Zilele acestea, la Muzeul Ţăranului Român, s-a petrecut un eveniment ieşit din comun. Pereţii sălii de expoziţie "Acvariu" nu s-au acoperit, ca de obicei, cu picturi, ci cu un rai de rochii superbe, unduitoare şi înaripate ca fluturii. Creaţii de excepţie, veşmintele aparţinând unui plastician de elită, VICTORIA ZIDARU, sunt confecţionate din pânzeturi de casă, ţesute ca pe vremea bunicilor şi croite ca pe-atunci, în forme simple şi armonioase. "În fire" se numeşte această expoziţie vestimentară-eveniment, care are, dincolo de expresia estetică, şi un mesaj moral: un îndemn de întoarcere la tradiţie, la verticalitate şi la firesc. Tot către înalt a ţintit şi momentul de dans, gândit de artistă la deschiderea expoziţiei, în care doi balerini îmbrăcaţi în costumele autoarei au dansat cu mişcări ritualice, înconjurându-se de fire, ca într-o urzeală a destinului. Nu e de mirare, deci, că atunci când am început să vorbesc cu Victoria Zidaru despre rochiile ei, am urcat repede, spre nori...
Mireasma de cânepă a copilăriei
- Doamnă Victoria Zidaru, pe lângă lucrările dvs. de artă, aţi atras întotdeauna atenţia şi prin felul măiestru în care vă îmbrăcaţi, raportându-vă permanent la costumele vechi, populare, la simplitatea lor princiară, la culorile rafinate şi la materialele naturale din care erau făcute. De unde se trage pasiunea aceasta a dvs. pentru arta costumului?
- Pasiunea aceasta mi se trage demult, din anii copilăriei, când, cu bunica mea din Bucovina, puneam la murat cânepa. O urmăream două sau trei săptămâni, cât trebuia ca planta să se "topească" după care o scoteam, o puneam la uscat şi apoi, cu bunica, o meliţam. Mireasma de cânepă m-a urmărit toată copilăria şi apoi chiar şi în anii adolescenţei. Încât m-am trezit pe la sfârşitul liceului că am început să colecţionez pânză ţesută în casă, pânză de in şi de cânepă. Apoi, am am luat tot ce mai exista prin lăzile bunicilor şi ale mătuşilor. După care am început să cumpăr şi să colecţionez metraje şi tot felul de cămăşi din zona Mânăstirii Humorului. Portul popular şi pânza ţesută în casă mă atrăgeau ca un magnet. Pânza aceasta ţărănească e ca o pictură. Poţi să o pui pe un perete şi să te uiţi la ea. Să îi urmăreşti firele cum se aşează unul peste altul, într-o plasticitate aparte. Chiar şi simpla contemplare a acestei ţesături este un act de vindecare. Îţi creează o linişte şi te conectează cu natura şi cu firescul omenesc. Eu am avut norocul să mă nasc între pânzele acestea, cu culoarea lor naturală, de cânepă şi de in, pânze la care lucrau toate mătuşile şi bunicile mele. Asta mi-a rămas din acei ani: mirosul, frumuseţea şi albul pânzei de casă. Dar am trăit de mică şi cu etapele facerii ei. Am văzut cum erau cultivate inul şi cânepa, şi pe urmă cum bunica torcea iarnă de iarnă la noi în casă, firul de in şi de cânepă, după care îl ţesea. Toate acestea mi-au marcat copilăria ca un miraj. Iar azi, când ele au dispărut cu totul din viaţa satului românesc, frumuseţea lor mi se pare parcă mai intensă, plină de nostalgie.
- Femeile din familia dvs. erau îmbrăcate în port?
- Doar bunicile şi bunicii. Erau dintr-un sat de lângă Suceava, la doar zece kilometri de oraş, Liteni. E un sătuc mic, neînsemnat, dar am mai prins costumul popular în sat şi, mai ales, la biserică. Bunicul se îmbrăca în costum popular în fiecare duminică. Şi bunica la fel. Nu mai purta catrinţă, dar purta cămaşa cusută de ea şi o fustă neagră. Bunicii mei au fost ultimii oameni pe care i-am mai văzut în costumul naţional, zi cu zi. În anii copilăriei asistam cu mare bucurie la joc, la horele de duminică, unde tot satul se îmbrăca în costume naţionale. Şi abia aşteptam să vină sărbătorile de iarnă, când toţi cei ce mergeau la biserică erau îmbrăcaţi în costume naţionale. În această atmosferă am crescut eu. Aşa mi-am deschis ochii: pe costumul naţional. Nu i-am deschis pe costumul de orăşan. Şi am rămas marcată de frumuseţea şi naturaleţea străveche a portului nostru. Cred că de aici s-a tras şi pasiunea mea pentru pânză şi pentru tiparul simplu. Pentru că ţăranul nu va strica niciodată materialul, nu îl va tăia, nu va decupa pe rotunduri, pe forme oarecare. El păstrează pânza aşa cum este: dreaptă, împreună cu încheieturile. Toate sunt pe pătrat şi pe dreptunghiuri, o frumuseţe subtilă, care îi dă costumului o arhitectură spirituală. Vedeţi dvs., costumul ţăranului nu se mulează pe trup, aşa cum se întâmplă astăzi, ca să scoată în evidenţă contururile şi formele. Ele trebuiau ascunse, şi de aceea, costumul ţăranului era ca o platoşă care acoperea frumuseţea femeii, o proteja şi, în acelaşi timp, îi scotea în evidenţă calităţile spirituale. Ce se întâmplă azi în modă e un nonsens, e ceva coborât prea jos. Acesta a fost încă un motiv pentru care am ales să continui forma creaţiilor mele de vestimentaţie. În primul rând pentru mine, pentru că şi eu mă îmbrac aşa, dar şi ca propunere pentru alţii.
- De unde şi cum vă mai procuraţi pânza de in şi de cânepă, care astăzi nu se mai ţes decât rar?
- Din păcate, această pânză o putem numi, astăzi, obiect de patrimoniu. Nu se mai lucrează. Cred că în 10 ani, nu o să mai avem de unde cumpăra nici măcar un metru. S-ar putea ca în Maramureş sau în Ardeal, vreo firmă să o producă din nou. Dar nu va mai fi aceeaşi pânză făcută de bunicile noastre, pentru că firul nu va mai fi tors în casă. Nu mai are cine să toarcă. Bunicile de astăzi se uită la telenovele sau la alte emisiuni distractive de la televizor. Nu mai există nici duhul cu care această pânză a fost lucrată, şi nici necesitatea ei. Acum sunt materiale pe toate drumurile. Cine să piardă timpul şi să mai facă aşa ceva? Pe când, pe vremea bunicilor noastre, lucrul la această pânză era ca o rugăciune. Era o îndeletnicire sacră, ea educa şi sufletul omului, îl apropia de Dumnezeu, îl apropia de imaterial - de lumea de dincolo, de familia noastră cerească. Chiar şi firul trimite la această legătură între cele două lumi. Nu mai spun că lucrul la acest fir însemna o inspiraţie continuă, pentru că femeile care îl făceau ori spuneau rugăciuni în timpul acela, ori spuneau poveşti, ori cântau. Nu lucrau cu mâna, ci şi cu sufletul. Iar ceea ce ieşea din sufletul lor era a doua creaţie. Toate poveştile noastre aşa au fost transmise, la clăci. La noi, în Bucovina, acolo se întâlneau femeile, acolo lucrau şi transmiteau mai departe zestrea lor culturală, tradiţia.
- Firul vieţii, împletit cu firul ţesut...
- Aşa este. Firul pânzei de casă este viu, pentru că poartă amprenta unui suflet. Cântecele, poveştile şi rugăciunile femeilor sunt impregnate în subţirimea şi grosimea firului. Femeia, când l-a tors, în firul acela s-au păstrat sufletul şi blândeţea ei. Firul este un portret al celei ce l-a făcut. Iar frumuseţea şi neregularitatea lui spun, de fapt, o poveste. De aceea, pânza de casă are viaţă. Nu e ca pânza făcută industrial, de maşină, iar astăzi, este obiect de patrimoniu.
- Cum v-o procuraţi?
- Am început să cumpăr această pânză de-acum 30-40 de ani. Am fost mereu fascinată de ea. Din cauza mirosului şi culorii ei, aveam senzaţia că aş putea s-o mănânc. Sunt atât de captată de frumuseţea ei, încât îmi ţine loc chiar şi de mâncare. Acasă şi în atelierul meu sunt înconjurată numai de sulurile astea de pânză. Sunt etajere întregi pe care se află cânepă din care se făceau sacii la ţară şi din care se făceau toate cearşafurile pe care dormeau ţăranii. Toate aceste materiale mie îmi dau putere. Dar acum, din păcate, mai am doar o foarte mică cantitate. Şi când se va termina, nu o să mai am de unde lua alta.
- Nu se mai se găseşte chiar deloc pânză ţesută în casă?
- Se mai găseşte, dar foarte rar, la Muzeul Ţăranului sau la Muzeul Satului. Vin cu ea din Ardeal oameni care o mai au de la bunici. Pânza aceasta e pe cale de dispariţie.
- Ca să rămânem în zona costumului popular: ce părere aveţi despre noua modă a iilor fabricate industrial?
- Nici ele nu mai păstrează forţa celor cusute de mână. Nici frumuseţea. Lipseşte magia aceea a vechiului. Eu nici nu mă uit la ele. Nu mă atrag deloc, deşi recunosc că e multă muncă în ele, dar sunt făcute de maşini în care pui în soft modelul şi ele îl execută. Nu sunt împotriva acestui gen de ie, fiecare îşi alege ce îi place, doar că ea nu mai păstrează personalitatea iei de pe timpul bunicilor noştri, pe care, când o purtai, te transformai în regină. Ia aceea avea o poveste, era ţesută nu doar cu fire, ci şi cu suflet. Nemaiavând poveşti, ia de astăzi nu mai transmite mesaje, nu mai este codificată. Cusăturile de pe iile vechi transmit nişte coduri. Sunt profesionişti care le-au descifrat sensurile, care au studiat cum sunt distribuite motivele, crucile, romburile, pătratele, acolo sunt poveşti. Şi chiar dacă nu le descifrezi narativ, le descifrezi sufleteşte. Atunci când le priveşti, ele îţi transmit energie. Acesta-i scopul lor, să te hrănească şi să-ţi imprime forţa aceea vitală. Sufletul aşa se hrăneşte: cu formă, sunet şi cuvânt. Iar eu asta încerc cu costumele mele: să îmbrac şi trupul, şi sufletul.
Recital de imaginaţie în pânze şi dantele
- Este expoziţia dumneavoastră o sublimare a tradiţiei?
- Sigur că eu m-am inspirat din costumul popular, dar am un concept, şi le-am adăugat şi elemente moderne, ca rochiile mele să poată fi purtate de oricine. Tiparul pe care îl folosesc este un tipar al ţăranului sud-european, deci nu este un costum popular strict românesc. Îl poţi găsi şi la greci, şi în Orient. E vorba de această compoziţie în două piese. Costumul femeii este întotdeauna format dintr-o cămaşă pe dedesubt, care este albă, şi doar la poale are puţin ornament. Deasupra se adaugă o a doua piesă, care e întotdeauna foarte frumos împodobită. Ea poate fi catrinţa cu bundiţă, ca în Bucovina, sau pot fi tot felul de veste mai lungi, cum sunt în Orient. Fiecare zonă are culori şi modele aparte. În Bucovina, culorile preponderente sunt negru, roşu şi verde, pe când în Ardeal, apare roşu mai mult. În sud sunt elemente care apar prin împrumut.
- Fără excepţie, costumele dvs. sunt albe. De ce?
- Eu nu folosesc culori. Folosesc pânza aşa cum este ea lucrată, pânză albă. Albul are extrem de multe nuanţe. Niciodată nu o să găsim o pânză de un alb pur, argintiu. Este un alb grizat, un alb untos. Aceasta e frumuseţea pânzei, ea nu e uniformă, cum o face maşina, fără cusur şi fără particularitate... Dar, deşi veşmintele mele sunt toate albe, am făcut vreo treizeci şi cinci de rochii, fiecare formată din două piese. Sigur, nu le-am lucrat eu cu mâna mea, de la un cap la altul, eu am făcut doar proiectul. Am două croitorese cu care mă ajut şi o doamnă care îmi face dantelele, Lucreţia Dragomir, din Suceava, căreia îi şi mulţumesc pe această cale. Dantela din cânepă este un element important şi continuu al vestimentaţiei făcute de mine. Toate modelele mele de dantelă sunt din Bucovina, luate de la bătrâni. Sunt modele de la feţe de masă. În Bucovina, faţa de masă e ţesută în patru iţe, adică o ţesătură mult mai groasă şi cu ornament, iar la mijloc are o dantelă pe toată lungimea ei. Dantela asta e ori cu forme geometrice, ori cu forme florale. Şi cearceafurile de pat au dantele. Am găsit la bunica câteva cearceafuri care aveau dantele foarte frumoase şi le-am repetat modelele. Adăugate rochiilor mele, mi se par foarte cochete. Un strop în plus de frumuseţe şi feminitate.
- Pentru rochiile dvs., folosiţi tăieturi simple şi drepte, precum cămăşile ţărăneşti. Rezultatul este un recital de imaginaţie. Cred că aici plasticianul din dvs. şi-a spus cuvântul.
- Într-adevăr, mă folosesc de imaginaţie, de figura geometrică, în special. De exemplu, în colecţia cea mai nouă, am un ciclu de douăsprezece piese care toate sunt făcute din dantele verticale şi din pânză de casă. Le-am compus folosindu-mă de modelele pe care le încrustau ţăranii fie pe pristolnice, pe toiagul de cioban, pe cufere etc. Toate creează o senzaţie de stabilitate, de armonie şi de seninătate. Este o geometrie foarte confortabilă pentru ochiul uman, fiindcă îl disciplinează şi îl ţine într-o anume cadenţă propice sufletului. Eu mă feresc de liniile şerpuitoare ori prea incisive, care îţi induc altă stare. Formele mele sunt generoase şi ample.
- Credeţi că domnişoarele şi domnişorii din ziua de azi, învăţaţi cu moda occidentală, vor aprecia creaţiile dvs.?
- Nu cred că aceste creaţii ale mele vor avea impact de masă. Dar vor avea impact de nişă. Acum, de pildă, este un val puternic cu ia. Fetele mai ales, dar şi doamnele, au început să simtă nevoia să poarte iar această cămaşă superbă. Eu cred că asistăm la o înviere a sentimentului naţional. Oamenii simt nevoia să poarte iar costumul care i-a definit ca naţiune. Văd foarte mulţi băieţi şi fete care iubesc costumul şi poartă elemente din el, în special cămaşa sau bundiţa. De aceea, cred că şi costumele mele se vor bucura de atenţie.
Un alt început, o altă urzeală
- De ce se numeşte expoziţia dvs. "În fire", d-nă Victoria Zidaru? Acest nume pare o trimitere mistică, mult dincolo de un simplu război de ţesut.
- Aşa este. Când i-am spus astfel expoziţiei mele, m-am gândit că e nevoie foarte mult în ziua de astăzi să ne revenim "în fire". Să redevenim ceea ce trebuie să fim. Şi cred că această vestimentaţie ar putea să ajute oamenii să-şi amintească adevărata lor fire. Pentru că ceea ce trăim noi acum, în secolul XXI, e destul de periculos. Eu cred că oamenii încep să uite arhetipul după care au fost făuriţi. Dacă, de pildă, am ajuns să trebuiască să definim prin lege familia, e grav. Şi la fel de grav este când omul nu mai are repere şi nu mai trăieşte după Carte. Fiindcă noi avem o carte care ne-a fost lăsată pentru ca, atunci când avem nevoie, să apelăm la ea. E vorba de Sfânta Scriptură. Dar noi ne îndepărtăm de ea şi aproape ne e ruşine până şi să mai vorbim despre subiectul acesta sfânt.
Leacuri pentru dor
- Doamnă Victoria, unde vă veţi retrage în vara asta?
- Este al doilea an în care în luna mai, eu am un fel de avalanşă expoziţională. În sensul că şi anul trecut, ca şi acum, am avut câte două expoziţii. Anul acesta am avut o expoziţie la Viena, care s-a numit "Hortus delicirarum", şi a vorbit despre recuperarea atmosferei paradisiace. Am făcut-o împreună cu Rodica Ioana Ghilea, dar şi cu băieţelul nostru, Simeon Zidaru, care nu mai e printre noi, dar de la care a rămas o colecţie mică de capodopere, cred eu. Iar a doua expoziţie este aceasta, la Muzeul Ţăranului Român. După care vom mai sta împreună cu soţul meu, pictorul Marian Zidaru, în Bucureşti, încă o lună, după care ne retragem în Bucovina, acasă la mine, la Liteni, unde am reuşit să încropim şi un mic loc de întâlnire cu prietenii noştri artişti.
- Ce vă leagă, aşa de profund de Liteni? Există vreo magie a locului?
- Dacă e vreun secret acolo, l-aş numi "leac pentru dor". Este un leac cu ingrediente simple... Mai întâi, sunt dimineţile acelea luminoase de pe lunca şi de pe dealurile domoale, care curg până în zare. Nu departe, se aud un izvor şi un cuc... Lângă ele, sunt pădurile argintii, care se unesc cu cerul, şi răchitele înflorite cu miresme şi puf galben. Şi toate tresar pe sub norii care te cheamă şi ei spre înalt. Şi tot acolo, te pierzi în voie, prin ierburile şi florile înalte şi printre albine şi fluturi care valsează în roiuri... Toate îţi alungă uitarea şi jalea. Şi sunt gratis. Cine şi le-ar putea permite, dacă ele ar avea un preţ? Le găseşti pe toate acolo, în Ţara Fagilor, în Bucovina.