Despre primăvară, altfel de cum se vede pe geam
- Chiar dacă primăvara se lasă uneori aşteptată, ea poate să se reverse, cu toate culorile şi bucuriile ei, dintre paginile unei cărţi. Aşa cum se întâmplă, de pildă, cu cărţile desenate de Cristiana Radu, în care primăvara este un anotimp etern: pajişti verzi, smălţate cu soare, păsări cântătoare cu penaje în culori scânteietoare, roiuri de fluturi, puzderii de flori şi de copii fericiţi. O magie pe care am rugat-o să ne-o explice, la o ceaşcă de ceai -
O insulă în câmpie
- Cristiana Radu, ai fost hărăzită cu un dar măreţ: ilustrând cărţi pentru cei mici, tu poţi să vezi de-a pururi viaţa prin luneta fermecată a copilăriei. Ai primit, cumva, darul acesta de la ursitoare?
- "Legenda" familiei spune că la vârsta de un an, de pe tipsia de argint care i se pune copilului în faţă ca să aleagă un obiect, eu am ales pensula! O fi fost o coincidenţă, nu ştiu, dar mama a ţinut cont de ea şi mi-a pus de foarte mică la îndemână bloc de desen, creioane şi culori. Bineînţeles, nu am pregetat să le folosesc. Cred că toţi copiii au în ei o nevoie interioară de a se exprima, de a scoate la lumină nişte lucruri pe care nu le pot descrie prea bine în cuvinte când sunt mici, dar le pot "descrie" în culori. Problema nu este când începem să desenăm, ci când şi de ce ne oprim, atunci când ne facem mai mari. Eu, una, încă nu m-am oprit!
- Cine ţi-a vegheat drumul?
- Părinţii mei erau amândoi ardeleni, de pe Valea Gurghiului, care ajunseseră, cu valurile vieţii lor, tocmai la Galaţi, ca profesori de gimnaziu: mama, de limba română, iar tata, de istorie. Familia noastră era o mică "insulă", privind întotdeauna "oamenii de la câmpie" cu o uşoară îndoială şi cu o oarecare distanţă, pentru că existau multe diferenţe între noi şi cei din jur, care ţineau de viaţa de zi cu zi, de la faptul că în Ardeal vorba era vorbă, iar punctualitatea era nemţească, până la modul de împachetare al sarmalelor. Mama, Maria Petra, a fost poet, profesor şi jurnalist - era considerată cea mai bună poetă din Galaţi (a publicat mai multe volume la marile edituri din Bucureşti, a colaborat la revistele literare de prestigiu ale vremii), şi a fost o profesoară excepţională. Mulţi dintre foştii ei elevi au continuat să o viziteze şi după ce au terminat şcoala şi i-au păstrat o amintire foarte caldă. Avea un talent pedagogic fantastic, putea transforma o insipidă problemă de gramatică în ceva palpitant. Încerca să "le deschidă mintea" copiilor, li se dedica realmente, se servea de texte ca de nişte porţi prin care le putea descoperi orizonturi de gândire nebănuite. Evident, ajungea acasă epuizată. Mama avea o creativitate extraordinară, care se manifesta pe multiple planuri. Eu nu am mai întâlnit pe cineva care să poată traduce poezie sau proză dintr-o limbă pe care nu o cunoştea deloc, cu dicţionarul, şi rezultatul să sune mai bine şi mai adecvat textului original decât traducerea publicată, semnată de nume de multe ori sonore. Dar aşa era. Sigur, avea un foarte bun simţ al limbii şi era un om cult, citea enorm, reuşise să-şi alcătuiască o bibliotecă incredibilă (care tapeta aproape toţi pereţii noştri) cu cărţi din toate domeniile, de la beletristică, artă şi filosofie, până la fizică şi astronomie. Avea un talent estetic nativ, noi aveam mereu compoziţii minunate pe perete, alcătuite din tablouri sau obiecte diverse, de la măşti africane la piese de ceramică sau stampe, şi am putut observa în situaţii foarte variate cum reuşea, fără efort, să aranjeze spectaculos lucrurile, în orice context. Spre sfârşitul vieţii începuse chiar, timid, să picteze. Mi-a spus odată că mama ei, bunica mea, aranja la fel, în micul sat din Ardeal de unde venea, icoanele, ştergarele şi farfuriile pe pereţii casei, inventa şi potrivea cu mult gust modelele de pe covoarele şi peretarele pe care le ţesea. Cred că ceva din această plăcere şi înclinaţie artistică s-a transmis cumva până la mine. Tata, Radu Augustin, avea o fire senină şi liniştită, într-un total contrast cu firea mamei, care era un munte de energie şi făcea totul în casă, practic, n-o vedeai stând o clipă locului ("Nu sta, că-ţi stă norocul!", zicea mai în glumă mai în serios, parcă o aud). Tata, în schimb, povestea extraordinar de frumos, avea un talent pedagogic autentic, fapt pentru care era şi el, un profesor foarte iubit de copii. Rar îmi povestea ceva din cartea de istorie, dar atunci când o făcea, n-aş mai fi făcut nimic altceva decât să stau să îl ascult. Parcă vedeam aievea cum se desfăşurau bătăliile şi întâmplările evocate.
Şoriceii şi lumina lanternei
Însă faptul de a avea nişte părinţi extraordinari nu m-a ferit, din păcate, de o copilărie destul de nefericită. Eram copil unic şi rămâneam de foarte mică singură acasă, când ei plecau amândoi la şcoală, nişte ore foarte, foarte lungi. Venea seara şi apoi se făcea întuneric şi eu tot singură eram, cu o lanternă lângă mine, pentru că încă nu ajungeam la comutator să aprind lumina. Se vedea că eram un copil foarte singur: îmi desenam tot timpul familii numeroase (eram mare specialistă în familii de şoricei) cu mulţi fraţi, surori, veri şi bunici. Pe hârtie îmi portretizam prietenii imaginari (îl ţin minte bine şi acum pe şoricelul Aurel), rezolvam conflicte şi dădeam toate bătăliile vieţii. Am păstrat o parte din desenele acelea, iar când le-am revăzut, cu ochii maturului care am devenit, m-a izbit această dorinţă puternică de a nu mai fi singură. Eram un copil foarte timid şi închis, hipersensibil, care suferea foarte tare la orice privire neprietenoasă aruncată înspre el şi nu ştia să comunice decât pe hârtie.
- Unde ţi-ai desăvârşit pregătirea ca artist plastic?
- După aceşti ani de practică asiduă "cu burta pe desen", la modul propriu, lucrările mele erau deja diferite de ale celorlalţi copii: mature, detaliate, realiste. Cei mici mă admirau pentru ele, iar mama mă aprecia şi mă încuraja foarte mult, ceea ce m-a canalizat spre artă şi a făcut să pară ceva firesc să fac asta şi pe viitor. Tot mama m-a încurajat şi să scriu. Când eram foarte mică, inventam poezii pe care le scandam prin casă, iar ea le punea pe hârtie. Trebuia să fie foarte atentă, dacă nu apuca să noteze bine un cuvânt, mă necăjeam foarte tare şi făceam o scenă de toată frumuseţea! Am scris şi mai târziu, sporadic, de exemplu, o poveste scrisă şi ilustrată de mine şi-a făcut loc în volumul "Bookătăria de texte şi imagini 2", Editura Trei. Pe când eram în clasa a opta, mama a luat desenele mele şi s-a dus cu ele la proaspăt înfiinţatul liceu de artă din Galaţi, să le arate profesorilor de acolo. "Trebuie să o aduceţi aici, e talentată!", i-au spus, aşa că soarta mea s-a decis. Şi adevărul e că desenele acelea îmi plac şi azi, aveau o puritate a liniei, o spontaneitate a mişcării şi o fineţe a tuşei evidente, se vede că erau făcute cu pasiune. După liceu, firesc, am dat admitere la Universitatea de Arte, am urmat specializarea grafică şi am trecut şi pe la pictură, pentru că, aşa ca în copilărie, voiam să le ştiu şi să le fac pe toate, iar mai apoi, am făcut un masterat în arte vizuale.
Cuvinte în culori
- Ştiu că în ultimii ani ai strâns multe premii pentru lucrările tale. Cum a început, de fapt, aventura ta ca ilustrator de carte?
- În anii de după terminarea facultăţii, am ales iniţial o altă cale, am lucrat de pildă câţiva ani în redacţia unei reviste, ca editor al paginii de artă. Însă nu am renunţat deloc la desen în acest timp. Ba, pentru că în redacţie am avut norocul să mă împrietenesc cu o colegă, Adina Rosetti, devenită mai apoi scriitor cunoscut, am ajuns să ilustrez o poveste pe care o scrisese pentru fiica ei, Clara - "Domnişoara Poimâine şi joaca de-a Timpul". Am fost foarte încântată, pentru că, deşi îmi place să aşez în imagini şi lumea basmului popular, spaţiu mitic al arhetipurilor, preferatele mele sunt totuşi poveştile contemporane. De-a lungul celor aproape zece ani de când fac ilustraţie de carte, am avut şansa să am mai multe asemenea întâlniri creatoare, prima fiind cu poeta Grete Tartler, cu care am scos primele cărţi, una de poezie şi una de proză, la editura Paralela 45. Apoi a venit "Harap-Alb" al lui Ion Creangă, apărut la editura Vellant. Dintre cele care au urmat, o să pomenesc aici cărţile Iuliei Iordan ("Călătorie printre ierburi şi lumină" şi "Luli şi căsuţa din copac"), şi colaborarea cu Victoria Pătraşcu, pentru "Ela cea fără de cuvinte". O poveste care îmi e foarte dragă, pentru că are ca protagonistă o fetiţă timidă, singuratică, dar cu un univers imaginar debordant, cam aşa cum eram şi eu. Toate sunt apărute la editura Cartea Copiilor, unde puteţi găsi multe alte cărţi pentru copii, foarte faine. Până acum sunt 17 cărţi în total şi, desigur, aventura continuă. Între timp, am decorat şi nişte ferestre cu vitralii, am desenat şi pe diverşi pereţi, fie de prin casele particulare ale doritorilor, fie ai spaţiilor accesibile publicului larg, precum în ceainăria "Cărtureşti Verona".
Lista cu fericiri
- Eşti fericită când intri în lumea desenelor tale, când uiţi de lumea cenuşie din jur, şi din vârful penelului tău dai la iveală o alta, mult mai frumoasă şi mai veselă?
- Am învăţat să fiu fericită cu foarte puţin. Am învăţat să privesc existenţa ca pe un dar şi să mă bucur de fiecare zi pe care o trăiesc, de o rază de soare, de un cântec de pasăre. Poate că este cea mai importantă lecţie şi cel mai frumos dar lăsat de mama. Ea m-a învăţat farmecul acestor bucurii simple. De multe ori îmi atrăgea atenţia: "uite cum pică lumina asta pe frunze, ce culoare de miere are, i-auzi cum cântă pasărea aceea, ce glăscior are, oare ce o fi?" Lăsam totul şi ascultam fermecate. Mă bucur că mi-am ales o profesie pe care o iubesc, fiecare excursie pe acest tărâm al culorilor şi al viselor materializate este o binecuvântare, este vindecătoare. Când lucrez, sunt fericită, uit cu totul de lumea din jur. Mă aflu la mijloc între culori şi pensule, pe de o parte, şi copii, destinatarii a ceea ce fac, pe de alta. Mă simt foarte bine aşa, îmi plac mult liniştea şi timpul petrecut în singurătate în faţa planşei de desen, sunt foarte bucuroasă şi să mă întâlnesc cu copiii la atelierele pe care le conduc.
- Unde-ţi găseşti inspiraţia?
- Inspiraţia poate veni din multe direcţii, dar cel mai des se hotărăşte să apară dacă te găseşte la masa de lucru. Experienţele trăite, cărţile citite, expoziţiile vizitate, confruntarea cu viziunea unui alt ilustrator, o călătorie sau o simplă plimbare în parc, toate pot fi surse de inspiraţie. Sunt înclinată spre detaliu şi minuţie şi poate de aceea arta prerenascentistă italiană sau flamandă, goticul sau manuscrisele miniate sunt, pentru mine, un izvor fabulos de imaginaţie. Sunt, totodată, şi foarte dependentă de ambientul în care trăiesc. În atelier, înainte de a începe un nou desen, îmi aranjez diferite obiecte dragi în jur, îmi aştern cu grijă masa de lucru, iar apoi încep, încet, să îmi pregătesc materialele. Spaţiul curat, ordonat şi aranjat într-un fel anume, ca şi toate aceste preparative, mă ajută să mă adun şi să intru, treptat, într-o stare de calm şi de concentrare, în care pare că pensula merge aproape singură. În jur am "uneltele" mele de lucru: pensule de toate mărimile şi formele, creioane colorate, acuarele, guaşe, acrilice, tuşuri, dăltiţe de gravură, cuttere, mine fine de creion, ascuţitori, radiere, pixuri colorate, peniţe şi coli de hârtie de toate felurile, preferatele mele fiind unele cu o granulaţie foarte fină, satinată, pe care pot să lucrez cu minuţie cele mai mici detalii. Nu prea departe, ba chiar de multe ori, chiar în mijlocul mesei tronează Misha, unul dintre cei doi pisoi ai mei, care nu pierde nici o ocazie de a-şi băga nasul sau coada în ceea ce fac sau de a aţipi fix la câţiva centimetri de planşa de desen. Dar, nu ştiu cum reuşeşte, nu deranjează şi nu strică niciodată nimic! Când avansez spre final, întind planşele pe jos, una lângă alta, pentru că, atunci când lucrezi cu nasul în desen, nu vezi subiectul în întregul lui, trebuie să te îndepărtezi pentru a avea o viziune completă.
- Am vorbit despre copii şi copilărie, dar despre femeia care eşti, ce ne spui?
- Unii artişti funcţionează cu motoarele turate la maxim când sunt îndrăgostiţi, furtunile sentimentale le stimulează creativitatea. Pentru mine, însă, de când eram mică şi desenam pe marginea caietelor, pe bănci şi pe orice bucăţică de hârtie, desenul e un mod de expresie suficient sieşi, de care am oricum nevoie şi de care sunt sigură că nu mă voi plictisi niciodată. Sunt o workaholică, sunt în stare să muncesc până pic de oboseală şi să mă opresc doar pentru a mânca cinci minute pe colţul mesei de lucru. Sigur, dramele şi tristeţea care vin la pachet cu dragostea te pot face să sondezi adâncimile tale sufleteşti; te pot elibera de prejudecăţile şi principiile înguste ale existenţei cotidiene, te pot ajuta să te recompui ca un om mai profund, după aceea. Poveştile mele de dragoste au fost puţine, lungi şi intense. Sunt, ca zodie, între Rac şi Leu, sunt o saturniană care temperează Dragonul de Foc din zodiacul chinezesc, de aceea, nu sunt foarte expansivă şi dacă mă simt bine într-o relaţie, o păstrez cu toată grija. Am avut noroc însă ca în ultima vreme să am o atmosferă calmă şi liniştită în viaţa sentimentală şi să pot face lucruri frumoase în plan profesional, pe acest fond de stabilitate.
- Ce proiecte ai acum pe agenda de lucru?
- O colaborare cu o editură franceză şi altele două cu scriitori de aici, dar nu aş vrea să le enunţ înainte de a se materializa. Primesc constant comenzi pentru a realiza ilustraţii pentru diferite cărţi, dar am şi proiecte de suflet pe care vreau să le scot la iveală, când le voi putea face loc. Am realizat acum doi ani, cu mare emoţie, ilustraţia pentru o carte care-mi e foarte dragă, "Închide ochii şi vei vedea oraşul", a lui Iordan Chimet - poet, prozator, traducător, critic şi istoric de artă, care a fost, totodată, un foarte bun prieten al mamei mele. Gălăţean prin naştere, în tinereţea lor, ştiind că mama nu iubea oraşul, i l-a "tradus", a ajutat-o să şi-l apropie. Eu însămi am înţeles, abia prin acest roman-feerie, multe lucruri despre Galaţi, un port cosmopolit, aflat pe placa turnantă către Orientul apropiat, plin de toate naţiile şi etniile, în care se amestecă limbi şi obiceiuri foarte diferite. Ca un omagiu pentru el şi pentru mama, mi-aş dori să ilustrez un alt volum de-al său, o carte de poeme minunate, "Lamento pentru peştişorul Baltazar".
Carte de vizită
Cristiana Radu a studiat pictura la Universitatea Naţională de Arte Plastice din Bucureşti şi are un master în Arte Vizuale, din 2006. A ilustrat până acum 17 cărţi şi, dintre acestea, "Domnişoara Poimâine şi joaca de-a Timpul" a fost selectată, alături de alte cărţi pentru copii, să participe din partea României la Târgul Internaţional de carte Bologna 2015. Anul trecut, a fost invitată să participe la Marea Expoziţie de carte pentru copii de la Beijing, iar spre sfârşitul anului, Cristiana Radu a primit, ca ilustrator, premiul "Cea mai frumoasă carte pentru copii" pentru "De ce zboară vrăjitoarele pe cozi de mătură" de Adina Rosetti, publicată la editura Curtea Veche, carte selectată să facă parte din colecţia internaţională de cărţi ale umanităţii "White Raven Books" (o clasificare realizată începând din 1949 de "Internationale Jugendbibliothek" din München, Germania). Cristiana face parte din Clubul Român al Ilustratorilor şi reprezintă România la diferite întâlniri ale asociaţiilor profesionale ale ilustratorilor din întreaga Europă. De asemenea, pentru copii de toate vârstele, ea ţine ateliere despre ilustraţia de carte şi artele vizuale.