A fost prinţul baletului românesc din anii '60-'80. Apariţiile sale pe scena operei din Bucureşti, unde a dansat ca prim-solist începând din 1965, dar şi pe alte scene mari ale lumii, au făcut istorie. Ţinuta sa imperială, expresivitatea gesturilor, amploarea săriturilor dar şi poezia transmisă prin fiecare mişcare l-au impus în ierarhia "marilor zburători" ai baletului. Şi, ca o adevărată minune, la cei 80 de ani împliniţi de curând şi sărbătoriţi printr-o gală de mare ţinută pe scena Operei Naţionale din Bucureşti, Ioan Tugearu dansează în continuare, îşi trăieşte visul cu aceeaşi copleşitoare bucurie ca la 11 ani, când l-a descoperit, sub îndrumarea marii balerine şi profesoare, Floria Capsali. La o vârstă în care nu se recunoaşte, Ioan Tugearu are o poftă de viaţă şi de creaţie uriaşă. Îl privesc cum dansează "Richard al III-lea" pe scena Operei, la 80 de ani, în onoarea publicului venit să-l aclame. Pe un jilţ, într-un colţ al scenei, este o coroană. Ridică întrebător braţele, priveşte spre înalt, ezită, se întoarce spre jilţ cu paşi hotărâţi, ia coroana şi şi-o aşează pe creştet! Iată, regele dansului încă nu şi-a pus coroana în cui!
Un machedon zburător
- Maestre Ioan Tugearu, după cum vă trădează numele, vă trageţi dintr-o familie de aromâni, oameni dedaţi prin tradiţie păstoritului şi comerţului. Cum aţi ajuns dansator?
- Da, m-am născut într-o familie de machedoni la Babuc, Durostor, care era teritoriu românesc în 1937, când am venit eu pe lume. Puţin după aceea, când s-au cedat teritoriile, în 1940, şi partea aceea a ajuns la Bulgaria, o parte a familiei noastre a venit în Bucureşti, iar altă parte s-a stabilit în comuna Kogălniceanu, jud. Constanţa. Deşi am stat puţin în Dobrogea, cred că locul acela mi-a dat forţă din cremenea munţilor lui bătrâni şi un dram de nesupunere din şuierul vântului prin pădurile bătrâne de pini cu miros adormitor. Aşa se va fi născut în mine dansul: am fost un machedon zburător. Pe de altă parte, mama mi-a dat dârzenia neamului nostru de aromâni, de oameni puternici, care am rezistat valurilor istoriei. Şi apoi, eu sunt născut în zodia Scorpionului, şi dincolo de multe păcate pe care le are această zodie, cei născuţi sub ea sunt oameni foarte perseverenţi, foarte dedicaţi pasiunilor lor, cu mare putere de muncă şi siguranţă de sine. Tenacitatea aceasta m-a ajutat mult în viaţa şi cariera mea, căci ceea ce am început am dus mereu la bun sfârşit, indiferent de greutăţile întâlnite în cale. Iar ziua aniversării mele, 19 noiembrie, a fost una cu desăvârşire minunată pentru mine: m-am trezit la două noaptea şi m-am ridicat în picioare fără să-mi dau seama la început de ce, dar într-o străfulgerare de clipă am înţeles că tocmai împlinisem 80 de ani. Da, în urmă cu optzeci de ani, exact la ora aceea m-a adus mama pe lume, aşa cum mi-a povestit mai târziu. Şi-apoi, seara, am fost sărbătorit pe scena Operei Naţionale din Bucureşti, spaţiul sacru pe care s-au desfăşurat cele mai importante momente ale carierei mele, iar ulterior, am împărtăşit bucuria cu dansatorii pe care i-am luat sub veghea mea, în spectacolele pentru care am semnat regia şi coregrafia. Ce viaţă minunată am avut între aceste două momente! Şi, încă, îndrăznesc să sper că aşa va fi şi de aici încolo!
Alături de uriaşii baletului
- Cum v-aţi dat seama că sunteţi făcut pentru dans?
- Mereu în mişcare, de mic copil, eram cel mai bun sportiv din Şcoala nr. 38 din Grozăveşti, cartierul bucureştean în care ne stabiliserăm: făceam volei, atletism, şi atunci, secretarul şcolii mi-a zis să vin la repetiţiile grupului de dansuri populare ale "Sindicatelor". Iniţial, eu i-am spus că ştiu să dansez doar "ca tata", adică dansurile noastre aromâneşti, cu paşi complicaţi, dar m-am dus, totuşi. Încă de la prima repetiţie, toţi au rămas impresionaţi de memoria mea formidabilă, pentru că am fost capabil să reproduc întocmai toţi paşii indicaţi de profesor, după numai o singură repetiţie. Acela a fost declicul care m-a orientat către dans. Am mers apoi la grupul de dansuri de la Palatul Pionierilor, deşi eu nu fusesem primit în rândurile lor pentru că tata fusese negustor, deci burghez, cum se spunea pe atunci, dar acest profesor m-a luat aşa, pe ascuns. Acolo l-am întâlnit pe Iacob Brummer, care era dansator în ansamblul Ministerului de Interne (erau la modă atunci ansamblurile mari). La acest ansamblu am întâlnit-o pe maestra maeştrilor, Floria Capsali - splendoarea aceea de femeie, de profesoară, de zeiţă a baletului! - şi, din clipa aceea, s-a decis cariera mea. Am început să vin şi la studioul ei particular, pe strada Dr. Pasteur numărul 34, şi să iau ore de dans, întâi cu soţul ei, Mitiţă Dumitrescu. Floria Capsali fusese eleva lui Nicolas Legat şi a lui Enrico Cechetti, iar Mitiţă Dumitrescu, elevul lui Anton Romanovsky şi al Verei Caralli, uriaşi balerini ai lumii. Doamna Capsali mi-a zis: "Uite, băiete! Poţi să-ţi faci studiile aici, să văd şi eu cum progresezi, şi pe urmă să-l chemi pe tatăl tău ca să-i spun să te lase să faci balet!". Eram în al nouălea cer şi am început să învăţ ca un nebun, totul mi se părea atât de nemaipomenit, dar nu ştiam cum să-i spun că nu am bani ca să o plătesc, pentru că tata era sărac, abia aveam ce mânca. I se închisese restaurantul de mandatar, şi el lua lapte de la nişte oieri din marginea Bucureştiului, făcea iaurt din el, iar eu plecam dimineaţa cu căldările cu iaurt prin cartiere şi îl vindeam. În cele din urmă, i-am destăinuit temerea mea, şi atunci, ea, marea Floria Capsali, s-a învoit să nu-i plătesc nimic, dar să o ajut cu copiii cei mici care veneau la studioul ei, să le corectez ţinuta, şi după aceea să-mi fac şi studiile mele. Şi dacă ne-am înţeles aşa, atunci l-a chemat pe tata ca să-şi dea acordul, şi au vorbit ei în armâneşte, că şi Floria Capsali era tot din neam de aromâni: "Mihai, băiatul ăsta trebuie să facă balet, că e foarte talentat!" Tata ar fi vrut ca eu să fac Comerţ, aştepta ca eu să-i dau rezultatul de admitere la un liceu economic, că el ştia că asta fac aromânii, sunt mari comercianţi, şi ar fi fost în spiritul familiei să fac asta, dar în loc de asta, eu voiam să fac coregrafie. Şi atunci, tata, ce era să facă, dacă doamna Capsali l-a convins că poţi ajunge renumit şi ca dansator, a fost de acord, că el venise în Bucureşti, totuşi, ca să-şi dea copiii la şcoală, nu să stea cu oile pe câmp.
După ce am făcut şcoala la Floria Capsali, am încercat să mă angajez la ansamblul MAI, dar nu au vrut să mă angajeze, deşi la ei am crescut. M-au chemat la comitetul de partid şi m-au întrebat: "Câte oi a avut, bă, tac-tu?" Şi eu am răspuns: "40 de oi!". Şi nu au vrut, pentru că, chipurile, erau mai multe decât nevoile familiei, deci, tata era exploatator. Şi când i-am spus lui tata despre discuţia asta, el a izbucnit în râs şi mi-a zis: "Eu am avut 400 de oi, dar bine că nu le-ai spus!". În cele din urmă mi-am găsit un post la opera din Timişoara, unde am plecat cu soţia mea, Liana Tugearu, şi ea, balerină, şi pe care am cunoscut-o tot la studioul Floriei Capsali. Ea este româncă, dintr-o veche familie din Bucureşti, mama ei se trăgea din familia marelui poet naţional polonez Adam Mickiewicz, iar tatăl ei a fost general în armată. La Timişoara, nu am stat decât vreo câteva luni, de acolo am fugit la Constanţa, în Dobrogea mea, unde se înfiinţase, în 1957, un teatru liric. Acolo am stat patru ani, foarte intenşi, în care am dansat ca prim-solist roluri importante şi am făcut eu însumi câteva spectacole: "Coppelia", "Casa Bernardei Alba", "Bolero", "Toaca".
- Totuşi, cariera dvs. s-a conturat după venirea la Bucureşti şi după o altă mare întâlnire care v-a girat drumul spre celebritate: cea cu marele coregraf Oleg Danovski.
- În 1963, am dat examen pentru a intra în corpul de balet al Operei din Bucureşti. Acolo l-am întâlnit pe Oleg Danovski, şi aceasta a fost a doua mare întâlnire a vieţii mele artistice, după cea cu Floria Capsali. După prima repetiţie cu el în sala de balet, Oleg Danovski, care avea în continuare o repetiţie cu Gabriel Popescu şi Irinel Liciu (pe atunci, marile staruri ale baletului românesc, şi poate şi ale Europei), mi-a zis, arătând cu degetul un loc în sala de balet şi cu o privire care nu suporta niciun fel de discuţie: "Stai aici şi uită-te!". Era o somitate, nici nu încăpea vorbă că ai fi putut face altminteri. Când începea ora de balet cu el, noi, cei din ansamblu, tremuram de emoţie. Era dur în exterior, dar atât de fragil în sufletul său, şi spun asta, pentru că eu l-am cunoscut bine, am stat cu el până în ultimele lui clipe şi l-am vegheat, iar între noi a fost o prietenie superbă, din care eu am învăţat enorm, profesional şi uman deopotrivă. Probabil că el a citit în privirea mea admiraţia pe care o aveam pentru felul în care îşi construia spectacolele. Am stat ghemuit într-un colţ şi m-am uitat la el cum lucra cu cei doi mari balerini: am fost atât de impresionat, că n-am să uit în viaţa mea! Oleg a fost un tip fascinant şi de la el am învăţat regulile de construcţie ale unui spectacol de balet. El era un inovator şi îmi amintesc că, de pildă, "Domnişoara Nastasia" a fost o revelaţie la vremea aceea, pentru că Oleg Danovski era primul coregraf din România care îndrăznea să introducă dialog în spectacolul de balet: era o scenă extraordinară, în care unul dintre balerini cânta la vioară pe scenă şi spunea o replică, în timp ce maestrul Cornel Trăilescu dirija orchestra din fosă. El a avut curajul să pună balerinii să spună replici, să bată din palme pe scenă, să calce pe scenă fără să danseze, numai cu suportul stării sufleteşti, fără niciun fel de muzică. Era formidabil să lucrezi cu el! Apoi anii au zburat repede, am devenit prim-solist, maestru de balet, apoi coregraf şi director al corpului de balet. După ce m-am pensionat, am fost multă vreme colaborator al operei şi, de fapt, încă lucrez, încă am spectacole de montat. La aniversarea mea, în faţa publicului, am ţinut să dansez un moment pe care l-am realizat mai demult şi la care ţin enorm: "Richard al III-lea", pe muzica lui Gustav Mahler, compozitorul meu preferat, pe a cărui muzică încă mai visez să creez. Am fost foarte emoţionat, de asemenea, ca după acest moment, să fie prezentat într-o variantă "camerală" şi spectacolul meu "Anna Karenina", în care am avut norocul să îi am ca interpreţi pe unii dintre cei mai mari artişti ale baletului Operei Naţionale bucureştene - Corina Dumitrescu în rolul Annei, Gigel Ungureanu în Karenin şi Ovidiu Matei Iancu în contele Vronski.
"Doamne, de la vârsta de 11 ani şi până acum, la 80, întruna am dansat!"
- Nu a existat nicio clipă din ultimii ani în care să vă treacă prin minte să terminaţi cu dansul, pretextând bătrâneţea?
- Nicidecum! Eu nu mă simt bătrân! Vârsta asta din buletinul meu pare ameţitoare: 80 de ani! Dar mintea mea, sufletul meu nu o simt! Corpul meu nu o simte, fibra asta de cremene de aromân este încă puternică şi pot dansa, iată, şi la 80 de ani! Dansul e viaţa mea! Vă spun că în sufletul meu este o bucurie imensă, este o minune! Îmi vine să mă urc pe cel mai înalt munte din lume şi să strig: "Doamne!... De la vârsta de unsprezece ani şi până acum, la optzeci, întruna am dansat!!! E o nebunie, pur şi simplu!"
- Pregătiţi acum un nou spectacol - "Meşterul Manole" - o coproducţie româno-bulgară. Ce vă inspiră să creaţi în continuare?
- Natura, oamenii, muzica! Chiar dacă afară e frig, plouă şi bate vântul, eu privesc pe fereastră şi spun: "Ce frumos dansează copacii!" - în loc să mă zgribulesc de frig, să-mi fie lehamite că trebuie să mă îmbrac gros şi să vin la repetiţii. Chiar mă simt bine, mă simt viguros când ies în stradă, în frig, şi îmi simt toată musculatura cum se contractă, cum lucrează, cum pot să respir, să-mi umplu plămânii cu aerul curat şi rece. Mă inspiră anotimpul rece, şi chiar dacă pare sărac în culori şi parfumuri, eu văd culorile în hainele vesele ale tinerilor, în aurele oamenilor plini de bunătate. Dacă stau cinci ore într-o staţie de autobuz sau de metrou, eu nu mă plictisesc, ci observ oamenii din jurul meu, inventez mişcări în mintea mea pentru un posibil balet. Şi mă uit după fete frumoase, desigur! Veşnic îndrăgostit şi pasional, ca un Scorpion ce sunt . De aceea, Don Jose, din "Carmen", de Bizet-Scedrin, a fost rolul vieţii mele, creat pe temperamentul meu, de Oleg Danovski. Făcut cu Magdalena Popa întâi, dansat apoi cu Aurora Rotaru la "Balşoi Teatr", la Moscova, unde am obţinut cu el un mare premiu în 1984, e, dintre toate rolurile făcute, cel pe care l-am iubit cel mai mult. Era pe temperamentul meu, şi mă transfiguram cu totul când îl dansam... Ştiţi, eu sunt frumos numai când dansez!
"Gândiţi-vă că viaţa e un lucru extraordinar!"
- O relaţie atât de longevivă - cum aveţi dvs. cu dna Liana Tugearu, soţia dvs. - e rar de găsit în lumea artistică. Ce vă ţine împreună, dincolo de dragoste şi de pasiunea pentru dans?
- E femeia de care m-am îndrăgostit ca un nebun în urmă cu şase decenii, iar atunci nu ne-am întâlnit doar ca bărbat şi femeie, ci şi ca spirite: suntem prieteni foarte buni, ne sprijinim şi reciproc, ne facem viaţa cât mai frumoasă şi mai armonioasă împreună. Suntem doi oameni care ne bucurăm de roadele muncii de o viaţă, nu în sensul material, ci al bucuriei pentru lucrurile pe care le-am făcut, fiecare din noi şi împreună. Nemaiputând să facă balet din motive de sănătate, soţia mea s-a specializat în artă medievală, şi a supravegheat, timp de mai mulţi ani, restaurarea bisericilor-monument din Transilvania. De asemenea, e cel mai bun critic de balet din România, scriind de 46 de ani cronică de balet la "România Literară". Având această pasiune a scrisului, ea a semnat şi libretele şi scenariile tuturor spectacolelor mele. Aşadar, facem împreună o echipă imbatabilă.
Gimnastică pe covorul din sufragerie
- Cu ce vă umpleţi zilele? Ce vă ţine în formă?
- Ce să spun?!... Dumnezeu a fost aşa de bun cu mine, şi când mă gândesc cât sunt de păcătos, mă apucă pandalia. Sigur, sunt un om credincios, dar păcate are omul cât îi hăul, aşa că eu cu atât mai recunoscător Îi sunt! În afara grijii pe care Dumnezeu şi îngerul meu păzitor mi-o poartă, mişcarea este cea care mă ţine în formă. Acesta e secretul meu - mă antrenez aproape zilnic: am o sufragerie mare, pun covorul jos şi fac toate seturile de exerciţii pentru diferitele grupe de muşchi. Şi dacă am insomnii, sau mă doare un genunchi, sau mă chinuie o tendinită, mă aşez jos, fac exerciţii, şi după puţină vreme îmi trece orice durere. Asta mă ţine în formă fizică: mişcarea! Dar şi cu moralul stau foarte bine, cum vedeţi, pentru că trăiesc lângă un om care este de o cultură extraordinară, soţia mea, cu care pot să discut orice - despre cărţile citite, despre filmele văzute, fie ele de artă sau de acţiune, cu care merg la spectacole, la muzee şi nu scăpăm nicio expoziţie, sau ieşim din Bucureşti cu maşinuţa noastră atunci când vrem să evadăm undeva. Aşa că am o viaţă plină, nu mă plictisesc niciodată! Inspirat de urarea unei bune prietene de familie, la aniversarea mea, le-am spus şi eu tuturor: "Dansează ca şi cum nu te-ar vedea nimeni, cântă ca şi cum nu te-ar auzi nimeni, iubeşte ca şi cum n-ai putea fi niciodată rănit şi gândeşte-te că viaţa este un lucru extraordinar!"
Foto: PAUL BUCIUTA, MIHAIL CRATOFIL, AGERPRES