- Sunteţi un obişnuit al Festivalului Enescu. Ce părere aveţi despre creaţia compozitorului nostru naţional?
- George Enescu face parte dintre marii compozitori care, asemeni lui Bela Bartok, au exploatat filonul artistic al folclorului ţării sale. Asta mi se pare extraordinar. Şi eu, prin munca mea, încerc să redau lumii acele muzici cu personalitate, multe din ele pierdute în prezent.
- Aţi scos un album de uriaş succes, cu muzica lui Dimitrie Cantemir. Cum aţi ajuns să îl descoperiţi pe domnitorul Moldovei ca mare muzician?
- Mă aflam la Istanbul şi am intrat într-o bibliotecă. Acolo am găsit cartea lui Cantemir "Le livre de la Science de la Musique". Cum sunt un căutător de muzici vechi, am fost foarte interesat să descifrez compoziţiile lui Cantemir. Mi-au trebuit doi ani ca să înţeleg notaţia lui. Este cu totul diferită de notaţia muzicii occidentale. Noi avem doar câteva note: do, re mi, fa, sol, la si, do. Cantemir folosea mult mai multe note, ceea ce ducea la o sublimare a melodiei, la un rafinament greu de atins. Muzica lui este extrem de complexă, o muzică pe care astăzi nu ţi-ai mai putea-o imagina.
- Şi totuşi, dumneavoastră şi orchestra Hesperion XXI aţi reuşit să o redaţi.
- A fost foarte greu, pentru că mi-am dorit ca muzica să sune exact aşa cum a gândit-o Cantemir. Prin urmare, a trebuit să găsesc instrumentişti care să cânte la exact acele instrumente din vremea lui. Am căutat în toată zona balcanică interpreţi care să cânte la alăută, tanbur şi nai, instrumente la care prinţul Cantemir era un virtuoz.
- Şi unde i-aţi găsit?
- În Armenia, în Turcia, în Bulgaria, în Serbia şi în România.
- V-a legat această experienţă de domnitorul Moldovei?
- Da. Evident. M-a fascinat nu doar muzica lui ci şi întreaga lui personalitate. A fost un erudit care şi-a depăşit cu mult timpul. Am încercat să îl cunosc mai bine, drept pentru care am mers pe urmele lui.
- Şi pe unde v-au purtat paşii pe urmele lui Cantemir?
- Din Istanbul la Iaşi. Am vrut neapărat să ajung la mormântul lui de la Iaşi. Am admirat biserica aceea superbă, Trei Ierarhi, locul unde domnitorul Cantemir şi-a dorit să fie îngropat.
- Ce reprezintă muzica lui Cantemir în portofoliul dumneavoastră de artist?
- Este cel mai bine vândut album al meu şi în fiecare an sunt chemat peste tot în lume, să cânt muzica lui.
- Sunteţi un fel de arheolog al muzicii. Căutaţi peste tot şi găsiţi muzicile tradiţionale ale popoarelor. De unde această pasiune a dumneavoastră?
- Eu cred că globalizarea a făcut şi face în continuare mult rău. Iar muzica clasică occidentală reprezintă un fel de globalizare. Adevărata comoară este însă folclorul, şi de aceea, mie îmi place să sap în această zonă. Dar nu ştiu dacă sunt un arheolog. Arheologul sapă şi descoperă locuri care nu mai sunt vii de multă vreme. Cetăţi moarte, civilizaţii moarte. Pe când eu sap şi scot la iveală un izvor care curge încă. Muzica este vie. Ea există, respiră, pulsează.
- Ca muzician folosiţi un instrument extrem de rar: viola da gamba. Cum aţi ajuns la el?
- O, asta e o întreagă poveste. Eu am studiat violoncelul la Conservatorul din Barcelona. Dar pasionat fiind de muzica veche, tot stând prin biblioteci, am descoperit partituri pentru acest instrument, la care cântau doar câţiva oameni în întreaga lume, să îi numeri pe degete. Am fost autodidact. Am avut nevoie de cinci ani ca să învăţ să cânt la viola da gamba, iar acum sunt mândru că am deschis la Barcelona o catedră special dedicată acestui instrument. Am urmaşi şi asta mă bucură enorm.
- Mai aveţi un album dedicat muzicii din Balcani, intitulat "Miere şi sânge". De ce acest titlu?
- Pentru că exact asta înseamnă cuvântul "Balcani": miere şi sânge. Şi cred că această denumire exprimă cel mai bine istoria acestei părţi de lume. Pe de o parte, frumuseţe sublimă, prin muzică şi tradiţii, iar pe de altă parte, lupte fratricide, războaie interetnice, care au dus la vărsarea de sânge, de foarte mult sânge.
- Pentru a înregistra albumul "Miere şi sânge" aţi adus laolaltă artişti care în războiul din fosta Iugoslavie se aflau pe baricade diferite. Cum aţi reuşit această "reunificare"?
- A fost dificil, pentru că la început erau foarte suspicioşi. Am avut în orchestră sârbi, kosovari, bosniaci şi ţigani. Iniţial, nu voiau să cânte decât fiecare cu grupul lui etnic. Se priveau ciudat unul pe altul. Criticau modul în care înţeleg muzica. Dar eu am insistat să îi amestec. Aşa că au fost nevoiţi să cânte împreună. Şi astfel, prin muzică, au reuşit să facă pace. De fapt, acesta ar trebui să fie mesajul muzicii: pace, pace, pace.
- Apropo de pace: susţineţi independenţa Cataluniei?
- Da. Cred în identitatea fiecărui popor şi detest globalizarea.
GABRIELA LUPU