"Când ne revoltăm împotriva părinților, sfârșim prin a le semăna"
- Cineva care încearcă atât de asiduu să explice resorturile și mecanismele iubirii e cineva care pare că o caută inconștient. Ați fost un copil iubit?
- Oh, da, am fost singur la părinți și deci extrem de iubit, mai ales de mama. Când eram doar cu ea, acasă, trăiam într-o fuziune totală. Cred că am dormit cu mama până la zece ani, de fiecare dată când tata era plecat din oraș. Tata avea și amante în vremea aceea, probabil nu-i făcea nicio plăcere s-o revadă pe mama, era extrem de violent și rău cu ea. Ajunsesem să îl detest. Pe atunci, în Franța, bătăile erau la ordinea zilei în familii, și verișorii mei o încasau destul de des. Însă el întrecea orice măsură. Nici nu intra bine în casă, și începea să împartă în stânga și-n dreapta palme, care uneori se transformau în adevărate bătăi. Era odios. Într-o zi, m-am așezat în genunchi și m-am rugat lui Dumnezeu ca tata să dispară. Voiam să mă răzbun și n-aveam niciun dubiu că Dumnezeu îmi va ține partea. De altfel, îi lăsasem lui posibilitatea să aleagă în ce fel să se întâmple, totul era să rămân singur cu mama, pe care o iubeam enorm. Chestiune de altfel foarte psihanalizabilă, eram în plin complex oedipian. (râde)
- Se pare că Dumnezeu nu v-a auzit rugăciunile sau, în orice caz, dacă le-a auzit, nu le-a dat curs.
- Lucrurile s-au așezat, totuși, în favoarea mea, fiindcă încă de la un an și jumătate am fost diagnosticat cu tuberculoză și, în mod paradoxal, boala asta a fost pentru mine o șansă. Mi-a permis să cresc și fără părinți. Tata a avut destul de devreme ideea să mă ducă să mă tratez într-un sanatoriu pentru copii, din vestul Austriei, undeva în munți, într-un sat, unde în 1945, după căderea Reichului, se ascunsese de trupele aliate care îl căutau pentru trădare.
- Dar ce făcuse, de fapt?
- Lucrase la Viena pentru Siemens, una dintre companiile care au susținut puternic regimul nazist. Siemens avea uzine lângă lagărele de la Ravensbrück și de la Dachau, unde angaja prizonieri politici evrei care lucrau pentru Reich și care în orice clipă puteau fi condamnați la moarte. El însuși fusese de câteva ori în aceste lagăre. Îi simpatiza pe naziști și era un antisemit nu doar ocazional, ci permanent, compulsiv aș putea spune. I-a urât pe evrei, de la micul dejun până la cină, în fiecare zi a anului, până în ultima zi a vieții lui.
"Du bist ein Jude"
- Asta, în timp ce în lumea literară europeană, foarte multe voci se întreabă dacă nu sunteți chiar dumneavoastră evreu.
- Da, pentru că purtăm acest nume german, dar care poate fi și evreiesc. Tata era însă protestant, mama catolică, m-am născut într-o familie franco-germană, de fapt. Eu însumi sunt botezat catolic și mi-am făcut studiile la Pères Jesuites. Însă atât m-a hărțuit tata cu antisemitismul lui, încât ajunsesem să cred că evreii trebuie să fie un popor extraordinar, dacă îi detestă în halul ăsta. De aici interesul meu pentru lumea israelită, care a făcut ca foarte multă lume să creadă că sunt evreu. Întâmplarea face și că am un copil cu o femeie evreică, ceea ce l-a îmbolnăvit de nervi pe tata, dar nu l-a împiedicat, totuși, să-și iubească nepoata. Și azi mi se reamintește constant că sunt evreu. Dacă le zic oamenilor că nu, nu sunt, mi se spune: "E în regulă, înțelegem că vreți să vă ascundeți și respectăm decizia dumneavoastră".
- Pentru tatăl dumneavoastră trebuie să fi fost o tortură.
- Când aveam opt ani, acolo, în Austria, la sanatoriul respectiv, un nene îmbrăcat în pantaloni scurți, de piele, cu bretele mi-a zis la toaletă, în timp ce mă spălam pe mâini, "Du bist ein Jude", "Ești evreu". Lucru pe care l-am adus la cunoștință tatălui meu, care a turbat pe loc. S-a ridicat plin de furie, s-a dus direct la individ și i-a ținut o lecție de teorie rasială: "Uitați-vă bine la el, cum să semene cu un evreu?".
- Acum trei ani, ați publicat o carte despre relația tumultuoasă pe care ați avut-o cu tatăl dvs. V-a eliberat scrisul? A reușit să vindece ceva?
- Mi-a luat ani să învăț să-l iubesc pe tata. Dar scrisul m-a ajutat să-l iert și să păstrez doar amintirile plăcute. E trist că iertarea asta a venit atât de târziu, însă dacă aș fi scris cât timp părinții mei ar fi fost încă în viață, ar fi fost dureros pentru amândoi.
- Aveți destulă distanță acum ca să vedeți lucrurile limpede. Ați regăsit ceva din personalitatea tatălui în cel care sunteți azi?
- Cred că, întotdeauna, atunci când ne revoltăm împotriva părinților, sfârșim prin a le semăna. Am moștenit mai multe decât aș fi vrut. Toate părțile rele: agresivitatea, crizele, furia. Dar și câteva lucruri bune: hărnicia și curiozitatea asta orientată în toate direcțiile. Cred însă că, în ciuda violențelor de care a dat dovadă în prezența mea, am fost și rămân un copil răsfățat.
- De ce spuneți asta?
- Pentru că, de fapt, nu creștem niciodată, doar îmbătrânim. Iar eu m-am regăsit mereu în postura celui obișnuit să primească foarte mult de la viață. Sunt oameni care m-au gratificat cu foarte multă dragoste și fericire.
- Erați totuși un copil bolnav, cu un tată brutal și autoritar...
- Nu, nu, știu că pare de necrezut, dar mi-am trăit boala ca pe un moment foarte agreabil. Între altele, și pentru că n-am murit. Am supraviețuit. (râde) Păstrez amintiri plăcute și din satul acela din Austria, unde erau furtuni uriașe de zăpadă, și din Elveția, unde am fost mai târziu și unde m-am plimbat foarte mult prin munți. Boala m-a salvat, de fapt, de toată atmosfera de acasă. Mai târziu, am prins și gustul pentru lectură, gustul pentru studiu și am descoperit scrisul. Fără astea ultimele aș fi fost cu siguranță nefericit. Așa, am fost obligat să găsesc resurse în mine însumi, să-mi clădesc o fortăreață interioară din cărți, din ceea ce scriam și, evident, din dragoste. Fiindcă adolescența a adus cu ea și întâlnirile fabuloase cu partenerele mele, care m-au smuls, efectiv, din nevroza familială.
"Suntem nefericiți că nu suntem fericiți"
- Dragostea pare să-și fi pus puternic amprenta în ceea ce ați scris. În România, cel puțin, sunteți cunoscut ca filosoful care o repune permanent în discuție.
- Interesul meu pentru dragoste a început când încercam să reflectez asupra revoluției moravurilor din anii '60, care pretindea că a terminat cu jocul de teatru al pasiunii, eliberând dorința și sexualitatea de alte constrângeri morale. Dragostea, spuneau ei, e doar o iluzie, sub romanticul Je t'aime! se ascunde de fapt un Te doresc! nemărturisit. Am simțit însă nevoia să repun în discuție această nouă dogmă sexuală. Asta am încercat să fac în Noua dezordine amoroasă, să reabilitez sentimentul decăzut. Pentru că nu e vorba doar de dorință. Pentru că nici dorința, nici sexualitatea nu pot ține un cuplu împreună. Dacă vrei să durezi în dragoste, ai nevoie de mai mult decât simplul apetit al simțurilor. Ai nevoie de amiciție, de afinitate, de gusturi împărtășite, iar lucrurile astea n-au nimic a face cu pulsiunile sexuale.
- Există însă o "dictatură a fericirii", cum o numiți în cărțile dumneavoastră, o presiune a societății de azi, de a căuta neîncetat dragostea perfectă, pentru a fi cu adevărat împliniți.
- Presiunea aceasta, într-un final, ucide dragostea, pentru că nu suntem niciodată satisfăcuți, niciodată mulțumiți, suntem mereu în căutarea a ceva mai bun, mai intens. Epoca noastră e o combinație de două moșteniri, cea libertinară și cea creștină. Avem pe de-o parte moștenirea creștină, care pune iubirea mai presus de orice, care cântă dragostea, întocmai ca trubadurii de altădată, care exaltează fuziunea cu divinul, de aici și încercarea unora de a seculariza această trăire. Pe de altă parte, avem drepturile câștigate de revoluția sexuală. Vrem sexualitate, dar o sexualitate pe care să o trăim paroxistic, vrem să reconciliem carnea și sufletul. Iar acest ideal e prea ridicat, foarte greu de purtat și imposibil de realizat. Reversul medaliei e că ne persecutăm zilnic în numele unei împliniri cu orice preț și ajungem să fim nefericiți că nu suntem fericiți.
- Drept pentru care o luăm din nou de la capăt. Oare divorțul nu e de fapt simptomul neobositei căutări a pasiunii de la început?
- Uneori da! Una dintre trăsăturile principale ale cuplurilor din ultimele decenii e neputința lor de a face față plictisului și scăderii în intensitate a dragostei. Când pasiunea începe să se stingă, credem că dragostea s-a stins și ea, ceea ce e fals. Avem așteptări atât de mari de la viața amoroasă, că nu putem suporta că ea sfârșește în cotidian. Nu ne rămâne decât să alegem între paroxism, dar fără persoană, și persoana în cauză, dar fără paroxism. La urma urmei, în acel amour fou al lui Breton e mai multă nebunie decât dragoste, e iubirea iubirii, în afara persoanei. Să iubești o persoană înseamnă să trăiești cu ea și în cotidian, și în afara intensității și în momentele de scădere a dorinței. Asta e dragostea adevărată.
- Vorbiți, într-un fel, în cheie creștină. Nu m-aș fi așteptat la asta, recunosc.
- Dar eu sunt creștin, am fost educat la iezuiți, când aveam 13 ani chiar m-a bătut gândul să intru la seminarul catolic ca să devin preot. Cred că aș fi fost un bun predicator, deși nu mă chinuie deloc întrebarea dacă Dumnezeu există. Religia e ceva prea frumos ca să fie adevărat.
- Credeți că ființa umană e făcută pentru a trăi în plină luciditate? Când vă citesc, mă lovesc de vocea celui care vrea parcă să spulbere toate iluziile.
- Nu, nu, nu vreau să le spulber, vreau doar să le analizez. Să le decortichez. Am nevoie și de minciuni dezirabile, de stimulente pentru a continua să trăiesc. Suprimarea iluziilor nu înseamnă luciditate, ci amărăciune și resentiment. Ar fi minunat dacă am putea păstra în același timp o anumită doză de luciditate în ce privește propria persoană, dar și sentimentul că viața e un cadou, un ceva dat pe care nu trebuie să-l degradăm. Eu, de pildă, am o mare capacitate de a mă entuziasma, de a rămâne îndrăgostit de viață. Sunt o ființă pasională. Pentru mine, fericirea e în pasiunile mele: scris, iubiri, călătorii.
- Încerc să-mi imaginez un Pascal Bruckner îndrăgostit. E la fel de sarcastic ca în ceea ce scrie?
- Când iubesc, nu-i foarte ușor de trăit cu mine, pentru că sunt destul de extrem. Excesiv de tandru, cu copiii sau cu partenera mea, dar pot fi și șantajist și răutăcios. Suntem și meschini când iubim, nu doar afectuoși. Pentru că nu suntem niciodată lucizi.
- Dar când suferă din dragoste?
- Atunci e vulnerabil, nefericit, nervos, pierdut. Sunt ca toată lumea. Scriitorul din mine se hrănește din suferințele și îndrăgostirile mele. Dar el e un altul, mai rezervat.
"N-aș putea trăi fără scris"
- Fie că e vorba de religie, politică sau dragoste, simt în tot ceea ce scrieți nevoia imperioasă de a înțelege lumea în care trăim.
- Când scriu, sunt ca un cercetător care descifrează un manuscris într-o limbă pe care nu o știe prea bine. Oricât am încerca să înțelegem timpul prezent cu uneltele de care dispunem, suntem pe un drum nesigur. Avem impresia că înțelegem, dar de fapt nu înțelegem nimic. Inteligența noastră e bruiată de înseși faptele pe care le trăim. Cred că cea mai bună metaforă a raportului nostru cu lumea e clarobscurul. Avem niște lumină, dar această lumină izvorăște din tenebre foarte adânci.
- Ce înseamnă scrisul pentru dumneavoastră, Pascal Bruckner?
- E pasiunea vieții mele, fără de care nu aș putea trăi. Cândva, demult, mi-am dorit să fac muzică. Îmi plăcea la nebunie muzica, am și studiat pianul, încă mai cânt din când în când. Să fi avut o carieră de muzician ar fi însemnat pentru mine ceva extraordinar. Din nefericire, n-am urmat-o, pentru că nu eram destul de bun. Sunt un muzician ratat, un matematician refulat, mi-a mai rămas doar scrisul, care cu timpul s-a confundat cu propria mea viață.
- Se spune despre scriitori că sunt ființe solitare.
- Absolut adevărat, scrisul și cititul sunt lucruri care se fac de unul singur, acasă, cu ușa închisă.
- Cum scrieți? Aveți tabieturi?
- Am o groază de obsesii. Sunt destul de maniac. Trebuie să fie toate lucrurile în ordine, cred că în fiecare zi fac curat pe birou. Apoi fac murdărie și o iau de la capăt, să mă liniștesc. Trebuie neapărat să-mi pun muzică. Dacă nu reușesc să scriu nimic dimineața, rămân cu sentimentul că am ratat ziua, că n-o să pot s-o fac nici mai târziu. Pentru mine, scrisul e dependență și asceză în același timp. E o disciplină de viață. Dacă nu am această disciplină știu că risc să ratez o carte. Până la urmă, ceea ce îi distinge pe scriitori între ei nu e doar talentul sau ideile, ci și munca. Cine muncește mai mult iese din rând.
"Bucuria de a exista mie îmi e de ajuns"
- V-a salvat scrisul, până la urmă?
- Da, m-a salvat, într-un fel. Dar eu nu caut salvarea. Și nici nu mă întreb care e sensul vieții. De ce ar trebui ca viața să aibă neapărat un sens? De ce ar trebui să ne vitriolăm existența, încercând să atingem un scop cu orice preț? Viața e năvalnică, aduce cu ea atâta dorință, poftă, pasiune! Bucuria asta de a exista mie îmi e de ajuns. Singura grijă pe care o am e să continui să scriu și să am cititori care mă susțin. Am început să scriu pentru a fi iubit, pentru a-mi răscumpăra păcatul de a exista. Știu că e o formulare ușor cochetă, dar e cât se poate de adevărat.
- Purtați același nume cu al filosofului Blaise Pascal, care a făcut celebrul pariu pe existența lui Dumnezeu. Dvs. pe ce ați pariat în viața asta?
- Când suntem tineri, nu pariem pe nimic, vrem doar să ne salvăm pielea, într-o lume pe care nu o înțelegem prea bine, plină de oameni care ne sunt adesea rivali sau care încearcă să ne strivească. În Taxi Driver, filmul lui Scorsese, am găsit la un moment dat o frază care suna așa: "În fiecare oraș, pe fiecare stradă, există un necunoscut care visează să devină cineva. E un om singur, abandonat de toți, care încearcă cu disperare să le dovedească celorlalți că există." Mi se pare magnifică.
- A fost și pariul dumneavoastră?
- Multă vreme n-am pariat pe nimic. Azi e diferit. Încerc să dovedesc nu că exist, ci că persist. Că n-am murit, că sunt încă viu, că mai am ceva interesant de spus, că nu ies încă la pensie de la treaba asta pe care o numim viață.
Foto: MEDIAFAX (3), AGERPRES (2), GULIVER /GETTY