Părintele ADRIAN BELDIANU - parohul Bisericii Mihai Vodă din București - "Dumnezeu este simplu. Noi Îl complicăm și Îl căutăm unde nu este"

Cristian Curte
- S-a născut într-un sat de munte, unde datinile se păstrau din moși strămoși și erau ținute cu sfințenie. Acolo a învățat cum să îți gătești sufletul pentru marea sărbătoare a Sfintelor Paște, astfel ca bucuria Învierii să îți strălucească în inimă și să nu te mai părăsească niciodată -

Mugurii crăpau a primăvară în soarele molatec, iar cerul își regăsea strălu­cirea albastră, străful­ge­rată de zăpe­zile rămase pe vârfurile Bucegilor. Încet, pe nesim­țite, firea se trezea la viață, iar satul Moroeni între datinile sale străvechi, gătindu-se de venirea Paștilor. Totul începea cu un post strașnic, pe care îl păzeau până și copiii, fericiți că se apropie de rân­duiala vârstnicilor. Venea apoi Săptă­mâna Mare, cu alaiul ei de obiceiuri, când curățau mormin­tele și se pregă­teau să le întindă celor din lumea de dincolo un colac și o ru­găciune fier­binte. Toată fremătarea aceas­ta, toată zdroaba, tot aleanul se împlineau în Vinerea Mare. Părintele Adrian Bel­dianu își amintește limpede și acum.

Hristos mort, pe ulița satului

"Noi suntem în sat a doua casă pe Strada Bise­ricii, și tot ce se întâmplă legat de biserică trece prin fața curții noastre. Am destui ani acum, dar n-am să uit niciodată o imagine a copilăriei mele din Săptămâna Mare. În Vinerea Mare, când se iese cu Epitaful în mijlocul bisericii, la ora două înce­peau să tragă clopotele pentru începerea Vecerniei. Și atunci, în copilăria mea, aveam sentimentul că așa cum treceau toți cei răposați, la fiecare înmor­mântare, prin fața casei noastre, tot așa îmi ima­ginam că trebuie să treacă și cortegiul cu Hristos mort pe uliță. Așa că mă așezam în poar­tă și stă­team preț de un ceas, dacă nu chiar mai bine, așteptând să văd cum îl duc pe Domnul pe năsălie. Și când începeau să tragă clopotele, îmi închipuiam că, în­tr-o clipă de neatenție, am pierdut mo­mentul în care au trecut pe uliță cu Iisus. Și atunci, trist, pentru că n-am fost în stare să-L văd, mer­geam în pădure și culegeam bu­che­țele de toporași, de floa­rea-Paș­telui, de floarea-ciutei - erau flori cu un parfum foarte puternic, ca de vanilie - și plecam cu buna să îm­podobim Epitaful și să trecem pe sub masă. Iar anul următor mă pre­găteam iară... A tre­cut timpul și, uite, am venit aici, în București, cu ace­lași sentiment de atunci, cu aș­tep­tarea aceasta înfrigurată. Și să știți că și astăzi, când încep la biserică Ceasurile, apoi Vecernia Vinerei celei Mari, deși știu ce se întâmplă, trăiesc aceeași stare: aștept să văd cum trece pe uliță alaiul cu Hristos mort."

Gătirea morților pentru Paști

Îmi aduc și acum aminte că, pe când eram eu copil, o găseam pe bunica plângând prin casă. Se odih­­nea și plângea, dar fă­ră încrâncenare, cu seni­nătate. Și o întrebam: "Maie, de ce plângi? Ți s-a întâmplat ceva, te-a certat cineva?" Și ea zicea: "Nu, doar îmi e dor de mama." V-am povestit asta ca să înțelegeți că la sat, spre deosebire de oraș, există o comuniune teribilă între cei de aici și cei din lumea de dincolo. Și pentru satul nostru de la poalele munților, Săp­tămâna Mare era perioada în care această legătură se strângea și mai mult, pentru că, pe tot parcursul ei, ne grijeam mult de morți. Pe atunci nu se mărgineau oamenii, ca acum, să se pregătească de Înviere doar mergând la biserică. Noi ne pregăteam pentru întâlnirea cu sărbătoarea și acasă, tot timpul, și așa ar trebui, cred eu, să ne trăim cu toții cre­din­ța, împletind rea­litatea Evangheliei cu tradiția sa­tului, a locului tău. Numai așa poți să simți bucuria sărbătorii în toată splendoarea ei.
Pentru noi, Săp­tămâna Mare începea întotdea­una cu mormintele. Ele ieșeau din iarnă și se cereau primenite. Așa că le curățam, apoi aduceam pietre frumoase de râu, le văruiam și ne duceam pe islaz ca să decu­păm glii de iarbă, ș-apoi puneam o piatră văruită, o glie, o piatră văruită, împrej­muind mormântul. Pe urmă aprindeam candelele, lumânările și tămâiam. Dacă Paștele era un pic mai târziu, puneam și flo­rile de primăvară pe mormânt. Rându­iala asta a împre­jmuirii locurilor de veci era respectată cu sfințenie și pentru că la spo­vedanie preotul ne întreba pe noi, co­piii, dacă nu cumva am călcat pe un mor­mânt. Era socotită o profanare, un lucru grav. Și atunci, ne străduiam să refacem co­muniunea cu cei adormiți și prin lucrul ăsta.

Colacul veșniciei

Frământau împreună aluatul bine miro­sitor, care era cocoloșit în copaia veche de lemn. Din dege­țelele lui neîncercate ieșea un firicel sub­țire, alb-găl­bui, iar din palmele bătă­torite de muncă ale bu­ni­cii, o funie groasă, cât un șarpe. Le răsuceau apoi, ca să în­chipuie caierul vremii, deșirat până în veșnicie, și le lipeau de colac. Împletitura lor era zămislită după datini străvechi, pentru uni­rea lumilor, fiind ursită să coboare până la morți, ca un fir al dragos­tei trimis către cei plecați, ca să le aducă aminte că nu vor fi uitați niciodată. Că, deși sunt trecuți de fruntariile acestei lumi, sunt vii în inimile celor pe care i-au iubit.
"Încă din Marțea Mare, gos­po­dinele noastre în­cepeau să fră­mân­te capetele pentru parastasele din Joia Mare. Spuneau țăranii mei că atunci, în Joia Sfântă, când se scoate la biserică Sfântul Agneț pentru împărtășania de peste an a celor bolnavi și se pomenesc la parastas morții noștri, cei adormiți vin și ei la biserică și se împăr­tă­șesc împreună cu noi cu Hristos. Pentru ei făcea buna colacul acesta de Joile Mari, un colac mare, împletit în trei rânduri de împle­tituri, pe care eu așezam din loc în loc cruciulițe făcute tot din aluat, peste care ea punea pistornicul, pecetea cu Iisus Hristos Biruitorul. Par­că văd și acum aluatul și îi simt parfumul, ca de co­zonac, dar fără lapte și ouă, așezat în covata de lemn și înmi­resmat cu chimen și anason. Se chema nă­projnie. Toate naprojniile care se adunau de la pa­ras­tase în Joia Mare erau folosite pentru Paște. Preoții le sfințeau în Sâmbăta Mare, stând în genunchi pe florile care fuseseră puse pe Epitaf. Și mai era o datină, ca bunicile să facă, pentru fiecare nepot, un colac special, îi ziceam păpușă. Se făcea o împle­titură peste care venea o altă funie și ieșea de forma unei păpuși înfășate. După ce le coceau și erau sfințite, veneau nepoții și le luau. Era un dar prețios pentru Joia Mare.

Străinul din Ierusalim

În poză se vedea limpede că erau adunați cu toții în Capela Sfântului Mormânt din Ierusalim, unde Hristos însuși a fost îngropat. Aveau fețe zâmbitoare, fotografiate din mai multe unghiuri. Un grup de turiști, veniți în excursie în Cetatea Sfântă, ca atâtea sute de mii. Nimic deosebit până aici. Doar că între ei, în fotografii, apărea un străin. Doar în fotografii! Niciunul dintre pelerini nu-l văzuse pe tânărul necunoscut, dar lumina rece a blitz-ului îl imortalizase acolo, în cel mai sfânt dintre toate mormintele acestui pământ. Un personaj nevăzut, o nălucă, un spectru care însă nu înspăi­mân­ta pe nimeni. Articolul din revista franceză "Paris Match", intitulat chiar "Străinul din Ieru­salim", era zdrobitor și nu-i lăsa nicio urmă de îndoială cititorului. "Pelerinii aceia și-au dat seama, într-un târziu, că tânărul din fotografie nu putea fi altul decât Hristos. Când am citit acest articol, prin anii '80 ai comunismului, m-a săgetat ceva în ini­mă, un dor de nespus, și de-atunci am vrut să ajung neapărat la Locurile Sfinte, gândind că poate voi avea și eu șansa să mă întâlnesc cu «Străinul din Ierusalim» și să trăiesc acolo, pe viu, pătimirile sale. Și să știți că, de fiecare dată când merg la Sfântul Mormânt, am o întâlnire cu Iisus. De fie­care dată apare un sentiment care îmi încălzește inima, mi se umplu ochii de lacrimi și simt o bucu­rie teribilă, când îmi dau seama că este El. În viața normală sau în altă situație nu ai cum să trăiești așa ceva. Stările sufletești pe care le-am avut la Ieru­salim mi s-au întâlnit în inimă cu cele despre care v-am povestit din copilărie, pentru că, dacă acasă mă pregăteam pentru Paște, la Ierusalim am trăit Paștele așa cum a fost odinioară, împreună cu Răstignirea, Moartea și Îngroparea lui Hristos. Mai ales în Biserica Sfântului Mormânt, este imposibil să nu Îl simt pe Iisus în preajma mea și să nu mă bucur că, iată, pașii mei calcă chiar pe urmele pașilor Lui! În Grădina Ghetsi­mani, fără să-mi spună cineva, m-am dus și m-am așezat lângă un măslin, și în momentul acela, a început să-mi vibreze inima și mi s-au umplut ochii de lacrimi. Am simțit atunci prezența lui Hristos și mi-am zis - «Aici a stat Mântui­torul și s-a rugat atunci când a plâns cu lacrimi de sânge». Pe urmă a ve­nit ghidul și ne-a spus că măslinul acela este cel mai bătrân din gră­dină și că are aproape 2000 de ani, pentru că la măslini, copacii tineri cresc în scorbu­rile celor vechi. Și mi-am amintit atunci de clipa când au venit soldații cu Iuda, ca să-L prindă, iar Domnul i-a întrebat: «Pe cine căutați?». «Pe Iisus Nazari­neanul». «Eu sunt!», le-a răspuns, și atunci ei, de frică, s-au arun­cat cu fața la pământ, pentru că, așa cum spun părinții, Hristos și-a rostit atunci numele cel dum­nezeiesc, pe care evreii nici astăzi nu îndrăznesc să-l spună.
Așa este tot Ierusalimul, plin de prezența lui Iisus. Tradiția spune că pata cea roșie care se vede și acum pe piatra Golgotei este, de fapt, urma sângelui dumne­zeiesc care a curs până în adânc. În toamna aceasta a fost acolo un grup de specialiști ruși, care au vrut să măsoare, la fața locului, crăpătura apărută în stâncă după cutremurul de la moartea lui Hristos. Și au descoperit că este atât de adâncă, încât nu îi pot găsi capă­tul. Asta înseamnă că, oricât ar vrea omul să descopere, oricât ar vrea să vorbească despre realitatea lucrurilor dumnezeiești, nu are cum, pentru că nu poți să spui tot și nu poți să știi tot. Trebuie să rămână, în toate, o taină a lui Dumnezeu."

Calea Paștilor

- Părinte Adrian Bel­dianu, aș fi vrut să vă întreb, în numele tuturor cititorilor noș­tri, care este până la urmă, calea dreaptă spre lumina Învierii?

- Calea este simplă, nu este nimic com­plicat. Dum­ne­zeu este simplu, noi Îl com­plicăm, că tot Îl căutăm aiurea și nu acolo unde este. El este în inima noastră, este chiar în noi, este cu noi. De aceea spune și Sfântul Petru Damaschinul că Sfânta Împărtășanie nu ajunge niciodată în stomac, ci se resoarbe la nivelul inimii. Și atunci, depinde de tine cum Îl păstrezi. Când vorbesc de drumul spre Dum­nezeu, eu am tot­dea­una în minte imagi­nea unui pod. La noi, la Moroeni, era puntea peste Ialomița; o punte din aceea care se legăna, nu era așezată pe niște piloni, și avea o ba­lus­tradă de care te țineai. Ăsta este dru­mul către de­să­vârșire: te legeni, te dezechilibrezi, cazi de mul­­te ori, dar trebuie să te ții de bară, aia e direcția. Și te ridici - după porunca lui Hristos: ori de câte ori cazi, te ridici și mergi înainte. Asta este condiția ex­traordinară, pentru că nu spune nimeni în biseri­că - gata, ai căzut, ai păcătuit, vai, ai terminat. Nu, ridi­că-te și mergi înainte, nu o lua nici înapoi și nu ră­mâne nici unde ai căzut. Mergi înainte. Este foarte im­portant.
În ce mă privește, eu nu știu decât drumul către biserică și către casă. Chiar mă gândeam zilele aces­tea că poți să fii pustnic în mijlocul Bucureș­tiu­lui! Depinde de tine cum îți rânduiești viața du­hov­ni­cească. Poți, în vacarmul ăsta atât de mare, să te retragi în singurătatea inimii și să-ți trăiești bucu­ria rugăciunii și a postului, fără să fii deranjat de ni­meni. Și atunci, când te dedici lucrării acesteia du­hov­nicești, poți să nu mai auzi nici zgomotul, nici vor­bele celorlalți. Ești doar tu și Dumnezeu! Eu, unul, nu stau niciodată cu mintea degeaba, nu-mi las gândurile să se risipească și să fie atente la ceea ce este în preajma mea, privesc mereu, chiar și cu ochii fizici, în adâncul meu, ca mă regăsesc. Caut și încerc să curățesc adâncul acesta prin rugăciune. În perioada asta a Postului Mare, meditația care îmi este cea mai dragă, deși este dureroasă, este să mă gân­­­desc la câte a răbdat Hristos pentru mine, pati­mi­le, batjocura, biciuirea, răstignirea, moartea... Am me­reu în fața ochilor crucea cu Iisus răstignit pe ea, și Îi spun, de câte ori pot: "Doamne, eu te-am răs­tig­nit cu păcatele mele, iartă-mă, iartă-mă, iartă-mă!"

- Vă rog să parcugeți și ultimii "kilometri" ai amintirilor din anii co­pilăriei, legate de rân­duiala sărbătorii Sfin­telor Paști, în satul obâr­șiei sfinției voastre.

- Ziua de Paști era o sărbătoare totală! În primul rând, toată lumea, chiar și cei în doliu, se bucurau. Toată lumea era prezentă în biserică în momentul Învierii, când se ieșea afară și se dădea lumină. Se golea satul! Nu mai era nimeni acasă, nici măcar bătrânii bol­navi. La Liturghie nu rămâneau chiar toți, că mai erau și copii, și oameni neputincioși, dar în momentul în care se primea Sfânta Lumină și se ieșea cu Învierea, tot satul era în fața bisericii. Cu bucuria aceea veneai acasă și o purtai toată Săptă­mâna Luminată. Îmi amintesc că grădinile satului erau pline de flori de Paște. Erau primele flori de pri­măvară și prin ele se vedea sărbătoarea. Până și soarele strălucea într-un anumit fel, pentru că lumi­na zilei Învierii e aparte. Pe ur­mă, când întin­deai la prânz ma­sa și gustai din buca­tele pregă­tite, ele aveau un alt gust decât în restul anu­lui. La noi în casă, masa de Paște era un moment cu totul special. Bu­nica spunea Tatăl Nostru și tă­mâia tot ceea ce pregătise, pen­tru ca să poată să ducă și de po­mană, să împar­tă săracilor. Era lege: nu se așe­zau la masă până nu terminau de împărțit celor sărmani. Erau rânduieli foarte bine ținute. Și acum se mai țin, dar sigur că s-au diminuat, tim­pu­rile și-au pus amprenta și asu­pra satului meu... Sunt con­vins, însă, că cei puțini care mai știu lucrurile astea, dacă vor insista și dacă nu le vor uita și vor avea grijă ca an de an să le repete, ele vor reîn­via, vor prinde iarăși chip. Eu am mare nădejde că în biserică, în viața noastră de zi cu zi și, mai ales, în cea duhov­nicească, se va petrece o mare redeștep­tare, am mare nădejde în lucrul ăsta.