Arhanghelul din Piaţa Blajului
Puhoi de români se strânge la Blaj, în primăvara lui 1848, ignorând orice avertisment de la comânduire. Satele din Ardeal sunt umplute cu spânzurători, iar ameninţarea primelor execuţii bântuie ca o negură peste plaiuri. Autorităţile maghiare decretează starea de asediu, ţăranii răzvrătiţi sunt aruncaţi în lanţuri, studenţi şi preoţi de vază sunt arestaţi, iar liderii românilor, vânaţi peste tot, pentru a fi prinşi şi pedepsiţi exemplar. Dar oamenii simt că a venit momentul libertăţii Ardealului şi vin cu zecile de mii, în inima Transilvaniei, să-şi ceară drepturile. Nicicând nu se mai pomenise o asemenea adunare naţională! Toate punctele cardinale erau pline de oameni care coborau, ca nişte râuri de munte, spre Blaj. Dar, brusc, pe Câmpul Libertăţii se lasă o linişte grea. De undeva se auzea tropot mare, de cai, şi sunete lungi de bucium. La scurtă vreme, 2000 de moţi, toţi călări, înarmaţi cu lănci şi îmbrăcaţi în straiele lor populare, îşi fac apariţia în mulţime. În fruntea lor, frumos şi mândru, îmbrăcat în cojoc albastru, cu pălărie neagră cu pene de cocoş şi două pistoale la chimir, un tânăr de doar 24 de ani: Avram Iancu din Vidra de Sus! Călare pe-un cal alb, seamănă cu un arhanghel al dreptăţii. De un sfert de veac, de la intrarea lui Mihai Viteazul în Alba Iulia, niciun alt român nu-şi făcuse o apariţie mai triumfală în Transilvania!
"În figura lui nu ştiai ce să desluşeşti mai întâi: blândeţea dintr-o icoană de apostol sau asprimea unui însângerat. Se îmbinau deopotrivă şi una, şi alta, şi privirile lui luceau vii ca o cercetare a inimilor ce se frământau spre lumină. Însufleţirea poporului era de nedescris!". Din primul moment, Iancu devine întruchiparea conducătorului aşteptat de generaţii de ardelenii oropsiţi.
"Uitaţi-vă pe câmp, suntem mulţi precum cucuruzul brazilor, suntem mulţi şi tari, că Dumnezeu e cu noi!", tună cuvintele lui Avram Iancu. Cu lacrimi în ochi şi cu nădejde aprinsă din nou în suflet, mulţimea răspunde într-un singur cuvânt: "Noi vrem să ne unim cu Ţara!".
"Craiul"
Câteva săptămâni mai târziu, după ce aboliseră cu de la sine putere iobăgia în Apuseni, refuzând muncile pentru nobilime, 10.000 de moţi, organizaţi de-acum milităreşte, pe legiuni, ca armata romană, revin la Blaj, ca să-şi susţină, cu şi mai multă forţă, cauza. În întâmpinarea lor a ieşit tot Blajul, cu mic, cu mare, oameni de rând, profesori şi canonici laolaltă. În fruntea moţilor era Iancu însuşi, "Ghineralul", cum îi ziceau oamenii, îmbrăcat în port ţărănesc, cu căciula-i "rotilată", cu pistoale grele la brâu şi cu manta albă.
"Moţii considerau ordinele sale sfinte. Ştia să provoace şi să întreţină necontenit simţămintele legăturii puternice şi ale iubirii prin fapte pururea noi. Apărea între ai săi, întotdeauna mai strălucitor decât alţii, astfel că îl adorau ca fermecaţi, cu toate că ştia să-i ţină în frâu. Încrederea aceasta şi-a câştiga-o prin caracterul său, prin judecăţile drepte, prin sfatul, ţinuta şi învăţăturile pe care le împrăştia. Avea ceva în fiinţa lui, o ţinută inaccesibilă camarazilor, o grandeţe pentru care era numit «Crai» de către ai săi". Nu e o amintire de tinereţe de prin scrierile lui, a vreunui tovarăş apropiat, nici vreun fragment exaltat din opera lui Nicolae Iorga. Portretul îi aparţine unui ofiţer ungur, scăpat cu greu în viaţă, din bătăliile pentru Apuseni. Pretutindeni în Ardeal, mulţimea îl sorbea cu ochii pe Avram Iancu, iar moţii, călcând apăsat, mereu în urma lui, erau mândri nevoie mare că îl urmează. Însoţindu-l adesea, pe jos, pe Iancu, profesorul Bengescu, renumitul dascăl de cântări patriotice din Blaj, intona în gura mare cel mai drag marş al vremii: "Astăzi cu bucurie, românilor veniţi/ Pe Iancu în câmpie cu toţi să-l însoţiţi!". În numai câteva săptămâni, tânărul avocat, în vârstă de 24 de ani, şcolit la Cluj avea deja aura unui erou naţional!
Student la Cluj
Pentru cei care îl ştiu de la Cluj, unde făcuse liceul piarist, apoi studiase Filosofia şi Dreptul, nu e nicio surpriză că tânărul Avram Iancu impresionează încă de la prima sa apariţie publică, în aprilie 1848, pe Câmpul Libertăţii de la Blaj. Iancu era mereu prezent acolo unde era simţire românească, mereu săritor când unul dintre ai lui era în nevoie, dădea nu doar bani şi merinde dar şi cămaşa de pe el, dacă întâlnea un student român amărât. Amicii îl descriu ca având o fire veselă şi blajină. Însă "Doamne feri!" să-şi simtă, cumva, batjocorit neamul: toţi mărturisesc că atunci riposta neîndurător. Chiar centrul Clujului a fost scena unei astfel de riposte, povestită cu farmec de un bun prieten. "L-am aflat într-un grup de tineri, certându-se cu câţiva colegi unguri. Răzbind până la el, l-am întrebat: «Ce-i Iancule? Ce vreu aceştia să-ţi facă?». Iancu răspunse cu aprindere: «Auzi, Şuluţ? Ăştia nu vreu să creadă că Ioan Huniade Corvinul şi fiul său, craiul Matia, au fost neam de român!». Un secui strigă: «Cum se fie rumuni, dache fost unguri?»". "Numa' asta e?", strigă Şuluţ cu inima uşurată. "Bată-te norocul, Iancule! Dar lasă-i dracu pe toţi! Numa' eu credeam că doară ei ar fi vrut să te bată". "Ian, să vree! Că eu nu mă tem de ei, de toţi câţi sunt aici!". "Un alt student, Iojica, adause: «Rumun fost Huniadi, cum eu sunt!». «Da, întoarse Iancu, tu grăieşti adevărul, pentru că şi tu eşti român!»". Nu erau puţini, în epocă, "ştudinţii" români care încercau să-şi facă loc cu coatele în lumea "bună", ungurească, a Clujului. Deşi avea destui prieteni printre "magnaţii" Clujului, Iancu prefera cercurile româneşti. Mulţi dintre colegii săi de şcoală, cărora le câştigase de la bun început încrederea prin felul lui de a fi, îl vor urma, de altfel, în lupta sa politică şi militară din 1848...".
Pe uliţa satului
Cu aerul lor livresc, uşor preţios, din alte vremuri, amintirile studenţiei de la Cluj a lui Avram Iancu par întâmplări uşor vetuste. Dar de cum coteşti, înainte de Câmpeni, pe partea cealaltă a Arieşului, amintirile oamenilor sunt mult mai fierbinţi, mult mai proaspete, de parcă nu s-ar fi întâmplat acum aproape două sute de ani, ci acum câteva veri. Pe dreapta cum intri în Vidra e "Biserica din Ciungi", biserica veche de piatră, de pe la 1200, în care a fost botezat Avrămuţ. Tânărul preot Andrei Bâldea mă întâmpină în poarta bisericii, cu un pui de moţ în braţe. Îmi vorbeşte molcom - de parcă i-ar citi copilului dintr-o carte de pilde - despre biserica în care Iancu a fost creştinat şi în care venea adesea, căci îi plăcea tare să ţină isonul cantorului şi să citească el însuşi, cu glasul lui tunător, de avocat, "Tatăl nostru", la Sfânta Liturghie, sub privirile mute de admiraţie ale moţilor săi. Pe stânga, cum intri în biserică, Iancu e pictat în chip de arhanghel. Ca şi Horea, Iancu e icoană vie în Ţara Moţilor...
La doi paşi de biserica din Ciungi, pe stânga drumului, vechea casă a familiei Iancu, recent renovată, pare că încă îl aşteaptă de la şcoală pe copilul zvăpăiat care era Avrămuţ. "Aşa cum noi, ardelenii, suntem un pic altfel decât restul românilor, apăi tot aşe, şi noi, moţii, suntem într-un fel anume, mai cu moţ decât ardelenii. Aşa era şi Avrămuţ", îmi spune, toată un zâmbet, doamna Viorica Trifuţ. E bucuroasă că-i calc în curte şi c-o rog să-mi povestească un pic despre Avrămuţ, în felul ei mămos, aproape cântat, care a cucerit generaţii întregi de români care au călcat pe urmele "Crăişorului Munţilor". Doamna Viorica a fost ani de zile, până la pensionare, ghidul casei memoriale a lui Avram Iancu, din comuna care acum poartă numele eroului. De sus, de pe deal, din curtea casei sale, vede tocmai în curtea casei lui Avram Iancu. Ne aşezăm într-un loc bun, pe nişte lemne, şi privim spre malul Arieşului Mic, care curgea chiar prin spatele curţii. "Ştiu de la bunicul tot felul de poveşti despre Avrămuţ. Bunicul le aflase de la o bătrână de 100 de ani, care îl prinsese încă mic. Zice că purta tot timpul o pălărioară frumoasă, era vesel şi vioi, clocoteau în el viaţa şi sănătatea. Era prins în toate jocurile, nimeni n-avea minge de cârpe ca a lui şi nimeni n-o bătea mai bine... Dar, cel mai mult dintre toate, îi plăcea la pescuit", îmi spune doamna Viorica. "Într-o zi, era cu copiii din sat. El pescuia, în treaba lui, ceilalţi copii se scăldau în apa de la moara Inceştilor. La un moment dat, cu toţii se sperie, un copil e cât pe ce să se înece. Nimeni nu ştie ce să facă, până când, calm, stăpân pe el, apare Avrămuţ, îi întinde copilului băţul de la undiţă şi-l trage afară. Cam aşa copil era Avrămuţ! Conducător încă de pe atunci".
Avrămuţ era primul şi la şcoală. Doamna Viorica mă trimite să văd cu ochii mei registrele păstrate cu sfinţenie în muzeul memorial. Se spune că la examenul de "absolvire" al şcolii din satul Neagra, fruntaşii locului, încântaţi de răspunsurile învăţăcelului, l-au cinstit cu câţiva galbeni. Avrămuţ nici n-a vrut să audă de aşa ceva. Când, după multe stăruinţe, a luat galbenii, i-a strecurat imediat în buzunarul dascălului său: "Nu mi se cuvine mie, ci învăţătorului meu această cinste!".
La casa lui Horea
Sunt sute de amintiri cu şi despre Avrămuţ, iar cele mai frumoase, sunt cele culese de la oamenii simpli care l-au întâlnit. Sunt atât de multe, încât biografia marelui erou poate fi scrisă numai şi numai din însemnările celor care l-au cunoscut şi din tradiţiile păstrate pe Valea Arieşului, din generaţie în generaţie. Sunt amintiri curate, au o limpezime, un grai şi-un drag care scapă, inevitabil, rigorii istorice. În unele vezi văpăia din sufletul tânărului răzvrătit de mai târziu, în altele găseşti maturitatea lui precoce, în altele admiri curajul şi stăpânirea de sine, în altele simţi chemarea pentru destinul de mai târziu: chemarea sângelui.
Prăpădul
Pornesc la pas, din Avram Iancu, pe Valea Arieşului Mic, pe urmele "Crăişorului". E o zi mohorâtă în Apuseni, norii stau jos, parcă pituliţi printre brazii cei înalţi, iar lumea trebăluieşte tăcută prin curţi şi pe câmpuri. În liniştea după-amiezei, sub cerul toamnei, culorile simple şi ordinea molcomă a Apusenilor par încă mai limpezi. Acum mai bine de 150 de ani, dealurile şi văile astea, peste care pacea pare să stăpânească de când lumea, fierbeau a revoltă... Avram Iancu e la Sibiu, unde dezbate, alături de fruntaşii români, ultimele evoluţii politice din Transilvania: guvernul ungar de la Cluj decretase unirea Transilvaniei cu Ungaria, fără să ţină seama de românii majoritari. Acolo, la Sibiu, în fierbinţeala acelui moment, Iancu află despre crimele de la Mihalţ, satul care a dat primii martiri români în timpul Revoluţiei din 1848-1849. E cu greu oprit să nu se ridice imediat la luptă, dar primeşte acceptul de a începe înarmarea moţilor. În septembrie '48, participă, în fruntea a 6.000 de moţi înarmaţi şi disciplinaţi, la o nouă Adunare Naţională la Blaj. Cere încetarea persecuţiilor împotriva românilor şi refuză unirea Transilvaniei cu Ungaria, care ar fi însemnat, practic, dispariţia naţiunii române din Ardeal. La rândul lor, liderii maghiari le transmit românilor să nu se opună revoluţiei maghiare şi Ungariei, cei care se vor opune urmând să fie omorâţi, iar averile lor confiscate. "Unirea sau moartea!", suna ultimatumul liderilor maghiari pentru liderii românilor. În frunte cu Avram Iancu, cu toţii s-au arătat atunci gata să lupte, alături de Austria, pentru cauza românismului.
Oraşul martirilor
Aşezat în inima Apusenilor, Abrudul a fost punctul-cheie al evenimentelor revoluţionare din 1849. Trei bătălii crâncene s-au purtat aici, între revoluţionarii maghiari şi contra-revoluţionarii români, care au ales să sprijine Împărăţia de la Viena, în schimbul drepturilor la care visau de sute de ani. Abrudul a fost trecut prin foc şi sabie, de ambele tabere, dar trupele conduse de Avram Iancu au învins de fiecare dată. Cicatricile războiului se văd şi azi în centrul vechi al oraşului. Un veritabil oraş-martir: la fiecare pas, o plăcuţă, o clădire, un bust sau o biserică amintesc de un sacrificiu, de o suferinţă, de o faptă de eroism, bustul tribunului Ion Buteanu, căzut în mâinile duşmanilor, după prima bătălie pentru Abrud, biserica în care au avut loc tratativele de pace eşuate înainte de începerea acestei lupte, casa în care a fost ucis un alt tribun de-al lui Avram Iancu, Petru Dobra... În mijlocul pieţei tronează bustul lui Avram Iancu, privind în zare spre munţii din care coborâse odinioară în fruntea legiunilor sale. "Ridicat în memoria celui care a fost «Craiul Munţilor»", au scris pe soclu, simplu, moţii lui Iancu.
Un grup de tineri mă conduc dintr-un capăt în altul al Abrudului. Sunt mândri să vorbească despre oraşul lor şi despre faptele de vitejie ale lui Iancu. Îşi lasă baltă toată treaba în miezul zilei, insistând, pe un ton cât se poate de serios, că pentru un moţ, a servi cauza "Crăişorului" e prima obligaţie de serviciu. Pe oricine întrebi cine e Avram Iancu - de la copilul de şcoală generală până la bătrânii care i-au mai prins pe cei ce-l cunoscuseră aievea - îţi va răspunde acelaşi lucru: "Avram Iancu e strămoşul meu". Ca şi cum un neam întreg s-ar fi născut atunci, în Apuseni, în toiul luptelor pentru libertate. "Dar chiar aşa şi e, să ştiţi... Povestea lui Iancu e povestea familiilor noastre. Oricum mergi pe arborele genealogic, dai peste cineva care a avut o legătură cu Avram Iancu, dai peste cineva care l-a găzduit, l-a cunoscut ori a luptat alături de el", îmi spune Marcel, unul dintre tinerii care mă conduc prin oraş.
Dragoste la vreme de război
Câteva case vechi, de secol XIX, mai amintesc şi azi, în Abrud, de perioada de domnie a "Crăişorului" Iancu. Mi-l imaginez prin vreun han bine ascuns, alături de tribunii săi, în săptămânile de acalmie dintre lupte, depănând amintiri de studenţie, la ceas de seară. Uneori, în momentele sale de efuziune, în preajma intimilor săi, Iancu se mai lăsa descosit. Într-una dintre aceste seri, la un pahar de vin, va fi povestit Iancu despre prima sa mare iubire, Tilda Oblateck, fiica unui director de mină din Apuseni şi sora unui bun prieten de şcoală de la Cluj. Cu patosul doinelor sale, Iancu le povestea mesenilor că "nu este râu mai limpede ca Arieşul, popor mai frumos şi mai bun decât moţul, soldaţi mai voinici ca vidrenii şi nici femei mai frumoase ca buciumanele".
Sunt legende cum că şi unguroaicele Vida Fani şi Ignaz Kalcher i-ar fi făcut şi ele ochi dulci "Craiului". Dar, dintre toate istoriile despre Iancu, cea mai dramatică şi mai aventuroasă, desprinsă, parcă, din romanele de capă şi spadă, o are în prim-plan pe abrudeanca Farkas Hani, o frumuseţe după care tânjea tot oraşul. Fiică a unui notabil maghiar, aceasta întruneşte consensul biografilor lui "Avrămuţ", care o consideră o prietenă deosebit de dragă inimii sale, ba chiar "înger păzitor" al eroului Apusenilor. Hani, care avea doar 15 ani în momentul înfiripării iubirii dintre ea şi Avram Iancu, e cea care îl salvează pe eroul moţilor în cel mai greu moment al vieţii sale, în mai 1849. Atunci, în timpul unui armistiţiu agreat între Iancu şi maghiari, maiorul Hatvani intră pe neaşteptate în Abrud, pentru a-i da lovitura fatală liderului românilor. Aflând că trupele de honvezi se apropie de oraş, Hani îl înştiiţează numaidecât pe Iancu şi-l conduce prin grădina din spatele casei, unde era priponit calul acestuia, ca să fugă cât mai degrabă. "Spre deosebire de câţiva dintre tribunii lui cei mai apropiaţi, Avram Iancu reuşeşte să scape din capcana întinsă de Hatvani. Se salvează în ultima clipă, părăsind Abrudul spre Câmpeni, unde va organiza recucerirea oraşului".
Nimbul "naţiunei"
În 1850, când părăseşte pentru prima oară Ardealul natal pentru a merge la Viena, la Împărat, ca să revendice drepturile promise românilor săi, Avram Iancu e în culmea gloriei. La numai 26 de ani, are deja în spate o fulminantă carieră politică şi militară. Din toamna lui 1848, când îşi pregăteşte glotaşii pentru luptă, şi până prin 1850, când, cu lacrimi în ochi, ultimii săi legionari depun de bună voie armele în faţa promisiunilor perfide ale Împărăţiei habsburgice, în micul ţinut de pe plaiurile Apusenilor, românii îşi impun legea şi o apără cu arma în mână, în faţa atacurilor furibunde ale celor care forţau alipirea Ardealului la Ungaria, sfidând - nu doar doleanţele, ci însăşi existenţa naţiunii române. În calitatea sa de prefect de Abrud, recunoscut ca atare de Împăratul Franz Josef, Avram Iancu e, prin forţa armelor, conducătorul "de facto" al Apusenilor. Iar vestea faptelor sale de vitejie, a calităţilor de lider şi a judecăţii sale drepte în momentele fierbinţi ale crâncenului război civil care-i opunea pe români trupelor revoluţionare maghiare, face repede înconjurul Europei.
La Viena, Iancu e în atenţia tuturor. E şicanat de presa adversă intereselor ardelenilor, e ţinta spionilor şi a diversioniştilor şi, în acelaşi timp, speranţa ultimă a liderilor politici români din Transilvania. Ca unul care trăgea şi el nădejde că forţa şi şarmul lui Avram Iancu îi vor convinge pe oamenii stăpânirii să le dea românilor drepturile promise, episcopul Andrei Şaguna - om umblat prin lume - îl sfătuieşte pe tânărul moţ în legătură cu şederea sa în capitala Imperiului. "Domnule Iancu, d-ta eşti un mare bărbat al românilor, du-te şi ia, la Hotelul «Munsch» sau la altul, patru-cinci odăi în chirie pe opt zile şi-ţi pune un lacheu livrat la uşe, apoi apucă-te, bine îmbrăcat într-un fiacăr, şi începe a face vizite, de la preşedintele ministerial până la cel de pe urmă ministru, apoi pe la comandanţii supremi militari şi le spune că «Eu sunt Iancu!»; apoi, întorcându-te în quartir, aşteaptă de la ei contravizite, până în opt zile, iar a opta zi, fă-te nevăzut, căci numai aşa îţi vei susţine nimbul d-tale şi al naţiunei"... Epistola lui Şaguna dezvăluie, în toată splendoarea sa, aura legendară care-l învăluia pe Avram Iancu în capitala Imperiului, după încheierea luptelor din Apuseni!
Iancu stă mai multe luni la Viena. Dar răsplata Împăratului pentru ajutorul dat de români armatei austriece nu îl mulţumeşte deloc. În 1852, Franz Josef face o vizită în Transilvania şi se abate prin Ţara Moţilor, pentru a se vedea cu Iancu. Iancu nu vine la întâlnire, iar apoi refuză, sistematic, orice decoraţii sau slujbe guvernamentale, pentru meritele din timpul revoluţiei.
Testamentul
În casa lui Avram Iancu de la Inceşti, lumea intră cu sfială, ca-ntr-o biserică veche. "Chiar pe aici a călcat Iancu?", o întreabă oamenii pe doamna Viorica Trifuţ. Doamna Viorica le povesteşte despre Avrămuţ cel mic, le arată caietele cu calificative excelente, le arată portretele de tinereţe, scrisorile elegante, cu caligrafie şi tâlc de avocat, le arată săbiile şi pistoalele sale ţifraşe şi-apoi, în final, îi duce pe oaspeţi, mulţi veniţi de dincolo de Carpaţi, la testamentul lui Iancu de la 1850, înrămat ca o icoană veche, în "casa bună". Citeşte cu vocea ei caldă cuvintele lui Iancu, iar lumea, fără excepţie, începe să lăcrimeze. "N-a fost om să nu lase o lacrimă la testamentul lui Iancu! Nu ai cum! Cel mai mult mă impresionează cât e de iubit Iancu în Muntenia şi în Moldova. Eu le zic tot timpul că e eroul nostru, al moţilor, iar lumea îmi răspunde că nu, că e eroul tuturor românilor...", îmi povesteşte doamna Viorica, şi-apoi îmi citeşte şi mie "Testamentul lui Iancu". "Unicul dor al vieţii mele fiind ca se-mi văd Naţiunea mea fericită, pentru care, după puteri, am şi lucrat (...) cu întristare văd că speranţele mele şi jertfa aduse se preface în nimic. Nu ştiu câte zile mai pot avea, un fel de presimţire îmi pare că mi-ar spune că viitorul este nesigur; voiesc dară şi hotărât dispun ca, după moartea mea, toată averea mea mişcătoare şi nemişcătoare să treacă în folosul naţiunei, pentru ajutor la înfiinţarea unei academii de drepturi, crezând că luptătorii cu arma legii vor putea scoate drepturile naţiunei mele.
Câmpeni, 20 Dec. v. 1850. Avram Iancu
m. pr. adv. şi Em. Prefect".
Umbra lui Iancu
Dezamăgirile de după evenimentele lui 1849 îl rup total pe Avram Iancu şi de ambiţiile de luptător politic, şi de impulsurile sentimentale ale tinereţii. Ce să-şi mai dorească de la viaţă un om care îşi scrie testamentul la 26 de ani, la doar un an după ce Farkas Hani îl va fi sărutat şi îi va fi promis iubire veşnică, sub arcada porţii din spatele casei?
După Testamentul din 1850, Iancu a fost, mai bine de două decenii, un martor neputincios al propriei sale legende. Anii de după sfârşitul revoluţiei n-au fost decât o lungă şi mută pribegie în tovărăşia celui care fusese cândva. Două decenii în care, tot mai sfârşit şi tot mai dezamăgit, l-a urmărit neclintit, pas cu pas, pretutindeni prin satele şi târgurile Apusenilor, ca un legionar credincios, pe legendarul Avram Iancu, fiul de iobagi şcolit la Cluj, care a luat în propriile mâini soarta luptei pentru drepturile românilor transilvăneni.
"Eu sunt doar umbra lui Avram Iancu", le spunea, umil şi melancolic, doinaşul îmbrăcat sărăcăcios, din colţurile de birt în care se retrăgea - să nu deranjeze pe nimeni - când moţii lui veneau să-l salute şi să-l cinstească, aşa cum se cuvenea să faci când îl întâlneai pe cel care, pe drept cuvânt, era văzut de toţi drept "CrăişorulMunţilor". "Eu nu sunt Avram Iancu... Sunt doar umbra lui", le repeta, cu voce stinsă, celor veniţi să vadă pe viu legenda Apusenilor. Apoi îşi lua fluierul şi zicea o doină de jale, înceţoşând în lacrimi de neputinţă ochii celor ce-l priveau. 20 de ani a însoţit, fidel ca o umbră, legenda marelui Iancu prin tot Ardealul. Legenda creştea cu fiecare an, în timp ce el, moţul pribeag, se stingea cu fiecare zi, cu fiecare pas. Până când, în septembrie 1872, umbra lui a pierit în noapte şi a rămas doar legenda. Legenda marelui Iancu.