Un moment de răscruce
Zău de Câmpie e o aşezare liniştită, adunată între dealuri golaşe, care se oglindesc în luciul unui lac. În vremuri îndepărtate, apele râului au fost zăgăzuite din loc în loc şi a rezultat un şir de iazuri, numai bune pentru creşterea crapilor. Lacurile şi-au tot schimbat stăpânii, iar în cele din urmă, activitatea piscicolă s-a restrâns. Mai animate sunt dealurile, străbătute de turme de oi sau arate de plugurile fermierilor. Ciprian e acolo, în vârful dealului. S-a trezit de dimineaţă, a mâncat în fugă, şi-a luat aparatul şi obiectivele şi a pornit la vânătoare de imagini. "Am fost o vreme plecat din sat. M-am dus la liceu, apoi la facultate, la Târgu-Mureş. Am absolvit Ştiinţele Economice. M-am angajat la o firmă, dar nu m-am rupt definitiv de Zău. Veneam acasă la sfârşit de săptămână. Într-o zi, am avut un accident de maşină. Din fericire, nu am păţit nimic, numai maşina s-a avariat. În loc să o duc la un service, am reparat-o în regie proprie. Mi-au rămas nişte bani şi m-am gândit să-mi cumpăr un aparat de fotografiat. M-a costat 2500 de lei. Am mers apoi la nişte cursuri, unde am învăţat câteva lucruri importante". Firea de artist a răzbătut la suprafaţă şi l-a îndepărtat de birouri şi lucrul cu cifrele.
Parada inocenţei
Să facem, vă rog, linişte. Din marginea unei păduri alunecă spre poiană un şir de puncte cafenii. Punctele se mişcă spre noi. Sunt căprioare. Ciprian apucă aparatul şi fixează cadrul. Căprioarele se opresc şi adulmecă. Parcă simt că nu o puşcă aducătoare de moarte le ţinteşte, ci obiectivul unui aparat de fotografiat. Pozează ca nişte doamne cochete. Ciprian e mulţumit. I-a ieşit şi de data asta. Căprioarele dispar după dunga dealului. Jos, lângă lac, se vede satul. Tatăl lui Ciprian a trecut la cele veşnice, iar sora lui a plecat în Italia. Acasă a rămas numai mama, Viorica Cenan. "Într-o zi am decis să mă întorc acasă. M-am gândit că pot câştiga bani şi din fotografii. Am vrut să fac ce-mi place, iar acum asta fac, trăind aici, în locurile acestea frumoase, pe care le bat zilnic cu piciorul şi nu mă mai satur", spune, plimbându-şi mâna prin aer, ca să descrie tot orizontul.
Păstorii ajunşi vedete
Câinii deja ne-au simţit şi ne latră. E o turmă prin apropiere, una dintre turmele Zăului, loc bogat în păşuni. Ţurcanele s-au răsfirat pe versanţi. Ciprian apucă aparatul şi apasă butonul. Păstorii niciunei comune din România nu au fost atât de fotografiaţi ca păstorii Zăului de Câmpie. "La început au fost suspicioşi, mă întrebau de ce-i pozez, ce fac cu pozele, cui le dau? Apoi s-au obişnuit cu mine, au căpătat încredere. Ei au acces la internet, văd pozele, nu mi-au spus că nu le-ar plăcea", mă lămureşte Ciprian, în timp ce nu conteneşte să fotografieze oile cu spinări roşietice în lumina asfinţitului. Mai toţi ciobanii Zăului se regăsesc în fotografiile consăteanului lor. Sunt îmbrăcaţi obişnuit, nimic festiv în înfăţişarea lor, şi stau răzimaţi în bâte, la fel ca înaintaşii lor de acum o sută sau două mii de ani. În fundal zace, deseori, o negură deasă, mată, parcă însăşi negura timpului. În marginea unei păduri, rămăşiţă firavă a codrilor care acopereau odinioară podişul, răsar turnurile castelului Ugron. Edificiul aminteşte că sătenii au fost odinioară supuşii unui baron ungur, care stăpânea satele şi pământurile din împrejurimi. Din acele vremuri a rămas castelul, dar şi legendele care se amestecă inseparabil cu faptele adevărate. Istvan Ugron a fost ambasadorul Imperiului Austro-Ungar în Rusia, unde s-a îndrăgostit de o prinţesă. A iubit-o atât de mult, încât a fost dispus să-i îndeplinească toate capriciile. A construit măreţul castel din Zău şi s-a apucat să paveze drumul cu monede din aur, dar prinţesa i-a semnalat că nu se cuvine ca supuşii să calce pe efigia împăratului şi i-a cerut iubitului ei să pună monedele în dungă. Din nefericire, prinţesa a fost asasinată de bolşevici, iar baronul a trăit apoi cu o tristeţe nestinsă vreodată. Castelul a fost naţionalizat în anii '50 şi a fost multă vreme sediul unui orfelinat. De câte ori ajunge aici, Ciprian fotografiază clădirea. Are o sumedenie de poze, cu acoperişul de ţiglă desluşindu-se din neguri.
Un album pentru o maşină de pompieri
Alexandru Iurian, primarul comunei Zău de Câmpie, e un tip bonom, primitor, gata să-ţi răspundă la toate întrebările. Nu-i bucuros că mulţi tineri au plecat din sat. Ciprian Cenan s-a întors, e un caz rarisim, de aceea a sărit să-l ajute. A vorbit cu consilierii şi toţi au fost de acord să finanţeze tipărirea unui album cu fotografiile tânărului. În fond, sunt fotografii cu oamenii şi peisajele Zăului. "Am votat într-o şedinţă să dăm bani din bugetul public pentru acest album. Acolo sunt fotografii foarte frumoase din Zăul nostru, cu bujorii de stepă, cu lacul, cu oierii noştri. Ne ajută să ne promovăm comuna. Ne-au adus englezii o maşină de pompieri, ne-au donat-o, şi m-am bucurat să am la îndemână albumul «Satul meu» şi să-l fac cadou", îşi aminteşte primarul momentul întâlnirii cu delegaţia britanică. Fotograful a avut expoziţie şi la Târgu-Mureş, într-o sală a Muzeului Etnografic, iar în mediul virtual şi-a postat toate fotografiile. Oricine le poate admira pe site-ul cipriancenan. com. E acolo Zăul, cu toate culorile şi peisajele sale. Ciprian a luat o decizie poate greu de înţeles de tinerii care au plecat din sat la oraş, de unde nu se gândesc să revină decât, eventual, la bătrâneţe. Sigur, nu face agricultură, dar a găsit o preocupare care-l bucură: face fotografii. Internetul îl ajută să-şi promoveze activitatea. Cu puţin noroc, găseşte şi clienţi convinşi de calitatea imaginilor. Datorită lui Ciprian Cenan, Zău de Câmpie e mai mult decât o poiană unde înfloreşte bujorul de stepă. E, de acum, o lume întreagă, cu frumuseţea ei străveche, reînnoită cu fiecare fotografie.
Foto: Ciprian Cenan