Mugurii crăpau a primăvară în soarele molatec, iar cerul îşi regăsea strălucirea albastră, străfulgerată de zăpezile rămase pe vârfurile Bucegilor. Încet, pe nesimţite, firea se trezea la viaţă, iar satul Moroeni între datinile sale străvechi, gătindu-se de venirea Paştilor. Totul începea cu un post straşnic, pe care îl păzeau până şi copiii, fericiţi că se apropie de rânduiala vârstnicilor. Venea apoi Săptămâna Mare, cu alaiul ei de obiceiuri, când curăţau mormintele şi se pregăteau să le întindă celor din lumea de dincolo un colac şi o rugăciune fierbinte. Toată fremătarea aceasta, toată zdroaba, tot aleanul se împlineau în Vinerea Mare. Părintele Adrian Beldianu îşi aminteşte limpede şi acum.
Hristos mort, pe uliţa satului
"Noi suntem în sat a doua casă pe Strada Bisericii, şi tot ce se întâmplă legat de biserică trece prin faţa curţii noastre. Am destui ani acum, dar n-am să uit niciodată o imagine a copilăriei mele din Săptămâna Mare. În Vinerea Mare, când se iese cu Epitaful în mijlocul bisericii, la ora două începeau să tragă clopotele pentru începerea Vecerniei. Şi atunci, în copilăria mea, aveam sentimentul că aşa cum treceau toţi cei răposaţi, la fiecare înmormântare, prin faţa casei noastre, tot aşa îmi imaginam că trebuie să treacă şi cortegiul cu Hristos mort pe uliţă. Aşa că mă aşezam în poartă şi stăteam preţ de un ceas, dacă nu chiar mai bine, aşteptând să văd cum îl duc pe Domnul pe năsălie. Şi când începeau să tragă clopotele, îmi închipuiam că, într-o clipă de neatenţie, am pierdut momentul în care au trecut pe uliţă cu Iisus. Şi atunci, trist, pentru că n-am fost în stare să-L văd, mergeam în pădure şi culegeam bucheţele de toporaşi, de floarea-Paştelui, de floarea-ciutei - erau flori cu un parfum foarte puternic, ca de vanilie - şi plecam cu buna să împodobim Epitaful şi să trecem pe sub masă. Iar anul următor mă pregăteam iară... A trecut timpul şi, uite, am venit aici, în Bucureşti, cu acelaşi sentiment de atunci, cu aşteptarea aceasta înfrigurată. Şi să ştiţi că şi astăzi, când încep la biserică Ceasurile, apoi Vecernia Vinerei celei Mari, deşi ştiu ce se întâmplă, trăiesc aceeaşi stare: aştept să văd cum trece pe uliţă alaiul cu Hristos mort."
Gătirea morţilor pentru Paşti
Îmi aduc şi acum aminte că, pe când eram eu copil, o găseam pe bunica plângând prin casă. Se odihnea şi plângea, dar fără încrâncenare, cu seninătate. Şi o întrebam: "Maie, de ce plângi? Ţi s-a întâmplat ceva, te-a certat cineva?" Şi ea zicea: "Nu, doar îmi e dor de mama." V-am povestit asta ca să înţelegeţi că la sat, spre deosebire de oraş, există o comuniune teribilă între cei de aici şi cei din lumea de dincolo. Şi pentru satul nostru de la poalele munţilor, Săptămâna Mare era perioada în care această legătură se strângea şi mai mult, pentru că, pe tot parcursul ei, ne grijeam mult de morţi. Pe atunci nu se mărgineau oamenii, ca acum, să se pregătească de Înviere doar mergând la biserică. Noi ne pregăteam pentru întâlnirea cu sărbătoarea şi acasă, tot timpul, şi aşa ar trebui, cred eu, să ne trăim cu toţii credinţa, împletind realitatea Evangheliei cu tradiţia satului, a locului tău. Numai aşa poţi să simţi bucuria sărbătorii în toată splendoarea ei.
Pentru noi, Săptămâna Mare începea întotdeauna cu mormintele. Ele ieşeau din iarnă şi se cereau primenite. Aşa că le curăţam, apoi aduceam pietre frumoase de râu, le văruiam şi ne duceam pe islaz ca să decupăm glii de iarbă, ş-apoi puneam o piatră văruită, o glie, o piatră văruită, împrejmuind mormântul. Pe urmă aprindeam candelele, lumânările şi tămâiam. Dacă Paştele era un pic mai târziu, puneam şi florile de primăvară pe mormânt. Rânduiala asta a împrejmuirii locurilor de veci era respectată cu sfinţenie şi pentru că la spovedanie preotul ne întreba pe noi, copiii, dacă nu cumva am călcat pe un mormânt. Era socotită o profanare, un lucru grav. Şi atunci, ne străduiam să refacem comuniunea cu cei adormiţi şi prin lucrul ăsta.
Colacul veşniciei
Frământau împreună aluatul bine mirositor, care era cocoloşit în copaia veche de lemn. Din degeţelele lui neîncercate ieşea un firicel subţire, alb-gălbui, iar din palmele bătătorite de muncă ale bunicii, o funie groasă, cât un şarpe. Le răsuceau apoi, ca să închipuie caierul vremii, deşirat până în veşnicie, şi le lipeau de colac. Împletitura lor era zămislită după datini străvechi, pentru unirea lumilor, fiind ursită să coboare până la morţi, ca un fir al dragostei trimis către cei plecaţi, ca să le aducă aminte că nu vor fi uitaţi niciodată. Că, deşi sunt trecuţi de fruntariile acestei lumi, sunt vii în inimile celor pe care i-au iubit.
"Încă din Marţea Mare, gospodinele noastre începeau să frământe capetele pentru parastasele din Joia Mare. Spuneau ţăranii mei că atunci, în Joia Sfântă, când se scoate la biserică Sfântul Agneţ pentru împărtăşania de peste an a celor bolnavi şi se pomenesc la parastas morţii noştri, cei adormiţi vin şi ei la biserică şi se împărtăşesc împreună cu noi cu Hristos. Pentru ei făcea buna colacul acesta de Joile Mari, un colac mare, împletit în trei rânduri de împletituri, pe care eu aşezam din loc în loc cruciuliţe făcute tot din aluat, peste care ea punea pistornicul, pecetea cu Iisus Hristos Biruitorul. Parcă văd şi acum aluatul şi îi simt parfumul, ca de cozonac, dar fără lapte şi ouă, aşezat în covata de lemn şi înmiresmat cu chimen şi anason. Se chema năprojnie. Toate naprojniile care se adunau de la parastase în Joia Mare erau folosite pentru Paşte. Preoţii le sfinţeau în Sâmbăta Mare, stând în genunchi pe florile care fuseseră puse pe Epitaf. Şi mai era o datină, ca bunicile să facă, pentru fiecare nepot, un colac special, îi ziceam păpuşă. Se făcea o împletitură peste care venea o altă funie şi ieşea de forma unei păpuşi înfăşate. După ce le coceau şi erau sfinţite, veneau nepoţii şi le luau. Era un dar preţios pentru Joia Mare.
Străinul din Ierusalim
În poză se vedea limpede că erau adunaţi cu toţii în Capela Sfântului Mormânt din Ierusalim, unde Hristos însuşi a fost îngropat. Aveau feţe zâmbitoare, fotografiate din mai multe unghiuri. Un grup de turişti, veniţi în excursie în Cetatea Sfântă, ca atâtea sute de mii. Nimic deosebit până aici. Doar că între ei, în fotografii, apărea un străin. Doar în fotografii! Niciunul dintre pelerini nu-l văzuse pe tânărul necunoscut, dar lumina rece a blitz-ului îl imortalizase acolo, în cel mai sfânt dintre toate mormintele acestui pământ. Un personaj nevăzut, o nălucă, un spectru care însă nu înspăimânta pe nimeni. Articolul din revista franceză "Paris Match", intitulat chiar "Străinul din Ierusalim", era zdrobitor şi nu-i lăsa nicio urmă de îndoială cititorului. "Pelerinii aceia şi-au dat seama, într-un târziu, că tânărul din fotografie nu putea fi altul decât Hristos. Când am citit acest articol, prin anii '80 ai comunismului, m-a săgetat ceva în inimă, un dor de nespus, şi de-atunci am vrut să ajung neapărat la Locurile Sfinte, gândind că poate voi avea şi eu şansa să mă întâlnesc cu «Străinul din Ierusalim» şi să trăiesc acolo, pe viu, pătimirile sale. Şi să ştiţi că, de fiecare dată când merg la Sfântul Mormânt, am o întâlnire cu Iisus. De fiecare dată apare un sentiment care îmi încălzeşte inima, mi se umplu ochii de lacrimi şi simt o bucurie teribilă, când îmi dau seama că este El. În viaţa normală sau în altă situaţie nu ai cum să trăieşti aşa ceva. Stările sufleteşti pe care le-am avut la Ierusalim mi s-au întâlnit în inimă cu cele despre care v-am povestit din copilărie, pentru că, dacă acasă mă pregăteam pentru Paşte, la Ierusalim am trăit Paştele aşa cum a fost odinioară, împreună cu Răstignirea, Moartea şi Îngroparea lui Hristos. Mai ales în Biserica Sfântului Mormânt, este imposibil să nu Îl simt pe Iisus în preajma mea şi să nu mă bucur că, iată, paşii mei calcă chiar pe urmele paşilor Lui! În Grădina Ghetsimani, fără să-mi spună cineva, m-am dus şi m-am aşezat lângă un măslin, şi în momentul acela, a început să-mi vibreze inima şi mi s-au umplut ochii de lacrimi. Am simţit atunci prezenţa lui Hristos şi mi-am zis - «Aici a stat Mântuitorul şi s-a rugat atunci când a plâns cu lacrimi de sânge». Pe urmă a venit ghidul şi ne-a spus că măslinul acela este cel mai bătrân din grădină şi că are aproape 2000 de ani, pentru că la măslini, copacii tineri cresc în scorburile celor vechi. Şi mi-am amintit atunci de clipa când au venit soldaţii cu Iuda, ca să-L prindă, iar Domnul i-a întrebat: «Pe cine căutaţi?». «Pe Iisus Nazarineanul». «Eu sunt!», le-a răspuns, şi atunci ei, de frică, s-au aruncat cu faţa la pământ, pentru că, aşa cum spun părinţii, Hristos şi-a rostit atunci numele cel dumnezeiesc, pe care evreii nici astăzi nu îndrăznesc să-l spună.
Aşa este tot Ierusalimul, plin de prezenţa lui Iisus. Tradiţia spune că pata cea roşie care se vede şi acum pe piatra Golgotei este, de fapt, urma sângelui dumnezeiesc care a curs până în adânc. În toamna aceasta a fost acolo un grup de specialişti ruşi, care au vrut să măsoare, la faţa locului, crăpătura apărută în stâncă după cutremurul de la moartea lui Hristos. Şi au descoperit că este atât de adâncă, încât nu îi pot găsi capătul. Asta înseamnă că, oricât ar vrea omul să descopere, oricât ar vrea să vorbească despre realitatea lucrurilor dumnezeieşti, nu are cum, pentru că nu poţi să spui tot şi nu poţi să ştii tot. Trebuie să rămână, în toate, o taină a lui Dumnezeu."
Calea Paştilor
- Părinte Adrian Beldianu, aş fi vrut să vă întreb, în numele tuturor cititorilor noştri, care este până la urmă, calea dreaptă spre lumina Învierii?
- Calea este simplă, nu este nimic complicat. Dumnezeu este simplu, noi Îl complicăm, că tot Îl căutăm aiurea şi nu acolo unde este. El este în inima noastră, este chiar în noi, este cu noi. De aceea spune şi Sfântul Petru Damaschinul că Sfânta Împărtăşanie nu ajunge niciodată în stomac, ci se resoarbe la nivelul inimii. Şi atunci, depinde de tine cum Îl păstrezi. Când vorbesc de drumul spre Dumnezeu, eu am totdeauna în minte imaginea unui pod. La noi, la Moroeni, era puntea peste Ialomiţa; o punte din aceea care se legăna, nu era aşezată pe nişte piloni, şi avea o balustradă de care te ţineai. Ăsta este drumul către desăvârşire: te legeni, te dezechilibrezi, cazi de multe ori, dar trebuie să te ţii de bară, aia e direcţia. Şi te ridici - după porunca lui Hristos: ori de câte ori cazi, te ridici şi mergi înainte. Asta este condiţia extraordinară, pentru că nu spune nimeni în biserică - gata, ai căzut, ai păcătuit, vai, ai terminat. Nu, ridică-te şi mergi înainte, nu o lua nici înapoi şi nu rămâne nici unde ai căzut. Mergi înainte. Este foarte important.
În ce mă priveşte, eu nu ştiu decât drumul către biserică şi către casă. Chiar mă gândeam zilele acestea că poţi să fii pustnic în mijlocul Bucureştiului! Depinde de tine cum îţi rânduieşti viaţa duhovnicească. Poţi, în vacarmul ăsta atât de mare, să te retragi în singurătatea inimii şi să-ţi trăieşti bucuria rugăciunii şi a postului, fără să fii deranjat de nimeni. Şi atunci, când te dedici lucrării acesteia duhovniceşti, poţi să nu mai auzi nici zgomotul, nici vorbele celorlalţi. Eşti doar tu şi Dumnezeu! Eu, unul, nu stau niciodată cu mintea degeaba, nu-mi las gândurile să se risipească şi să fie atente la ceea ce este în preajma mea, privesc mereu, chiar şi cu ochii fizici, în adâncul meu, ca mă regăsesc. Caut şi încerc să curăţesc adâncul acesta prin rugăciune. În perioada asta a Postului Mare, meditaţia care îmi este cea mai dragă, deşi este dureroasă, este să mă gândesc la câte a răbdat Hristos pentru mine, patimile, batjocura, biciuirea, răstignirea, moartea... Am mereu în faţa ochilor crucea cu Iisus răstignit pe ea, şi Îi spun, de câte ori pot: "Doamne, eu te-am răstignit cu păcatele mele, iartă-mă, iartă-mă, iartă-mă!"
- Vă rog să parcugeţi şi ultimii "kilometri" ai amintirilor din anii copilăriei, legate de rânduiala sărbătorii Sfintelor Paşti, în satul obârşiei sfinţiei voastre.
- Ziua de Paşti era o sărbătoare totală! În primul rând, toată lumea, chiar şi cei în doliu, se bucurau. Toată lumea era prezentă în biserică în momentul Învierii, când se ieşea afară şi se dădea lumină. Se golea satul! Nu mai era nimeni acasă, nici măcar bătrânii bolnavi. La Liturghie nu rămâneau chiar toţi, că mai erau şi copii, şi oameni neputincioşi, dar în momentul în care se primea Sfânta Lumină şi se ieşea cu Învierea, tot satul era în faţa bisericii. Cu bucuria aceea veneai acasă şi o purtai toată Săptămâna Luminată. Îmi amintesc că grădinile satului erau pline de flori de Paşte. Erau primele flori de primăvară şi prin ele se vedea sărbătoarea. Până şi soarele strălucea într-un anumit fel, pentru că lumina zilei Învierii e aparte. Pe urmă, când întindeai la prânz masa şi gustai din bucatele pregătite, ele aveau un alt gust decât în restul anului. La noi în casă, masa de Paşte era un moment cu totul special. Bunica spunea Tatăl Nostru şi tămâia tot ceea ce pregătise, pentru ca să poată să ducă şi de pomană, să împartă săracilor.Era lege: nu se aşezau la masă până nu terminau de împărţit celor sărmani. Erau rânduieli foarte bine ţinute. Şi acum se mai ţin, dar sigur că s-au diminuat, timpurile şi-au pus amprenta şi asupra satului meu... Sunt convins, însă, că cei puţini care mai ştiu lucrurile astea, dacă vor insista şi dacă nu le vor uita şi vor avea grijă ca an de an să le repete, ele vor reînvia, vor prinde iarăşi chip. Eu am mare nădejde că în biserică, în viaţa noastră de zi cu zi şi, mai ales, în cea duhovnicească, se va petrece o mare redeşteptare, am mare nădejde în lucrul ăsta.