Un altfel de episcop
Prea Sfințitul Macarie Drăgoi s-a născut și a crescut într-un sat năsăudean, frumos ca o icoană - Spermezeu. Are, așadar, imprimată în inimă, o iubire nestinsă pentru tot ceea ce este vechi și autentic în România. Iubirea aceasta îl face să fie mereu aninat între două lumi - cea scandinavă, unde îi păstorește pe românii plecați afară și unde a convertit mulți occidentali la ortodoxie și locurile sale natale, unde revine mereu și unde își aduce și ucenicii. Tot în sat era și când l-am rugat să ne acorde un interviu, unde tocmai salvase cea mai veche și mai frumoasă casă, în pericol să fie dărâmată de proprietari. O casă pe care sfinția sa a cumpărat-o, a restaurat-o, transformând-o în muzeu. Dialogul nostru a pornit, firesc, de la taberele de spiritualitate ortodoxă pe care le organizează în România.
- Prea Sfinția Voastră, cum ați ajuns la această idee, a unor tabere pentru familiile ortodoxe, românești și scandinave, din Europa de Nord?
- Am venit în întâmpinarea unor așteptări evidente ale familiilor și tinerilor din Țările Nordice: cunoașterea României, sau, după caz, reîntâlnirea cu ea, cu mânăstirile noastre, cu slujbele atât de frumoase ale Bisericii noastre, implicarea în activități care le descoperă participanților că se poate trăi și munci și altfel decât în lumea scandinavă. Este, practic, o "evadare" din această lume occidentală, totuși, atât de secularizată, pentru a intra în contact direct, viu, cu o lume a mânăstirilor, a duhului și a frățietății, căci aceste tabere sunt și prilejuri de a "exersa" frățietatea. Poate că pentru românii de acasă, care au toate lucrurile acestea aproape, ele par oarecum banale, însă noi, cei din diaspora, însetăm după aceste oaze de duhovnicie și de trăire în comun. Unele tinere familii, în special cele scandinave, se gândeau că, dacă e vorba de o tabără ortodoxă, înseamnă că programul este foarte strict și compus numai din participare la slujbe, o impresie rapid "corectată" la fața locului. Tabăra este o experiență în libertate și frățietate a participării la viața unei mânăstiri, ceea ce înseamnă și participare, după puteri, la Sfânta Liturghie, la privegheri, vecernii, dar înseamnă și drumeții sau pelerinaje la mânăstirile din jur, participarea la ateliere de meșterit obiecte de cult, activități recreative, seri duhovnicești în jurul focului de tabără... Iernile, uneori, organizăm și concursuri de sanie.
- De ce credeți că românii pe care îi păstoriți în străinătate aleg să se întoarcă mereu la lumea satului românesc, la tradițiile ei și la biserica ortodoxă?
- Exilul te forțează fie să te îndepărtezi, să te înstrăinezi, chiar, de credința și tradițiile tale, fie să te apropii cu și mai multă ardoare de ele. Mulți dintre cei care vin la bisericile noastre ortodoxe, în Țările Scandinave, au devenit "creștini practicanți" în diaspora, nu în țară. Și atunci au început să se întoarcă la rădăcini, la identitatea lor reală. Au mereu această nevoie, de a se reîntoarce acasă. Oricât de mult se integrează românii în țările de destinație, există ceva ce nu poate fi șters din sufletul lor. Unii își pot nega această durere, însă mulți își dau seama că în noile țări de adopție rămân, totuși, străini. Iar alții, parcă tot mai mulți în ultima vreme, încep să realizeze că tot ce au lăsat în spate este ceva foarte prețios, care trebuie păstrat, cultivat, că, de exemplu, societățile scandinave au pierdut total lumea lor tradițională și mulți regretă acest lucru. Crâmpeie din lumea satului de odinioară se păstrează, astăzi, doar în muzeele etnografice scandinave, care sunt foarte bine organizate. Or, noi încă mai avem o civilizație rurală, dacă vorbim de satul românesc, și o comuniune frățească deplină, dacă vorbim de biserică. Eu sunt, cum se spune, "de la țară", și de câte ori am prilejul să mă întorc în România, îmi vizitez satul meu năsăudean natal, Spermezeu, și casa părintească. Există aici ceea ce numim "tradiții" ale satelor, care sunt atât de frumoase și care, dacă mai vrem să fim un popor care prețuiește frumusețea, trebuie salvate, retrăite spiritual și de noile generații, transmise mai departe. Dar nu doar obiceiurile, nu doar elementele de folclor sunt prețioase. Satul românesc are și un mod de viață specific, o anume comuniune, o frățietate și o solidaritate greu lovite de încercările istoriei, și care merită cu atât mai mult să fie recuperate, înțelese și puse, din nou, în lucrare, cu ajutorul și darul Preamilostivului Dumnezeu.
- Prea Sfinția Voastră, sunteți un împătimit al tradiției. Tocmai ați inaugurat un muzeu la dvs. în sat, într-o casă veche, cea mai frumoasă din Spermezeu, pe care ați cumpărat-o pentru a o salva de la demolare. Ați fost la fel și înainte de a pleca în misiunea dvs. episcopală din Europa de Nord?
- Preocupările față de cultura tradițională a satului meu natal au debutat în lucrarea de licență de acum 17 ani, când am realizat monografia Spermezeului. După ce am ajuns să îi păstoresc pe românii din țările scandinave, am făcut toate demersurile pentru ca în trei muzee etnografice în aer liber, satul meu și satele de pe Văile Țibleșului să fie reprezentate. Tot mai numeroase și mai interesante sunt în țara noastră și în Europa demersurile de păstrare in situ a minunatelor case de lemn din spațiul etnocultural, unde comunitățile locale se implică în conservarea și studierea lor sistematică. Iată de ce, gândul meu s-a îndreptat spre un astfel de muzeu sătesc al comunei Spermezeu, dar și al satelor de pe binecuvântatele Văi ale Țibleșului, pe care l-am inaugurat chiar astăzi. Vizitatorii vor vedea aici, cumulate, exemple de produse meșteșugărești, unelte pe care strămoșii noștri le-au împodobit cu măiestrie, pe care le-au folosit apoi în munca de zi cu zi sau în împrejurări de sărbătoare. Obiectele acestea nu sunt simple unelte. Asemenea textelor populare și formulelor rituale, ele alcătuiesc o filosofie de viață, o concepție unitară despre mediul geografic, despre spațiu și despre timp, despre întreaga creație a lui Dumnezeu. Sunt, așadar, foarte strâns legate de credința noastră ortodoxă.
"La noi e vorba de omenie. În Danemarca e vorba de educație"
Sânziana Sofa este o româncă plecată în nordul Europei după o viață mai bună pentru familia ei. Participă în fiecare an la taberele organizate de Prea Sfințitul Macarie Drăgoi, pentru că o parte din suflet i-a rămas acasă, în lumea satului românesc, unde au trăit bunicii ei și unde își petrecea, copilă fiind, vacanțele de vară.
- Doamnă Sofa, sunteți nelipsită de la taberele din România, organizate de Prea Sfințitul Macarie. Ce vă atrage cu atâta putere înapoi?
- Noi venim în aceste tabere pentru dorul de casă, de spiritualitate și tradiție românească autentică, pe care nu le poți găsi decât în țară. Ne plac aceste meleaguri, locurile în care Prea Sfințitul Macarie alege să facem aceste tabere, și știm că vom avea parte de timp frumos petrecut împreună cu el și cu celelalte familii. Dar faptul cel mai important pentru noi este că prin ele copiii noștri pot lua contact cu lucruri pur românești, pe care aici, în Danemarca, nu prea au șansa să le întâlnească. Vrem să le transmitem identitatea noastră românească, știința noastră de a fi oameni generoși și deschiși. Când spun identitate românească, mă gândesc la modul autentic în care se poartă oamenii la noi acasă, la felul în care îi primesc, de pildă, pe străini. Din punctul meu de vedere, danezii printre care trăim sunt foarte politicoși și sociabili, dar mi se pare că toate acestea țin la ei de o formalitate, că e vorba de o educație pe care și-au însușit-o. Li se impune să fie așa, pe când la noi, în România, oamenii, mai ales țăranii, sunt naturali. Așa simt ei - să te poftească în casă, să îți ofere un pahar cu apă, chiar dacă nu pari însetat. La noi e vorba de omenie, în Danemarca e vorba de educație și civilizație, care sunt bune și ele, nimic de zis, dar noi căutăm acasă dragostea simplă, sinceră, curată, cu care, de altfel, am crescut.
Eu mi-am petrecut toate vacanțele de vară la țară, cu mirosul de busuioc în nări, duminica, atunci când bunicii scoteau hainele bune din casa de curat, pentru a merge la biserică. Pe vremea aceea, nu știam să prețuiesc toate astea, dar ele m-au făcut adultul care sunt astăzi. Eu cred că aceste realități nu pot fi înțelese de copiii noștri decât aducându-i înapoi, acasă, și punându-i în mijlocul comunităților autentice de la noi.
- Viața în străinătate te apropie sau te îndepărtează de Dumnezeu?
- Din punctul meu de vedere, aș spune că te apropie. Fără dubiu! N-aș ști să arăt cu degetul și să spun de ce, dar cred că învățăm să ne apreciem mai mult ortodoxia și identitatea noastră națională. Când nu sunt biserici la tot pasul, în care să intri în timpul săptămânii oricând dorești, când duci dorul mirosului de tămâie și pe cel al dangătului de clopot, duminica dimineața, atunci ajungi însetat de slujbe și ajungi să apreciezi mult mai mult ceea ce aveai în țară. Ca să vă dau un exemplu, la noi, în Copenhaga, ca preoții să împace pe toată lumea, au început să facă în timpul săptămânii slujbe la miezul nopții. Liturghia de sărbători se face în cursul săptămânii, la unu, două sau patru noaptea, ca să poată credincioșii să vină, să se întoarcă apoi acasă, să doarmă puțin și să plece dimineața la lucru. Și să știți că vin oamenii la aceste slujbe, vin uneori chiar și cu copii. E o stare de priveghere, de Înviere, pentru că și slujba Paștilor e tot noaptea. Și facem toate acestea, ca să nu ni se pară nouă, românilor, că a doua zi când mergem la serviciu, trece sărbătoarea pe lângă noi. Ai în felul acesta o altfel de stare interioară, o împlinire sufletească. Știi că, deși ziua trebuie să lucrezi, măcar ai fost noaptea la liturghie.
- V-ați gândit vreodată să vă întoarceți în țară definitiv?
- Da, noi, adulții, ne-am gândit. Ne-am gândit că am răzbate și în țară, dar pentru copii, cântărind lucrurile, momentan balanța înclină către societatea daneză. Cred că la fel ca și celorlalți români care trăim în străinătate, siguranța financiară a zilei de mâine ne este principala piedică în calea revenirii. Și mai este și frica aceasta că, în viitor, copiii mei, care acum sunt destul de măricei, ar vedea diferențele dintre cele două societăți pe care noi le știm, și că ar fi poate dezamăgiți de alegerea pe care am face-o dacă ne-am întoarce definitiv. Mă gândesc că, poate, ne-ar acuza mai apoi că le-am răpit șansa unei alte vieți, șansa unui viitor mai bun. Financiarul cântărește mult. În Danemarca, dacă muncești, ai siguranța că primești bani pentru munca prestată și poți să înaintezi către luna viitoare. Or, în România, incertitudinea își spune și astăzi cuvântul, te stresează pe tine, ca individ, iar mai apoi asta își pune amprenta asupra cuplului și asupra întregii familii. Momentan, nu aș vrea să îmi pun copiii în fața acestei situații. Dar nu știu peste ani cum se vor schimba lucrurile. Și cred că la fel este situația cu mulți dintre cei veniți aici - se gândesc că, deocamdată cel puțin, mai stau în străinătate. Dar suntem în legătură foarte strânsă cu țara, venim des la bunici, ne programăm concediile în așa fel încât să putem merge la țară, să locuim acolo, să poată sta copiii împreună cu bunicii, trei-patru săptămâni. Facem tot ce putem ca și ei să trăiască vacanțele de vară așa cum le-am trăit și noi odinioară. Pentru că acasă e numai în România. Slujbele ortodoxe sunt mult mai mișcătoare de inimi.
Un istoric descoperă ortodoxia
Jon Gissen este istoric, profesor asociat la Universitatea din Copenhaga și, de câțiva ani, unul dintre membrii parohiei ortodoxe românești din capitala daneză. Era firesc să ne intereseze cum a ajuns în biserica ortodoxă.
- Înainte de a mă converti la ortodoxie, am făcut parte din Biserica Statului Danemarca, așa-numita "biserică a poporului", care este luterană, cel puțin cu numele. Am simțit, însă, că ceea ce se întâmplă acolo nu poate fi numit "creștinism", așa că am vrut să părăsesc acea comunitate și a trebuit să caut, să văd încotro să mă îndrept. Ca istoric, sunt membru al Comitetului Național Danez Pentru Studii Bizantine și, uimitor, un membru al acestei comisii a fost cel care m-a informat pentru prima oară despre o parohie ortodoxă română din Ordrup, la nord de Copenhaga. Am putea numi această informație ca un act al providenței, care a avut consecințe pe termen lung pentru mine. În 2014, am devenit catehumen și am părăsit biserica Danemarcei. În 2015, de Rusalii, am fost botezat în credința ortodoxă, de Episcopul Macarie Drăgoi. Să intri în biserica ortodoxă înseamnă să intri într-o altă mentalitate, dar, mult mai mult decât atât, într-o altă experiență a timpului. Iar felul de a trăi al ortodoxiei și felul de a trăi în timpul modern pot intra în conflict. Viața în zilele obișnuite este cumva diferită pentru un ortodox, încerci să păstrezi un mod de a trăi mai liniștit și mai profund decât modul occidental de viață. Pentru mulți danezi, ar putea fi dificil să trăiască în ritmul acesta măsurat în posturi și rugăciuni. Pentru mine nu este complicat. M-am adaptat la noua măsură a timpului, în care am loc mai mult pentru mine.
- Ce apreciați cel mai mult la ortodoxie și cum vi s-a părut cea românească?
- Ar fi multe de spus, dar cu certitudine, ideea și experiența unei parohii ortodoxe ca o familie m-a mișcat. De asemenea, gândul la experiența suferinței în ortodoxie, care a trecut prin multe prigoane, sub turci, sub comuniști, nu este doar la nivel intelectual, ci și la nivel emoțional. Este o problemă profundă, deopotrivă intelectuală și emoțională, care îți marchează întreaga viață. De asemenea, chiar din prima clipă de când am început să particip la slujbele ortodoxe, ele mi-au părut mult mai mișcătoare de inimi decât cele catolice. Bineînțeles, înțelegeam puțin în acea vreme, acum înțeleg ceva mai mult, dar ele continuă sa îmi atingă sufletul. Cât privește ortodoxia românească, am luat contact cu ea în cele două vizite făcute în România. Am fost la Cluj-Napoca, iar prima dată călătoria a inclus și drumuri în alte părți ale Clujului și în Maramureș. Am fost atunci însoțit de preotul meu paroh și de un grup de români ortodocși, care trăiesc în Scandinavia, într-un pelerinaj care a avut în centru Întâlnirea Tinerilor Ortodocși din Cluj-Napoca. Pot să spun că peisajul a fost frumos, și la fel au fost mânăstirile pe care le-am vizitat. Vizitarea mânăstirilor a fost o experiență marcantă pentru mine, pentru că mânăstirile sunt o prezență rară în țara mea. Dar, categoric, ceea ce m-a impresionat cel mai mult a fost vizita la Aiud și contactul direct cu suferința din epoca comunistă și cu represiunea fizică a creștinismului. Acum, când mă gândesc la țara voastră, am în minte o țară frumoasă, care a suferit mult.
Foto: Episcopia Ortodoxă Română a Europei de Nord