"Într-o zi, mă duc acolo la el, la chilie. Uşa era crăpată şi l-am prins pe fratele Ioan chiar când citea la Psaltire, lângă ea era o lumânare aprinsă. Şi ce credeţi? Intră o pasăre în chilie şi el începe şi vorbeşte cu ea. Eu stăteam înlemnit lângă uşă. Îi zice: «Ai grijă, să nu îţi arzi aripile!» Pasărea se ridică, stânge lumânarea cu aripa, mai dă o tură şi iasă afară. El o văzut că eu am rămas şocat şi zâce: «Mă, să nu te miri de ce-ai văzut acuma, că nu-s vrăjitor». Că în sat, pentru că făcea minuni, se răspândise vestea că e vrăjitor. «Tătă lumea îmi spune vrăjitoriule, da' eu în afară de Psaltire şi Ceaslov nu citesc nimica. Da' te întreb pe tine ceva: au oare Dumnezeu nu are putere, numa' diavolul?». Aaaaai de mine şi de mine! Şi asta o fost numa' una!".
La păscut, cu Psaltirea
Era micuţ, slab şi umbla mai totdeauna într-o cămaşă albă. De vorbit, nu prea vorbea cu nimeni, dar de spus, spunea ceva pentru că ţăranii din Strungari îl puteau vedea cum îşi mişcă întruna buzele. Trecea pe uliţă arareori, pentru că, dacă nu era cu oile sus în munte, stătea ascuns în căsuţa lui. Nu ştia nimeni ce face acolo şi nici de ce nu dă pe la birt, să stea la vorbe cu oamenii, să vânture veşti, să îşi alunge singurătatea. Era om serios, muncitor, dar aparte şi străin rânduielilor lumii. Parcă prea străin. De când îl ştia satul, el nu pierduse nicio oaie în munte. Nu îi murise niciuna lovită de trăsnete ori răpusă de sălbăticiunile care le prăpădeau mioarele celorlalţi. Ba, mai mult, parcă înadins, nici nu ţinea câini pe lângă el. Păştea oile doar cu Psaltirea în mână şi, când nu o avea, se ruga mişcând mărunt din buze. Avea drag de toate animalele, iar apropiaţii mi-au mărturisit că era foarte grijuliu cu păsărelele sălbatice, cărora mereu le dădea de mâncare. Dar peste toate îşi iubea mioarele. N-a ţinut niciodată mai mult de 20-25, şi le-a îngrijit mereu ca pe ochii din cap. În viaţa lui, nu a mâncat carne de oaie şi întotdeauna le-a pus nume, ca unor copii. Când nu urca la munte cu ele, pe timpul verii, le dădea altor ciobani să le pască. Dar nu şi le însemna niciodată, aşa cum au făcut toţi muntenii de când s-au pomenit pe lume. El nu avea nevoie de semne ca să-şi cunoască oiţele. În toamnă, când se făcea risipirea turmelor, Ioan mergea în mijlocul oilor şi le striga pe ale lui pe nume. Iar ele îl recunoşteau şi veneau la el bucuroase. Când era cu ele sus, în munte, le mâna tot aşa, mereu cu rugăciunea pe buze, strigându-le pe nume, şi ele veneau. Strungărenii au tot cumpănit, ce va să fie puterea asta a lui asupra animalelor? Îl vor fi bârfit pe la colţuri, la cârciumă, întorcându-i viaţa pe toate feţele, încercând să îi afle misterul. Dar viaţa lui nu avea în ea nicio taină. Se scursese sub ochii lor, i-o ştiau de-a fir a păr.
Ursul şi oile
Ioan David a venit pe lume pe 15 februarie 1920, în Plai, un cătun aflat mai sus de Strungari, în munte. A fost un copil sărman, bătut de soartă şi nemângâiat de semeni. Tatăl nu şi l-a cunoscut niciodată, iar biata mumă-sa, care îndrăznise să aducă pe lume un copil din flori, s-a prăpădit pe când el avea numai trei anişori. Aşa că a rămas în grija unei mătuşi şi a unui uncheş. Era încă un ţânc pe când uncheşul s-a îmbolnăvit şi copilul a fost trimis de mătuşă-sa la un pustnic, care se nevoia în Strungari, pe valea Dologaiei, un călugăr vestit pentru sfinţenia sa. Tuşa nădăjduia într-o minune, dar când Ioan a ajuns la el, părintele Simeon l-a privit cu milă, apoi i-a poruncit să meargă repede acasă şi să îi spună mătuşii că uncheşul ei mai are de trăit doar trei zile. Atât! Apoi va merge la rai. Întâlnirea aceasta a săpat în cutele inimii copilului urme adânci. De atunci s-a lipit de pustnic şi venea des să îl cerceteze. Anii au trecut, mătuşa care îl crescuse a murit, iar Ioan a rămas în casa ei, pe care o primise prin testament. Rudele l-au dat însă în judecată, au câştigat, şi l-au dat afară. A intrat slugă la unii şi la alţii, apoi s-a făcut cioban în munte şi s-a prins cu tot sufletul de sfaturile pustnicului Simeon şi de credinţa în Dumnezeu. Poate că de aceea nici nu s-a însurat niciodată. În inima sa, plină de rugăciune şi râvnă, nu mai încăpea loc pentru vreo mândră. Cu timpul, dragostea lui curată şi simplă, o dragoste în care lumina Hristos, a început să rodească primele minuni. Fapte greu de crezut, pe care le vezi doar la marii sfinţi, fapte pe care ţăranii din Strungari nu aveau cum să le priceapă şi care i-au adus pizma întregului sat.
"S-o dus fratele Ioan la munte, şi erau trei turme de oi tocmite de la oameni. Una a lui şi altele la doi fraţi din Strungari. Şi s-o pornit o vijelie, aşa că fraţii ăştia doi or zâs să adăpostească oile într-o râpă. Şi-aşa or făcut, şi-or pus oile la adăpost, în fundu' râpei, şi l-or lăsat pe fratele Ioan în gura râpei, unde nu era ferit. Şi unde nu vine ursu' noaptea, trece ca prin aer prin turma fratelui Ioan şi rupe turma fraţilor! Dimineaţa, s-or întâlnit şi or povestit câte oi le-o rupt ursul şi l-or întrebat şi pă Ioan câte i-or murit. Ş-apăi fratele Ioan le-a zis că niciuna. «Cum nu ţi-o rupt niciuna, că doar printre oile tale o trecut ursul? Ce, oile tale nu-s bune de mâncat?». Ş-apăi când or venit ei de la munte, or spus întâmplarea la toată lumea din sat, şi or zâs toţi că ăsta-i vrăjitor, strigoi, că nu să poate altminteri".
Pasărea şi oul roşu
La începutul acestei veri, când pârjolită de soare, când spălată aprig de ploi, am luat la pas dealurile din preajma Sebeşului, încercând să adun mărturii despre Ioan, ciobanul smerit pe care călugării de la Mânăstirea Afteia îl cinstesc atât de mult, încât l-au pictat în tinda bisericii, alături de sfinţii canonizaţi. Iar mărturiile despre el au fost aşa de puternice, încât oameni simpli, ca domnul Nicolae sau ca domnul Dumitru, ori mari păstori de mânăstiri, ca maica Ierusalima de la Râmeţ, erau luminaţi ca de o văpaie interioară când vorbeau despre el. Din cuvintele lor mi s-a desprins o siluetă subţire, mai mult duh decât om în carne şi oase, în stare să străpungă cu ochiul inimii nu numai depărtările, ci şi timpul. Zile întregi după călătoria mea, puterea duhovnicească a acestui om m-a urmărit. Şi mă urmăreşte chiar şi acum, când scriu aceste rânduri, încercând să îl realcătuiesc din mărturiile celor care l-au cunoscut, unii dintre ei foarte îndeaproape, cum este domnul Nicolae, care i-a fost unul dintre cei mai fideli ucenici.
"Eu l-am întâlnit prin 1985. Mergeam la mânăstire la Afteia şi-mi doream să cunosc oameni de-ai lui Dumnezeu. Şi aşa am ajuns la fratele Ioan, de care mi-or povestit părinţii de la mânăstire. Timp de zece ani, ca să vin la el, am fugit de la fabrică în fiecare săptămână, şi nu m-o prins nimeni. Era pe vremea lui Ceauşescu, şi mă duceam la el numa' când nu aveam de lucru. Şi n-o ştiut nimeni nimic. El mi-o spus: «Dacă vii aici, nu vii pentru că vrei tu, vii pentru că te trimite cineva». Când intram la el în chilie, pentru mine era totdeauna pregătită o farfurie cu supă caldă şi pânea lângă. Supa era călduţă, numa trebuia s-o mănânc! Şi asta de fiecare dată când am mers la el! De fiecare dată! Ş-apăi l-am întrebat: «Frate Ioane, de unde ai ştiut tu că eu am să vin la tine astăzi? Cine ţi-o spus, de m-ai aşteptat cu mâncarea gata?». «Păi, eu numa' m-am gândit la tine aseară şi am ştiut când vii!». Şi vă spun sincer, că eu mâncare mai bună ca la fratele Ioan nu am mâncat de la nimeni, nici de la soţia mea! Ce-i făcea, nu ştiu, că el era om tare sărac! Da' supă ca aia, eu n-am mai mâncat toată viaţa mea! În schimb, eu pe el nu l-am văzut mâncând niciodată, în toţi ăştia zece ani. Pentru mine a rămas un mister din ce se hrănea. Şi vă spun că aşa un om, cu o aşa viaţă sfântă, nu am pomenit decât la Pateric. Cât timp o trăit părintele Ioanichie Bălan de la Mânăstirea Sihăstria, m-o tot sunat şi mi-o zis: «Frate Nicolae, dă-mi te rog materiale cu fratele Ioan, că e unicat în ortodoxie!» Aşa mi-o zis, fiindcă fratele Ioan n-o fost preot, n-o fost nici monah, o fost un simplu cioban, toată viaţa. Dacă îi să spun ceva despre el, eu nu pot să vă spun decât atât: smerenie, smerenie, smerenie, smerenie şi la infinit smerenie! Fratele Ioan asta o fost...".
"Fratele Ioan ajunsese la o aşa măsură duhovnicească, încât citea gândurile omului. Eu am păţit des treaba asta cu el. Am ajuns odată la chilia lui, mi-am lăsat geanta la uşă, şi primele cuvinte pe care mi le-a spus au fost: «Gândurile ăstea pe care le ai acum să ţi le scoţi din cap, că nu sunt bune». Şi apoi o continuat discuţia noastră, de parcă eu i-aş fi mărturisit lui tot ce aveam pe suflet. Dar eu nu îi spusesem nimic! Avea putere mare de la Dumnezeu! Într-un an, de Paşte, cum era tare sărac, nu o avut nici măcar un ou roşu. Şi s-o rugat la Dumnezeu să îi trimită, şi ce credeţi? O vinit o pasăre şi i-o adus un ou! I l-o lăsat pe fereastră! El era tare milostiv cu păsărelele pădurii, care or şi venit la moartea lui.
Să vă mai spun una, trăită de mine. Am mers odată la el şi-am plecat în pădure, să îi tai uscături pentru iarnă. I le tăiam bucăţi, că el, săracul, era aşa de bolnav că nu putea să facă nimic. Şi, lucrând la lemne, mi-am dat seama că am întârziat prea mult şi nu mai am cum să prind autobuzul să mă ducă acasă. Era ora unu, şi eu ar fi trebuit să plec deja de un sfert de ceas, ca să prind rata peste jumătate de oră. Spăriat, am mers la el şi i-am spus: «Frate Ioane, eu pierd autobuzul, şi să ştii că o să am năcaz la servici şi acasă din cauza asta!». Ce credeţi că o făcut? Parcă îl văz ş-acum cum s-o ridicat din pat, şi-o împreunat mâinile şi-o spus: «Doamne, opreşte-l acu'!». Am auzât când o zâs aşa! Şi pă ormă s-o aşezat iar pe pat şi-o zâs cătă mine: «No, de acu' du-te liniştit, că autobuzu' te aşteaptă în staţie». N-apăi, cine-o crezut aşa ceva? Eu n-am crezut, aşa că mi-am luat geanta şi taie-o nene, de am căzut la vale şi m-am lovit de atâta grabă. Ş-apăi ajung în staţie, plin de praf, autobuzu' nu... El venea la unu şi un sfert. Ş-apăi s-o făcut şi jumate, s-o făcut şi douăzeci şi cinci şi numa' am auzit că vine. Mi-am făcut Sfânta Cruce şi am zâs în mine: «Doamne, ce-i aicea?». Ş-apăi numa-mi spune şoferul Nicolae, pe care-l ştiam de mult: «Mă, nu ştiu ce-o fost, că numa' ce-am ieşit din Pianu de Sus, că mi-o şi puşcat roata!». «La ce oră?», îi zâc. «La ora unu», zâce el. Chiar când s-o ridicat fratele Ioan şi o zâs rugăciunea! Ş-apăi i-am spus lui Nicolae: «Fratele meu, să mă ierţi, că numa' din cauza mea ţi s-o întâmplat toate astea»."
Mărturia Maicii Ierusalima
Drumul care urca de la Sebeş urcă pe Valea Pianului, printre dealurile blânde, care acum, în ceas de vară, zac parcă toropite în arşiţă. Te strecori printre spinările lor domoale, şi răcoarea Munţilor Şureanu începe să te cuprindă. Dar nu apuci să iei pieptiş coastele, pentru că satul Strungari şi mânăstirea cu acelaşi nume e la poale. O gură de rai, înecată în verdele pădurii, care coboară peste drum şi-l strânge într-o îmbrăţişare duioasă.
Mânăstirea s-a ridicat în anii din urmă, dar ciobanul Ioan a ştiut de ea cu zeci de ani înainte. Cu ochiul lui de duh, în stare să alunece nu numai prin spaţii, ci şi prin timp, i-a spus ucenicului său, Nicolae, arătând cu mâna din tinda căsuţei: "Aici are să fie o mânăstire maaare!". Şi aşa a fost. Lavra s-a aşezat cuminte, la poala dealului, unde acum fratele Ioan îşi doarme somnul de veci. Ca să ajung la chilia lui, trebuie să urc o coastă piezişă. Călăuza mea, Nicolae, îşi aduce şi acum aminte prima zi când i-a trecut pragul. "Era o chilie simplă, cu podele de lemn, fără covor, şi într-un colţ, spre răsărit, fratele Ioan îl avea pe Domnul Iisus răstignit. Şi pe masă erau tot timpul o Biblie, Ceaslovul şi Psaltirea. Atât! Patul de scânduri stătea acoperit cu un cojocel din cele de care poartă ciobanii. Trăia în sărăcie, dar aşa o linişte şi o pace ce am simţit acolo nu am mai găsit nicăieri!".
La chiliuţa aceasta simplă aveau să vină, în ultimii ani ai vieţii, pentru sfat, rugă şi întărire, nu numai mireni, ţărani simpli din împrejurimi, ci şi călugări. Printre ei, şi maica Ierusalima, timp de multe decenii stareţa mânăstirii Râmeţ.
"Eu pe fratele Ioan l-am cunoscut la chilia părintelui Varsanufie de la Strungari, care în ultimii ani a slujit la noi, la Râmeţ. Noi îi ziceam «ciobanul», «fratele Ioan ciobanul». Era puţin la vorbă, însă când începea să îţi vorbească, rămâneai uimit. Avea o comoară extraordinară în inima lui. Satul nu îl înţelegea, zicea că nu e zdravăn. Era foarte smerit, nu se băga în faţă. Trăia retras, pentru că se ruga tot timpul, şi de aceea nu era uşor să te apropii de el. Până când a avut încredere în mine, a trecut ceva timp. Nu s-a întâmplat chiar aşa, dintr-o dată. Dar eu, încă de mică am fost atrasă de oamenii aceştia ai lui Dumnezeu, iar fratele Ioan o avut în el ceva sfânt, ceva ce nu pot să vă explic. Avea darul înaintevederii. După moartea părintelui Dometie Manolache, povăţuitorul nostru de la Râmeţ, eu pe el l-am avut ca pe un stâlp de foc al mânăstirii. Însă era departe, la chilia lui din Strungari, iar când aveam probleme mari cu mânăstirea, de nu mai puteam să o scot la capăt, mă puneam la rugăciune şi strigam: «Doamne, adu-mi ciobanul încoace, adu-mi-l pe fratele Ioan!».Nu trimiteam după el, că nu aveam pe cine, dar el venea! Ştia în duh că îl chemasem. Venea şi-mi spunea: «De ce te-ai speriat? Sfinţia ta nu trebuie să te sperii, că vei trece prin multe. Ai o cruce grea, dar o să o poţi purta, pentru că te ajută Hristos. El ţi-a dat-o!». Eu cred că el a fost un om al lui Dumnezeu, un trăitor, un sfânt. Sfânt înaintea multor călugări!".
Maica Anastasia este sora maicii Ierusalima. În anii când fratele Ioan trăia, se rezema adesea pe sfatul lui. Aşa a ajuns să îi cunoască harismele cu care-l înzestrase Dumnezeu: "Stăteam de vorbă cu el la chilia lui şi-mi spunea: «Ce se aude maică?». «Nimic!». Nu auzeam nimic, era linişte de mormânt. «Să aude o maşină maică». Apăi nu trecea mult timp şi apărea Aro-ul mânăstirii, pe care el îl vedea cu duhul, de departe. Altă dată, stăteam cu el de vorbă la mânăstire şi-mi zicea: «Vezi cum trec maicile astea pe aici, pe jos? Aşa se vede prin ele, ca prin oglindă! Or să plece multe...». Ş-apăi, cum o zâs el, aşa o şi fost, că el vedea înăuntru' lor! O fost om tare aspru cu sine. Postea muuult, cred că zile întregi nu mânca. Dar avea un motan, care era mereu gras şi frumos. Dacă primea de la oameni o bucăţică de salam, i-o dădea lui şi spunea că-l mănâncă el".
Spre cer, în port popular
Fratele Ioan şi-a cunoscut sfârşitul cu mult timp înainte şi l-a spus celor apropiaţi. Domnul Nicolae M. îşi aduce aminte că asta s-a întâmplat cu un an înainte de moartea lui. "Mi-a spus şi data exactă când va pleca la Domnul. «Frate, să ţii minte că eu, în ziua de 7 ianuarie, de Sfântul Ioan Botezătorul, o să mă duc». Asta a fost în '94". Domnul Dumitru, un alt ucenic, a fost chiar chemat în duh să vină la plecarea sa la cer. "Mi-o zâs de mult că la moartea lui eu am să-l îmbrac. Mi-o şi spus cum să fie îmbrăcat, că-şi pregătise din vreme haine româneşti, portul nostru popular, în care umblase atâta vreme. Eu m-am legat că aşa am să fac, dar i-am zis că aşa cum îs, cu serviciul meu, tot plecat pe colo-colo, nu ştiu dacă o să pot să ajung. «Mă, ai să ajungi, dar să fie o ţâr de stăruinţă şi de la tine, nu numa' de la mine». Eu am zâs: «Amin! Aşa să hie!», ce să mai zâc. Ş-apăi or trecut anii, şepte, opt, nu mai ştiu. În anu' ăla, eram pă la schit, în Valea Popii, la lucru, şi, într-o dimineaţă, m-am sculat cu o nelinişte. N-am zâs la nimeni, că nu puteam să zâc, da' sâmţeam ceva... Mi-am zâs că s-o întâmplat ceva acasă, că îi ceva... Ş-apăi o trecut zâua aia. În cealaltă zi, am mărs la părintele şi i-am zâs că mă duc acasă. Când am ajuns mi-o zâs soţia că o sunat cineva de la Strungari, să mă duc repede pân' la pustnicu'. Atunci mi-am dat seama că de la el e toată rânduiala şi am plecat. Pe la patru, am fost acolo, şi fratele Ioan mi-o zâs că are nevoie de un doctor. Şi mi-a mai spus: «Vezi un' te duci, ce faci, că eu de zâua mea, mor!», O vinit doctorul, l-o consultat şi o zâs că mai trăieşte, că nu moare, da' eu am ştiut că nu e aşa. Ş-apăi, o fost cum o zâs fratele Ioan. De zâua lui, de praznicul Sfântului Ioan Botezătorul, am mărs cu părintele Ioan, stareţul de la Mânăstirea Afteia, să îi facă maslu'. Era deja între viaţă şi moarte. Am luat o lumânare, i-am pus-o în mână şi-o murit în braţele mele. L-am îmbrăcat eu, aşa cum mi-o spus că o să fac în urmă cu mulţi ani".
Ninsese mult în acel început de an. Zăpada se aşezase temeinic pe drumul pe care cu greu mai putea trece vreo maşină. Cu toate acestea, ucenicii apropiaţi ai fratelui Ioan au ajuns la înmormântare. O mână de oameni, care au văzut ultimul său miracol: înainte de a fi coborât în pământul îngheţat, deasupra sicriului s-au strâns toate păsările pădurii. Stolul s-a învârtit domol, apoi s-a aşezat pe un soc din vecinătatea gropii şi toată slujba au învelit-o în ciripit. Era felul lor de a se despărţi de sfântul care le îngrijise toată viaţa.