Un RMN tras în aur
- Vă întreb, mai întâi, despre titlul expoziţiei dvs.: "Dans mon coeur". De ce aţi numit-o aşa?
- Titlul s-a impus cu naturaleţe. Pe de o parte, pentru că expoziţia este realizată în jurul investigaţiilor medicale pe care corpul meu le suportă din februarie 2016, când am avut un accident pulmonar şi cardiac. În toată această vreme, am fost surprins de investigaţiile de tip numeric, care au devenit curente în scanarea corpului şi care ajută doctorii în tratamentul problemelor noastre omeneşti. Or, pentru mine, ca pictor, corpul este de mulţi ani o temă de explorare artistică. M-a preocupat mereu corpul meu, scanat şi divizat în pătrate şi, mai ales, pielea. Acum, în această expoziţie, am adus şi plămânii şi inima. Am folosit pentru asta fragmente de imagini RMN sau de scanner. Sunt "apariţii" spectaculoase şi stranii, pe care eu le-am mixat cu foiţă de aur ori tapiserie, ce le umanizează şi le sporesc misterul, la limita abstractului. În plus, mie mi se pare că imaginile numerice atât de prezente în viaţa noastră cea de toate zilele sunt gata picturi! Iar titlul expoziţiei este în franceză, fiindcă România este o ţară francofonă. Şi cum în ultimii ani, în expoziţii, titlurile sunt în limba engleză, chiar şi la Bucureşti, această modă devine plictisitoare.
- O pictură a cărei temă este propriul corp pare destul de îndrăzneaţă şi de provocatoare...
- Vedeţi, eu lucrez la proiectul meu vizual despre corp, proiect pe care l-am numit "bio artă", încă din 1990. Anii de început de la Paris. Încă de atunci, această direcţie a mea a stârnit uimiri aprobative şi la Paris, şi la Bucureşti.
- Totuşi, e destul de ciudat ca obiectul de inspiraţie al unui pictor să fie organele lui bolnave. Aţi câştigat de pe urma acestei experienţe? Aţi ajuns să vă stăpâniţi boala? Să cunoaşteţi mai bine şi sinele, nu doar trupul?
- Nevoia cunoaşterii de sine o avem toţi, cred eu, încă din fragedă copilărie, când încercăm să ne explorăm corpul. Mai târziu, descoperim şi bucuria vieţuirii şi a simţirii. Şi ne simţim uneori mai bine, alteori rău, atunci când această dualitate începe să ne definească. La tinereţe, însă, nu ne "simţim" corpul ca pe ceva "adăugat". Eu am început să îmi simt corpul cu adevărat abia de la 35 de ani, când am început să obosesc. Iar pentru mine, această nouă serie de lucrări este o continuitate. Când vorbim despre Corp nu putem să nu ne gândim şi la interiorul său.
- Cu toată realitatea clinică din spatele acestor lucrări, ele au fost bine primite de publicul românesc. Unele s-au vândut foarte bine. Cum vă explicaţi acest succes? E datorat numelui dvs., sau unei înţelegeri mai profunde a picturii moderne?
- Întotdeauna m-am mirat când cei din jur îmi spuneau "Vezi, ţi s-au vândut nişte lucrări!"... Căci eu pictez şi creez pentru că am nevoie s-o fac. Nu pot trăi fără artă. Iar proiectul acestei expoziţii s-a materializat în martie 2016, atunci când am avut primul accident de sănătate. Atunci am început să întrezăresc necesitatea de a trece la reprezentarea organelor Corpului. Şi nu cred că tema subtilă a acestei expoziţii poate avea o altă lectură, să-i zicem publicitară, datorită numelui meu.
- Observaţia aceasta îndelungată a erodării corpului dvs. a schimbat ceva în raportul cu moartea? V-a adus mai aproape de Dumnezeu?
- Nu cred ca sunt eu cel care Îi poate cere ceva lui Dumnezeu. Nu pot să mă văd aşa. Dar încerc, şi nu de acum, sa fiu cât mai răbdător în "pregătirea" pentru pasul acela final... Iar boala, ca şi credinţa, este o normalitate a vieţii. În schimb, da, încerc să mă sprijin pe ce cunosc, pe credinţă, pentru că neamul nostru, de două mii de ani, nu poate fi în greşeală.
Moştenirea bunicului colonel
- Temele picturilor dvs. vă recomandă, mai degrabă, ca pe un spirit lucid şi analist. Cum aţi "alunecat" spre pictură?
- Pentru mine lucrurile au fost clare de la început. Bunicului meu, care era colonel de armată, îi plăcea enorm să picteze. El m-a iniţiat în ale artei, pe la şase ani. În paralel cu şcoala, mergeam la Palatul pionierilor, la cursurile de desen şi pictură (am şi acum legitimaţia cu prezenţa, păstrată de mama). Acolo l-am avut ca profesor pe redutabilul pictor Afane Theodoreanu (fiul scriitorului Ionel Teodoreanu n. red.) care ne scotea la peisaj. L-am revăzut în anii '80, la Paul Gherasim, cu care era bun prieten. Cum vezi, de mic, asta voiam să fac: să desenez şi să pictez. Părinţii mei, care erau ingineri în industria lemnului, m-au încurajat. Aşa că m-am dus la liceul de artă bucureştean Tonitza. Mai complicat a fost cu facultatea. Ai mei mă voiau arhitect, nu pictor. Dar să îţi spun o năzbâtie din liceu. Într-o bună zi, m-am pus şi am desenat la perfecţie o bancnotă de un leu, cum erau atunci. Pentru asta, am fost straşnic pedepsit de tata. Nu a văzut diferenţa decât când a întors leul pe partea cealaltă şi... era alb. A crezut că falsific bani.
- Ce v-a determinat, totuşi, să alegeţi pictura?
Marii maeştri
- În anii formării dvs. artistice, aţi fost influenţat de vreo personalitate a timpului?
- Am avut şansa să cunosc numai oameni de mare elită, care mi-au deschis şi îndrumat drumul. De la Horia Bernea la Paul Gherasim, au fost atâţia şi atâţia. Îmi amintesc, de pildă, şi prima mea vizită la Corneliu Baba. Când am intrat prima dată în atelierul lui din Pangrati, parcă venisem la un senior medieval. Era acolo un univers rafinat, vegheat de o soţie atentă şi discretă, şi totul, într-o atmosferă un pic desuetă, mi se părea mie, tânărul de atunci. Maestrul vorbea în cuvinte alese şi încerca să te aducă într-o lume a culturii vechi, preţioase. Era exact opusul muncitorului Ciucurencu. Nu făcea parte din lumea comunistă, chiar dacă cu multă abilitate a ştiut să o folosească. Mai târziu, am descoperit picturile lui Eustaţiu Stoenescu. Erau doar două naturi moarte, dosite sub o scară a Muzeului Naţional de Artă. Atunci am înţeles şi de ce nu îmi vorbise Baba niciodată de el. Căci dacă am avut influenţe babiste în lucrul meu, ele erau de tip Stoenescu, care îl preceda, dar pe o cale mai profundă. Nuanţele lui infinite m-au ajutat mult în lucrul meu de până acum.
- Sunteţi şi membru fondator al grupului Prolog. Poate cel mai rebel membru, dar foarte stabil. Ce v-a atras către tipul acesta de artă spirituală, către natura virgină, exprimată prin Floarea de Măr?
- Acest grup s-a format în urma întâlnirii mele cu Paul Gherasim. La acea vreme, eu eram tânărul de legătură între generaţii. Noi organizasem deja expoziţia "Peisaj 1984", în urma şederii noastre la Tescani. A fost la Galateea şi au expus Christian Paraschiv (eu eram şi organizator, şi curator), Mihai Sârbulescu, Horia Paştina, Ştefan Râmniceanu şi Ion Nicodim. Am făcut atunci şi un catalog, în care Andrei Pleşu ne-a scris un frumos text, unde deja sunt câteva noţiuni pe care le vom găsi mai apoi în primăvara lui 1985, la prima expoziţie Prolog de la Căminul Artei, "Floarea de Măr". La acea vreme, expoziţia noastră a fost primită fără înţelegere. Toţi colegii se mirau ce vrem noi cu această întoarcere la natură? Dar eu cred că întâlnirea noastră a fost un semn excepţional în artele româneşti de atunci. Căci noi am voit o apropiere modestă de natură, una fără brizbrizuri. Natura însemna firescul. Eram pregătiţi să o luăm de la capăt, ca nişte neştiutori. Era un reînceput, de o modestie fără limită.
O identitate perfectă: român şi francez
- În ultima vreme, prezenţa dvs. cu expoziţii în ţară e foarte frecventă. De altfel, aveţi deja şi clienţi permanenţi. Am văzut că şase lucrări din recenta dvs. expoziţie au fost cumpărate încă de la vernisaj.
- Prezenţa mea la Bucureşti e firească. În ultimii ani, mi-am făcut o regulă în a expune în România tot ceea ce expun la Paris sau în alte ţări.
- Puteţi face o comparaţie între publicul de artă din România şi cel din Franţa?
- Publicul de artă francez are felul său tipic de a reacţiona şi a citi opera de artă. Pe când publicul român are un fel aparte de a-şi apropia opera artistului. În Franţa, avem o înţelegere culturală, bazată mult mai mult pe ideea de a avea, de a poseda opera. În România, oamenii au început să simtă şi ei această atracţie, probabil de când au observat că artişti plastici ca Adrian Ghenie vând un tablou cu 2-3 milioane de dolari. În orice caz, şi francezul, şi românul, ţin la originalitate, şi nu la opere de mâna a doua. În România, ceea ce ne lipseşte acum este concurenţa. Ea există, e drept, între galeriile de artă private, care au deja selecţii şi prezentări de nivel internaţional. Dar ea lipseşte complet, în cazul caselor de licitaţie de artă. În România, există una singură, cu o poziţie internaţională.
- Cum este să trăieşti între două ţări?
- Aceasta este o întrebare foarte interesantă. Oricum, acum, în 2017, nu cred că mai putem discuta sau gândi că poţi trăi "rupt" între două ţări. E atât de uşor de circulat, azi! Pe de altă parte, acesta e şi un fel de a construi cu adevărat Europa. Iar artistul, în general, este universal, nu e condiţionat de un loc. Şi apoi, eu "când sunt francez sunt român şi când sunt român sunt francez!" - după cum mi-am numit o serie de lucrări din anii '90, pe care le-am adus şi în ţară.
Cum sunt drumurile, aşa şi politica românească
- De ce nu vă întoarceţi în România, definitiv, mai ales acum, când Europa de Vest este instabilă şi expusă? Ce vă ţine în Franţa?
- Să o luăm cu începutul. În 1986, am rămas în Franţa, considerat trădător de ţară. Soţia mea şi fata mea au ajuns la mine după un an şi 10 luni. Fata a fost exclusă de la grădiniţă, iar soţia mea şi-a pierdut locul de muncă, în ţară! Au venit peste ele cu percheziţii de la poliţie (aveam o colecţie de icoane şi mobile vechi, şi cam 20.000 de cărţi şi albume). Soţia mea a fost obligată să cumpere toate lucrările mele rămase la Fondul Plastic, altfel nu mi le-ar fi putut expedia în Franţa. La Paris, soţia şi fiica mea au ajuns cu două perne; atât! Toate micile bijuterii, inclusiv linguriţa de botez a copilului, le-au fost confiscate la aeroport, pe Otopeni. Am şi acum acele triste procese verbale. Apoi, în anii de după 1990, mama a făcut demersuri de a recupera aceste bijuterii, dar nu au mai fost de găsit... Iar în Franţa, mi-am refăcut o viaţă normală. Am primit un atelier-locuinţă prin concurs, de la Ministerul francez al Culturii. Avea 180 de metri pătraţi. Cu timpul, ne-am cumpărat şi o casă la ţară, în regiunea Perche. În casa aceea, i-am invitat şi pe colegii din Prolog, câte o lună, în 2003 şi 2006. Dar şi pe alţi plasticieni din România şi Franţa, care s-au bucurat de ospitalitatea locului. În România, lucrez în atelierul d-lui Paul Gherasim. Prin voinţa dânsului, îl locuiesc şi îl folosesc din 2011. Şi mai e şi emulaţia culturală a Parisului. Mă atrage teribil: galerii, muzee, ateliere. Acolo este şi galeristul meu, Alain Oudin, cu care lucrez de 20 de ani. Anul acesta, galeria sa, care are un nou şi uriaş local, va fi inaugurată cu o expoziţie retrospectivă Christian Paraschiv, începând din octombrie 2017. Iar ICR va scoate un album de 200 de pagini, special pentru acest eveniment. Şi fiindcă veni vorba, de doi ani organizez împreună cu "Fundaţia Oteteleşeanu", o tabără de creaţie - "Les amis de Christian Paraschiv", unde aduc de fiecare dată în jur de şase artişti francezi şi doi sau trei artişti români. Artiştii francezi sunt prietenii mei, pe care îi consider interesanţi şi împliniţi ca artişti şi care, timp de 10 zile, creează o serie de opere pe pânză sau alte materiale sub influenţa locului românesc.
- România cum vi se pare?
- Poate că dacă eşti un pic mai departe, vezi ceva mai bine lucrurile. Sigur că lucrurile au mers înainte în România. Mă uit la viaţa culturală. Numărul de galerii private a crescut, avem şi un târg puternic de Artă, SAFARI, arta nu mai e centralizată doar în Capitală, avem galerii care participă la târgurile internaţionale de pe tot mapamondul, dar şi o nouă generaţie de artişti şi de organizatori de expoziţii, care sunt foarte activi. Încă un motiv pentru care m-am decis să expun şi la Bucureşti, destul de frecvent. La polul opus, stă viaţa politică, fără limită în excese. Pot spune că reflectă situaţia drumurilor din România: cum sunt drumurile, sunt şi politicienii noştri corupţi! O problemă importantă sunt şi salariile foarte mici din România, care descurajează tinerii. Dar asta este şi una dintre problemele construcţiei europene. Lipsa armonizării cât de cât acceptabile a salariilor între ţările membre.
- În ultimul timp, la Paris şi în ţară, obişnuiţi să staţi mult în atelier. E aceasta o soluţie pentru a vă feri de lume şi a vă afla liniştea sufletească?
- Liniştea sufletească ne e dată de religia ortodoxă practicată cu discreţie. Nu demonstrativ, cum o fac alte religii, astăzi. Iar lucrul meu de artist e ghidat, pus în act, de religia botezului meu. Încă din 1978-79, în operele mele credinţa era, şi este şi azi, o dimensiune necesară şi firească a artei mele. Este drumul normal al celui care încearcă să Facă. Atunci ca şi acum, credinţa ne ajută să fim noi înşine, să nu ne uităm condiţia cea adevărată, cu ajutorul lui Dumnezeu.