- Aveţi aici o fotografie veche, cu taraful. Cine este în imaginea asta?
- Aici e Liţă, eu, Nea Relu, care a făcut taraful, băiatul lui, şi Vălean de la Sărăca. Ăştia eram fondatorii tarafului de la Căstău. În afară de mine, nu mai trăieşte nimeni din poza asta... Ne zicea pe atunci "Banda lui Relu". Pe vremea aia mai era "Banda lui Buţi", la Geoagiu, şi "Banda lui Ceasu", la Cugir. Toate cântau numai muzică veche, tarafuri adevărate. Deşi eram aproape unii de alţii, la doar câteva sate distanţă, muzica era diferită, erau alte ritmuri la ei, învârtita suna altfel la ei şi la noi. Şi de-aia nu putea să se bage între noi unul din altă parte, că numa noi ştiam cum se cântă în partea asta, pe la Căstău, Grădişte sau Luncani.
- De la cine aţi învăţat să cântaţi la vioară?
- Eu am învăţat de la tata. De când mă ştiu am fost cu vioara în mână, la început mai micuţă, aşa, de copii, că se mira lumea de mine. Şi Nea Relu mă lua la petreceri şi făcea cu mine un număr special. Tata nu a stat să mă înveţe, eu numa auzeam melodia şi o cântam pe vioară, până îmi ieşea şi mie. Înainte era aici moară şi asta era casa morii. Venea apă din munte şi era iaz tras de morar. Lângă, era stavilă şi podeţu pe care stătea moraru şi dădea drumu la apă. Aici era troaca morii, unde se strângea apa şi eu aici cântam, la troaca morii. Aici cântam toată ziua şi veneau de pe uliţă să mă asculte şi mă ambiţionam. Acum s-a schimbat... s-a desfiinţat stavila, râul ocoleşte satul... nu mai e nimic din ce-a fost...
- Dar muzica a rămas, aţi păstrat-o...
- Am păstrat-o, da, că şi tata a învăţat de la tată-său ăl bătrân, Relu-i zicea, şi eu am învăţat de la tata şi de la moş Relu, care atâta cânta de frumos, că puteai să şi mori. De la el am învăţat cântece vechi, învârtite... Ţinea vioara aşa, pe braţul lui, şi zicea "Ascultă numa, moş! Auzi, moş!". Avea o dulceaţă în cântat, ceva ce nu mai există azi, venită poate din viaţa lor grea de atunci. Acum ne zicem "Taraful Leliţă de la Căstău". Am pus numele după o melodie a lui Grozuţă, aia cu Leliţă de la Căstău. A fost o pauză în existenţa tarafului, că eu am plecat în America câţiva ani, şi l-am reînfiinţat când m-am întors, ca să nu se piardă tradiţia şi să păstrăm cântecele vechi. Toţi din fotografia asta sunt morţi, nu mai trăieşte nimeni. A fost greu să fac iar taraful şi e greu de menţinut, pentru că în primul rând e lipsă de instrumentişti autentici, din cei care cântă bătrâneşte, ca să sune muzica arhaic, ca la mama ei.
- Doamna Speranţa Rădulescu, de la Muzeul Ţăranului din Bucureşti, v-a ajutat să faceţi înregistrări şi să scoateţi un disc...
- Dânsa ne-a iubit şi ne-a promovat extraordinar de mult, şi în ţară, şi în străinătate. A venit aici, la noi, pentru înregistrări. Chiar în camera asta. Am pus covoare pe toţi pereţii şi pe jos, ca să nu fie ecou şi să se poată face înregistrarea. A venit dumneaei, cu oameni de la muzeu şi un inginer de sunet, şi aşa am înregistrat. Noi ne-am apucat să cântăm cum ştiam mai bine, da doamna Speranţa ne-a oprit. Ne-a zis să cântăm exact cum cântau bătrânii, cu armonia simplă. Noi ne-am mirat, da am înţeles ce vrea şi am cântat aşa cum era mai demult la hore, în sat, mai din topor, cum se zice, numai cu două tonuri la armonie şi unele piese chiar numai cu un ton. Că aşa se cânta, nu se ştia altfel, că nu aveam mai demult nici braci, sau violă, cum i se spune.
- Şi cum se cânta de fapt înainte? Cum era la horele de aici, de la poalele cetăţilor dacice?
- Păi se cânta simplu de tot, fără staţie, fără nimic. Eram 6-7 în taraf, şi la câte o nuntă, cântau doi în casă, la mireasă, doi în şură, la mire şi la ficiori, doi la drum. Era greu, că nu aveai microfoane şi trăgeai tare, să se audă. Aşa cântam toată noaptea, veneam acasă, dimineaţă, rupţi. Da şi aveam viori pe atunci, viori adevărate, să le fi auzit cum sunau! Că de aveam viori ca astea de azi, puteai să stai acasă mai bine, că nu se auzea. De obicei, se horea în faţa bisericii. Oamenii ieşeau de la biserică şi chiar acolo se încingea hora. Pe la Vaidei şi Romos era altfel: acolo mergeau flăcăii la horă călări, îmbrăcaţi ţărani, şi mai ales în Romos e o muzică... nu seamănă cu nimic din toată zona asta. La noi se făcea aşa, o horă mare, roată, şi în ea intrau pe rând numai câte doi şi ne făceau semn. Şi noi trebuia să cântăm exact pe ce ştia omu să joace mai bine. Dacă veneau alţi muzicanţi, nu ştiau ce trebuie, că nu ştiau ce vrea omu. Unii veneau cu fluierele la şerpar, şi când făceam noi câte o pauză, se apucau ei, cu fluierele. Învârtite şi bătute, astea erau forţa la horă.
- De unde găseaţi pe atunci viori aşa de bune?
- Căutam viori vechi, pe unde umblam, că pe atunci se găseau viori adevărate. Noi între noi, lăutarii, ne uitam şi cumpăram unii de la alţii, când mergeam prin ţară. De când scotea câte unu vioara din cutie, puteai să îţi dai seama ce e cu ea, după formă, după cum era brăzdat lemnul. Şi dacă mai puneai şi mâna pe ea, să auzi cum sună, ştiai. Apoi, şi-aici, în Orăştie, erau familii la case mari, unde oamenii cîntau de plăcere muzică clasică. Făceau câte o serată şi veneau toţi cu instrumentele şi cântau ei între ei, de plăcere. Se delectau, cum ar veni. Oameni de cultură, na, le plăcea muzica! Erau saşi, evrei, unguri, şi mai cumpăram de la ei viori vechi, extraordinare. Era unu, vânzător de flori, îl chema Weltzer, la el mereu se făceau serate muzicale. El era milionar declarat şi pe timpul lui Ceauşescu, bani făcuţi numai din vânzarea de flori. Da ce flori avea! Nemaivăzute în ziua de azi. De la el am cumpărat două viori. Una cu lemn de mahon, aşa ceva, o singură dată în viaţă am mai văzut, de când sunt, şi un Magini, care suna extraordinar. Pe-asta din urmă mi-a dat-o mie tata. Dar a fost cineva de la Oradea care venea pe aici. El cumpăra toate viorile bune, că dacă făceai un preţ, el îţi dădea de trei ori, de cinci ori preţul. Tata s-a gândit că o să luăm noi altele şi, într-o zi, când nu eram eu acasă, le-a vândut pe cele două, cea de mahon şi Magini-ul meu. Când m-am întors, nu mi-a venit să cred că a făcut aşa o greşeală. Ne-am certat şi l-am trimis după ele, la Oradea. Dar era prea târziu. S-a întors tata de la Oradea plângând, că şi-a găsit vioara toată desfăcută, la omul ăla, şi pe-a mea nu o mai avea, o trimisese deja în America. Am cumpărat după aceea altele, de la muzicanţi care ajungeau să cânte prin Austria şi aduceau de acolo.
- După părerea dvs., care sunt melodiile cele mai vechi ale tarafului, chiar de aici, din zonă?
- Probabil cea mai veche melodie e din zona Grădişte şi Luncani, "Hora Luncănească" îi zice. Nu se ştie de unde a apărut hora asta, cred că mai întâi era cântată la fluier, că e foarte simplă. Şi se numără până la zece, şi fiecare număr are o strigătură şi se bate în pământ cu piciorul. Apoi iar fac paşii şi iar strigă şi numai bărbaţii o joacă. Un alt cântec foarte vechi este "Cântecul Bradului", sau "a Bradului", cum se zice la noi. Se cânta când murea un fecior, şi chiar şi acum se aduce un brad de la munte. Dacă feciorul a avut 25 de ani, bradul trebuie să aibă 25 de metri lungime. Pe drumul către cimitir, se cântă această melodie la vioară şi toţi cântă cu noi. Chiar din zonă, de aici, mai sunt "învârtitele de ponturi", aşa le zicem noi. Că pe astea dansau ţăranii şi făceau ponturi, adică se luau la întrecere cu figuri. Se făcea aşa, un cerc, şi fiecare dansa în mijloc şi se fălea cu ce figuri ştie să facă. Şi apoi intra altu şi încerca să danseze şi mai şi, cu alte ponturi. Dansau bărbaţii de rupeau podelele, şi mai erau şi unii care după un vinars, se încurcau şi cădeau şi se distra lumea...aşa erau vremurile...
- Vă e dor de vremurile acelea?
- Mi-e foarte dor! Şi sper să fac aici, în sat, o şcoală de muzică şi să mai apuc o dată hora aia veche, să îi văd pe tineri cum intră în mijlocul horei perechi-perechi, să ştiu că nu s-a pierdut tradiţia şi merge mai departe.