Se împlinesc în curând trei ani de când am pornit s-o caut pe Maria, bătrâna care s-a rupt de lume şi a ales să trăiască ca o pustnică în inima Munţilor Poiana Ruscă. Ţin minte că a fost o călătorie lungă, prin păduri şi pajişti nesfârşite, printr-o zăpuşeală grea, care prevestea furtuna. Şi mai ţin minte că ea, Maria, era acolo, în locul acela în care liniştea era totuna cu cerul, şi părea să ne aştepte, deşi nu ne întâlniserăm vreodată. Am vorbit simplu, am vorbit firesc. Am vorbit despre rostul singurătăţii şi chemarea lui Dumnezeu. Atunci am aflat că aici, pe culmile astea unde pădurea înseamnă linişte, iar liniştea înseamnă cer, mai trăieşte ascuns un sihastru, prietenul de taină al bătrânei. Un sihastru care bate munţii pe potecile lor ascunse, coboară pe văi şi urcă pe vârfuri, ca să ajungă la cea pe care o numeşte "soră", să-i dea o mână de ajutor la lemne, la apă, la animale. "Mi-e ca un frate", zicea Maria, "ne rugăm împreună, îmi ţine spovedania, mă ajută la toate treburile, hăi". Am şi acum în minte mâinile Mariei binecuvântând pădurile şi cerul. Mâinile ei ca nişte rădăcini prelungi, cu care a mângâiat aerul, înspre vârfurile Druja, Padeş şi Rusca, ca să-mi spună "vezi?! Acolo îşi are el sălaşul". Culmi şi văi împădurite. Un tărâm cu totul şi cu totul vrăjit, cu un miros înnebunitor de reavăn, de fâneţe, de furtună ce avea să vină. Munţii Poiana Ruscă. Iar în inima lor sălbătăcită de frumuseţe, un alt om, neştiut, rugându-se pentru noi toţi. Am închis ochii şi am încercat să-l văd. Am simţit doar vântul şi primele picături de ploaie. Am ştiut că era timpul să-mi iau rămas bun de la Maria. Şi am mai ştiut că va veni o vreme în care mă voi întoarce. Mă voi întoarce în munţii aceştia vrăjiţi, ca să dau de urma sihastrului lor ascuns.
Sunt aproape trei ani de când am întâlnit-o pe Maria. Trei ani în care i-am pierdut urma, trei ani în care am tot intrat în munţii ăştia tainici, dar niciodată prin partea lor dinspre Timiş, niciodată atât de adânc în inima lor. Ciudată meserie avem. Pornim prin văgăuni şi păduri neumblate, ca să întâlnim oameni, îi găsim, le aflăm povestea, o spunem mai departe. Apoi pornim din nou, spre alţi oameni şi alte poveşti. Foarte rar ne întoarcem la cele pe care le ştim. Deşi poveştile, între timp, ar putea fi altele. Sau altfel. Dar te trezeşti, uneori, că te întrebi, din senin, ca acum: "Ce o mai fi făcând Maria? Oare e tot acolo, oare a trecut cu bine iarna?". Avea 74 de ani atunci şi abia mergea, ajutată de beţele ei de alun. Şi, brusc, îţi aminteşti, îţi aminteşti tot. Liniştea, munţii, mirosul greu de ploaie, banca pe care ai stat, câinii ei pe care i-ai mângâiat, culmile împădurite şi pajiştile pe care ea le numea biserică. Rugăciunea şoptită pe care ai spus-o atunci. Că într-o zi te vei întoarce. Că te vei întâlni cu sihastrul ascuns. Şi ţi se face dor. Şi ruşine. Ruşine că ai uitat. Ciudată şi frumoasă meserie avem. Că poţi pleca din mijlocul oraşului tău zbuciumat, spre un munte vrăjit de linişte, în care se ascunde un pustnic. Un drum luuung, cât o zi de post, doar ca să cunoşti un om şi să-l întrebi ce mai face o bătrână. Un om care locuieşte acolo, pur şi simplu acolo, singur, în mijlocul unor păduri nesfârşite, rugându-se pentru noi toţi. Vei intra în linişte, va trebui să fii cu băgare de seamă să n-o tulburi. Tiptil, pe vârfuri, cu Dumnezeu înainte. Muntele vrăjit te aşteaptă, drumurile de la poalele lui încă le mai ştii. Eşti un nebun care a plecat să caute un sihastru.
Acolo, spre cer
La Mănăstirea Izvorul lui Miron e tihnă. Câteva măicuţe curăţă ultimele urme ale iernii de pe pajiştea de la drum. Doar Bega e umflată, vine din munţi cu toată furia zăpezilor care se topesc. E liniştea dintre anotimpuri, armistiţiul tăcut între frig şi dezgheţ. Ai rămâne aici, la poale, e atâta lumină şi blândeţe în jur, o lume neatinsă, care se dezmorţeşte după frig. Văd prima şopârlă odihnindu-se la soare, un soare curat, plăpând, sfios. Ca o mânăstire de maici. Aştept un răspuns: dacă cineva ştie de sihastrul din munţi. Măicuţele se întreabă una pe alta. E una singură care ştie, îmi spune numele lui. Numele lui pe care nu am să-l rostesc. Îmi spune să merg mai departe, spre Colonia Fabricii, e acolo cineva care-l cunoaşte. "Doamne ajută! Doamne ajută!".
E întotdeauna ciudat cum se strecoară blocurile şi fabricile în inima vie a naturii. De-a lungul Begăi, străjuite de povârnişurile împădurite care ţâşnesc abrupt spre cer, rămăşiţele stranii ale unei civilizaţii apuse. Fabrica de sticlă de aici, din Tomeşti, are aproape 200 de ani. Fabrică veche, austriacă, naţionalizată în 1948, ajunsă pe butuci după revoluţie, o fantomă în mijlocul unor păduri. Oamenii aveau de lucru, pentru ei s-au construit blocuri. Blocuri în pădure, pe malurile unui râu vijelios. E de ajuns să ieşi din scara ta ca să intri în munte, să te pierzi pe potecile lui neştiute. Viaţa lâncezeşte aici, o umbră, o amintire a altor vremuri. Întreb de sihastru. Da, sunt câţiva oameni care iau pieptiş pantele astea, ca să ajungă la el, să i se spovedească. Drum lung, greu, chiar şi vara. Nu acum, mi se spune. "Sus e încă zăpadă, Bega e umflată." Mi se zâmbeşte, zâmbesc şi eu. Caut un sihastru într-un munte cu păduri, iar singura îndrumare pe care o primesc e cuvântul ăsta ca un ecou: acolo. "Acolo", urmat de un gest care arată în sus, spre cer. O iau pe albia Begăi, spre ultimele sate înainte de păduri. N-a fost niciodată simplu să intri pe un tărâm vrăjit. Pentru că lucrurile, aici, la sfârşitul drumurilor ştiute şi începutul potecilor neştiute, au fost întotdeauna amestecate. Uliţe şi munte, case şi sălbăticiuni, oameni şi duhuri. În Luncanii de Jos, lumea a fost plămădită aşa, din amestecul ăsta. În mijlocul realităţii pe care o ştim, cei de aici s-au deprins şi cu o altă lume, pe care noi, ceilalţi, am uitat-o de mult.
Oamenii muntelui
Parcăm maşina în faţa unei curţi mari, în care munceşte cineva. Bărbatul se opreşte din lucru, vine la gard, mă salută. "Valentin", zice. Valentin este un munte de om care îmi zâmbeşte. Îmi zâmbeşte cu o bunătate venită de undeva din străfunduri, dreaptă, de nezdruncinat. E de-ajuns un zâmbet, ca să ştii că te poţi încrede într-un om. Îl cunoaşte bine pe sihastru, i se spovedeşte, au legat prietenie, rar, când se văd, unul jos, aici, la poalele munţilor, altul sus, ascuns în mijlocul lor. El, Valentin, e legătura pustnicului cu lumea. Sunt de o vârstă. "Câţi ani aveţi?", îl întreb, "35", îmi răspunde. Nu poate veni cu noi, are prea mult de muncă. Dar ne poate lăsa maşina lui. Şi ne poate face rost şi de benzină, pentru că jeep-ul lui bătrân, de pădure, nu mai are. Şi ne poate chema şi un văr, pe Ion, să ne conducă pe drumurile rele până la sihastru. Şi, după toate astea, ne poate spune zâmbind, "Poate că o să se supere că v-am trimis la el". Sunt oameni ciudaţi în Luncanii de jos. Drepţi, buimăcitor de sinceri, cu o bunătate pe care o credeam pierdută. Oameni de munte, obişnuiţi cu sălbătăcia lui, care au trăit o viaţă cu duhul pădurilor aproape.
Asta îmi spune şi Ion, în timp ce maşina se zdruncină din toate încheieturile pe nişte pante înfiorătoare, pline de clisă, poduri de gheaţă, pâraie grăbite şi gropi adânci. "Noi nu suntem bănăţeni, noi suntem pădureni. Oameni ai muntelui, pricepi?" Pricep. La început nici nu exista Luncanii de jos. Era un singur sat, în munte, Luncani. Acolo s-au născut bătrânii lor, în inima pădurilor, sus, cu animalele aproape. Oameni aspri, oameni drepţi, oameni care nu se temeau de nimic. La 7 ani, îmi spune Ion, umbla cu "o rugină de puşcă" în spate, pe cărările din Rusca. Nu era potecă să n-o ştie, le ştie şi acum, legat la ochi, şi ştie unde duce fiecare. Doar glonţ nu-i dădea bunicul lui pe ţeavă. "N-ai nevoie de el", aşa îi zicea bătrânul când îl trimitea cu oile, "arată-i lupului puşca şi el o să şcie că nu-i de glumit cu tine". Aşa şi era, deşi băiatului tare i-ar mai fi plăcut să puşce câte ceva. A dat nas în nas cu ursul şi cu lupul şi a mers mai departe. Uneori, zice, "nici nu-mi mai dădeam puşca de pe umăr". Ştiau animalele cu cine au de a face şi îl ocoleau. "Păi, că noi toţi am fost sat de haiduci, cu puşcile în spate. Macu Şeitanu, haiduc din Lucani, când ţintea din munte cu puşca lui, drept în stema de pe chipiu îl puşca pe comunistu' din vale." Au fost mulţi partizani ascunşi în munţii ăştia. În pădurile lor de nepătruns. Au fost înfrânţi de vremuri, au trebuit să se tragă mai jos, să-şi mai ascundă din comori şi puşti, dar asprimea şi semeţia nu le-a luat-o nimeni. "Nimeni nu fură la noi, nimeni. Poţi să-ţi laşi blidele, hainele, banii în mijlocul drumului, dacă eşti la noi, nu ţi le ia nimeni. Toţi ăi care or furat n-or fost din părţile noastre." Ion îşi întoarce o ţigară şi răsuceşte din volan, maşina se zdruncină, se apleacă într-o parte, se redresează supusă. Vorbeşte înainte despre bătrâni - "O să crească pădurea peste munca noastră", îi zicea bunicul, "şi, uite", zice, "praf şi pulbere se alege de toate". El e nevoit să lucreze în Germania ca şofer, pădurea e tăiată bezmetic de alţii, ciobani doar doi oameni se mai încumetă să fie. Vremurile lui Macu, ale bunicilor care cărau buşteanul de lemn la spinare "ca să nu se ologească caii pe râpe" se duc. "Când te-ai obişnuit cu muntele, nu mai poţi fără", zice. "Îţi intră în inimă, e cu tine". O ştie pe Maria, bătrâna mea din munţi. Neamul ei era de aici. Oameni care, din tată în fiu, au trăit acolo, sus, lucrându-şi pământul pe care îl aveau, şi mult mai puţin jos, unde îşi ridicaseră case. "D-aia s-a dus bătrâna sihastră, înţelegi? O chema muntele la ea!".
Caii Domnului
Urme în alb
"Îl cunoşti pe pustnic?", îl întreb pe Ion. "Cum să nu-l cunosc?", îmi zice. "Acu' trei ani, când o ars Padeşu', am fost şi eu fo două nopţi la stins focu', că erau flăcările cât bradu' de mari. Şi numa' mă uit pe o dungă la vale şi parcă văd ceva mişcându-se. Cine vine? Că parcă vine spre noi... Şi numa' ce-l văd pe părintele cu o raniţă de apă la spinare, că dă la noi şi zice - "Am văzut focu' din Rusca şi m-am dus repede la mine la schit şi am luat apă să v-aduc". Că el, cât e vara de lungă, nu doarme la chilia lui, doarme numa' în păduri şi umblă după bureţi, afine, buruieni de leac, le ştie pe toate... Şi o văzut focu' de sub vârfu' Rusca, de unde era, şi o alergat cât e drumu' de lung, pân' la el la chilie, o luat de acolo apă din izvor şi, cu ea în spinare, o coborât şi o urcat iar pân' la noi. Şi cot la cot cu noi o stat să stingă focu', da' oricâte şanţuri om făcut noi, ba cădea un brad aprins peste şanţ, ba zburau flăcări dintr-o parte în alta şi se întindeau şi mai departe, că n-aveam ce-i face. I-am zis la părinte să meargă la el, că noi ne întoarcem la casele noastre, asta e, să ardă... Şi el o zis bine, şi că se duce să se roage. Şi, no, cum o ajuns el la chilie, ce-o făcut, ce s-o rugat, nu zici c-o început o ploaie d-aia mare, de o stins tot focu' ăla de nu-l puteam stinge? Atunci l-am cunoscut pe părinte. Tare fain om îi. I-am zis să-şi ia câini să stea cu el. El nici să n-audă. "Că eu", zicea, "când vine cerbu' la mine, vreau să stau de vorbă cu el, nu să-l alunge câinii". Păi şi dacă vine ursu'?, l-am întrebat noi. "Păi şi cu ursu' de ce să nu stai de vorbă?", ne-o zis el. Mi-a mai zis Marian, păduraru', care îl mai întâlneşte pe poteci, că iarna asta o stat cu o vulpe, ce s-o împrietenit cu el acolo. Că tot venea vulpea la părinte şi nu se mai dădea plecată. Mno, ăsta-i părintele nostru, ca să ştii." Tac. Urcăm tot mai mult, nu mai e noroi, e zăpadă. ?Aici", zice Ion. Coborâm din maşină, suntem deasupra lumii. Lumea e munte, pădure şi cer, atât. E tot ce vezi de sus, aici, în sălaşul liniştei, în munţii ăştia locuiţi de o bătrână şi un sihastru. Zăpada e proaspătă, a nins peste noapte. Lăsăm urme, urme în alb, în linişte: o potecă ascunsă spre un pustnic. "Încă puţin", zice Ion, urcăm, ajungem.
Cel care zâmbeşte
Bucurie. Nimic altceva decât bucurie. Bucuria s-a întipărit pe chipul pustnicului, nu i se mai dezlipeşte de ochi. Omul ăsta pare să se fi născut zâmbind. Părea să ne aştepte, aici, în mijlocul liniştei, unde nu păşesc oameni, ci doar sălbăticiuni. A rămas fără motan sihastrul, peste iarnă i l-au luat râşii. Poiana Ruscă, ultimii munţii în care te mai întâlneşti cu râşi. Părintele are un alt fel de râs. Râsul care te îmblânzeşte, care îţi spune că ai ajuns unde trebuie, că poţi să stai. Ne strângem mâna frăţeşte, refuză să i-o sărut. Ne pofteşte înăuntru, intrăm. Chilia lui, în câţiva ani, va fi ascunsă cu totul. Brazii pe care i-a sădit nu sunt încă destul de mari să o acopere. Înăuntru, însă, e ca într-un vis: ultimul sălaş înainte de cer. E focul care arde într-o sobă mică, sunt toate icoanele, toate fotografiile cu sfinţi părinţi, toate cărţile. Sunt toate obiectele pe care le-a luat cu el din lumea de jos. Din copilăria lui de pe Valea Izei, din Maramureş. Bunicii lui sunt şi ei aici, într-o fotografie mare, piese dintr-un război de ţesut, un fus, obiecte tăcute din lemn. Tot ce a mai rămas, cernut printr-o sită nevăzută, dintr-o altă viaţă, dintr-un alt timp. De la fereastra chiliei se vede până departe, în miezul ţării şi al lui Dumnezeu. Privesc şi ştiu că în spatele meu părintele zâmbeşte. Pentru că nu poate altfel. "Uitaţi", zice, "acolo e bătrâna Maria: doi munţi şi o vale mai departe. Vedeţi?" Văd. Bătrâna e tot acolo, îmi spune. Trăieşte. A trecut de iarnă. Îi e bine. E cu Dumnezeu şi animalele ei: trei câini, două vaci, un măgar. Acum o lună a fost ultima oară la ea.Nu văd însă nicio potecă. Doar culmi, văi şi păduri. "Mă descurc şi fără poteci", zâmbeşte părintele. Singurul drum de aici, sălbătăcit de mult, e cel al poştaşului. Un drum de aproape 200 de ani, de pe vremea când, pentru o scrisoare, un om trecea munţii dintr-un sat spre alt sat, cu traista la spinare. E singura potecă pe care o mai foloseşte uneori pustnicul. "Şi poştaşul ăsta tot un soi de pustnic era", glumeşte părintele. N-a apucat să-l cunoască, deşi e sihăstrit de la 20 de ani, în schimb l-a prins în viaţă pe Macu, haiducul. De la el a învăţat toate secretele plantelor, ale potecilor, ale animalelor. "După ceaiul ăsta, să vă dau şi nişte sevă de mesteacăn?", ne întreabă. "Eu mă mai împărtăşesc cu ea, nici nu ştiţi ce bine îmi face. Doar că acum, de la iarnă, e oleacă îngheţată". Părintele are miere de la albinele lui. A găsit un stup sălbatic, l-a adus aici, l-a îmblânzit. Are şi peşti, îi mai pescuieşte ursul. Are şi liniştea, liniştea aia mare, de dinăuntru şi de dinafară. "Să mă iertaţi", şi îmi zâmbeşte iar, "dacă o să scrieţi, să nu spuneţi unde m-aţi găsit şi nici cum mă cheamă. Aş vrea să rămân neştiut. Dacă se duce liniştea, o să fiu nevoit s-o găsesc mai departe, în alt loc."
Zâmbeşte părintele, toată liniştea munţilor ăstora s-a sălăşluit în zâmbetul lui. Se înserează, e lumina aceea blândă care albăstreşte lumea, o topeşte, o îmblânzeşte, o face primăvară. Se aud păsări de aproape, părintele ne întreabă dacă vrem să-l cunoaştem şi pe celălalt om care mai locuieşte cu el. Ne mirăm, încuvinţăm din cap că da. "E mai sfios, poate cu dumneavoastră n-o să vorbească. Tocmai de la Athos a venit cu mine. Părinte, ei sunt oamenii care au venit de jos, până la noi"; tăcem, pentru că nu ştim ce să spunem. Nici Ion, nici eu, n-am mai vorbit vreodată cu craniul unui om. "E un părinte din Sfântul Munte, trebuie să fie vreo două veacuri de când s-a dus la ceruri, dar, uite, a călătorit cu mine până în Poiana Ruscă, ca să ne rugăm împreună. Nu există singurătate, aici, sus, aşa să ştiţi", şi o lumină mare se aşterne pe chipul omului ăstuia când vorbeşte. "Iar eu, când mă rog, sunt cu toţi oamenii, şi cu dumneavoastră, şi cu dumneavoastră, cu toţi. Că de asta orice rugăciune începe cu "Tatăl Nostru. Al nostru, înţelegeţi?, nu al meu sau al tău..."
Pustnicii au ales singurătatea ca să poată fi împreună cu toată lumea. Se aud păsările, se aude liniştea. Liniştea e albastră, liniştea e primăvară. Zăpada ne scârţâie sub paşi, părintele ne însoţeşte zâmbind. Aş vrea să-i sărut mâna, mă îmbrăţişează. Am ajuns până sus, în inima muntelui vrăjit. L-am găsit pe ultimul om înainte de cer. Omul zâmbeşte. Zâmbetul lui e molipsitor. Zâmbeşte Ion, zâmbesc şi eu. Nu ştim de ce. Pur şi simplu. Maşina coboară la vale. E un miros de smirnă cu noi. Rămâne.
Foto: Părintele PANTELIMON ŞUŞNEA (3)