COCA BLOOS - "Draga mea, teatrul este un templu. Poartă-te ca atare"

Ines Hristea
Cornelia, mama grahilor

- Să nu râdeți, dar aș vrea să începem interviul cu o referire la numele dvs., care are o rezonanță foarte specială. Credeți în teoria conform căreia numele determină personalitatea celui care îl poartă?

- Da. Cred cu toată covingerea că nu­mele în­seamnă foarte mult în viața unui om. În nume­ro­lo­gie se vorbește mult despre asta, despre va­loarea li­te­relor, despre vibra­țiile lor com­bi­nate. Infor­mațiile acestea mi-au par­venit destul de târziu, însă, odată ce le-am descoperit, am început să-mi explic multe lucruri. Vedeți, pe mine nu mă chea­mă Coca. La botez, am primit numele de Cor­nelia. Și nu în­tâm­plător, cred. Cornelia a fost mama fraților Tiberius și Caius Gracchus, celebrii tribuni reformatori din Ro­ma antică, și fiica lui Scipio Africanul, o fe­meie care a ajuns să fie cunoscută în is­to­rie pen­tru edu­cația aleasă pe care le-a dat-o fiilor săi. M-am în­trebat deseori de ce mi-am fo­losit atât de puțin nu­mele de botez. De ce, în loc de majestuoasa Cor­nelia, am pre­fe­rat-o pe "pi­sica" de Coca? În facultate mi se spunea Cuchi sau Dop, că eram grasă, apoi, pri­etenii și cunoș­tințele au început să mi se adreseze cu Coca, iar din clipa în care m-am lăsat absorbită com­plet de teatru, am folosit exclusiv prenumele acesta. Poate și pentru că există o anume proporție în­tre acest prenume și numele de familie: Coca Bloos. În sinea mea, mă identificam mai curând cu Co­ca Bloos, decât cu Cornelia Bloos. Varianta din ur­mă sună oficial, e mult mai puternică decât prima. Am făcut bine, n-am făcut bine...? Nu știu nici azi. În ceea ce privește numele de familie, Bloos, întot­deauna l-am simțit ca depășindu-mă pe mine, ca ființă. Nu pentru că ar conține doi de "o", ci ca re­zo­nan­ță. Mai ales că e un nume vechi, pe care l-am moș­tenit de pe linia tatălui meu, Helmuth Bloos, sas de lângă Sibiu, urmărindu-l până la străbunici, in­clu­siv. Însă îmi închipui că numele vine de mult mai departe.

- Vi s-a spus vreodată Cornelia, așa cum vă cheamă, de fapt?

- Nu. În copilărie, mi se spunea Cocuța. Se potrivea cu vârsta, dar și cu personalitatea mea. Am fost un copil foarte solar, râzătoriu, care se zbenguia mult și care prefera compania băieților, căci cu ei, și mai puțin cu fetele, puteam să sar peste garduri, să joc coarda, să alerg, să bat mingea pe terenul de bas­chet sau pe cel de fotbal ori să discut despre ma­șini... Chiar și matură fiind, am fost pasionată de cursele de Formula 1. Asta, până când a murit acel pilot extraordinar care a fost Ayrton Senna. Când a dispărut el, cursele astea și-au pierdut sa­voarea, căci nimeni altcineva din concurs nu ținea ștacheta ridicată atât de sus.

"Onoarea să-i am părinți pe Helmuth și Aurica"

- Tata sas, de lângă Sibiu, în schimb dvs. v-ați născut în Oltenia, la Râmnicu Vâlcea. La fel de ciudat ca și numele...

- Da, viața ordonează lucrurile cu mai multă înțelepciune decât noi. Tata și-a întâlnit marea dragoste, pe mama, Aurica, și-așa, familia noas­tră s-a stabilit la Vâlcea. Ai mei au fost niște oa­meni cu cultul cuibului și-al copiilor: tot ce e mai frumos în mine și averea cu care am pornit în viață - mă refer la educație - de la ei le am, de la mama și de la tata. A fost o onoare pentru mine să-i am pe Aurica și pe Helmuth ca părinți. Pe de altă parte, într-un registru mai amuzant, pot să vă spun că mama era, ca zodie, Scorpion, iar tata, Ber­bec. Ca atare, la noi în casă nu exista decât un sin­gur adevăr: adevărul mamei. (râde)

- Dvs. ce zodie sunteți?

- Balanță! Vă imaginați ce "teroare" persista în relația dintre Balanță și Scorpion! Termenii "ne­go­ciere" și "a negocia" nu existau în casa noastră. Tata venea cu educația, disciplina și rigoarea nordică, iar mama venea cu exigența. Și asta, nu doar în copi­lăria mea mică! Închipuiți-vă că o dată, în anul II de facultate, mi-am permis să mă întorc acasă pe la ora 12-1 noaptea, deși stabili­sem că aveam să ajung pe la 10. La sosire, casa era luminată toată, în ciuda orei târzii și, cum am pășit peste prag, am și primit o pereche de palme de la mama: "Acasă vii la ora la care ai spus că vii. Casa nu-i hotel!". Mama era foar­­te scurtă-n mâini și ca­te­gorică. (râde) Adevărul e că-i datorez foarte mult: far­mecul, șarmul, simțul umo­rului, știința de a face cu­rățenie... Chiar mă gân­deam că, ajunsă într-o si­tuație de criză, aș putea să-mi câștig existența fă­când curățenie. La asta nu mă întrece nimeni: pe ur­ma mea, locul sclipește!

- Și cum de-ați ajuns, de la lustruitul par­che­tului acasă, la Facultatea de Filosofie din Cluj?

- Asta-i altă istorie, doar că mult mai sinuoasă! Ca oricărui copil, îmi plăceau foarte mult poveștile, basmele pe care mi le spunea bunica. În încercarea disperată de a-și face nepoata să caște gura și să mănânce, draga de ea îmi spunea "povești dupe povești", doar-doar o reuși să mă hrănească; împru­muta cărți de la bibliotecă, iar eu, vizualizând cu ochii minții aventurile acelea fabuloase din "Hansel și Gretel", "Ruslan și Ludmila" ori "Douăsprezece lebede", mai lăsam autocontrolul deoparte și dă­deam drumul pe gât îmbucăturii. Îmi plăceau însă și piesele de teatru pe care le ascultam la difuzor (că așa era pe vremea aceea: se strângea toată fa­milia, se făcea liniște deplină în casă și toți ascultam vrăjiți vocile acelea minunate, pe care, după niște ani, aveam să le identific ca aparținând unor mari actori) sau "scenariile" pe care mi le croiam sin­gură, prin jocuri. Iar atunci când mă jucam și cu alți copii, mereu reușeam să fiu eu cea care să propună jocul. Și-mi plăcea foarte mult să-i organizez pe ceilalți (acum îmi dau seama că, de fapt, subcon­știent, mă închipuiam regizor și distribuiam ro­lurile). Mai ales când făceam mâncare -știți, cu for­me din acelea din tablă! - nu mă prea omo­ram cu pre­paratul, eu eram mai mult cu supra­ve­gheatul. (râde) Mai eram pasionată și de mu­zică: ascultam diverse programe muzi­cale la difuzor, dar aveam și serile voioase din familie, când mama cân­ta cu glasul, iar tata la muzicuță. Și cu toții dan­sam... Tata m-a învățat alfabetul dansului: pornind de la vals și tango și ajun­gând la rock, cum se purta în epocă. Pe scurt, cu averea asta de povești strânsă în suflet și după experiența de la cercul de teatru din li­ceu, unde ajunsesem o mică vedetă, în 1964, după bacalaureat, am vrut să văd dacă nu există cumva vreo facultate de făcut teatru. Și am aflat că există! Atât doar că ai mei s-au împotrivit categoric acestei idei, iar mama, necruțătoare, mi-a zis că la Teatru se duc fete frumoase, iar eu, după cum mă vedeți, n-am fost vreo fru­musețe, am avut doar un oare­care farmec. Așa m-am ales și cu un com­plex! În orice caz, pentru că eram o umanistă - matematica, chimia și toate materiile rea­liste au fost o teroare pentru mine - s-a decis să dau admitere la Filozofie, de pe urma că­reia, pe vremea aceea, puteai să practici și me­seria de jurnalist. Deci am intrat la Filozofie la Cluj (Bucu­reștiul ie­șise din discuție, că era un loc al pier­za­niei, în viziunea alor mei) și mi-am văzut de școală cu sârguință, dar fără prea mare apetență (și pentru filozofie trebuie să ai un talent, iar eu nu aveam, și-apoi, consi­der că ea trebuie făcută la maturitate, nu la optspre­zece ani). Însă, în paralel, m-am dus la secția de Teatru, de la Casa de Cul­tură din Cluj, care era condusă de doam­na Olimpia Ar­ghir. Așa s-a făcut că, vre­me de cinci ani de zile, am jucat teatru foarte serios la Cluj, devenind și acolo un soi de mică-vedetă, în mediul artistic stu­dențesc. Se făcea treabă foarte bună la acea casă de cultură, dar și mun­ceam pe rupte la repetiții. Singura distracție era să merg la cofetărie. Erau mai multe cofe­tării în oraș și, la fel ca în Bucu­rești, fie­care era frecventată de un anu­me soi de societate: la "Arizona" mergeau istoricii, la "Vita Dulci" mergeau și-și luau cafeluța profe­sorii de la Universitate, iar eu eram "crochistă", adică frec­ven­tam cofetăria "Croco", unde ne servea Ildi, o un­gu­roaică fru­moa­să și înaltă, care ne mai dădea cafeaua și pe datorie. După absolvire, m-am dus să-mi iau repartiția, care se dădea în funcție de media pe țară, și pe mine, cu media 8,60, m-au trimis în presă, la publicația "Tri­buna Sibiului". Așa am ajuns eu jurnalist! Și să știți că mi-a plăcut! Am ținut "Pagina Tineretului" - cu reportaje, anchete, interviuri -, deși, la modul ideal, eu visam la po­sibilitatea de a-mi lua rucsacul în spate să călătoresc prin lume și să scriu despre obiceiurile, tradițiile și religiile diverselor popoare. Sau să fac reportaje în zone de conflict. Modelul meu în materie de jurnalism a fost italianca Oriana Fallaci. În 2006, eram la Palermo, beam o cafea și, la o masă alătu­rată, un domn își citea ziarul, iar pe pagina dinspre mine era tipărit anunțul decesului ei. A fost o zi foarte tristă pentru mine! Oriana Fallaci era o fe­meie cu o personalitate foarte puternică și cu talent furtunos. Jurnalistă gigantică. În sfârșit... Am stat la "Tribuna Sibiului" trei ani, până când mi-am în­cheiat stagiatura și am virat-o spre teatru. Timpul nu mai avea răbdare cu mine. A fost ca o iubire care a tot mocnit, care a tot stat cumva ascunsă și care, până la urmă, a izbucnit. Nu se mai putea altfel! Jucasem în cercul de la liceu, apoi în cel de la Casa de Cultură din Cluj și chiar și la Sibiu, unde am făcut și teatru de amatori. Pur și simplu, simțeam că am de spus ceva în zona asta! Și am fost și spri­jinită: cei cu care lucram se purtau astfel cu mine încât mi-au creat sentimentul că nu greșesc perseverând pe calea asta. Așa că i-am anunțat pe redac­torul-șef și pe colegii de redacție de la "Tribuna Sibiului", că "Ga­ta! Eu plec", și-am plecat! Citisem într-un ziar că la Teatrul de Nord din Satu Mare se înființase secția română și acum se dădea examen pentru actori corp ansamblu. Ha­bar n-aveam ce însemna "corp an­sam­blu", îmi ajun­gea că era vorba de un teatru! M-am prezentat în fusta cu care dădusem și admiterea la fa­cultate, fosta mea fustă plisată, de pionier, am spus o poe­zioară pe care o prinsesem din zbor în școală, de pe la gazeta de pe­rete, dar pe care am adap­tat-o eu pu­țin și... am fost primită! De domnul director Mihai Raicu, care mi-a deturnat drumul vieții și căruia îi sunt și azi recu­noscătoare. Am luat o cutie mare de carton, în care mi-am în­desat plăpumița și cărțile și m-am mutat la Satu Mare. Dar n-am făcut rădăcini nici aco­lo. Au urmat Brașovul, apoi teatrul din Piatra Neamț, unde pot să spun că am făcut adevărata fa­cultate de teatru! Ce școală! Ce oameni am întâl­nit acolo! Și apoi, la 40 de ani bătuți pe muchie, după ce mă rugasem din tot su­fle­tul la Bunul Dum­nezeu, am ajuns, în sfâr­șit, la București: visul meu dintot­dea­una! Cum însă nici nu aveam bani să tot fac naveta Piatra Neamț-Bucu­rești și nici nu se cădea să tot plec de la Teatrul din Piatra Neamț, până la urmă, Dinu Săraru, care era pe atunci directorul Teatrului Mic, a zis "O detașez la mine." Și m-a deta­șat.

Emoția amintirii

- Cum era lumea teatrală din acea perioadă?

- Ca să poți să faci teatru - cred eu - tre­buie as­cul­tare, răbdare, să nu-ți pierzi bucuria, candoarea și astea toate e obli­gatoriu să le învelești într-o mun­că infer­nală. Iar, deasupra tuturor, să pui credința în meserie. Pe principiul acesta m-am croit, învățând de la alții: am fost obedientă, am respectat teatrul și spectatorii, n-am deschis niciodată ușa cu piciorul și nici n-am intrat eu pri­ma. De-asta mulți au zis despre mine că sunt "mo­destă", așa, parcă strâm­bând puțin din nas. Dar ei nu știau că, pe lângă prin­cipiul pe care vi l-am de­scris, eu mai sufeream și din cauza felului în care am ajuns "pe sub ușă" la ac­torie, din cauză că nu făcusem IATC-ul.

- Doamnă Coca Bloos, faceți parte din așa numita generație de aur a teatrului românesc. Ați jucat alături de actori celebri, în spectacole de neuitat. Ce vedeți când priviți înapoi?

- Știți, privind în urmă, îmi dau seama că am avut norocul să joc în multe spectacole care au făcut istorie în teatrul românesc, că, dacă e să mă refer, de pildă, la "Danaidele", în regia lui Silviu Purcă­re­te, pot spune că acela a făcut istorie chiar și în teatrul internațional. Însă, emoția amin­ti­rii se așează mai abitir pe acele întâmplări care s-au legat, cum­va, și de niște așteptări de viață. De-asta, poa­te, unul dintre cele mai dragi "episoade" din cariera mea e acela cu spec­ta­colul "Piațeta", de Car­lo Goldoni, tot în regia lui Silviu Purcă­rete. Datorită acestui spec­tacol, am izbutit eu să ajung să-mi îm­pli­nesc visul de a mă mu­ta în București. Că­tă­lina Bu­­zoianu m-a vă­zut în el și mi-a în­les­nit "pă­trun­derea" în capitală, distribuin­du-mă în "Uria­șii mun­ților", pe care l-a mon­tat la Bulandra. Re­ve­nind la "Piațeta": Doam­­ne, ce spectacol! Aceea a fost cu-adevărat o rea­lizare de referință și pentru teatru, și pentru trupă! Acolo nu puteai să spui că exista un per­sonaj principal, în sensul de stâlp al piesei. Întreaga echipă, cea de la teatrul din Piatra Neamț, ducea piesa în mod egal. Și ce distri­buție a fost: Bog­dan Gheorghiu, Maia Morgenstern, Oana Pellea, Claudiu Istodor, Maria Filimon, Oana Albu, Si­mona Măicănescu, Traian Pârlog, Paul Chiribuță și Liviu Timuș. Iar eu făceam cuplu cu Simona Măicănescu (noi eram Catte și Pasqua!). Doamne, ce vremuri! Le datorez enorm tuturor regizorilor și actorilor cu care am lucrat, iar pe unii dintre ei i-am privit chiar cu venerație, însă poate cea mai lumi­noasă persoană, din amintirile mele legate de pro­fesie, este domnul Csiky András, direc­torul teatrului din Satu Mare. Căci marele actor Csiky András este cel care mi-a făcut educația în teatru. Dânsul, când intra în clădirea teatrului, își sco­tea pălăria, ca în fața unei doamne de neam no­bil. Avea o eleganță și aproape o religiozitate a ges­tului care, pur și simplu, te înfiora. Și întotdeauna vorbea încet-încetișor și cu mare cumpătare. Eu, când am ajuns acolo, vor­beam tare, așa, cum vor­besc azi românii needucați prin străinătate. Și dân­sul m-a luat într-o zi deoparte și mi-a spus pe un ton blând, nu dojenitor: "Draga mea, teatrul este un tem­plu. Iar tu trebuie să te comporți ca atare. Când intri în teatru, trebuie să vorbești încet, să nu te preumbli prin decor și pe scenă îmbrăcată în haine civile, să nu mănânci prin sală! Trebuie să fii modestă și cu un desăvârșit respect pentru acest templu!"

- Dvs. ce fel de actriță credeți că sunteți?

- Nu știu... Am fost o actriță de regizor. Asta zic eu că e normalitatea: ca ac­torul să asculte de re­gi­zor. Se spune că actorul cre­ează. Nu! Cel care creează e regizorul. El are perspec­tiva specta­co­lului. Actorul joacă un rol - ascul­tân­du-l pe regizor și stră­duindu-se după putințele lui să facă rolul cât mai bine. Și am fost o actriță sinceră. Că eu am consi­de­­rat mereu că există trei locuri unde nu poți să minți: pe scenă, că te minți pe tine dacă ai im­presia că publicul nu vede, nu simte ori nu pricepe; în biserică - nu poți să-ți minți duhovnicul, că te minți pe tine; și când faci dragoste, că tot pe tine te minți. Și toate trei înseamnă IUBIRE: pentru cel din sală, pen­tru divinitate și pentru parte­ner.

Amărășteanca cu epoleți

- Mi-ați spus mai devreme că ați făcut un com­plex când mama v-a spus că la Teatru se duc fetele frumoase. Cât v-a gre­vat ca actriță și ca femeie?

- Ca actriță, culmea e că nu cred că m-a grevat, ci că m-a ajutat. M-a ajutat, că am știut să nu atac roluri care nu mi s-ar fi potrivit. Mă vedeați pe mine jucând vreo regină sau vreo Anna Kare­nina? Doar sce­na arun­ca­tului pe șinele de tren mi-ar fi re­ușit colosal. (râ­de) Eu am jucat extraor­di­nar roluri de amărăștence: cabiniere, femei de ser­viciu care spală WC-urile... Cum joc acum în "Șefele", alături de Do­rina Lazăr și Emi­lia Dobrin. Să vedeți ce spec­ta­col e în ca­bi­nă, că, pe măsură ce-am tot jucat pie­sa, am început și noi, actrițele, să căpă­tăm din ce în ce mai mult caracte­risticile per­so­na­jelor. (râde) Și-am mai jucat foarte bine personaje androgine, in­certe din punct de vedere al se­xului. În rest, am știu că am un corp frumos, bine proporționat, doar cu capul erau pro­bleme. Estetic vor­bind. De-asta, n-am avut o relație prie­te­noasă cu o­glin­zile. Și azi, în casă la mine, sunt doar două oglinzi: una la baie și una mică, în ho­lul de la intrare, ca să nu ies pe stradă ară­tând ca un trol.

- Aș vrea să încheiem interviul în prezent, în societatea prezentului: cum vă simțiți în ea?

- Pe o linie paralelă. Pentru că în so­cie­tatea pre­zentului e prea multă libertate prost în­țe­leasă, e prea multă democrație prost apli­cată. Ceea ce s-a în­tâm­plat din 1989 până acum ne-a dus într-un de­zastru so­cial, într-o trivialitate îngro­zi­toa­re. Sufletul nos­tru, al româ­nilor, e înăbușit, parcă nici nu mai avem simțire. Am tot sperat și-am tot sperat, azi însă nu mai am spe­ranță, pentru că speranța înseam­nă pro­iecte, visuri, idea­luri. Eu nu mai am decât nădejdea în Dum­nezeu, în Mân­tuitorul și-n Maica Domnului, care m-a iubit foarte mult și căreia îi sunt adânc recunos­cătoare, pentru că m-a ajutat în momente definitorii ale vieții. Cred că salvarea noastră, a tuturor, e în credință.