garden -, dar atât de frumoasă, inaugurată la începutul secolului XX. Şi m-am gândit la toţi anii ăştia. Partea bună e că încă mai cânt, am proiecte, altfel m-ar năpădi nostalgia. Dar mă încarc, îmi iau energia din trecut şi merg mai departe. Ascult muzica acelor ani, fie muzica noastră, fie a marilor trupe străine, Pink Floyd, Queen, dar şi Mozart, şi prind puteri pentru a-mi continua proiectele, trecutul îmi dă viteză de deplasare pentru ce urmează. Nu te depărtezi de ăştia 45 de ani, nu rămân în urmă, ci îi iei cu tine. Nu în ordine cronologică, o listă de fapte, ci esenţa lor, cari după tine acest bulgăre. Tu, ca om activ, ai nevoie, ca un alpinist, de rapeluri. Te uiţi în spate, în trecut, şi-ţi zici «aha, da, ştiu!». E în tine şi, cu fiecare realizare mai adaugi o cărămidă în această catedrală a sufletului în care trăieşti. Pe pereţi se află lucrurile pe care le-ai trăit şi realizat, iar de sus coboară lumina divină. Unii îi dăm un nume, alţii nu. O mare, mare bucurie a însemnat acest concert din 15 ianuarie 2018. O lacrimă de bucurie, un gând de mulţumire lui Dumnezeu pentru că suntem aici şi cântăm, un pios gând celor ce au trecut prin trupă şi nu mai sunt. Am fost emoţionat şi când am intrat singur în sală, dar apoi, când au apărut colegii de generaţie, valuri şi valuri de emoţie m-au cuprins. E clar că la orice concert ai emoţii, altfel ar fi cazul să te laşi de muzică, dar ca la acest eveniment nu am mai trăit decât la cele dedicate eroilor Revoluţiei.
Foto: ALIN ZELENCO