"Când ne revoltăm împotriva părinţilor, sfârşim prin a le semăna"
- Cineva care încearcă atât de asiduu să explice resorturile şi mecanismele iubirii e cineva care pare că o caută inconştient. Aţi fost un copil iubit?
- Oh, da, am fost singur la părinţi şi deci extrem de iubit, mai ales de mama. Când eram doar cu ea, acasă, trăiam într-o fuziune totală. Cred că am dormit cu mama până la zece ani, de fiecare dată când tata era plecat din oraş. Tata avea şi amante în vremea aceea, probabil nu-i făcea nicio plăcere s-o revadă pe mama, era extrem de violent şi rău cu ea. Ajunsesem să îl detest. Pe atunci, în Franţa, bătăile erau la ordinea zilei în familii, şi verişorii mei o încasau destul de des. Însă el întrecea orice măsură. Nici nu intra bine în casă, şi începea să împartă în stânga şi-n dreapta palme, care uneori se transformau în adevărate bătăi. Era odios. Într-o zi, m-am aşezat în genunchi şi m-am rugat lui Dumnezeu ca tata să dispară. Voiam să mă răzbun şi n-aveam niciun dubiu că Dumnezeu îmi va ţine partea. De altfel, îi lăsasem lui posibilitatea să aleagă în ce fel să se întâmple, totul era să rămân singur cu mama, pe care o iubeam enorm. Chestiune de altfel foarte psihanalizabilă, eram în plin complex oedipian. (râde)
- Se pare că Dumnezeu nu v-a auzit rugăciunile sau, în orice caz, dacă le-a auzit, nu le-a dat curs.
- Lucrurile s-au aşezat, totuşi, în favoarea mea, fiindcă încă de la un an şi jumătate am fost diagnosticat cu tuberculoză şi, în mod paradoxal, boala asta a fost pentru mine o şansă. Mi-a permis să cresc şi fără părinţi. Tata a avut destul de devreme ideea să mă ducă să mă tratez într-un sanatoriu pentru copii, din vestul Austriei, undeva în munţi, într-un sat, unde în 1945, după căderea Reichului, se ascunsese de trupele aliate care îl căutau pentru trădare.
- Dar ce făcuse, de fapt?
- Lucrase la Viena pentru Siemens, una dintre companiile care au susţinut puternic regimul nazist. Siemens avea uzine lângă lagărele de la Ravensbrück şi de la Dachau, unde angaja prizonieri politici evrei care lucrau pentru Reich şi care în orice clipă puteau fi condamnaţi la moarte. El însuşi fusese de câteva ori în aceste lagăre. Îi simpatiza pe nazişti şi era un antisemit nu doar ocazional, ci permanent, compulsiv aş putea spune. I-a urât pe evrei, de la micul dejun până la cină, în fiecare zi a anului, până în ultima zi a vieţii lui.
"Du bist ein Jude"
- Asta, în timp ce în lumea literară europeană, foarte multe voci se întreabă dacă nu sunteţi chiar dumneavoastră evreu.
- Da, pentru că purtăm acest nume german, dar care poate fi şi evreiesc. Tata era însă protestant, mama catolică, m-am născut într-o familie franco-germană, de fapt. Eu însumi sunt botezat catolic şi mi-am făcut studiile la Pères Jesuites. Însă atât m-a hărţuit tata cu antisemitismul lui, încât ajunsesem să cred că evreii trebuie să fie un popor extraordinar, dacă îi detestă în halul ăsta. De aici interesul meu pentru lumea israelită, care a făcut ca foarte multă lume să creadă că sunt evreu. Întâmplarea face şi că am un copil cu o femeie evreică, ceea ce l-a îmbolnăvit de nervi pe tata, dar nu l-a împiedicat, totuşi, să-şi iubească nepoata. Şi azi mi se reaminteşte constant că sunt evreu. Dacă le zic oamenilor că nu, nu sunt, mi se spune: "E în regulă, înţelegem că vreţi să vă ascundeţi şi respectăm decizia dumneavoastră".
- Pentru tatăl dumneavoastră trebuie să fi fost o tortură.
- Când aveam opt ani, acolo, în Austria, la sanatoriul respectiv, un nene îmbrăcat în pantaloni scurţi, de piele, cu bretele mi-a zis la toaletă, în timp ce mă spălam pe mâini, "Du bist ein Jude", "Eşti evreu". Lucru pe care l-am adus la cunoştinţă tatălui meu, care a turbat pe loc. S-a ridicat plin de furie, s-a dus direct la individ şi i-a ţinut o lecţie de teorie rasială: "Uitaţi-vă bine la el, cum să semene cu un evreu?".
- Acum trei ani, aţi publicat o carte despre relaţia tumultuoasă pe care aţi avut-o cu tatăl dvs. V-a eliberat scrisul? A reuşit să vindece ceva?
- Mi-a luat ani să învăţ să-l iubesc pe tata. Dar scrisul m-a ajutat să-l iert şi să păstrez doar amintirile plăcute. E trist că iertarea asta a venit atât de târziu, însă dacă aş fi scris cât timp părinţii mei ar fi fost încă în viaţă, ar fi fost dureros pentru amândoi.
- Aveţi destulă distanţă acum ca să vedeţi lucrurile limpede. Aţi regăsit ceva din personalitatea tatălui în cel care sunteţi azi?
- Cred că, întotdeauna, atunci când ne revoltăm împotriva părinţilor, sfârşim prin a le semăna. Am moştenit mai multe decât aş fi vrut. Toate părţile rele: agresivitatea, crizele, furia. Dar şi câteva lucruri bune: hărnicia şi curiozitatea asta orientată în toate direcţiile. Cred însă că, în ciuda violenţelor de care a dat dovadă în prezenţa mea, am fost şi rămân un copil răsfăţat.
- De ce spuneţi asta?
- Pentru că, de fapt, nu creştem niciodată, doar îmbătrânim. Iar eu m-am regăsit mereu în postura celui obişnuit să primească foarte mult de la viaţă. Sunt oameni care m-au gratificat cu foarte multă dragoste şi fericire.
- Eraţi totuşi un copil bolnav, cu un tată brutal şi autoritar...
- Nu, nu, ştiu că pare de necrezut, dar mi-am trăit boala ca pe un moment foarte agreabil. Între altele, şi pentru că n-am murit. Am supravieţuit. (râde) Păstrez amintiri plăcute şi din satul acela din Austria, unde erau furtuni uriaşe de zăpadă, şi din Elveţia, unde am fost mai târziu şi unde m-am plimbat foarte mult prin munţi. Boala m-a salvat, de fapt, de toată atmosfera de acasă. Mai târziu, am prins şi gustul pentru lectură, gustul pentru studiu şi am descoperit scrisul. Fără astea ultimele aş fi fost cu siguranţă nefericit. Aşa, am fost obligat să găsesc resurse în mine însumi, să-mi clădesc o fortăreaţă interioară din cărţi, din ceea ce scriam şi, evident, din dragoste. Fiindcă adolescenţa a adus cu ea şi întâlnirile fabuloase cu partenerele mele, care m-au smuls, efectiv, din nevroza familială.
"Suntem nefericiţi că nu suntem fericiţi"
- Dragostea pare să-şi fi pus puternic amprenta în ceea ce aţi scris. În România, cel puţin, sunteţi cunoscut ca filosoful care o repune permanent în discuţie.
- Interesul meu pentru dragoste a început când încercam să reflectez asupra revoluţiei moravurilor din anii '60, care pretindea că a terminat cu jocul de teatru al pasiunii, eliberând dorinţa şi sexualitatea de alte constrângeri morale. Dragostea, spuneau ei, e doar o iluzie, sub romanticul Je t'aime! se ascunde de fapt un Te doresc! nemărturisit. Am simţit însă nevoia să repun în discuţie această nouă dogmă sexuală. Asta am încercat să fac în Noua dezordine amoroasă, să reabilitez sentimentul decăzut. Pentru că nu e vorba doar de dorinţă. Pentru că nici dorinţa, nici sexualitatea nu pot ţine un cuplu împreună. Dacă vrei să durezi în dragoste, ai nevoie de mai mult decât simplul apetit al simţurilor. Ai nevoie de amiciţie, de afinitate, de gusturi împărtăşite, iar lucrurile astea n-au nimic a face cu pulsiunile sexuale.
- Există însă o "dictatură a fericirii", cum o numiţi în cărţile dumneavoastră, o presiune a societăţii de azi, de a căuta neîncetat dragostea perfectă, pentru a fi cu adevărat împliniţi.
- Drept pentru care o luăm din nou de la capăt. Oare divorţul nu e de fapt simptomul neobositei căutări a pasiunii de la început?
- Uneori da! Una dintre trăsăturile principale ale cuplurilor din ultimele decenii e neputinţa lor de a face faţă plictisului şi scăderii în intensitate a dragostei. Când pasiunea începe să se stingă, credem că dragostea s-a stins şi ea, ceea ce e fals. Avem aşteptări atât de mari de la viaţa amoroasă, că nu putem suporta că ea sfârşeşte în cotidian. Nu ne rămâne decât să alegem între paroxism, dar fără persoană, şi persoana în cauză, dar fără paroxism. La urma urmei, în acel amour fou al lui Breton e mai multă nebunie decât dragoste, e iubirea iubirii, în afara persoanei. Să iubeşti o persoană înseamnă să trăieşti cu ea şi în cotidian, şi în afara intensităţii şi în momentele de scădere a dorinţei. Asta e dragostea adevărată.
- Vorbiţi, într-un fel, în cheie creştină. Nu m-aş fi aşteptat la asta, recunosc.
- Dar eu sunt creştin, am fost educat la iezuiţi, când aveam 13 ani chiar m-a bătut gândul să intru la seminarul catolic ca să devin preot. Cred că aş fi fost un bun predicator, deşi nu mă chinuie deloc întrebarea dacă Dumnezeu există. Religia e ceva prea frumos ca să fie adevărat.
- Credeţi că fiinţa umană e făcută pentru a trăi în plină luciditate? Când vă citesc, mă lovesc de vocea celui care vrea parcă să spulbere toate iluziile.
- Nu, nu, nu vreau să le spulber, vreau doar să le analizez. Să le decortichez. Am nevoie şi de minciuni dezirabile, de stimulente pentru a continua să trăiesc. Suprimarea iluziilor nu înseamnă luciditate, ci amărăciune şi resentiment. Ar fi minunat dacă am putea păstra în acelaşi timp o anumită doză de luciditate în ce priveşte propria persoană, dar şi sentimentul că viaţa e un cadou, un ceva dat pe care nu trebuie să-l degradăm. Eu, de pildă, am o mare capacitate de a mă entuziasma, de a rămâne îndrăgostit de viaţă. Sunt o fiinţă pasională. Pentru mine, fericirea e în pasiunile mele: scris, iubiri, călătorii.
- Încerc să-mi imaginez un Pascal Bruckner îndrăgostit. E la fel de sarcastic ca în ceea ce scrie?
- Când iubesc, nu-i foarte uşor de trăit cu mine, pentru că sunt destul de extrem. Excesiv de tandru, cu copiii sau cu partenera mea, dar pot fi şi şantajist şi răutăcios. Suntem şi meschini când iubim, nu doar afectuoşi. Pentru că nu suntem niciodată lucizi.
- Dar când suferă din dragoste?
- Atunci e vulnerabil, nefericit, nervos, pierdut. Sunt ca toată lumea. Scriitorul din mine se hrăneşte din suferinţele şi îndrăgostirile mele. Dar el e un altul, mai rezervat.
"N-aş putea trăi fără scris"
- Fie că e vorba de religie, politică sau dragoste, simt în tot ceea ce scrieţi nevoia imperioasă de a înţelege lumea în care trăim.
- Când scriu, sunt ca un cercetător care descifrează un manuscris într-o limbă pe care nu o ştie prea bine. Oricât am încerca să înţelegem timpul prezent cu uneltele de care dispunem, suntem pe un drum nesigur. Avem impresia că înţelegem, dar de fapt nu înţelegem nimic. Inteligenţa noastră e bruiată de înseşi faptele pe care le trăim. Cred că cea mai bună metaforă a raportului nostru cu lumea e clarobscurul. Avem nişte lumină, dar această lumină izvorăşte din tenebre foarte adânci.
- Ce înseamnă scrisul pentru dumneavoastră, Pascal Bruckner?
- E pasiunea vieţii mele, fără de care nu aş putea trăi. Cândva, demult, mi-am dorit să fac muzică. Îmi plăcea la nebunie muzica, am şi studiat pianul, încă mai cânt din când în când. Să fi avut o carieră de muzician ar fi însemnat pentru mine ceva extraordinar. Din nefericire, n-am urmat-o, pentru că nu eram destul de bun. Sunt un muzician ratat, un matematician refulat, mi-a mai rămas doar scrisul, care cu timpul s-a confundat cu propria mea viaţă.
- Se spune despre scriitori că sunt fiinţe solitare.
- Absolut adevărat, scrisul şi cititul sunt lucruri care se fac de unul singur, acasă, cu uşa închisă.
- Cum scrieţi? Aveţi tabieturi?
- Am o groază de obsesii. Sunt destul de maniac. Trebuie să fie toate lucrurile în ordine, cred că în fiecare zi fac curat pe birou. Apoi fac murdărie şi o iau de la capăt, să mă liniştesc. Trebuie neapărat să-mi pun muzică. Dacă nu reuşesc să scriu nimic dimineaţa, rămân cu sentimentul că am ratat ziua, că n-o să pot s-o fac nici mai târziu. Pentru mine, scrisul e dependenţă şi asceză în acelaşi timp. E o disciplină de viaţă. Dacă nu am această disciplină ştiu că risc să ratez o carte. Până la urmă, ceea ce îi distinge pe scriitori între ei nu e doar talentul sau ideile, ci şi munca. Cine munceşte mai mult iese din rând.
"Bucuria de a exista mie îmi e de ajuns"
- V-a salvat scrisul, până la urmă?
- Da, m-a salvat, într-un fel. Dar eu nu caut salvarea. Şi nici nu mă întreb care e sensul vieţii. De ce ar trebui ca viaţa să aibă neapărat un sens? De ce ar trebui să ne vitriolăm existenţa, încercând să atingem un scop cu orice preţ? Viaţa e năvalnică, aduce cu ea atâta dorinţă, poftă, pasiune! Bucuria asta de a exista mie îmi e de ajuns. Singura grijă pe care o am e să continui să scriu şi să am cititori care mă susţin. Am început să scriu pentru a fi iubit, pentru a-mi răscumpăra păcatul de a exista. Ştiu că e o formulare uşor cochetă, dar e cât se poate de adevărat.
- Purtaţi acelaşi nume cu al filosofului Blaise Pascal, care a făcut celebrul pariu pe existenţa lui Dumnezeu. Dvs. pe ce aţi pariat în viaţa asta?
- Când suntem tineri, nu pariem pe nimic, vrem doar să ne salvăm pielea, într-o lume pe care nu o înţelegem prea bine, plină de oameni care ne sunt adesea rivali sau care încearcă să ne strivească. În Taxi Driver, filmul lui Scorsese, am găsit la un moment dat o frază care suna aşa: "În fiecare oraş, pe fiecare stradă, există un necunoscut care visează să devină cineva. E un om singur, abandonatde toţi, care încearcă cu disperare să le dovedească celorlalţi că există." Mi se pare magnifică.
- A fost şi pariul dumneavoastră?
- Multă vreme n-am pariat pe nimic. Azi e diferit. Încerc să dovedesc nu că exist, ci că persist. Că n-am murit, că sunt încă viu, că mai am ceva interesant de spus, că nu ies încă la pensie de la treaba asta pe care o numim viaţă.
Foto: MEDIAFAX (3), AGERPRES (2), GULIVER /GETTY