Pădurile cântătoare
Aveau, în fiecare noapte de Paşte, un ritual numai al lor. Opreau pe drum, în mijlocul codrilor Ţibleşului, întotdeauna în acelaşi loc. Nu spuneau nimic, doar ascultau într-o tăcere limpede, preot şi credincioşi. Şi în tăcerea aceea se revărsa asupra lor marele imn pe care făptura toată îl aduce ridicării din morţi a Domnului nostru, Iisus Hristos. "Ne opream la răstignirea de la Joampe (răstigniri, aşa le spune la noi troiţelor), un loc din inima pădurii, şi ascultam. Natura fremăta de bucurie! În fiecare an de Înviere, pădurea era toată un cântec. Toată un cântec! Aşa minunat cum cântau păsărelele în noaptea Paştilor, nu mai cântau în nicio noapte a anului. Simţeam atunci, în codrii aceia ţibleşeni, că nicicând nu mai este o aşa comuniune cu toată creaţia, ca în noaptea sfântă. Din nefericire, parcă astăzi nu mai înţelegem lucrurile acestea, legătura întregii firi cu Dumnezeu, dar atunci, când ne opream să ascultăm, ştiu că părintele Teodor Mureşan ne spunea: «A început liturghia cosmică a Paştilor!». Copil fiind, nu pricepeam foarte bine ce voia să ne spună, dar tot părintele ne învăţa că orice liturghie începe cu aratul şi semănatul, pentru că atunci se pune în ţărână bobul de grâu, care creşte încălzit de soare şi hrănit de pământ, rodeşte mai întâi pai, apoi spic, după aceea grâu deplin în spic, este secerat, măcinat, frământat şi făcut pâine, care se preface la final, pe altar, la Epicleza Euharistiei, în Trupul lui Hristos."
Preasfinţitul Macarie Drăgoi este unul dintre cei mai tineri episcopi din sinodul Bisericii Ortodoxe Române. Pe 9 mai, va împlini 40 de ani. Iar tinereţea aceasta se revarsă din firea lui bonomă, din zâmbetul cu care te întâmpină de fiecare dată, din inima care, în adâncul ei, a rămas a copilului cuminte, crescut la Spermezeu, un sat minunat din Bistriţa Năsăud, aflat la poalele Munţilor Ţibleşului. În anii când copiii se gândesc numai la joacă, el mergea la biserică, de mână cu tâna, ca să asculte predicile părintelui Teodor. Apoi, în noaptea Paştilor, când părintele peregrina prin satele care nu aveau preot, ca să le aducă şi celor de acolo lumina Învierii, Preasfinţitul Macarie îl însoţea. "Părintele Teodor Mureşan era cald şi blajin. Acum, el are o vârstă înaintată, dar chipul său a rămas acelaşi în inima mea, un chip de apostol luminos. Era tare iubit în sat, nu numai pentru slujirea sa, ci şi pentru că era aproape de oameni, în toate clipele vieţii lor. Oamenii îl respectau nu doar ca preot, ci şi ca un foarte bun gospodar. Părintele avea palmele brăzdate de muncă pentru că nu deschidea doar Sfânta Scriptură, ci mânuia, cu sudoarea trupului, coarnele plugului.
Cea mai frumoasă amintire cu el, pe care o voi păstra pentru totdeauna în inima mea, este cea din noaptea Paştilor, când părintele trebuia să slujească la trei sate care nu aveau preot, aşa că se împărţea, cu multă trudă, tuturor. Slujeam la început Învierea la Spermezeu, apoi urcam pieptiş spre Sita şi, după ce făceam şi acolo Utrenia Paştilor, plecam spre Hălmăsău. Drumul era mai întins şi, până să ajungem, ne opream în pădure, aşa cum v-am spus, să ascultăm liturghia creaţiei. Nopţile acelea nu le voi uita toată viaţa mea. Ştiţi că altarul fiecărei biserici închipuie mormântul lui Hristos, iar noi, cum peregrinam de la un lăcaş la altul, ne simţeam asemenea mironosiţelor care au alergat dis de dimineaţă la mormântul lui Hristos, aflându-l gol şi vestind apoi tuturor Învierea. La sfârşitul acestor drumuri de noapte, când primii zori anunţau duminica Paştilor, noi ne întorceam în sat la Spermezeu şi acolo, înconjuraţi de toată suflarea, îmbrăcată în cămeşile tradiţionale, albe şi nou-nouţe, în iile ţesute cu multă trudă numai pentru Ziua Învierii, slujeam Sfânta Liturghie."
"Sluguţele lui Dumnezeu"
"Sfântă Cruce armă tare,/ Feri-mă de supărare;/ Sfântă Cruce armă dulce,/ Fii cu mine încotro m-oi duce;/ Sfântă Cruce a lui Hristos,/ Să-mi fii mie de folos".
Nici nu era încă deschisă biserica, atunci când lanţul "tânelor", cum li se spune în zonă bătrânelor, cele mai râvnitoare suflete ale satului, se învârtea încet în jurul sfântului lăcaş, murmurând "ocinaşele" pe care le deprinseseră pe de rost, într-o viaţă de om. "Erau toate îmbrăcate în straiele lor de Paşte, la fel de albe ca lumina dimineţii ce se zorea să arunce săgeţi de căldură peste streaşina sfântului lăcaş. Hristos înviase în crugul nopţii, iar acum, după ce geana zorilor se ridicase, tânele veneau să-i dea slavă şi bineţe, în felul lor îndătinat din străbuni - «Dumnezeu îi cu noi la masă,/ Maica Sfântă-i la fereastră,/ Îngerii împrejur de casă,/ Maica Sfântă îi cu poala întinsă/ Şi pe noi toţi ne cuprinsă». Tânele înconjurau biserica de trei sau de şapte ori şi abia apoi intrau. După ele ne ţineam noi, copilaşii mai râvnitori, murmurând şi noi ocinaşele noastre, aşa le spuneau ţăranii de la Spermezeu la rugăciuni. Erau toate în versuri, transmise de strămoşii noştri care, la fel ca şi tânele, nu ştiau carte şi îşi memorau rugăciunile pentru a le putea spune. După noi veneau fetele şi nevestele foarte tinere, care făceau «podul» - un lanţ din perechi care se ţineau de mâini, le ridicau deasupra capului, ca pe sub ele să treacă o altă pereche, şi aşa intrau şi ele în biserică. Un obicei foarte adânc, care simboliza podul pe care trecem cu toţii spre împărăţia lui Dumnezeu, acel pod care uneşte lumile şi îi leagă şi pe oameni unii de ceilalţi. Şi, închipuiţi-vă că aceste rânduieli străvechi erau săvârşite pe toată durata zilei Paştilor, în sunetul neîncetat al clopotelor, pe care flăcăii le trăgeau continuu, bătând în tot acest răstimp şi toaca."
Aşa a crescut. Mângâiat de lumina slujbelor bisericii, la care se grăbea la fel ca străbunu' Roman, clopotarul satului, cel mai râvnitor de la ei din neam, şi în rugăciunile bătrânelor care nu ştiau să citească, dar se rugau fără răgaz. De la ele a învăţat să se roage şi el şi tot de la ele a învăţat cum să fie aproape de îngeri, care sunt "sluguţele lui Dumnezeu" şi-s gata să ne sară în ajutor, în orice clipă a vieţii. Şi tot de la ele a deprins, încă de când era de-o şchioapă, să se uite pe fereastră, de îndată ce se trezea, şi să îşi facă o cruce, mulţămind Domnului că a văzut lumina zilei. Seara, înainte de a-şi aşeza capul pe pernă, tânele l-au învăţat să însemneze cu o cruce aşternutul şi să spună: "Cruce în patul nost,/ Dumnezeu îi la capul nost,/ Dumnezeu ne-o apărat,/ De vrăjmaşul necurat,/ De şarpele înveninat,/ De iadul întunecat./ Cruce Sfântă, adormi-mă,/ Maică Sfântă, acoperi-mă,/ Înger bun, trezeşte-mă,/ Doamne, mântuieşte-mă".
"Cele mai multe dintre bătrânele din sat nu ştiau carte, dar erau înaintate în sfinţenie, credincioşie şi smerenie. Grija mea de căpătâi era să îi citesc tânei Parascheva şi bătrânilor din vecinătate, care nu ştiau carte, între care cea mai evlavioasă era bătrâna Pelaghia lui Belgiug, rugăciunile în zilele de sărbători sau în serile lungi de iarnă. Îmi amintesc cu emoţie cum ascultau sorbindu-mi cuvintele, în genunchi, totdeauna în faţa icoanelor, Psalmii sau Paraclisul Maicii Domnului. Toată viaţa ele şi-o rânduiau după legile lui Dumnezeu, sub semnul crucii, pe care o făceau mereu şi cu care însemnau şi pâinea, şi paharul cu apă, înainte să bea, şi uneltele şi ţarina, înainte de a începe sau de a sfârşi lucrul. Nu se opreau niciodată din rugăciune. Îşi spuneau ocinaşele pe care le ştiau pe de rost şi, pe drum, când mergeau spre ţarină, şi când lucrau, şi când se întorceau de la lucru. Iar când treceam duminica în drum spre biserică pe lângă o răstignire (la noi în sat toate răscrucile drumurilor au troiţe, ba chiar şi unele dintre case) se opreau acolo şi se rugau. Toată viaţa lor era o rugăciune continuă, trăită în mare sfinţenie."
Hainele albe ale Paştilor
Învierea la Cercul Polar
"Preasfinţia Voastră, vă scriu cu tristeţe. Dintre toţi cei cunoscuţi din zonă, românii nu-s decât trei familii... Dacă îmi îngăduiţi, vă spun ce simt eu: noi nu suntem ca Sfântul Vasile, să nu ne temem de exil, fiindcă Dumnezeu e peste tot. El era sfânt şi preot. Noi nu suntem nici sfinţi şi nici preot nu avem, iar de jur împrejur, e duhul lumii care distorsionează adevărul, ca oglinzile de bâlci. Am plecat din ţară pentru o bucată de pâine. Văd însă că suntem mulţi care riscăm să ne pierdem veşnicia pentru acea bucată de pâine. E muncă de apostolat aici."
Vremurile acelea, în care înconjura cu tânele biserica din Spermezeu, şi-au pus pecetea asupra sa, încât, astăzi, când Preasfinţitul Macarie Drăgoi îi păstoreşte pe românii din Nordul Europei, nu încearcă decât să arunce în inimile lor bobul de lumină care i-a încălzit copilăria. Rândurile de mai sus sunt un mesaj, scurt şi cutremurător, care dezveleşte un colţ din drama ce acoperă sufletele celor plecaţi departe de ţară. Iată de ce, atunci când câteva familii care locuiesc dincolo de Cercul Polar, pe nişte insuliţe norvegiene pierdute în nordul oceanului, i s-au plâns că de Paşte nu vor avea preot ca să le aducă lumină sfântă, Preasfinţitul Macarie le-a spus simplu, "Nu veţi avea preot, dar veţi avea un episcop care să slujească Sfânta Liturghie de Paşte." Aşa că Învierea îl va prinde aproape de Oceanul Îngheţat, încercând ca lumina dumnezeiască să topească gheaţa şi să alunge negurile de care sunt înconjurate inimile românilor rebegite de pribegie.
"Parcă românii de aici ţin sărbătorile cu şi mai multă însufleţire decât acasă. Ei au nevoie de multă încurajare şi de lumină, pentru că numai lumina şi căldura care izvorăsc din mormântul Învierii pot să topească gheaţa acestor ţinuturi, care sunt umbroase şi reci, şi la propriu, şi la figurat, şi să înlăture distanţele dintre noi. Români şi ortodocşi pe aceste tărâmuri îndepărtate, trebuie să ne aducem aminte că avem o mare responsabilitate şi chemare, de a fi lumini duhovniceşti ale Nordului, insule de credinţă vie, care să atragă pe cei osteniţi şi împovăraţi de greul şi răul acestei lumi. Atunci când simţim că ne răcim unii faţă de alţii, că dragostea noastră se stinge, trebuie să ne întoarcem, cu dor şi pocăinţă, la ceea ce Apocalipsa numeşte «iubirea dintâi». Numai aşa putem stinge încrâncenarea, tensiunile şi vrajbele care se iscă în mijlocul nostru."
"În biserică, românii se simt acasă"
- Părinte episcop, aş dori să vă întreb la final de ce credeţi că românii îşi iau cu ei bisericile, atunci când emigrează? Un gest impresionant, care îi uimeşte şi pe cei printre care poposesc. De multe ori le-au luat la propriu, aducând din ţară lemnul şi ridicând bisericuţe, aşa cum au făcut strămoşii lor, sute de ani la rând.
- Eu cred că purtăm acest dor de casă oriunde ne-am duce. Eu unul îl simt adânc în sufletul meu, pentru că rădăcinile noastre sunt adânc înfipte în locurile în care am odrăslit. Şi dacă ne dezrădăcinăm, căutăm seva care ne-a hrănit încă de când am deschis ochii. Iar biserica este un loc în care o putem primi, pentru că în biserică românii se simt acasă. Nu ne putem înfige rădăcinile în pământ străin, pentru că nu îl simţim al nostru, aşa că ni le înfigem în biserică, şi în felul acesta, ne mai ostoim dorul de ţară. Biserica este pentru românii emigraţi familia de familii care reface în mic ceea ce este ţara noastră în mare. Mai întâi, românii îşi refac atmosfera de acasă în familia mică, acolo unde îşi aduc şi icoanele, cu ştergarul şi busuiocul şi apa sfinţită. Iar în familia mare, care este biserica, cei plecaţi îşi aduc tot ceea ce au moştenit mai sfânt de la înaintaşi - credinţa şi datinile. Să ştiţi că dacă românilor noştri nu le aducem la biserici paiul de lumânare din ţară, să fie exact aşa cum l-au ştiut ei, ca să îl aprindă exact aşa cum au făcut acasă, pentru morţi şi vii, parcă nu mai este lumânare. Aşa că atunci când duc odoare sfinţite pentru o nouă biserică, ridicată într-un colţ îndepărtat, le duc credincioşilor şi lumânări de acasă, pentru că mă întreabă de ele. Am fost foarte surprins când am aflat că există aici familii care îşi fac singuri câteva lumânări de ceară curată, numai ca să le aducă ofrandă, la marile sărbători, după tiparul lumânărilor pe care le confecţionau cu palmele, în copilărie, împreună cu părinţii şi bunii lor. Aşadar, românii nu îşi iau cu ei numai biserica, ci şi paiul de lumânare, icoanele şi odoarele, ca să se simtă acasă. Aşa se face că biserica rămâne întotdeauna centrul vieţii lor. Oricât s-ar dori de către unii ca ea să ajungă la periferie, ei o aduc mereu în centru, pentru că ştiu că este a Domnului. Şi cum Hristos este în mijlocul inimilor, biserica e pentru ei inima comunităţii. Nu are cum să fie altfel!