Un altfel de episcop
Prea Sfinţitul Macarie Drăgoi s-a născut şi a crescut într-un sat năsăudean, frumos ca o icoană - Spermezeu. Are, aşadar, imprimată în inimă, o iubire nestinsă pentru tot ceea ce este vechi şi autentic în România. Iubirea aceasta îl face să fie mereu aninat între două lumi - cea scandinavă, unde îi păstoreşte pe românii plecaţi afară şi unde a convertit mulţi occidentali la ortodoxie şi locurile sale natale, unde revine mereu şi unde îşi aduce şi ucenicii. Tot în sat era şi când l-am rugat să ne acorde un interviu, unde tocmai salvase cea mai veche şi mai frumoasă casă, în pericol să fie dărâmată de proprietari. O casă pe care sfinţia sa a cumpărat-o, a restaurat-o, transformând-o în muzeu. Dialogul nostru a pornit, firesc, de la taberele de spiritualitate ortodoxă pe care le organizează în România.
- Prea Sfinţia Voastră, cum aţi ajuns la această idee, a unor tabere pentru familiile ortodoxe, româneşti şi scandinave, din Europa de Nord?
- Am venit în întâmpinarea unor aşteptări evidente ale familiilor şi tinerilor din Ţările Nordice: cunoaşterea României, sau, după caz, reîntâlnirea cu ea, cu mânăstirile noastre, cu slujbele atât de frumoase ale Bisericii noastre, implicarea în activităţi care le descoperă participanţilor că se poate trăi şi munci şi altfel decât în lumea scandinavă. Este, practic, o "evadare" din această lume occidentală, totuşi, atât de secularizată, pentru a intra în contact direct, viu, cu o lume a mânăstirilor, a duhului şi a frăţietăţii, căci aceste tabere sunt şi prilejuri de a "exersa" frăţietatea. Poate că pentru românii de acasă, care au toate lucrurile acestea aproape, ele par oarecum banale, însă noi, cei din diaspora, însetăm după aceste oaze de duhovnicie şi de trăire în comun. Unele tinere familii, în special cele scandinave, se gândeau că, dacă e vorba de o tabără ortodoxă, înseamnă că programul este foarte strict şi compus numai din participare la slujbe, o impresie rapid "corectată" la faţa locului. Tabăra este o experienţă în libertate şi frăţietate a participării la viaţa unei mânăstiri, ceea ce înseamnă şi participare, după puteri, la Sfânta Liturghie, la privegheri, vecernii, dar înseamnă şi drumeţii sau pelerinaje la mânăstirile din jur, participarea la ateliere de meşterit obiecte de cult, activităţi recreative, seri duhovniceşti în jurul focului de tabără... Iernile, uneori, organizăm şi concursuri de sanie.
- De ce credeţi că românii pe care îi păstoriţi în străinătate aleg să se întoarcă mereu la lumea satului românesc, la tradiţiile ei şi la biserica ortodoxă?
- Exilul te forţează fie să te îndepărtezi, să te înstrăinezi, chiar, de credinţa şi tradiţiile tale, fie să te apropii cu şi mai multă ardoare de ele. Mulţi dintre cei care vin la bisericile noastre ortodoxe, în Ţările Scandinave, au devenit "creştini practicanţi" în diaspora, nu în ţară. Şi atunci au început să se întoarcă la rădăcini, la identitatea lor reală. Au mereu această nevoie, de a se reîntoarce acasă. Oricât de mult se integrează românii în ţările de destinaţie, există ceva ce nu poate fi şters din sufletul lor. Unii îşi pot nega această durere, însă mulţi îşi dau seama că în noile ţări de adopţie rămân, totuşi, străini. Iar alţii, parcă tot mai mulţi în ultima vreme, încep să realizeze că tot ce au lăsat în spate este ceva foarte preţios, care trebuie păstrat, cultivat, că, de exemplu, societăţile scandinave au pierdut total lumea lor tradiţională şi mulţi regretă acest lucru. Crâmpeie din lumea satului de odinioară se păstrează, astăzi, doar în muzeele etnografice scandinave, care sunt foarte bine organizate. Or, noi încă mai avem o civilizaţie rurală, dacă vorbim de satul românesc, şi o comuniune frăţească deplină, dacă vorbim de biserică. Eu sunt, cum se spune, "de la ţară", şi de câte ori am prilejul să mă întorc în România, îmi vizitez satul meu năsăudean natal, Spermezeu, şi casa părintească. Există aici ceea ce numim "tradiţii" ale satelor, care sunt atât de frumoase şi care, dacă mai vrem să fim un popor care preţuieşte frumuseţea, trebuie salvate, retrăite spiritual şi de noile generaţii, transmise mai departe. Dar nu doar obiceiurile, nu doar elementele de folclor sunt preţioase. Satul românesc are şi un mod de viaţă specific, o anume comuniune, o frăţietate şi o solidaritate greu lovite de încercările istoriei, şi care merită cu atât mai mult să fie recuperate, înţelese şi puse, din nou, în lucrare, cu ajutorul şi darul Preamilostivului Dumnezeu.
- Prea Sfinţia Voastră, sunteţi un împătimit al tradiţiei. Tocmai aţi inaugurat un muzeu la dvs. în sat, într-o casă veche, cea mai frumoasă din Spermezeu, pe care aţi cumpărat-o pentru a o salva de la demolare. Aţi fost la fel şi înainte de a pleca în misiunea dvs. episcopală din Europa de Nord?
- Preocupările faţă de cultura tradiţională a satului meu natal au debutat în lucrarea de licenţă de acum 17 ani, când am realizat monografia Spermezeului. După ce am ajuns să îi păstoresc pe românii din ţările scandinave, am făcut toate demersurile pentru ca în trei muzee etnografice în aer liber, satul meu şi satele de pe Văile Ţibleşului să fie reprezentate. Tot mai numeroase şi mai interesante sunt în ţara noastră şi în Europa demersurile de păstrare in situ a minunatelor case de lemn din spaţiul etnocultural, unde comunităţile locale se implică în conservarea şi studierea lor sistematică. Iată de ce, gândul meu s-a îndreptat spre un astfel de muzeu sătesc al comunei Spermezeu, dar şi al satelor de pe binecuvântatele Văi ale Ţibleşului, pe care l-am inaugurat chiar astăzi. Vizitatorii vor vedea aici, cumulate, exemple de produse meşteşugăreşti, unelte pe care strămoşii noştri le-au împodobit cu măiestrie, pe care le-au folosit apoi în munca de zi cu zi sau în împrejurări de sărbătoare. Obiectele acestea nu sunt simple unelte. Asemenea textelor populare şi formulelor rituale, ele alcătuiesc o filosofie de viaţă, o concepţie unitară despre mediul geografic, despre spaţiu şi despre timp, despre întreaga creaţie a lui Dumnezeu. Sunt, aşadar, foarte strâns legate de credinţa noastră ortodoxă.
"La noi e vorba de omenie. În Danemarca e vorba de educaţie"
- Doamnă Sofa, sunteţi nelipsită de la taberele din România, organizate de Prea Sfinţitul Macarie. Ce vă atrage cu atâta putere înapoi?
- Noi venim în aceste tabere pentru dorul de casă, de spiritualitate şi tradiţie românească autentică, pe care nu le poţi găsi decât în ţară. Ne plac aceste meleaguri, locurile în care Prea Sfinţitul Macarie alege să facem aceste tabere, şi ştim că vom avea parte de timp frumos petrecut împreună cu el şi cu celelalte familii. Dar faptul cel mai important pentru noi este că prin ele copiii noştri pot lua contact cu lucruri pur româneşti, pe care aici, în Danemarca, nu prea au şansa să le întâlnească. Vrem să le transmitem identitatea noastră românească, ştiinţa noastră de a fi oameni generoşi şi deschişi. Când spun identitate românească, mă gândesc la modul autentic în care se poartă oamenii la noi acasă, la felul în care îi primesc, de pildă, pe străini. Din punctul meu de vedere, danezii printre care trăim sunt foarte politicoşi şi sociabili, dar mi se pare că toate acestea ţin la ei de o formalitate, că e vorba de o educaţie pe care şi-au însuşit-o. Li se impune să fie aşa, pe când la noi, în România, oamenii, mai ales ţăranii, sunt naturali. Aşa simt ei - să te poftească în casă, să îţi ofere un pahar cu apă, chiar dacă nu pari însetat. La noi e vorba de omenie, în Danemarca e vorba de educaţie şi civilizaţie, care sunt bune şi ele, nimic de zis, dar noi căutăm acasă dragostea simplă, sinceră, curată, cu care, de altfel, am crescut.
Eu mi-am petrecut toate vacanţele de vară la ţară, cu mirosul de busuioc în nări, duminica, atunci când bunicii scoteau hainele bune din casa de curat, pentru a merge la biserică. Pe vremea aceea, nu ştiam să preţuiesc toate astea, dar ele m-au făcut adultul care sunt astăzi. Eu cred că aceste realităţi nu pot fi înţelese de copiii noştri decât aducându-i înapoi, acasă, şi punându-i în mijlocul comunităţilor autentice de la noi.
- Viaţa în străinătate te apropie sau te îndepărtează de Dumnezeu?
- Din punctul meu de vedere, aş spune că te apropie. Fără dubiu! N-aş şti să arăt cu degetul şi să spun de ce, dar cred că învăţăm să ne apreciem mai mult ortodoxia şi identitatea noastră naţională. Când nu sunt biserici la tot pasul, în care să intri în timpul săptămânii oricând doreşti, când duci dorul mirosului de tămâie şi pe cel al dangătului de clopot, duminica dimineaţa, atunci ajungi însetat de slujbe şi ajungi să apreciezi mult mai mult ceea ce aveai în ţară. Ca să vă dau un exemplu, la noi, în Copenhaga, ca preoţii să împace pe toată lumea, au început să facă în timpul săptămânii slujbe la miezul nopţii. Liturghia de sărbători se face în cursul săptămânii, la unu, două sau patru noaptea, ca să poată credincioşii să vină, să se întoarcă apoi acasă, să doarmă puţin şi să plece dimineaţa la lucru. Şi să ştiţi că vin oamenii la aceste slujbe, vin uneori chiar şi cu copii. E o stare de priveghere, de Înviere, pentru că şi slujba Paştilor e tot noaptea. Şi facem toate acestea, ca să nu ni se pară nouă, românilor, că a doua zi când mergem la serviciu, trece sărbătoarea pe lângă noi. Ai în felul acesta o altfel de stare interioară, o împlinire sufletească. Ştii că, deşi ziua trebuie să lucrezi, măcar ai fost noaptea la liturghie.
- V-aţi gândit vreodată să vă întoarceţi în ţară definitiv?
- Da, noi, adulţii, ne-am gândit. Ne-am gândit că am răzbate şi în ţară, dar pentru copii, cântărind lucrurile, momentan balanţa înclină către societatea daneză. Cred că la fel ca şi celorlalţi români care trăim în străinătate, siguranţa financiară a zilei de mâine ne este principala piedică în calea revenirii. Şi mai este şi frica aceasta că, în viitor, copiii mei, care acum sunt destul de măricei, ar vedea diferenţele dintre cele două societăţi pe care noi le ştim, şi că ar fi poate dezamăgiţi de alegerea pe care am face-o dacă ne-am întoarce definitiv. Mă gândesc că, poate, ne-ar acuza mai apoi că le-am răpit şansa unei alte vieţi, şansa unui viitor mai bun. Financiarul cântăreşte mult. În Danemarca, dacă munceşti, ai siguranţa că primeşti bani pentru munca prestată şi poţi să înaintezi către luna viitoare. Or, în România, incertitudinea îşi spune şi astăzi cuvântul, te stresează pe tine, ca individ, iar mai apoi asta îşi pune amprenta asupra cuplului şi asupra întregii familii. Momentan, nu aş vrea să îmi pun copiii în faţa acestei situaţii. Dar nu ştiu peste ani cum se vor schimba lucrurile. Şi cred că la fel este situaţia cu mulţi dintre cei veniţi aici - se gândesc că, deocamdată cel puţin, mai stau în străinătate. Dar suntem în legătură foarte strânsă cu ţara, venim des la bunici, ne programăm concediile în aşa fel încât să putem merge la ţară, să locuim acolo, să poată sta copiii împreună cu bunicii, trei-patru săptămâni. Facem tot ce putem ca şi ei să trăiască vacanţele de vară aşa cum le-am trăit şi noi odinioară. Pentru că acasă e numai în România. Slujbele ortodoxe sunt mult mai mişcătoare de inimi.
Un istoric descoperă ortodoxia
Jon Gissen este istoric, profesor asociat la Universitatea din Copenhaga şi, de câţiva ani, unul dintre membrii parohiei ortodoxe româneşti din capitala daneză. Era firesc să ne intereseze cum a ajuns în biserica ortodoxă.
- Înainte de a mă converti la ortodoxie, am făcut parte din Biserica Statului Danemarca, aşa-numita "biserică a poporului", care este luterană, cel puţin cu numele. Am simţit, însă, că ceea ce se întâmplă acolo nu poate fi numit "creştinism", aşa că am vrut să părăsesc acea comunitate şi a trebuit să caut, să văd încotro să mă îndrept. Ca istoric, sunt membru al Comitetului Naţional Danez Pentru Studii Bizantine şi, uimitor, un membru al acestei comisii a fost cel care m-a informat pentru prima oară despre o parohie ortodoxă română din Ordrup, la nord de Copenhaga. Am putea numi această informaţie ca un act al providenţei, care a avut consecinţe pe termen lung pentru mine. În 2014, am devenit catehumen şi am părăsit biserica Danemarcei. În 2015, de Rusalii, am fost botezat în credinţa ortodoxă, de Episcopul Macarie Drăgoi. Să intri în biserica ortodoxă înseamnă să intri într-o altă mentalitate, dar, mult mai mult decât atât, într-o altă experienţă a timpului. Iar felul de a trăi al ortodoxiei şi felul de a trăi în timpul modern pot intra în conflict. Viaţa în zilele obişnuite este cumva diferită pentru un ortodox, încerci să păstrezi un mod de a trăi mai liniştit şi mai profund decât modul occidental de viaţă. Pentru mulţi danezi, ar putea fi dificil să trăiască în ritmul acesta măsurat în posturi şi rugăciuni. Pentru mine nu este complicat. M-am adaptat la noua măsură a timpului, în care am loc mai mult pentru mine.
- Ce apreciaţi cel mai mult la ortodoxie şi cum vi s-a părut cea românească?
- Ar fi multe de spus, dar cu certitudine, ideea şi experienţa unei parohii ortodoxe ca o familie m-a mişcat. De asemenea, gândul la experienţa suferinţei în ortodoxie, care a trecut prin multe prigoane, sub turci, sub comunişti, nu este doar la nivel intelectual, ci şi la nivel emoţional. Este o problemă profundă, deopotrivă intelectuală şi emoţională, care îţi marchează întreaga viaţă. De asemenea, chiar din prima clipă de când am început să particip la slujbele ortodoxe, ele mi-au părut mult mai mişcătoare de inimi decât cele catolice. Bineînţeles, înţelegeam puţin în acea vreme, acum înţeleg ceva mai mult, dar ele continuă sa îmi atingă sufletul. Cât priveşte ortodoxia românească, am luat contact cu ea în cele două vizite făcute în România. Am fost la Cluj-Napoca, iar prima dată călătoria a inclus şi drumuri în alte părţi ale Clujului şi în Maramureş.Am fost atunci însoţit de preotul meu paroh şi de un grup de români ortodocşi, care trăiesc în Scandinavia, într-un pelerinaj care a avut în centru Întâlnirea Tinerilor Ortodocşi din Cluj-Napoca. Pot să spun că peisajul a fost frumos, şi la fel au fost mânăstirile pe care le-am vizitat. Vizitarea mânăstirilor a fost o experienţă marcantă pentru mine, pentru că mânăstirile sunt o prezenţă rară în ţara mea. Dar, categoric, ceea ce m-a impresionat cel mai mult a fost vizita la Aiud şi contactul direct cu suferinţa din epoca comunistă şi cu represiunea fizică a creştinismului. Acum, când mă gândesc la ţara voastră, am în minte o ţară frumoasă, care a suferit mult.
Foto: Episcopia Ortodoxă Română a Europei de Nord