Jurnalul românesc al lui Hervé Georges Ic
Hervé Georges Ic este un muschetar francez al culorii, care a venit în toamna aceasta de la Bruxelles la Conacul Oteteleșanu, loc de întâlniri estivale ale unor artiști străini, ca să se împrietenească, prin desen și culoare, cu România. Este o apariție luminoasă și plăcută, cum îi e și discursul: clar, cu observații ades surprinzătoare. Începe prin a-mi mărturisi că i-a plăcut mult Bucureștiul istoric, dar și monumentele lui cele noi. Dar și atmosfera relaxată și cosmopolită a orașului. Încet, încet, trecem apoi la lumea satului românesc, așa cum a perceput-o acest pictor sagace, la conacul oltenesc.
- Pe durata șederii dvs. la Conacul Oteteleșanu, ați pictat un jurnal românesc, nimic altceva. De ce?
- Când am ajuns în România, nu știam că voi desena această cronică. Nu pregătisem nimic. Aveam la mine numai o sticluță de tuș negru. Îmi propusesem să fac lucruri foarte simple, să mă joc cu lumina, dar numai în alb și negru. Am căutat un subiect care să mă inspire și l-am și găsit. Am făcut câteva fotografii în jurul conacului, care mi-au servit, mai apoi, ca modele. Pe noi, oaspeții conacului, ne-a impresionat întâlnirea cu țăranul român, în mijlocul unui pământ atât de frumos și de bogat. Știu că mulți francezi, germani, englezi și chiar chinezi vin în România și își cumpără pământuri, tocmai pentru a le cultiva. Iar eu cred că aici, la dvs., este locul cel mai bun pentru agricultură din toată Europa. Totuși, țăranii care trăiesc pe aceste pământuri bogate sunt săraci. Cu toate că trăiesc peste o adevărată comoară, ei sunt săraci. Dar am văzut, totuși, cum toate micile sate prin care am trecut sunt în reconstrucție, și cred că asta ar putea fi un semn că lucrurile încep să se mai îmbunătățească și pentru țăranii români. De asemenea, știu câte ceva despre istoria românilor. Știu că acest popor are o istorie dură, că a trecut prin vremuri de mare restriște. Iar acum, românii trebuie să se adapteze la noua economie europeană. Astfel, după ce am privit și am înțeles toate acestea - mi-am întocmit un mic jurnal cu ce am reținut și m-a impresionat din România. Am făcut și multe portrete de animale pentru că pe ele se proiectează existența omului. Când vedem un animal, vedem o alteritate a noastră. De aceea eu pictez "portrete" de animale. Am pictat în jurnalul meu, de pildă, un ponei. Bătrânul ponei al conacului care stă lângă o veche casă țărănească. O casă românească tradițională, de curând restaurată. Voi expune aceste desene, alături de două fotografii pe care le-am făcut la conac. Au fost sursa mea de inspirație.
- Ați desenat și vechea biserică a conacului, cu lumânări aprinse la vii și la morți.
- Biserica a fost chiar punctul de pornire. M-a impresionat enorm de mult această imagine. Pentru mine, un om de cultură catolică, morții apar întotdeauna la stânga, iar vii la dreapta. Aici, primul lucru pe care l-am remarcat a fost așezarea lumânărilor pentru vii la stânga și pentru morți la dreapta. Apoi am înțeles că pentru ortodocși, moartea este mai importantă. De aceea, ei așează și acele mici cruci și troițe pe marginea drumului, călăuză pentru sufletele celor ce trec în lumea de dincolo. Am văzut multe pe la răspântii. Îmi pare rău că nu am putut să le și desenez.
- V-a priit șederea la conac, se pare...
- A fost un loc deosebit de bine ales, un spațiu de lucru foarte plăcut. Totuși, opt zile sunt cam puține pentru tot ceea ce ne-am propus. Să găsim un subiect, să lucrăm, să vizităm împrejurimile, să înțelegem modul de viață al oamenilor. Totul a trecut mult prea repede. Am apucat să fac numai această mică cronică a vieții omului printre animale. Dacă aș mai fi stat câteva săptămâni, aș fi pictat mai mult. Oricum, mi-au rămas multe idei și, odată întors la Bruxelles, mă voi apuca de lucru.
- Cum ați ajuns în România?
- Mi-am dorit să vin aici. Tătăl meu a fost imigrant de origine slavă. Era din Slovacia. Genealogia mea se întinde până în Polonia și în nordul Ungariei. De aceea mi-am dorit să văd Europa de Est. România este o foarte bună poartă de intrare. Întâlnirea cu pictorul Christian Paraschiv a fost șansa mea.
- Sunteți artist francez, dar acum locuiți la Bruxelles. Cum ați ales această cale?
- M-am născut la Paris, acolo mi-am făcut și toate studiile. Nu am studiat Artele Frumoase, nu mi s-a părut necesar, cu toate că de mic am știut că vreau să devin pictor. Am ales un parcurs științific. Primele expoziții le-am avut încă din timpul școlii. În anii '90, liberalismul a schimbat mult lumea artei din Europa apuseană. Lucrurile au devenit comerciale. S-a creat un soi de schismă, o ruptură. În anii '90, problema artistului nu mai era cum să câștige bani, ci cum să își servească mai bine clientul. În plus, după al doilea război mondial, Franța și-a pierdut ceva din mândria națională, iar asta se resimte și în actul creator. Artiștii au devenit mult mai modești, căci imaginația, fantezia creatoare se naște din dorință și din încredere. Dacă nu avem încredere, nu putem arunca piatra prea departe. Doar atunci poți să avansezi. Și după război, francezii n-au mai aruncat-o deloc. Arta franceză de azi e din ce în ce mai modestă. Se uită prea mult spre arta americană.
- Și cum ați ales Bruxelles-ul?
- Pentru că Parisul a devenit mult prea scump. Nu mi-aș dori să alerg după bani. La Bruxelles traiul este mai ieftin. Trăiesc în Bruxelles de 10 ani și simt că mediul artistic belgian m-a acceptat. Belgia mi-a acordat mai multă încredere.
- Vă simțiți în siguranță la Bruxelles, cu atâta violență și atentate?
- La Paris e și mai rău! Lucrurile s-au petrecut în oglindă. Bruxelles-ul a fost mai afectat, pentru că e un oraș mult mai mic și nu se aștepta la așa ceva. Dar Parisul este mult mai puternic. Parisul este un loc al puterii. Iar puterea aduce după sine, mai întotdeauna, violența. Bruxelles-ul n-a fost niciodată un oraș al puterii. Poate de aceea am fost și atât de bine acceptat aici. Belgienii sunt din fire mult mai pașnici decât francezii.
Johanna Perret:
"Îmi doresc foarte tare să mă întorc"
Impresii la cald despre România am vrut să aflu și de la pictorița franceză Johanna Perret.
- Cum vi s-a părut tot ceea ce ați văzut pe la noi, săptâmânile acestea?
- Eu, de fapt, cunosc de mai mult timp România. M-a fascinat mai ales multivalența ei, cultura ei, și latină, și slavă, la hotarul dintre Răsărit și Apus. Așa că am profitat de fiecare ocazie care mi s-a ivit ca să vin în țara dvs. Am văzut multe, am și lucrat aici. Am fost foarte încântată să ajung cât mai departe. Am reușit să străbat pe îndelete Carpații și nordul țării, și asta, nu doar ca turist. În călătoriile mele, am descoperit cu uimire ornamentele de pe straiele românești, și pe zidurile caselor, pe porți, și, în general, în arta populară. Mi-ar plăcea să le revalorific în arta mea, așa cum am mai făcut și aici, la conac. Am adus împreună forme specifice culturii românești și imagini extrase din istoria românilor, din cele mai vechi timpuri până astăzi. De la imagini precum gravurile medievale, cât și fotografii din veacul 20. Le voi alătura și le voi transforma într-o serie de colaje dedicate istoriei României. Dar pentru asta aș avea nevoie să mă întorc iar aici. Oricum, îmi doresc foarte tare să revin în țara dvs. România mă interesează de mult timp. Vreau să cunosc mai bine tradițiile, peisajul. Poate că voi veni cu o mașină cu care să mă plimb prin țară.
- Ce a însemnat pentru dvs. șederea la conacul Oteteleșanu?
- Șederea la conac mi-a permis să pătrund cu adevărat în lumea satului românesc, să înțeleg viața țăranilor și viața românească în general. Sper să mă întorc cât mai curând ca să pot descoperi și mai multe.
- Acum, dacă e să ne întoarcem puțin în timp, cum v-ați descoperit dvs. în lume, ca artist francez?
- De la început am știut că vreau să desenez, că meseria mea va fi legată de asta. De aceea, am mers la Academia de Arte Frumoase. Apoi am plecat la Berlin, vreo patru-cinci ani. Franța este un pic cam scumpă, pe când Berlinul e ceva mai accesibil. Mi-a plăcut acolo. În Berlin există mai multă libertate în artă. O libertate de creație ce poate fi simțită mai ales la tineri. Sunt ajutați să facă expoziții, să iasă în evidență. Am rămas și eu acolo câțiva ani, ca tânără artistă. Dar după ceva timp, m-am întors în Franța. Am șansa de a avea un atelier mare, în care pot lucra. Este o uzină de familie moștenită de tatăl meu. Cum nu mai e folosită, am transformat-o în atelier. Pentru asta am plecat din Berlin, ca să locuiesc într-un mic orășel din Franța. Iar Bucureștiul îmi aduce aminte cumva de Berlin. De asta mi-a plăcut atât de mult Capitala dvs. E ceva special în arhitectură, în modul de a fi al oamenilor, ceva unic. Ceva ce lipsește în orașe ca Parisul sau Bruxelles-ul, care mi se par prea standardizate.
Claudio Parentela (Italia):
"Noi, calabrezii, semănăm bine cu românii, avem caractere și limbi asemănătoare, și suntem demni"
Claudio Parentela a pictat cel mai mult dintre toți artiștii poposiți la Conac. A lucrat dezlănțuit și cu poftă, înconjurat de o lume românească și de un peisaj ce-i par, cumva, foarte aproape.
- De unde sunteți, d-le Claudio Parentela?
- Trăiesc în Italia, în sudul ei. Regiunea mea se numește Calabria. Locuiesc în Catanzaro, un orășel care e nu departe de Crotona, cetatea lui Pitagora.
- Când v-ați descoperit vocația de artist? Și cum?
- Eu pictez de când eram copil. Însă am devenit artist profesionist în anii '90. Am început cu benzile desenate. Am publicat o grămadă prin țările din fosta Iugoslavie, în special în Slovenia. În 1996, am fost singurul italian invitat la Festivalul tinerilor artiști de la Ljublijana. Apoi, în primii 14 ani, am lucrat mai ales în alb-negru. Cred că negrul obținut cu tuș chinezesc este cel mai frumos din lume. Iar nuanțele dintre alb și negru sunt asemeni miilor de nuanțe ale sufletului. După acești 14 ani de alb și negru, am trecut, nu știu cum, la culoare. Folosesc toate materialele și tehnicile. Lucrez mult și în lumea modei. Am făcut tot felul de cover-uri pentru reviste de modă. Îmi place moda extremelor. Cele mai multe piese de modă le vând în celebra Galerie Saatchi, din Londra.
- Dar picturile unde le vindeți?
- În Statele Unite. Acolo există o anume libertate în artă, care în Europa de Vest lipsește. La ei se experimentează mult, cu tot ce se poate.
- Cum ați ajuns în România?
- Am avut norocul să îl cunosc pe acest mare artist român care este Christian Paraschiv. Un amic comun, un artist francez, care a fost și el la conac, mi-a tot spus că trebuie să cunosc un mare artist român.
- Și cum a fost întâlnirea cu Christian Paraschiv?
- Așteptam acest moment de mult timp. A fost o întâlnire și o prietenie foarte frumoasă. Sunt norocos și mândru că sunt prieten cu el. Datorită lui am putut fi oaspete în acest loc frumos, la Conacul Oteteleșeanu. Sunt fericit că am venit aici, nu atât pentru pictură sau pentru ospitalitate, ci pentru faptul că, în sfârșit, am reușit să îl cunosc pe Paraschiv. Care a fost exact așa cum mă așteptam. Îmi place caracterul său. În Italia nu avem acest tip caracter. La noi există un caracter mai "soft". Aici, la dvs., oamenii sunt mai fermi, mai duri. Eu unul am adoptat acest tip de caracter nu doar în viață, ci și în artă. Și pictez, pictez, pictez. Nu mă pot opri. Nu știu să fac altceva.
- Ați lucrat mult aici. V-au inspirat conacul, liniștea?
- Foarte mult. Mi-au plăcut împrejurimile și mai ales conacul. Am ales să pictez multe tablouri într-o căbănuță de lângă conac. Pentru că eu sunt un solitar și acolo e locul perfect pentru a picta. Apoi, în conac, am avut toate materialele care mi-au trebuit: cerneluri, culori, absolut tot. Totul a fost perfect. Oamenii sunt cumsecade și mâncarea bună. Cele opt tablouri le-am făcut cu mare plăcere, deși nu trebuia să fac decât trei.
- Vă veți mai întoarce în România?
- Sper că da. Voiam să vin de acum câțiva ani, dar nu a fost posibil. Mai întâi, pentru că noi, calabrezii semănăm bine cu românii. Poate de aceea, în Calabria, mulți români și românce se căsătoresc cu localnicii. Pentru că noi și românii avem caractere și limbi asemănătoare. Și sutem demni. Ca și noi, românii sunt rezervați, înainte de a cunoaște o persoană. Ne trebuie mai mult timp. Demnitatea rămâne chiar și atunci când suntem săraci. Apoi, eu sunt foarte atras de cultura și arta românească. România este o țară străveche, cu un pământ magic. Iar mie îmi place să studiez magia. Și sunt foarte interesat și de religia și de obiceiurile din România. La fel ca țara mea, România e sălbatică, plină de fructe și de bunătăți. În Calabria, de unde vin eu, peisajul este extraordinar. Marea este aproape de munte. Un tărâm plin de contraste.
"Artă într-un sat din Oltenia"
La sfârșit, am stat de vorbă și cu pictorul Christian Paraschiv, organizatorul taberelor de la Conacul Oteteleșanu.
- De trei ani, organizați la Conac, împreună cu amfitrionul Valentin Ionescu, un ciclu prestigios de tabere de pictură, numite "Prietenii lui Christian Paraschiv". Invitați sunt artiști români, dar mai ales străini, care iau contactul, prin artă, cu România. Despre prima tabără de la Conac revista noastră a scris pe larg. Ce a adus nou anul acesta?
- Când am început să organizăm aceste "tabere de lucru", am avut mai multe în minte. Am vrut să aducem în România artiști reprezentativi de pe scena internațională, alăturându-i unor artiști români valoroși ai diverselor generații din țară. Stând și pictând împreună o vreme, în acest loc maiestuos și mirific, toți artiștii pot schimba idei despre lume și artă. Dar, întâi de toate, am vrut să-i atragem pe oaspeții noștri străini înspre cunoașterea în profunzime a satului românesc și a culturii lui. Ba chiar și a modului cum până și mâncarea, și cele mai simple obiceiuri de aici sunt o extindere culturală a locului. Artiștii străini intră într-un dialog creativ cu acest crâmpei de pământ cu totul aparte din România.
- Cum i-ați ales pe artiștii străini care și-au expus apoi, alături de cei români, la Institutul Italian de Cultură din București, lucrările realizate la Conac?
- Expozitia de la Institutul Cultural Italian din București n-a fost singulară. Noi, în fiecare an, am organizat o expoziție la București, imediat după taberele de la Conac. Cum anul acesta am avut invitat un artist italian, expoziția a fost găzduită de Institutul Italian.
- Cum se va termina experiența dvs.?
- Lucrările făcute la Conacul Oteteleșanu vor face parte dintr-un muzeu ce va fi deschis lângă conac. Anul următor va fi ultima ediție, după care inaugurăm muzeul. Va fi o expozitie permanentă, cu lucrări selectate ale tuturor artiștilor, ce va marca sfârșitul acestei experiențe fascinante. O inițiativă absolut originală: un muzeu de artă contemporană, cu artiști români și străini, într-un sat din România.