Jurnalul românesc al lui Hervé Georges Ic
Hervé Georges Ic este un muschetar francez al culorii, care a venit în toamna aceasta de la Bruxelles la Conacul Oteteleşanu, loc de întâlniri estivale ale unor artişti străini, ca să se împrietenească, prin desen şi culoare, cu România. Este o apariţie luminoasă şi plăcută, cum îi e şi discursul: clar, cu observaţii ades surprinzătoare. Începe prin a-mi mărturisi că i-a plăcut mult Bucureştiul istoric, dar şi monumentele lui cele noi. Dar şi atmosfera relaxată şi cosmopolită a oraşului. Încet, încet, trecem apoi la lumea satului românesc, aşa cum a perceput-o acest pictor sagace, la conacul oltenesc.
- Pe durata şederii dvs. la Conacul Oteteleşanu, aţi pictat un jurnal românesc, nimic altceva. De ce?
- Când am ajuns în România, nu ştiam că voi desena această cronică. Nu pregătisem nimic. Aveam la mine numai o sticluţă de tuş negru. Îmi propusesem să fac lucruri foarte simple, să mă joc cu lumina, dar numai în alb şi negru. Am căutat un subiect care să mă inspire şi l-am şi găsit. Am făcut câteva fotografii în jurul conacului, care mi-au servit, mai apoi, ca modele. Pe noi, oaspeţii conacului, ne-a impresionat întâlnirea cu ţăranul român, în mijlocul unui pământ atât de frumos şi de bogat. Ştiu că mulţi francezi, germani, englezi şi chiar chinezi vin în România şi îşi cumpără pământuri, tocmai pentru a le cultiva. Iar eu cred că aici, la dvs., este locul cel mai bun pentru agricultură din toată Europa. Totuşi, ţăranii care trăiesc pe aceste pământuri bogate sunt săraci. Cu toate că trăiesc peste o adevărată comoară, ei sunt săraci. Dar am văzut, totuşi, cum toate micile sate prin care am trecut sunt în reconstrucţie, şi cred că asta ar putea fi un semn că lucrurile încep să se mai îmbunătăţească şi pentru ţăranii români. De asemenea, ştiu câte ceva despre istoria românilor. Ştiu că acest popor are o istorie dură, că a trecut prin vremuri de mare restrişte. Iar acum, românii trebuie să se adapteze la noua economie europeană. Astfel, după ce am privit şi am înţeles toate acestea - mi-am întocmit un mic jurnal cu ce am reţinut şi m-a impresionat din România. Am făcut şi multe portrete de animale pentru că pe ele se proiectează existenţa omului. Când vedem un animal, vedem o alteritate a noastră. De aceea eu pictez "portrete" de animale. Am pictat în jurnalul meu, de pildă, un ponei. Bătrânul ponei al conacului care stă lângă o veche casă ţărănească. O casă românească tradiţională, de curând restaurată. Voi expune aceste desene, alături de două fotografii pe care le-am făcut la conac. Au fost sursa mea de inspiraţie.
- Aţi desenat şi vechea biserică a conacului, cu lumânări aprinse la vii şi la morţi.
- Biserica a fost chiar punctul de pornire. M-a impresionat enorm de mult această imagine. Pentru mine, un om de cultură catolică, morţii apar întotdeauna la stânga, iar vii la dreapta. Aici, primul lucru pe care l-am remarcat a fost aşezarea lumânărilor pentru vii la stânga şi pentru morţi la dreapta. Apoi am înţeles că pentru ortodocşi, moartea este mai importantă. De aceea, ei aşează şi acele mici cruci şi troiţe pe marginea drumului, călăuză pentru sufletele celor ce trec în lumea de dincolo. Am văzut multe pe la răspântii. Îmi pare rău că nu am putut să le şi desenez.
- V-a priit şederea la conac, se pare...
- A fost un loc deosebit de bine ales, un spaţiu de lucru foarte plăcut. Totuşi, opt zile sunt cam puţine pentru tot ceea ce ne-am propus. Să găsim un subiect, să lucrăm, să vizităm împrejurimile, să înţelegem modul de viaţă al oamenilor. Totul a trecut mult prea repede. Am apucat să fac numai această mică cronică a vieţii omului printre animale. Dacă aş mai fi stat câteva săptămâni, aş fi pictat mai mult. Oricum, mi-au rămas multe idei şi, odată întors la Bruxelles, mă voi apuca de lucru.
- Cum aţi ajuns în România?
- Mi-am dorit să vin aici. Tătăl meu a fost imigrant de origine slavă. Era din Slovacia. Genealogia mea se întinde până în Polonia şi în nordul Ungariei. De aceea mi-am dorit să văd Europa de Est. România este o foarte bună poartă de intrare. Întâlnirea cu pictorul Christian Paraschiv a fost şansa mea.
- Sunteţi artist francez, dar acum locuiţi la Bruxelles. Cum aţi ales această cale?
- M-am născut la Paris, acolo mi-am făcut şi toate studiile. Nu am studiat Artele Frumoase, nu mi s-a părut necesar, cu toate că de mic am ştiut că vreau să devin pictor. Am ales un parcurs ştiinţific. Primele expoziţii le-am avut încă din timpul şcolii. În anii '90, liberalismul a schimbat mult lumea artei din Europa apuseană. Lucrurile au devenit comerciale. S-a creat un soi de schismă, o ruptură. În anii '90, problema artistului nu mai era cum să câştige bani, ci cum să îşi servească mai bine clientul. În plus, după al doilea război mondial, Franţa şi-a pierdut ceva din mândria naţională, iar asta se resimte şi în actul creator. Artiştii au devenit mult mai modeşti, căci imaginaţia, fantezia creatoare se naşte din dorinţă şi din încredere. Dacă nu avem încredere, nu putem arunca piatra prea departe. Doar atunci poţi să avansezi. Şi după război, francezii n-au mai aruncat-o deloc. Arta franceză de azi e din ce în ce mai modestă. Se uită prea mult spre arta americană.
- Şi cum aţi ales Bruxelles-ul?
- Pentru că Parisul a devenit mult prea scump. Nu mi-aş dori să alerg după bani. La Bruxelles traiul este mai ieftin. Trăiesc în Bruxelles de 10 ani şi simt că mediul artistic belgian m-a acceptat. Belgia mi-a acordat mai multă încredere.
- Vă simţiţi în siguranţă la Bruxelles, cu atâta violenţă şi atentate?
- La Paris e şi mai rău! Lucrurile s-au petrecut în oglindă. Bruxelles-ul a fost mai afectat, pentru că e un oraş mult mai mic şi nu se aştepta la aşa ceva. Dar Parisul este mult mai puternic. Parisul este un loc al puterii. Iar puterea aduce după sine, mai întotdeauna, violenţa. Bruxelles-ul n-a fost niciodată un oraş al puterii. Poate de aceea am fost şi atât de bine acceptat aici. Belgienii sunt din fire mult mai paşnici decât francezii.
Johanna Perret:
"Îmi doresc foarte tare să mă întorc"
Impresii la cald despre România am vrut să aflu şi de la pictoriţa franceză Johanna Perret.
- Cum vi s-a părut tot ceea ce aţi văzut pe la noi, săptâmânile acestea?
- Eu, de fapt, cunosc de mai mult timp România. M-a fascinat mai ales multivalenţa ei, cultura ei, şi latină, şi slavă, la hotarul dintre Răsărit şi Apus. Aşa că am profitat de fiecare ocazie care mi s-a ivit ca să vin în ţara dvs. Am văzut multe, am şi lucrat aici. Am fost foarte încântată să ajung cât mai departe. Am reuşit să străbat pe îndelete Carpaţii şi nordul ţării, şi asta, nu doar ca turist. În călătoriile mele, am descoperit cu uimire ornamentele de pe straiele româneşti, şi pe zidurile caselor, pe porţi, şi, în general, în arta populară. Mi-ar plăcea să le revalorific în arta mea, aşa cum am mai făcut şi aici, la conac. Am adus împreună forme specifice culturii româneşti şi imagini extrase din istoria românilor, din cele mai vechi timpuri până astăzi. De la imagini precum gravurile medievale, cât şi fotografii din veacul 20. Le voi alătura şi le voi transforma într-o serie de colaje dedicate istoriei României. Dar pentru asta aş avea nevoie să mă întorc iar aici. Oricum, îmi doresc foarte tare să revin în ţara dvs. România mă interesează de mult timp. Vreau să cunosc mai bine tradiţiile, peisajul. Poate că voi veni cu o maşină cu care să mă plimb prin ţară.
- Ce a însemnat pentru dvs. şederea la conacul Oteteleşanu?
- Şederea la conac mi-a permis să pătrund cu adevărat în lumea satului românesc, să înţeleg viaţa ţăranilor şi viaţa românească în general. Sper să mă întorc cât mai curând ca să pot descoperi şi mai multe.
- Acum, dacă e să ne întoarcem puţin în timp, cum v-aţi descoperit dvs. în lume, ca artist francez?
- De la început am ştiut că vreau să desenez, că meseria mea va fi legată de asta. De aceea, am mers la Academia de Arte Frumoase. Apoi am plecat la Berlin, vreo patru-cinci ani. Franţa este un pic cam scumpă, pe când Berlinul e ceva mai accesibil. Mi-a plăcut acolo. În Berlin există mai multă libertate în artă. O libertate de creaţie ce poate fi simţită mai ales la tineri. Sunt ajutaţi să facă expoziţii, să iasă în evidenţă. Am rămas şi eu acolo câţiva ani, ca tânără artistă. Dar după ceva timp, m-am întors în Franţa. Am şansa de a avea un atelier mare, în care pot lucra. Este o uzină de familie moştenită de tatăl meu. Cum nu mai e folosită, am transformat-o în atelier. Pentru asta am plecat din Berlin, ca să locuiesc într-un mic orăşel din Franţa. Iar Bucureştiul îmi aduce aminte cumva de Berlin. De asta mi-a plăcut atât de mult Capitala dvs. E ceva special în arhitectură, în modul de a fi al oamenilor, ceva unic. Ceva ce lipseşte în oraşe ca Parisul sau Bruxelles-ul, care mi se par prea standardizate.
Claudio Parentela (Italia):
"Noi, calabrezii, semănăm bine cu românii, avem caractere şi limbi asemănătoare, şi suntem demni"
Claudio Parentela a pictat cel mai mult dintre toţi artiştii poposiţi la Conac. A lucrat dezlănţuit şi cu poftă, înconjurat de o lume românească şi de un peisaj ce-i par, cumva, foarte aproape.
- De unde sunteţi, d-le Claudio Parentela?
- Trăiesc în Italia, în sudul ei. Regiunea mea se numeşte Calabria. Locuiesc în Catanzaro, un orăşel care e nu departe de Crotona, cetatea lui Pitagora.
- Când v-aţi descoperit vocaţia de artist? Şi cum?
- Eu pictez de când eram copil. Însă am devenit artist profesionist în anii '90. Am început cu benzile desenate. Am publicat o grămadă prin ţările din fosta Iugoslavie, în special în Slovenia. În 1996, am fost singurul italian invitat la Festivalul tinerilor artişti de la Ljublijana. Apoi, în primii 14 ani, am lucrat mai ales în alb-negru. Cred că negrul obţinut cu tuş chinezesc este cel mai frumos din lume. Iar nuanţele dintre alb şi negru sunt asemeni miilor de nuanţe ale sufletului. După aceşti 14 ani de alb şi negru, am trecut, nu ştiu cum, la culoare. Folosesc toate materialele şi tehnicile. Lucrez mult şi în lumea modei. Am făcut tot felul de cover-uri pentru reviste de modă. Îmi place moda extremelor. Cele mai multe piese de modă le vând în celebra Galerie Saatchi, din Londra.
- Dar picturile unde le vindeţi?
- În Statele Unite. Acolo există o anume libertate în artă, care în Europa de Vest lipseşte. La ei se experimentează mult, cu tot ce se poate.
- Cum aţi ajuns în România?
- Am avut norocul să îl cunosc pe acest mare artist român care este Christian Paraschiv. Un amic comun, un artist francez, care a fost şi el la conac, mi-a tot spus că trebuie să cunosc un mare artist român.
- Şi cum a fost întâlnirea cu Christian Paraschiv?
- Aşteptam acest moment de mult timp. A fost o întâlnire şi o prietenie foarte frumoasă. Sunt norocos şi mândru că sunt prieten cu el. Datorită lui am putut fi oaspete în acest loc frumos, la Conacul Oteteleşeanu. Sunt fericit că am venit aici, nu atât pentru pictură sau pentru ospitalitate, ci pentru faptul că, în sfârşit, am reuşit să îl cunosc pe Paraschiv. Care a fost exact aşa cum mă aşteptam. Îmi place caracterul său. În Italia nu avem acest tip caracter. La noi există un caracter mai "soft". Aici, la dvs., oamenii sunt mai fermi, mai duri. Eu unul am adoptat acest tip de caracter nu doar în viaţă, ci şi în artă. Şi pictez, pictez, pictez. Nu mă pot opri. Nu ştiu să fac altceva.
- Aţi lucrat mult aici. V-au inspirat conacul, liniştea?
- Foarte mult. Mi-au plăcut împrejurimile şi mai ales conacul. Am ales să pictez multe tablouri într-o căbănuţă de lângă conac. Pentru că eu sunt un solitar şi acolo e locul perfect pentru a picta. Apoi, în conac, am avut toate materialele care mi-au trebuit: cerneluri, culori, absolut tot. Totul a fost perfect. Oamenii sunt cumsecade şi mâncarea bună. Cele opt tablouri le-am făcut cu mare plăcere, deşi nu trebuia să fac decât trei.
- Vă veţi mai întoarce în România?
- Sper că da. Voiam să vin de acum câţiva ani, dar nu a fost posibil. Mai întâi, pentru că noi, calabrezii semănăm bine cu românii. Poate de aceea, în Calabria, mulţi români şi românce se căsătoresc cu localnicii. Pentru că noi şi românii avem caractere şi limbi asemănătoare. Şi sutem demni. Ca şi noi, românii sunt rezervaţi, înainte de a cunoaşte o persoană. Ne trebuie mai mult timp. Demnitatea rămâne chiar şi atunci când suntem săraci. Apoi, eu sunt foarte atras de cultura şi arta românească. România este o ţară străveche, cu un pământ magic. Iar mie îmi place să studiez magia. Şi sunt foarte interesat şi de religia şi de obiceiurile din România. La fel ca ţara mea, România e sălbatică, plină de fructe şi de bunătăţi. În Calabria, de unde vin eu, peisajul este extraordinar. Marea este aproape de munte. Un tărâm plin de contraste.
"Artă într-un sat din Oltenia"
La sfârşit, am stat de vorbă şi cu pictorul Christian Paraschiv, organizatorul taberelor de la Conacul Oteteleşanu.
- De trei ani, organizaţi la Conac, împreună cu amfitrionul Valentin Ionescu, un ciclu prestigios de tabere de pictură, numite "Prietenii lui Christian Paraschiv". Invitaţi sunt artişti români, dar mai ales străini, care iau contactul, prin artă, cu România. Despre prima tabără de la Conac revista noastră a scris pe larg. Ce a adus nou anul acesta?
- Când am început să organizăm aceste "tabere de lucru", am avut mai multe în minte. Am vrut să aducem în România artişti reprezentativi de pe scena internaţională, alăturându-i unor artişti români valoroşi ai diverselor generaţii din ţară. Stând şi pictând împreună o vreme, în acest loc maiestuos şi mirific, toţi artiştii pot schimba idei despre lume şi artă. Dar, întâi de toate, am vrut să-i atragem pe oaspeţii noştri străini înspre cunoaşterea în profunzime a satului românesc şi a culturii lui. Ba chiar şi a modului cum până şi mâncarea, şi cele mai simple obiceiuri de aici sunt o extindere culturală a locului. Artiştii străini intră într-un dialog creativ cu acest crâmpei de pământ cu totul aparte din România.
- Cum i-aţi ales pe artiştii străini care şi-au expus apoi, alături de cei români, la Institutul Italian de Cultură din Bucureşti, lucrările realizate la Conac?
- Expozitia de la Institutul Cultural Italian din Bucureşti n-a fost singulară. Noi, în fiecare an, am organizat o expoziţie la Bucureşti, imediat după taberele de la Conac. Cum anul acesta am avut invitat un artist italian, expoziţia a fost găzduită de Institutul Italian.
- Cum se va termina experienţa dvs.?
- Lucrările făcute la Conacul Oteteleşanu vor face parte dintr-un muzeu ce va fi deschis lângă conac. Anul următor va fi ultima ediţie, după care inaugurăm muzeul. Va fi o expozitie permanentă, cu lucrări selectate ale tuturor artiştilor, ce va marca sfârşitul acestei experienţe fascinante. O iniţiativă absolut originală: un muzeu de artă contemporană, cu artişti români şi străini, într-un sat din România.