Zilele acestea, la Muzeul Țăranului Român, s-a petrecut un eveniment ieșit din comun. Pereții sălii de expoziție "Acvariu" nu s-au acoperit, ca de obicei, cu picturi, ci cu un rai de rochii superbe, unduitoare și înaripate ca fluturii. Creații de excepție, veșmintele aparținând unui plastician de elită, VICTORIA ZIDARU, sunt confecționate din pânzeturi de casă, țesute ca pe vremea bunicilor și croite ca pe-atunci, în forme simple și armonioase. "În fire" se numește această expoziție vestimentară-eveniment, care are, dincolo de expresia estetică, și un mesaj moral: un îndemn de întoarcere la tradiție, la verticalitate și la firesc. Tot către înalt a țintit și momentul de dans, gândit de artistă la deschiderea expoziției, în care doi balerini îmbrăcați în costumele autoarei au dansat cu mișcări ritualice, înconjurându-se de fire, ca într-o urzeală a destinului. Nu e de mirare, deci, că atunci când am început să vorbesc cu Victoria Zidaru despre rochiile ei, am urcat repede, spre nori...
Mireasma de cânepă a copilăriei
- Doamnă Victoria Zidaru, pe lângă lucrările dvs. de artă, ați atras întotdeauna atenția și prin felul măiestru în care vă îmbrăcați, raportându-vă permanent la costumele vechi, populare, la simplitatea lor princiară, la culorile rafinate și la materialele naturale din care erau făcute. De unde se trage pasiunea aceasta a dvs. pentru arta costumului?
- Pasiunea aceasta mi se trage demult, din anii copilăriei, când, cu bunica mea din Bucovina, puneam la murat cânepa. O urmăream două sau trei săptămâni, cât trebuia ca planta să se "topească" după care o scoteam, o puneam la uscat și apoi, cu bunica, o melițam. Mireasma de cânepă m-a urmărit toată copilăria și apoi chiar și în anii adolescenței. Încât m-am trezit pe la sfârșitul liceului că am început să colecționez pânză țesută în casă, pânză de in și de cânepă. Apoi, am am luat tot ce mai exista prin lăzile bunicilor și ale mătușilor. După care am început să cumpăr și să colecționez metraje și tot felul de cămăși din zona Mânăstirii Humorului. Portul popular și pânza țesută în casă mă atrăgeau ca un magnet. Pânza aceasta țărănească e ca o pictură. Poți să o pui pe un perete și să te uiți la ea. Să îi urmărești firele cum se așează unul peste altul, într-o plasticitate aparte. Chiar și simpla contemplare a acestei țesături este un act de vindecare. Îți creează o liniște și te conectează cu natura și cu firescul omenesc. Eu am avut norocul să mă nasc între pânzele acestea, cu culoarea lor naturală, de cânepă și de in, pânze la care lucrau toate mătușile și bunicile mele. Asta mi-a rămas din acei ani: mirosul, frumusețea și albul pânzei de casă. Dar am trăit de mică și cu etapele facerii ei. Am văzut cum erau cultivate inul și cânepa, și pe urmă cum bunica torcea iarnă de iarnă la noi în casă, firul de in și de cânepă, după care îl țesea. Toate acestea mi-au marcat copilăria ca un miraj. Iar azi, când ele au dispărut cu totul din viața satului românesc, frumusețea lor mi se pare parcă mai intensă, plină de nostalgie.
- Femeile din familia dvs. erau îmbrăcate în port?
- Doar bunicile și bunicii. Erau dintr-un sat de lângă Suceava, la doar zece kilometri de oraș, Liteni. E un sătuc mic, neînsemnat, dar am mai prins costumul popular în sat și, mai ales, la biserică. Bunicul se îmbrăca în costum popular în fiecare duminică. Și bunica la fel. Nu mai purta catrință, dar purta cămașa cusută de ea și o fustă neagră. Bunicii mei au fost ultimii oameni pe care i-am mai văzut în costumul național, zi cu zi. În anii copilăriei asistam cu mare bucurie la joc, la horele de duminică, unde tot satul se îmbrăca în costume naționale. Și abia așteptam să vină sărbătorile de iarnă, când toți cei ce mergeau la biserică erau îmbrăcați în costume naționale. În această atmosferă am crescut eu. Așa mi-am deschis ochii: pe costumul național. Nu i-am deschis pe costumul de orășan. Și am rămas marcată de frumusețea și naturalețea străveche a portului nostru. Cred că de aici s-a tras și pasiunea mea pentru pânză și pentru tiparul simplu. Pentru că țăranul nu va strica niciodată materialul, nu îl va tăia, nu va decupa pe rotunduri, pe forme oarecare. El păstrează pânza așa cum este: dreaptă, împreună cu încheieturile. Toate sunt pe pătrat și pe dreptunghiuri, o frumusețe subtilă, care îi dă costumului o arhitectură spirituală. Vedeți dvs., costumul țăranului nu se mulează pe trup, așa cum se întâmplă astăzi, ca să scoată în evidență contururile și formele. Ele trebuiau ascunse, și de aceea, costumul țăranului era ca o platoșă care acoperea frumusețea femeii, o proteja și, în același timp, îi scotea în evidență calitățile spirituale. Ce se întâmplă azi în modă e un nonsens, e ceva coborât prea jos. Acesta a fost încă un motiv pentru care am ales să continui forma creațiilor mele de vestimentație. În primul rând pentru mine, pentru că și eu mă îmbrac așa, dar și ca propunere pentru alții.
- De unde și cum vă mai procurați pânza de in și de cânepă, care astăzi nu se mai țes decât rar?
- Din păcate, această pânză o putem numi, astăzi, obiect de patrimoniu. Nu se mai lucrează. Cred că în 10 ani, nu o să mai avem de unde cumpăra nici măcar un metru. S-ar putea ca în Maramureș sau în Ardeal, vreo firmă să o producă din nou. Dar nu va mai fi aceeași pânză făcută de bunicile noastre, pentru că firul nu va mai fi tors în casă. Nu mai are cine să toarcă. Bunicile de astăzi se uită la telenovele sau la alte emisiuni distractive de la televizor. Nu mai există nici duhul cu care această pânză a fost lucrată, și nici necesitatea ei. Acum sunt materiale pe toate drumurile. Cine să piardă timpul și să mai facă așa ceva? Pe când, pe vremea bunicilor noastre, lucrul la această pânză era ca o rugăciune. Era o îndeletnicire sacră, ea educa și sufletul omului, îl apropia de Dumnezeu, îl apropia de imaterial - de lumea de dincolo, de familia noastră cerească. Chiar și firul trimite la această legătură între cele două lumi. Nu mai spun că lucrul la acest fir însemna o inspirație continuă, pentru că femeile care îl făceau ori spuneau rugăciuni în timpul acela, ori spuneau povești, ori cântau. Nu lucrau cu mâna, ci și cu sufletul. Iar ceea ce ieșea din sufletul lor era a doua creație. Toate poveștile noastre așa au fost transmise, la clăci. La noi, în Bucovina, acolo se întâlneau femeile, acolo lucrau și transmiteau mai departe zestrea lor culturală, tradiția.
- Firul vieții, împletit cu firul țesut...
- Așa este. Firul pânzei de casă este viu, pentru că poartă amprenta unui suflet. Cântecele, poveștile și rugăciunile femeilor sunt impregnate în subțirimea și grosimea firului. Femeia, când l-a tors, în firul acela s-au păstrat sufletul și blândețea ei. Firul este un portret al celei ce l-a făcut. Iar frumusețea și neregularitatea lui spun, de fapt, o poveste. De aceea, pânza de casă are viață. Nu e ca pânza făcută industrial, de mașină, iar astăzi, este obiect de patrimoniu.
- Cum v-o procurați?
- Am început să cumpăr această pânză de-acum 30-40 de ani. Am fost mereu fascinată de ea. Din cauza mirosului și culorii ei, aveam senzația că aș putea s-o mănânc. Sunt atât de captată de frumusețea ei, încât îmi ține loc chiar și de mâncare. Acasă și în atelierul meu sunt înconjurată numai de sulurile astea de pânză. Sunt etajere întregi pe care se află cânepă din care se făceau sacii la țară și din care se făceau toate cearșafurile pe care dormeau țăranii. Toate aceste materiale mie îmi dau putere. Dar acum, din păcate, mai am doar o foarte mică cantitate. Și când se va termina, nu o să mai am de unde lua alta.
- Nu se mai se găsește chiar deloc pânză țesută în casă?
- Se mai găsește, dar foarte rar, la Muzeul Țăranului sau la Muzeul Satului. Vin cu ea din Ardeal oameni care o mai au de la bunici. Pânza aceasta e pe cale de dispariție.
- Ca să rămânem în zona costumului popular: ce părere aveți despre noua modă a iilor fabricate industrial?
- Nici ele nu mai păstrează forța celor cusute de mână. Nici frumusețea. Lipsește magia aceea a vechiului. Eu nici nu mă uit la ele. Nu mă atrag deloc, deși recunosc că e multă muncă în ele, dar sunt făcute de mașini în care pui în soft modelul și ele îl execută. Nu sunt împotriva acestui gen de ie, fiecare își alege ce îi place, doar că ea nu mai păstrează personalitatea iei de pe timpul bunicilor noștri, pe care, când o purtai, te transformai în regină. Ia aceea avea o poveste, era țesută nu doar cu fire, ci și cu suflet. Nemaiavând povești, ia de astăzi nu mai transmite mesaje, nu mai este codificată. Cusăturile de pe iile vechi transmit niște coduri. Sunt profesioniști care le-au descifrat sensurile, care au studiat cum sunt distribuite motivele, crucile, romburile, pătratele, acolo sunt povești. Și chiar dacă nu le descifrezi narativ, le descifrezi sufletește. Atunci când le privești, ele îți transmit energie. Acesta-i scopul lor, să te hrănească și să-ți imprime forța aceea vitală. Sufletul așa se hrănește: cu formă, sunet și cuvânt. Iar eu asta încerc cu costumele mele: să îmbrac și trupul, și sufletul.
Recital de imaginație în pânze și dantele
- Este expoziția dumneavoastră o sublimare a tradiției?
- Sigur că eu m-am inspirat din costumul popular, dar am un concept, și le-am adăugat și elemente moderne, ca rochiile mele să poată fi purtate de oricine. Tiparul pe care îl folosesc este un tipar al țăranului sud-european, deci nu este un costum popular strict românesc. Îl poți găsi și la greci, și în Orient. E vorba de această compoziție în două piese. Costumul femeii este întotdeauna format dintr-o cămașă pe dedesubt, care este albă, și doar la poale are puțin ornament. Deasupra se adaugă o a doua piesă, care e întotdeauna foarte frumos împodobită. Ea poate fi catrința cu bundiță, ca în Bucovina, sau pot fi tot felul de veste mai lungi, cum sunt în Orient. Fiecare zonă are culori și modele aparte. În Bucovina, culorile preponderente sunt negru, roșu și verde, pe când în Ardeal, apare roșu mai mult. În sud sunt elemente care apar prin împrumut.
- Fără excepție, costumele dvs. sunt albe. De ce?
- Eu nu folosesc culori. Folosesc pânza așa cum este ea lucrată, pânză albă. Albul are extrem de multe nuanțe. Niciodată nu o să găsim o pânză de un alb pur, argintiu. Este un alb grizat, un alb untos. Aceasta e frumusețea pânzei, ea nu e uniformă, cum o face mașina, fără cusur și fără particularitate... Dar, deși veșmintele mele sunt toate albe, am făcut vreo treizeci și cinci de rochii, fiecare formată din două piese. Sigur, nu le-am lucrat eu cu mâna mea, de la un cap la altul, eu am făcut doar proiectul. Am două croitorese cu care mă ajut și o doamnă care îmi face dantelele, Lucreția Dragomir, din Suceava, căreia îi și mulțumesc pe această cale. Dantela din cânepă este un element important și continuu al vestimentației făcute de mine. Toate modelele mele de dantelă sunt din Bucovina, luate de la bătrâni. Sunt modele de la fețe de masă. În Bucovina, fața de masă e țesută în patru ițe, adică o țesătură mult mai groasă și cu ornament, iar la mijloc are o dantelă pe toată lungimea ei. Dantela asta e ori cu forme geometrice, ori cu forme florale. Și cearceafurile de pat au dantele. Am găsit la bunica câteva cearceafuri care aveau dantele foarte frumoase și le-am repetat modelele. Adăugate rochiilor mele, mi se par foarte cochete. Un strop în plus de frumusețe și feminitate.
- Pentru rochiile dvs., folosiți tăieturi simple și drepte, precum cămășile țărănești. Rezultatul este un recital de imaginație. Cred că aici plasticianul din dvs. și-a spus cuvântul.
- Într-adevăr, mă folosesc de imaginație, de figura geometrică, în special. De exemplu, în colecția cea mai nouă, am un ciclu de douăsprezece piese care toate sunt făcute din dantele verticale și din pânză de casă. Le-am compus folosindu-mă de modelele pe care le încrustau țăranii fie pe pristolnice, pe toiagul de cioban, pe cufere etc. Toate creează o senzație de stabilitate, de armonie și de seninătate. Este o geometrie foarte confortabilă pentru ochiul uman, fiindcă îl disciplinează și îl ține într-o anume cadență propice sufletului. Eu mă feresc de liniile șerpuitoare ori prea incisive, care îți induc altă stare. Formele mele sunt generoase și ample.
- Credeți că domnișoarele și domnișorii din ziua de azi, învățați cu moda occidentală, vor aprecia creațiile dvs.?
- Nu cred că aceste creații ale mele vor avea impact de masă. Dar vor avea impact de nișă. Acum, de pildă, este un val puternic cu ia. Fetele mai ales, dar și doamnele, au început să simtă nevoia să poarte iar această cămașă superbă. Eu cred că asistăm la o înviere a sentimentului național. Oamenii simt nevoia să poarte iar costumul care i-a definit ca națiune. Văd foarte mulți băieți și fete care iubesc costumul și poartă elemente din el, în special cămașa sau bundița. De aceea, cred că și costumele mele se vor bucura de atenție.
Un alt început, o altă urzeală
- De ce se numește expoziția dvs. "În fire", d-nă Victoria Zidaru? Acest nume pare o trimitere mistică, mult dincolo de un simplu război de țesut.
- Așa este. Când i-am spus astfel expoziției mele, m-am gândit că e nevoie foarte mult în ziua de astăzi să ne revenim "în fire". Să redevenim ceea ce trebuie să fim. Și cred că această vestimentație ar putea să ajute oamenii să-și amintească adevărata lor fire. Pentru că ceea ce trăim noi acum, în secolul XXI, e destul de periculos. Eu cred că oamenii încep să uite arhetipul după care au fost făuriți. Dacă, de pildă, am ajuns să trebuiască să definim prin lege familia, e grav. Și la fel de grav este când omul nu mai are repere și nu mai trăiește după Carte. Fiindcă noi avem o carte care ne-a fost lăsată pentru ca, atunci când avem nevoie, să apelăm la ea. E vorba de Sfânta Scriptură. Dar noi ne îndepărtăm de ea și aproape ne e rușine până și să mai vorbim despre subiectul acesta sfânt.
Leacuri pentru dor
- Doamnă Victoria, unde vă veți retrage în vara asta?
- Este al doilea an în care în luna mai, eu am un fel de avalanșă expozițională. În sensul că și anul trecut, ca și acum, am avut câte două expoziții. Anul acesta am avut o expoziție la Viena, care s-a numit "Hortus delicirarum", și a vorbit despre recuperarea atmosferei paradisiace. Am făcut-o împreună cu Rodica Ioana Ghilea, dar și cu băiețelul nostru, Simeon Zidaru, care nu mai e printre noi, dar de la care a rămas o colecție mică de capodopere, cred eu. Iar a doua expoziție este aceasta, la Muzeul Țăranului Român. După care vom mai sta împreună cu soțul meu, pictorul Marian Zidaru, în București, încă o lună, după care ne retragem în Bucovina, acasă la mine, la Liteni, unde am reușit să încropim și un mic loc de întâlnire cu prietenii noștri artiști.
- Ce vă leagă, așa de profund de Liteni? Există vreo magie a locului?
- Dacă e vreun secret acolo, l-aș numi "leac pentru dor". Este un leac cu ingrediente simple... Mai întâi, sunt diminețile acelea luminoase de pe lunca și de pe dealurile domoale, care curg până în zare. Nu departe, se aud un izvor și un cuc... Lângă ele, sunt pădurile argintii, care se unesc cu cerul, și răchitele înflorite cu miresme și puf galben. Și toate tresar pe sub norii care te cheamă și ei spre înalt. Și tot acolo, te pierzi în voie, prin ierburile și florile înalte și printre albine și fluturi care valsează în roiuri... Toate îți alungă uitarea și jalea. Și sunt gratis. Cine și le-ar putea permite, dacă ele ar avea un preț? Le găsești pe toate acolo, în Țara Fagilor, în Bucovina.