PRO MUSICA - Pe scena liceului, după 45 de ani

Iulian Ignat
Începutul lui 2018 a adus cu sine una dintre cele mai frumoase și mai emoționante pagini ale istoriei rock-ului românesc, scrisă - nu pe un stadion sau într-o sală polivalentă cu mii de fani, ci pe micuța scenă a sălii de festivități a unui liceu timișorean.

Pe 15 ianuarie, formația Pro Musica a urcat pe sce­na școlii pe care debutase în urmă cu 45 de ani, pen­tru un concert cu o încărcătură sentimentală deo­sebită. Chiar dacă s-a ținut în fața unui public foarte restrâns, format din foști și actuali elevi ai Liceului Pedagogic "Carmen Sylva", concertul Pro Musica a fost unul cât se poate de serios. Formula actuală a trupei, din care fac parte și doi membri fondatori, a urcat pe scenă cu Dixie Krauser, venit spe­cial din Germania, și Doru Apreotesei, din Sue­dia, pentru a marca primul pas dintr-o serie de evenimente ce vor serba pe parcursul lui 2018, 45 de ani de la nașterea acestei îndrăgite trupe timișo­rene. L-am rugat pe liderul dintotdeauna al grupu­lui, Ilie Stepan, și pe câțiva dintre martorii eveni­mentului de acum 45 de ani, să ne povestească cum au trăit acest concert special.

TATIANA STOIANOVICI - HERA
"Oi, oi, ce vremuri faine!"


"Eram în anul patru de liceu când am or­ga­nizat, alături de colegi, la ideea lui Ilie Stepan, aceas­tă serbare din 15 ianuarie, în cinstea lui Mihai Eminescu. Eram colegi de clasă, pe rândul de la ușă, Ilie în prima bancă, pentru că trebuia «su­­pravegheat», iar eu în penultima. La ora de chi­mie, dacă-l ve­deam pe Ilie preo­cupat, scriind ceva pe sub bancă, știam că i-a mai venit o idee pentru un cântec. Am început pregătirile pen­tru spectacol încă din primul trimestru, și așteptam cu mare nerăbdare acea zi. Ilie, care a fost dintot­dea­una foarte talen­tat, mi-a propus mie și colegelor de clasă care studiam vioara, să cântăm pe scenă cu ei, însă nu eram încă la un nivel care să ne per­mită asta. Am cântat ca grup coral cu "Pro Mu­sica". Revenind la serbarea în cinstea lui Emi­nes­cu, îmi amintesc de acea zi ca fiind una extraor­dinară pen­tru noi. Ne-am adunat cu toții, elevi mai mici și mai mari în acea sală, am recitat din ver­su­rile po­e­tului. (Eu am recitat «Ce-ți doresc eu ție», îmi amin­tesc că într-un ritm foarte foarte alert, din cauza emo­țiilor.) Apoi, Pro Mu­sica a ținut primul lor con­cert, un moment înălțător, pri­mit cu mare bucurie. Pentru noi a însemnat foar­te mult. Făceam parte dintr-un grup de tineri de 17-18 ani, rebeli și creativi, uniți prin aceleași idea­luri. Oi, oi! Ce vre­muri faine! Chiar dacă în­vă­țam și sâmbăta (a­veam mai mult de 40 de ore săp­tămânal), ne fă­ceam timp pentru tot felul de activități, cercuri de mu­zică, de teatru. Eram foarte uniți, iar activi­tățile astea însemnau mo­dul nostru de a pro­testa împotriva regulilor stricte și tâmpite ale so­cietății în care trăiam. Eu așa fusesem crescută de părinți, în spiritul li­bertății și al culturii. Din copilărie, ascultam nu­mai muzică bună, iar pă­rinții ne duceau la operă și la teatru. În clasa noas­tră, la liceu, eram un grup de timișoreni ca­re aveam aceleași idea­luri, ascultam aceeași muzică. Când a decedat Jimi Hendrix, am ținut doliu, respectiv, ne-am pus o panglică neagră pe deget, ca un fel de inel, după exemplul lui Ilie Stepan. Mer­geam împreună la discotecă, la film, în spe­cial la cinematecă. Pe atunci, nu realizam că eram un fel de vedete. Abia acum, după atâția ani, am aflat acest lucru de la colegii mai mici, pentru care noi eram un fel de etalon. Am urmărit cu atenție cariera Pro Musica, iar acum, pe 15 ianuarie 2018, am urcat din nou treptele liceului, am intrat în sala care mi s-a părut atât de mică față de cum o știam, și am retrăit aceleași emoții ca acum 45 de ani. Iar ei au cântat ca și cum ar fi cântat la Opera Națională sau la Sala Palatului.

ADRIAN MÂȚU RANCU
"M-a copleșit emoția"


"A fost ceva nemaipomenit acest concert! Am ajuns acasă și nu-mi dădeam seama cum am ajuns, chiar dacă fusesem cu mașina, parcă intrasem în alt plan. De obicei, am mult de lucru după amiaza, însă în ziua aia am stat în­tins, copleșit de încăr­cătura emo­țio­nală. Au trecut ani mulți de când nu am mai simțit așa ceva. Am fost pe scenă la pri­mul con­cert, cel din 1973, cân­­tând la vioară în or­ches­tra came­rală ce a însoțit tru­pa. Vo­iam să facem ceva nou, ne­­mai­auzit în folk, care până atunci pre­supunea un om și o chitară. Ilie era un mare ta­lent, atunci când la or­chestra școlii ceva nu se po­trivea, pro­fesorul de mu­zică îi spu­nea, fără nici o glumă «ma­es­tre, poți să vezi ce nu-i în re­gu­lă?». Ilie era un idol pentru noi, cei mai mici. Îmi amintesc că eram cu părinții pe ho­lu­rile liceului, a trecut el cu o chitară și, ca și cum ne știam de-o viață, mi-a zis «hai să-ți arăt ce­va». A cântat ceva nou, părinții mei au fost foar­te im­pre­sionați și, mai târziu, când a fost vorba să cânt cu Pro Musica și au auzit că e vorba de Ilie, m-au lăsat imediat. Aveam cu toții educație mu­zicală și eram implicați în diferite activități ex­trașcolare ce ne făceau să pătrundem în altă lume, paralelă, față de cea rea­lă, ce te obliga la o anu­mi­tă rutină, șa­blon. Și, mai era ceva în plus... Ga­­gicile. Eram ca niște vedete, nu? De fapt, eram copii la vârsta aia".

ILIE STEPAN
"Un pas mai aproape de vis"


- Mai ții minte ce at­mosferă era în jurul a­ces­tui concert de debut, de acum 45 de ani?

- Atmosfera era dată, în primul rând, de vârsta noastră. Știam că în jurul nostru se strânge lațul, dar nu simțeam asta, pen­tru că pluteam, zburam. Zile și nopți la rând am visat la acest concert, eram atât de entuziaști! Eu mai cântasem înainte în alte grupuri, în mare parte șlagăre internațio­nale, cum era moda. Însă în toamna lui 1972, când am în­­ceput repetițiile cu Pro Musica, am simțit că lucrurile se schimbă. Trupele mari din prima gene­rație a rock-ului românesc începuseră să cânte compoziții proprii, în limba română, și am știut că ur­mează și pentru noi un pas foarte important. Orizontul așteptărilor concertului din 15 ianuarie era unul fantastic. Am în­cercat să să­dim ceva pe comoara as­ta care es­te poezia e­mi­nes­cia­nă, fără să ne facem de râs. Pe­ri­co­lul de a cădea în kitsch e foar­te mare. Stră­da­niile au fost mari, iar ecourile pe măsură. Du­pă con­cert, am tră­it o mare îm­pli­nire su­­fle­teas­­­că, a fost pen­­tru pri­ma oară când am simțit că am fă­cut un pas im­por­tant spre visul meu de a de­veni mu­zi­cian. Con­cer­tul a în­semnat o tram­bu­lină pentru Pro Mu­si­ca, anii 73-74 au fost foarte vii, intenși, trupa a evo­luat de la lună la lună, a fă­cut pași mari. În­tr-un an aveam să scriem prima ope­ră folk româ­neas­că, "Creanga de cireș", să cân­tăm la Sala Pa­latului și Polivalentă din București.

- Ai sentimentul timpului care a trecut?

- Atât de repede au trecut acești ani! Am mers cu o zi înainte să instalez echipamentul și m-am ui­tat în jur, la sala aceea mică - pe atunci mi se părea că e Madison Square Garden -, dar atât de fru­moa­să, inaugurată la începutul secolului XX. Și m-am gândit la toți anii ăștia. Partea bună e că încă mai cânt, am proiecte, altfel m-ar năpădi nostalgia. Dar mă încarc, îmi iau energia din trecut și merg mai departe. Ascult muzica acelor ani, fie muzica noas­tră, fie a marilor trupe străine, Pink Floyd, Queen, dar și Mozart, și prind puteri pentru a-mi continua proiectele, trecutul îmi dă viteză de deplasare pentru ce urmează. Nu te depărtezi de ăștia 45 de ani, nu rămân în urmă, ci îi iei cu tine. Nu în ordine cronologică, o listă de fapte, ci esența lor, cari după tine acest bulgăre. Tu, ca om activ, ai nevoie, ca un alpinist, de rapeluri. Te uiți în spate, în trecut, și-ți zici «aha, da, știu!». E în tine și, cu fiecare realizare mai adaugi o cărămidă în această catedrală a sufletului în care trăiești. Pe pereți se află lucrurile pe care le-ai trăit și realizat, iar de sus coboară lu­mina divină. Unii îi dăm un nume, alții nu. O mare, ma­re bucurie a însemnat acest concert din 15 ia­nuarie 2018. O lacrimă de bucurie, un gând de mul­­țu­mire lui Dumnezeu pentru că suntem aici și cântăm, un pios gând celor ce au trecut prin trupă și nu mai sunt. Am fost emoționat și când am intrat sin­gur în sală, dar apoi, când au apărut colegii de ge­nerație, valuri și valuri de emoție m-au cuprins. E clar că la orice concert ai emoții, altfel ar fi cazul să te lași de muzică, dar ca la acest eveniment nu am mai trăit decât la cele dedicate eroilor Revoluției.

Foto: ALIN ZELENCO