- Salut! Ce mai faci? Hei, cum îţi merge? Tu pentru cine lucrezi?
- Nu am mai văzut niciodată un muzician de faimă internaţională, cu o carieră sclipitoare de peste 50 de ani, care să vină, atât de degajat, şi de prietenos, la întâlnirea cu jurnaliştii, de parcă i-ar cunoaşte de o viaţă. Dar marele pianist de jazz Chick Corea dă mâna cu fiecare şi discută direct, ca la un pahar de bere cu amicii. "Ne aflăm pentru prima oară în Timişoara, ne-am plimbat ieri prin oraş şi ne-a plăcut foarte mult... Suntem de cinci săptămâni în turneu european cu această formulă originală, din anii '80, a trupei Electric Band, şi bucuria revederii încă durează...".
Marea vedetă a Festivalului de Jazz de la Timişoara, ajuns la cea de-a cincea ediţie, Chick Corea a creat magie, invitând publicul să-l acompanieze, iar timişorenii n-au ezitat o secundă, cântând superb alături de clapele americanului, la începutul şi la sfârşitul concertului său.
Născut într-o familie cu rădăcini italiene şi spaniole, Armando Anthony Corea a început să cânte la pian de la 4 ani, sub îndrumarea tatălui său, trompetist de jazz, în efervescenţii ani '30-'40, şi şi-a început cariera la sfârşitul anilor '60, când jazz-ul intra într-o fază avangardistă. Foarte tânărul Corea a apărut pe câteva albume emblematice ale legendarului Miles Davis, după care cariera pianistului a explodat, încununată cu nu mai puţin de 22 premii Grammy câştigate, şi punctată de colaborări cu mari muzicieni, şi cu trupe de prestigiu. Una dintre acestea, Electric Band, se reuneşte odată la câteva decenii, iar JazzTM a beneficiat de un asemenea moment, în care plăcerea de a cânta din nou împreună face ca instrumentele să strălucească. "Acesta a fost un cântec pe care l-am lansat în... 1918", a glumit muzicianul, care-şi păstrează un aer spontan şi tineresc la 76 de ani. A doua zi, pe terasele din centrul oraşului, puteai auzi discuţii entuziaste despre concert, unii spuneau că un artist de talia lui Chick Corea nu a mai cântat vreodată-n Timişoara, alţii fuseseră fascinaţi de chitaristul Frank Gambale, alţii erau de părere că virtuozitatea basistului John Patitucci a furat show-ul... Un concert memorabil.
Iarbă şi muzică
La fel ca anul trecut, organizatorii JazzTM au pregătit, pe lângă scena cea mare din Piaţa Victoriei, alte două scene, care i-au adunat, pe-nserate, pe cei dornici să stea în iarbă şi să asculte muzică. În plus, aceste scene adiţionale au dat prilejul ca mai mulţi artişti români să concerteze în faţa unui public avizat şi generos. M-am bucurat să văd că artiştii români rămân, şi ei, ca spectatori, la recitalurile soliştilor străini şi îi ascultă cu atenţie. Au ce învăţa de la ei. Anume, ştiinţa de a transmite, de a face show, de a comunica şi a prinde publicul în joc, de a nu se pierde în introspecţii, departe de spectatori.
Înaltă, frumoasă, îmbrăcată într-o rochiţă galbenă, ce scânteia pe pielea ei de ciocolată, China Moses nu s-a lăsat până nu a strâns spectatorii în faţa scenei din Parcul Castelului, a coborât şi a cântat din mijlocul lor. China este fiica vedetei de anul trecut a festivalului, Dee Dee Bridgewater. La 18 ani, a lansat primul album, iar în cei 20 de ani scurşi de atunci au urmat alte cinci, cel mai recent dintre acestea, "Nightintales", fiind scos anul acesta. La scena din celălalt parc, Parcul Civic, un mare succes l-a avut Thomas de Pourquery şi al său grup Supersonic. Thomas are o carieră fascinantă. A început să cânte la saxofon la vârsta de 14 ani, a studiat muzica clasică la Conservatorul din Paris, a cântat cu vocea într-o trupă punk, a pus bazele unui festival caritabil ce strânge fonduri pentru cercetări medicale şi, bineînţeles, a cântat mult jazz. Toate acestea i-au creat carisma ce i-a cucerit pe timişoreni la JazzTM.
Furiosul şi curcubeul
La scena mare din Timişoara, seara a doua a fost cea a demonstraţiilor de forţă. După o uşoară ploaie ce a adus cu sine o superbă lumină de apus şi un curcubeu, a intrat în scenă un tânăr furios al jazz-ului modern. Purtând un tricou cu legendarul trompetist Miles Davis şi accesorii ce ar face gelos un cântăreţ de rap - lanţuri şi inele groase de aur -, Christian Scott aTunde Adjuah a fost însoţit pe scenă de trei instrumentişti care păreau că vin fiecare din altă gaşcă. Un baterist cu codiţe împletite îmbrăcat într-un tricou lălâu de baschetbalist, un contrabasist cuminte şi o fată frumoasă, într-o rochie lungă mulată, la flaut. Christian şi-a ridicat în slăvi fiecare membru al trupei şi a anunţat că anul acesta a lansat trei albume, ce comemorează 100 de ani de la primele înregistrări de jazz. Christian a primit de la mama şi de la bunica sa prima trompetă, la 12 ani, a studiat la academii importante, a fost susţinut de unchiul său, un apreciat saxofonist, iar la vârsta de 33 de ani, are în palmares 14 albume ca lider de grup. Plus alte colaborări de prestigiu, pe discuri semnate Marcus Miller sau Prince. Un tip sentimental, ce şi-a întrerupt recitalul pentru a povesti, timp de cinci minute, despre bunicul său, care odată pe săptămână golea frigiderul familiei pentru a-i hrăni pe cei nevoiaşi din New Orleans. "Nu putem construi comunităţi prin ură, ci prin iubire. Vreau să transmit exemplul bunicului meu mai departe. Să ne preţuim şi să ne ajutăm unii pe alţii, să trecem dincolo de diferenţele de rasă, de culoare a pielii, de preferinţe sexuale, şi să trăim împreună în pace".
"Alexandru cel Mare"
Ultima seară a festivalului timişorean i-a aparţinut în totalitate unuia dintre acei ultimi muzicieni ce provin direct din anii de aur ai jazz-ului. Numai faptul că a cântat alături de Frank Sinatra, Dizzie Gillespie, Quincy Jones, Jimmy Smith, spune multe despre şansa celor 5000 de spectatori de a-l asculta pe pianistul jamaican Monty Alexander. La patru ani a descoperit pianul, la şase a început să studieze muzica clasică, la 14 cânta în cluburi de jazz, iar la 16 era liderul unei orchestre ce cânta muzică de dans. Cluburile jamaicane îşi trăiau apogeul, şi aici tânărul Monty a văzut concertele unor giganţi precum Louis Armstrong sau Nat King Cole, ce l-au marcat. Ani de zile mai târziu, avea să o acompanieze pe fiica acestuia din urmă, Nathalie Cole, pe albumul dedicat tatălui ei, "Unforgetable". În 1961, familia lui Monty Alexander s-a mutat în Statele Unite, la Miami, iar un an mai târziu, băiatul a pornit-o pe drum propriu, în capitala mondială a jazz-ului, New York. Aici s-a înfruptat din plin din efervescenţa cluburilor, a cunoscut şi a cântat cu muzicieni de calibru, şi-a scos primele discuri. Unul dintre acestea se numeşte, fără pic de modestie, "Alexander The Great", dar dacă ne gândim că discografia sa număra aproape 80 de titluri, aluzia pare justificată. Pianistul a fost plin de vioiciune, s-a ridicat şi a dansat. Era şi greu să nu o facă, pentru că programul ales a fost unul extrem de dinamic şi de savuros, o fuziune între jazz-ul american şi inconfundabilele ritmuri jamaicane. Pe lângă câteva piese celebre ale lui Bob Marley, recitalul lui Monty Alexander şi al grupului său, Harlem Kingston Express, a cuprins multe ritmuri de vară, binecunoscute, precum "Lolly Pop", la care a urcat pe scenă şi soţia sa, cântăreaţa italiană de jazz Caterina Zapponi. La fel ca în anii precedenţi, un recital perfect pentru sfârşitul festivalului. Mai sunt câţiva ani până când Timişoara va deveni capitală culturală europeană, însă JazzTM a luat-o înaintea acestui titlu, ca festival de prim rang.
Foto: FLAVIUS NEAMCIUC, PETRU COJOCARU