Comparaţia merelor cu perele de către un om care are, orice s-ar zice, cunoştinţe economice de bază, i-a atras premierului lungi perdafuri din partea presei de business, care şi-a simţit, pe bună dreptate, insultată inteligenţa. Subiectul pensiilor este unul delicat, nu doar în societatea românească, ci peste tot în lume, voci dintre cele mai grele ridică frecvent semne de întrebare, legate de capacitatea sistemului de colectare a contribuţiilor, de a garanta că cei care au, azi, până în 40-45 de ani, vor mai apuca să-şi ridice pensia pentru care plătesc din greu. În momentul de faţă, statul se împrumută cu sume colosale, ca să poată plăti pensiile, iar semne că lucrurile se vor aranja pe viitor, din păcate, nu prea există. O mică speranţă, în aceste condiţii, o reprezintă Pilonul II de pensii, administrat privat, care obţine randamente rezonabile şi pe care mulţi specialişti îl văd ca pe un lucru care chiar merge - pe banii noştri, ce-i drept! - în România.
Ceea ce a deranjat, de fapt, mai mult decât sofismul premierului în legătură cu cei doi piloni - o discuţie pe care lumea obişnuită o înţelege mai greu - a fost altceva: afirmaţia omului pus de PSD la Palatul Victoria, că statul poate fi un mai bun administrator al bunurilor noastre decât mediul privat... Or, nu trebuie să ai masterate şi doctorate în finanţe, pentru a înţelege că CFR Marfă şi CFR Călători sunt, de pildă, două eşecuri parcă înadins programate ale statului român. Nu trebuie să fii licenţiat în administrarea afacerilor ca să te întrebi cum se poate ca o companie precum TAROM să termine pe minus ani în şir, fără ca nimeni să răspundă în faţa legii pentru asta. Nu trebuie să fii ditamai redactorul-şef la o publicaţie economică, pentru a te întreba cum sărăcie regiile autonome controlate de primării, în frunte cu gigantul Metrorex de la Bucureşti, fac pierderi, deşi unele au monopol pe piaţă şi un public captiv, obligat să folosească serviciile lor? Dacă Tudose, PSD, sau oamenii lui din guvern chiar cred că se pricep mai bine decât privatul la administrarea afacerilor, n-au decât să înceapă prin profitabilizarea CFR, TAROM sau Metrorex. Şi abia apoi, cu bilanţurile pe masă, să vină şi să încerce să ne convingă că merită să le dăm şi banii de pe Pilonul II de pensii pe mână!