Un palat de poveste
Galaţiul îşi deschide inima călătorului, pe faleza largă şi luminoasă a Dunării. Spectaculos şi neaşteptat. Nu prin priveliştea scânteietoare a apei, ci printr-o biserică-fortăreaţă care veghează oraşul de câteva secole. O biserică emblematică, închinată Maicii Domnului şi "alintată" atât de frumos Sfânta Precista, care se traduce prin "Neîntinata" sau "Preacurata". Un soi de palat de poveste, care adăposteşte miracole şi istorii cu monahi, domnitori şi prinţese. Înaltă, cu ziduri groase, ca de cetate, clădite din piatră adusă din castrul roman de la Barboşi, şi din cărămidă roşie, ca hlamidele împărăteşti, cu turle cu acoperiş ţuguiat şi-un foişor cu zăbrele de lemn, priveşte peste Dunăre, în zarea albastră, ca un stăpân la hotar. Când te apropii, semeţia i se mai îmblânzeşte, poate sub efectul grădinii care o înconjoară, plină de flori şi de pomi roditori şi traversată de păsări multicolore. Sau poate pentru că liniştea nefirească, arareori punctată de ţipătul vreunui pescăruş, e tulburată de glasurile unui grup de adolescenţi, care intră taman atunci pe poartă. Maică bună şi ocrotitoare, la Sfânta Precista vin tineri, zi de zi, în alai, în căutarea alinării sau ca să-i mulţumească pentru ajutor.
Dar trebuie să intri apoi în pântecele acestei biserici neasemuit de frumoase, ca uimirea să-ţi fie deplină. Pe ziduri, Sfinţii pictaţi în culori potolite par vii, în lumina puţină şi joasă, strecurată prin ferestrele înguste, încât aştepţi să te ia de mână şi să te treacă într-o altă dimensiune a lumii, pe care nu o ştii, dar o simţi şi o nădăjduieşti. Catapeteasma este împodobită de o broderie în lemn, aurită, şi de icoane străvechi, fiecare în parte o comoară a artei de stil bizantin. Tresari, când din altar se aude vocea puternică a părintelui Eugen Buruiană, protopop de Galaţi şi slujitor al acestui lăcaş, de aproape două decenii. Bărbat falnic şi impunător, se îmblânzeşte şi privirile i se umezesc când vorbeşte de Maica Domnului.
Bun cunoscător al istoriei, părintele Eugen ne-a primit cu drag şi delicateţe în casa lui, înviind în faţa noastră povestea celei mai iubite biserici din Galaţi, fostă mânăstire închinată Sfântului Munte Athos. Ne-a condus printr-un culoar, pe o scară de piatră, până în turn. La mijlocul scării ne-a arătat trapa-capcană, care dădea într-o fântână de zece metri, unde mulţi duşmani şi-au găsit sfârşitul. Apoi, de pe meterezele prevăzute cu locaşuri de tras cu arcul, ne-a lăsat să ne desfătăm cu priveliştea Dunării curgând molcom şi cenuşiu, sub cerul uşor încruntat, de primăvară întârziată. Bucuros să rostească povestea minunatei cetăţi a lui Dumnezeu, bunul părinte ne-ar fi dus şi prin tunelul care pleacă de sub altar, departe de sfântul lăcaş, săpat special pentru refugiu, în caz de primejdie...
Odoarele din pământ
"Nu se ştie dacă ducea la Mânăstirea Sf. Gheorghe, de peste Vadul Sacalelor, sau la firul apei, de unde se putea fugi cu barca, sau până în câmp, mai departe de oraş. Unii spun că ar fi trecut pe sub Dunăre, până la cetatea Dinogeţia. Personal, mă îndoiesc, pentru că dincolo de Dunăre erau turcii şi nu aveai de ce să te arunci în braţele lor, decât, eventual, ca să le faci o cale de acces către mânăstire. Cert este că acest tunel a existat. Cum la fel de sigur este că undeva, în grădină, există şi astăzi îngropate odoarele bisericii. Am găsit ceva indicaţii prin documente, cum că, într-un moment de cumpănă grea, călugării şi-au ascuns în pământ straiele, sfintele vase şi cărţile sfinte cu care slujeau, făcute din aur şi din argint. Odoare nepreţuite, pentru că în sfintele vase se pun trupul şi sângele Domnului, iar în Evanghelie e scris Cuvântul lui Dumnezeu. Veşmintele sunt sfinţite, şi ele, şi nu se cădea să ajungă pe mâna păgânilor pentru a fi batjocorite. Nu ştim însă unde se află toate acestea, pentru că nu s-au făcut cercetări arheologice. Când va rândui Dumnezeu, le vom găsi negreşit". Cât priveşte istoria, am aflat că mânăstirea a fost construită la 1647, în timpul domnitorului Vasile Lupu, de către doi negustori brăileni, fraţii Dia şi Şerbu, fiii lui Coman, şi un gălăţean, Teodor al lui Coman, pe locul unei biserici mai vechi, făcute din vălătuci şi nuiele. Arhitectura, neîntrecută în frumuseţea ei, este o sinteză moldo-valaho-transilvană, simbol al unirii în duh a românilor, cu mult înainte de unirea propriu-zisă a principatelor.
În podul fortificat au stat ascunşi, printre alţii, domnitorul Constantin Mavrocordat şi mai apoi eteriştii, pe vremea revoluţiei lui Tudor Vladimirescu.
Odată cu secularizarea dictată de Cuza Vodă, Mânăstirea Precista s-a desfiinţat, călugării au luat drumul Athosului, iar biserica a rămas de mir. Comuniştii au interzis slujbele în biserică şi au transformat-o în muzeu. Din 1990, viaţa de parohie a fost reluată, cu mare spor duhovnicesc, după cum ne-a încredinţat părintele Eugen.
"Fiecare biserică este o grădină a Raiului"
- Părinte Eugen Buruiană, slujiţi într-o minunăţie de biserică ortodoxă. Ce alte miracole tăinuieşte, în afară de frumuseţea ei?
- Fiecare biserică este o grădină a Raiului, în parte văzută, în parte nevăzută. Deci, în biserică se petrec mereu minuni. Chiar fiecare simplă venire la Sfânta Liturghie este una suprafirească, pentru că este o întâlnire cu Dumnezeu. Dar această biserică este specială şi pentru că în ea se face rugăciune aproape neîntreruptă, de peste 360 de ani. Până şi pietrele sunt impregnate de rugile creştinilor care i-au trecut pragul. În plus, sfântul lăcaş a rezistat la numeroase tentative de a fi distrus. A cunoscut asedii crâncene şi furia focului, în vremea luptelor dintre creştini şi turci, cu atât mai mult cu cât dincolo de Dunăre, la Brăila, era Raia turcească. A răbdat cutremure. A fost în planul de demolare al administraţiei comuniste. N-a putut fi dinamitată, pentru că zona era locuită. S-a încercat ancorarea ei de un şlep, care să o tragă în valuri şi s-o înece, aşa cum s-a întâmplat cu mânăstirea-soră de peste Vadul Sacalelor, închinată Sfântului Gheorghe. Însă aici, distanţa până la Dunăre era prea mare. Aşa că s-a încercat folosirea aşa-zisei "dinamite de Galaţi": infiltraţii cu apă sărată în fundaţia bisericii, ca să se prăbuşească singură. Însă Maica Domnului a ocrotit biserica şi, cu toate încercările, ea nu s-a dărâmat. Şi dacă au văzut că nu o pot doborî, comuniştii au hotărât să o împresoare cu blocuri, ca măcar să nu se mai vadă. Fiind aşezată pe acest promontoriu care domină Dunărea, era văzută de turiştii care făceau croaziere pe fluviu şi deranja. Nici asta n-au izbutit, şi biserica a rămas, ca o adevărată minune, acolo unde a fost aşezată dintru început. Biserica Precista a rămas în picioare. Maica noastră cea sfântă, pe care o iubim şi care ne ocroteşte cu puterile ei.
Dar la fel de mult ne bucură minunile pe care biserica aceasta le face cu oamenii. Este o minune cu fiecare credincios care vine şi se reculege şi pleacă mângâiat acasă. Este minune cu fiecare copil care se botează şi cu fiecare pereche de tineri care începe viaţa de familie sub binecuvântarea lui Dumnezeu, aici.
- Aveţi credincioşi foarte legaţi de biserică...
- Da, şi căutăm cât mai multe ocazii de a ne ruga împreună, căci rugăciunea comună are o putere foarte mare. Un astfel de moment este în ajunul Schimbării la Faţă, când ne este adusă icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului de la Mânăstirea Adam, care poposeşte peste noapte la noi. Atunci se umplu curtea şi grădina de credincioşi. Se face rugăciune şi priveghere. Până la miezul nopţii, credincioşii rămân afară, între flori şi pe sub copaci, ascultând slujba, apoi se adună în biserică, în jurul icoanei Maicii Domnului şi citesc Psaltirea până la ziuă. Sunt obosiţi, împovăraţi de necazuri şi suferinţe, dar pentru Maica Domnului găsesc putere să vină şi să înalţe spre ea rugăciuni. Atunci când intrăm în biserică, luăm grijile lumeşti şi le punem la picioarele Crucii. Având încredere în Dumnezeu, putem căpăta forţe noi şi putem vedea soluţii neaşteptate la problemele noastre, de la cele mai mici până la cele mai mari. Tot ce avem de făcut este să nu încetăm să vorbim cu Dumnezeu direct sau prin Sfinţii Lui.
"La răscruce de vânturi şi ape"
- Trăitori pe malul Dunării, aproape de vărsarea în mare, expuşi la toate vicisitudinile istoriei, într-un oraş care a fost foarte industrializat şi a adunat lume de peste tot, un loc care a amestecat, cu sau fără vrere, credinţe, obiceiuri şi tradiţii, cum sunt creştinii gălăţeni?
- Suntem, într-adevăr, într-o zonă de răscruce de vânturi şi de ape. Am fost în calea multora. Drept pentru care s-au întâlnit aici mai multe naţionalităţi şi religii. Au fost în special comunităţi puternice de greci şi de turci. Filonul a rămas însă ortodox, s-au păstrat bine tradiţiile noastre şi slujirea noastră, nealterată. În timpul regimului comunist, fondul de tradiţie a suferit ceva modificări, dar nu atât pentru că oamenii veneau din zone diferite, ci mai ales pentru că s-au temut să se manifeste liberi în credinţă. Şi-atunci am cunoscut o oarecare estompare a tradiţiilor pe care le-am moştenit, o îndepărtare de biserică şi de slujirea ei, ba şi o deschidere prea riscantă către alte tradiţii. Mulţi nu se cununau şi nu-şi botezau copiii de frică, ori o făceau pe ascuns, acasă. Şi asta a lăsat urme. Faptul că nu au avut o viaţă liturgică normală se vede.
- Şi acum, după aproape trei decenii de libertate?
- Acum sunt alte ispite. Trăim într-o epocă a sincretismului, pentru că oamenii călătoresc mult mai mult, de nevoie, după un loc de muncă, sau pentru studii, ori de plăcere.Şi, în locurile pe unde umblă, intră în contact cu alte tradiţii şi obiceiuri, care le schimbă credinţa. Pe de altă parte, secularismul avansează şi la noi, după ce a luat în stăpânire Vestul. Avem de-a face acum cu o tânără generaţie contaminată cu o ideologie împotriva credinţei şi care nu vine pe un teren apărat, pentru că părinţii lor au trăit în comunism şi au sufletele suferinde din acea perioadă. Din punct de vedere religios, cred că cea mai mare crimă a comunismului a fost intenţia de a ucide credinţa în Dumnezeu din om. În unii, au omorât-o, altora le-au slăbit-o grav. Chiar dacă, după căderea comunismului, a fost un reviriment al credinţei şi aici, ca în toată ţara, de zece-cincisprezece ani încoace cunoaştem o nouă ofensivă a secularismului. Însă, nădăjduim că, prin harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu şi împărtăşirea Sfântului Duh, aşa cum a fost ocrotită şi întărită această biserică, aşa vom fi şi noi ridicaţi la o viaţă spirituală mai înaltă.