Din câte îmi amintesc, nopţile din iernile copilăriei mi s-au părut întotdeauna mai lungi şi mai nesfârşite decât acestea pe care le trăiesc acum. Se întâmpla aşa, pentru că atunci, într-o noapte, dormeam de mai multe ori, câtă vreme Buna îmi păzea somnul şi chiar şi visele, spunându-mi tot felul de poveşti. Pe unele le ascultam doar până la jumătate, pentru că aţipeam. Mă trezeam apoi la vreo vorbă mai aspră a Bunii şi mai ascultam o vreme, după care adormeam iar, pentru a mă trezi în alte poveşti, cu alte personaje, care mă urmăreau apoi multă vreme, ziua, prin curte, când mă jucam, şi noaptea, în visele tot mai întortocheate. Din momentul în care Buna îmi înfăşura picioarele într-o năframă de lână încălzită, ca să adorm mai uşor, şi mă urca în patul înalt, cu tăblii verzi, de lemn, începea, de fapt, povestea fiecărei seri. Trăgea mai întâi ceasul mare deşteptător, învârtindu-i rotiţele de la spate, punea apoi pe abajurul becului un ziar, anume îndoit, care ţinea în umbră partea încăperii în care era patul meu, după care soseau poveştile, felurite între ele, şi care hotărau şi somnul. Într-un fel adormeam când îmi povestea despre veveriţele şi bursucii care trăiau la capătul grădinii noastre, şi cu totul altfel când o pomenea pe Fata Pădurii, cu care s-a întâlnit, odată, pe cărarea de la izvor. Oameni, unii cunoscuţi mie, alţii neştiuţi, animale şi păsări, copaci bătrâni şi ierburi sălbatice, obiecte domestice din bucătăria noastră, dar şi avioane şi trenuri care îi transportau pe cei fericiţi în ţări calde, rachete care ajungeau la stele, pitici care săpau în mină după aur, baba Catarina, cocoşata, săracul Panarab, un fel de Făt-Frumos fără noroc, care "multe-n lume o păţât" şi câte şi mai câte altele se amestecau în poveştile Bunii, după o rânduială pe care doar ea o stăpânea şi o înţelegea. Oricum, poveştile acelea erau minunate, pentru că toate, dar absolut toate, aveau doar început: "Când era pe-atunci...". Niciodată n-am apucat să ascult sfârşitul vreuneia, care venea, probabil, mult după ce eu adormeam. Aşa că draga mea Bună mi-a dat, poate fără să-şi dea seama, cel mai de preţ dar: poveşti pe care să le termin eu, după cum îmi amintesc de acele vremuri sau după cum se potrivesc nopţilor de iarnă de acum.
Profesorul şi diapazonul
"Când era pe-atunci..." puţini oameni nefericiţi trăiau în târgul care se întindea de-o parte şi alta a Văii Albe. Şi asta, pentru că, pe lângă pâine şi apă, oamenii se hrăneau mai mult decât azi cu speranţă. Unii o vedeau şi o căutau în adâncul pământului, scormonind după pietre strălucitoare care să-i îmbogăţească peste noapte, alţii o visau ascunsă printre copacii pe care-i tăiau, adunându-i în grămezi uriaşe, pe care le coborau din munte, pe jgheaburi pline de apă. Puţini o găseau în puterea mâinilor şi mult mai puţini o ştiau ascunsă în puterea minţii, dar despre aceştia nu se mai ştie aproape nimic. Unul singur dintre locuitorii de-atunci ai târgului îşi croia zilnic speranţa în cântecul vântului. Pentru asta, îşi cumpărase de la oraş, cu mulţi bani, o baghetă micuţă de metal, care se termina cu două braţe paralele, pe care o ţinea mereu în buzunarul de la piept şi de care nu se despărţea nicicând. Profesorul de muzică Maieru, căci despre el este vorba, îşi începea ziua lovind bagheta de colţul noptierei din lemn de nuc, aşezate lângă patul uriaş, pe care-l împărţea cu dorita lui soţie, Erjike, moaşa târgului. Ştiut este că bagheta aceea, un diapazon străvechi, oricum ai ţine-o în mână şi oricum ai lovi-o de vreun lucru de prin preajmă, întotdeauna scoate acelaşi sunet, după care oricare dascăl de muzică îşi poate armoniza apoi vocea. Profesorul Maieru era însă mai mult decât un simplu profesor de muzică, dintr-un târg oarecare de mineri. Muzica era pentru el viaţa însăşi, de aceea se simţea obligat ca prin tot ceea ce făcea să aducă armonie lumii din jur. Zilele profesorului începeau după cum bagheta lui vibra cu lumea din jur. Câteodată, după ce lovea diapazonul şi-l punea la ureche, putea să audă cum curg apele repezi de munte, peste bolovanii împrăştiaţi în albie, alteori, auzea vuietul copacilor prinşi de furtună. De multe ori, i se părea că aude zbaterea peştilor în pâraiele reci, ori spargerea ţurţurilor de gheaţă, căzuţi de pe acoperişul clopotniţei aflate lângă biserică. Dar orice ar fi trezit în mintea lui sunetul diapazonului, profesorul ştia că lumea din jur se poate ordona după cum dicta acel sunet. De la o vreme, i-a trecut prin cap că datoria lui nu era să-i înveţe pe copiii minerilor să cânte, ci mai degrabă să se armonizeze, să se potrivească cu lumea în care trăiau. Aşa că în fiecare dimineaţă îşi asculta mai întâi diapazonul şi apoi pornea către şcoală. Dacă acesta îi aducea în minte glas de ape, profesorul cânta cu elevii lui în tonuri unduioase, dacă auzea dimineaţa în urechi paşi şovăitori, cânta despre incertitudine şi teamă, dacă diapazonul îi transmitea hotărâre şi determinare, îi învăţa pe copii cântece pe care mulţi dintre ei şi le-au amintit, apoi, când au fost cătane, în tranşeele războiului. "Muzica e totul!" repeta profesorul din când în când, în drumul lui către şcoală. "Şi totul e armonie", adăuga apoi, după ce făcea o scurtă pauză, în aşa fel încât vorbele lui nu numai să-l surprindă pe cel care le-ar fi auzit, ci să-i şi rămână bine întipărite în minte. De la o vreme, oamenii au început să-l ocolească, pentru că cei mai mulţi nu vedeau armonie în vieţile lor şi nu puteau desluşi vorbele profesorului. Îl iubeau, în schimb, elevii, care atunci când profesorul bătrân s-a îmbolnăvit şi s-a îngrăşat peste măsura măsurii, îl aduceau la şcoală, în fiecare zi, într-un căruţ, pe care-l trăgeau cu rândul. Profesorul îşi ţinea lecţiile de-acolo din cărucior şi fiecare oră începea cu lovirea diapazonului de roata din stânga a căruţului. "Astăzi cântăm despre vânt!", zicea el în anumite zile, în care părea mai posomorât şi, deşi era înţepenit în căruciorul sprijinit de catedră, spectacolul pe care-l începea în faţa elevilor cuprindea tot ceea ce trebuia ca să te poţi gândi la vânt. Forţă şi pasiune, dar şi putere şi blândeţe, armonie şi îngăduinţă, renunţare şi bucurie, şi, mai presus de toate, libertate neîngrădită. Când cânta despre vânt, profesorul Maieru părea mai trist şi mai obosit decât oricând. Nu-l înveselea, ajuns acasă, nici Erjike, nevasta lui, care-i povestea despre copiii născuţi în casele minerilor de pe Valea Albă. Se gândea la plânsul lor nestăvilit, la foamea lor neostoită, şi deşi ar fi trebuit să fie interesat de ei, căci urma să-i fie elevi, brusc, i se părea că în viaţa lui e pustiu, pentru că, suprem capriciu al naturii, tocmai el, care credea atâta în armonie, şi dorita lui nevastă, care aducea pe lume atâţia copii de mineri, nu au putut avea copilul lor. Şi dacă armonie nu există, nu este nici muzică, îşi zicea atunci profesorul Maieru, din ce în ce mai trist, lovind diapazonul de colţul mesei, ca să poată auzi măcar cântecul vântului.
Ghemul vieţii
Dacă va desface ghemul, se va vindeca, i-a spus în dimineaţa aceea Marişca, fetei aşezate pe marginea patului. I-a lăsat în braţe un ghem mai mare un pic decât un măr oltoan, din acela care se coace târziu. Lâna albă din ghem era însă atât de încâlcită, încât nu i se vedea capătul. Poate că aşa de bine îl ascunsese Marişca, boşorcaia satului, tocmai ca să fie greu de găsit şi ca fata să câştige timp în viaţa ei, căutându-l. Era bolnavă de plămâni Reghina, de când o ploaie rece de primăvară a prins-o, când se întorcea de la gaterul lui Vili, unde fusese cu mâncare la tatăl ei, ce tăia lemne acolo. Drumul prin pădurea îngheţată de suflul iernii n-a fost scurt, şi la capătul lui, abia ajunsă acasă, fata a simţit că începe să tremure şi că un val mare de căldură o cuprinde luându-i puterile. A zăcut Reghina toată primăvara, mutându-se de pe pat pe scaun şi de acolo înapoi, fără să simtă că-i cresc la loc puterile. În zilele tot mai dese, cu soare călduţ, ieşea în tărnaţ, pe prispă, şi de acolo se uita de-a lungul drumului, aşteptând parcă ceva ce nu mai venea. Acolo era şi în ziua în care a văzut-o pe baba Marişca, vrăjitoarea satului, culegând nisip din urmele vacilor. Era o zi în care păsările cântau voioase şi-şi făceau cuiburi printre crengile înmugurite. N-a spus nimănui ce-a văzut, pentru că a speriat-o privirea babei, care s-a uitat la ea peste gard. A mai văzut-o şi altă dată, cum se apleca şi făcea semne ciudate peste cărare, şi nici atunci n-a spus ce-a văzut. Într-o zi, însă, când era singură acasă, după ce n-a mai putut ieşi pe picioarele ei afară, aşa încât stătea culcată între perne, baba Marişca a deschis uşa şi-a intrat mai cu fereală, cu ochii în toate părţile, ca să n-o prindă careva. Atunci i-a pus pe pătura sură cu care era acoperită ghemul alb de lână încâlcită şi i-a spus să-l desfacă, dacă vrea să trăiască, să-l desfacă până începe să cânte cucul.
Au fost zile în care Reghina, după ce toţi ai casei plecau la lucru, pe-afară, scotea ghemul de sub pernă şi încerca să-l descâlcească. Ceasuri în şir pornea pe urmele unui fir pe care îl alegea dintre celelalte şi-l urma cu bucurie şi speranţă, până când îl descoperea oprit într-un ciot pe care nu mai reuşea să-l dezlege. Pornea apoi pe alt fir, şi-apoi pe altul, şi pe altul, căutând cu înverşunare un capăt care s-o ducă la firul cel bun, liber şi neagăţat de altele. Zilele treceau, soarele era tot mai luminos, pământul se încălzea, puterile Reghinei slăbeau. Ghemul mic cât un măr oltoan se făcuse acum cât o căpăţână de varză, scărmănat şi început din toate părţile, în căutarea firului cel bun. Câteodată trecea o zi întreagă fără să-l scoată din ascunziş, alteori îl cerceta şi-l tot întorcea pe toate părţile de o mie de ori, şi de altă mie de ori, ca să vadă de unde să înceapă. Trăgea de fire până când degetele albite de boală erau prea obosite ca să le mai dibuiască încâlcelile.
Nu bătea vântul în ziua aceea, deşi i se părea că aude un susur nedesluşit în preajmă, ca o şoaptă care se scurgea dinspre umărul drept, acolo unde ştia că-i stă îngerul. Era tot singură acasă, plecaseră toţi la arat, iar în paharul pus pe un scaun lângă pat, apa părea că tremură din când în când, ca şi cum cineva ar fi spintecat aerul deasupra ei. Atunci a auzit cucul cântând. Cu ultimele puteri a început să rupă fire de lână din ghemul rămas încâlcit. Câte un fir pentru fiecare vis neîmplinit, câte o bucată de aţă pentru fiecare speranţă moartă. Când s-au întors ai ei de la câmp, au văzut-o pe baba Marişca lângă stâlpul porţii şi-au alungat-o. Ştiau că e boşorcaia satului şi că aduce numai nenorociri pe-acolo pe unde umblă.
Furnicile Mărioarei
Mărioara mânca furnici şi lingea varul de pe peretele de care se sprijinea cuptorul. Era cea mai mică dintre copii, dar nu pentru asta o preţuia Mniculaie, mai mult decât pe ceilalţi cinci prunci pe care-i avea cu nevasta lui, Catarina. Nu era Mărioara mai cuminte sau mai neascultătoare decât fraţii ei, avea însă din când în când câte o vorbă ciudată, pe care doar ea o înţelegea, pentru că nu se lega de nimic din ceea ce se petrecea sau se petrecuse în curtea lor. Erau vorbe venite dintr-un timp viitor, şi numai cine era atent foarte şi cine era destul de isteţ le putea lega într-un înţeles. Mniculaie le mai înţelegea, de multe ori chiar înainte ca ele să fie rostite. Era destul să se uite la Mărioara şi ghicea ce avea să-i spună.
Într-o zi de sărbătoare, s-a dus la cârciuma satului, aşa cum se duceau toţi bărbaţii. De multe ori, poveştile şi vorbele auzite acolo îi zăpăceau cu totul cuminţenia, de care mai râdeau alţii câteodată, îl făceau adeseori să roşească, deşi trecuse bine de treizeci de ani şi nu mai era flăcău neştiutor. Acolo a auzit povestea moşului Pavăl, căruia-i ziceau oamenii şi "Pavăl cu păharu", pentru că nu bea niciodată apă, vin sau rachiu decât din paharul lui, pe care-l purta legat cu sfoară, de brăcinari. Se temea Pavăl să nu ia vreo boală lumească dacă bea din acelaşi pahar cu alţii, şi tot de aceea deschidea uşile cu coatele, fără să pună mâna pe clanţe. Vorbele şi poveştile spuse la cârciumă erau parcă mai uşoare decât cele rostite în alte locuri. Îi plăcea lui Mniculaie să le asculte mai mult decât să le spună, şi în felul acesta, să atragă privirile celorlalţi asupra sa, căci de felul lui era un om cam retras şi tăcut. S-a întâmplat însă ca în ziua aceea să se simtă dintr-odată mai liber decât alţii şi mai slobod să vorbească laolaltă cu ei. Poate că a fost de vină romul cu alaş, pe care l-a băut mai cu poftă ca altădată, poate că l-a stârnit vorbăria vecinilor de masă, ori poate doar că a ajuns la bufet gata bucuros, pentru că a văzut peştii sărind după fluturi când a trecut puntea peste apa Şiorului. Oricum, mare parte din bucurie i-a făcut-o mezina Mărioara, care i-a răspuns, fără ca el să se aştepte la asta, atunci când trebăluia prin curte şi vorbea singur, întrebându-se cum ar putea face să aducă un brad din pădure pentru meşter-grindă, fără ca pădurarul să-l prindă. Mărioara mânca furnici şi i-a întins şi lui vreo două, repetând mecanic numele lor "Furnici, furnici!". Aşa i-a venit în minte, brusc, ce are de făcut. Sigur este că, atunci când l-a văzut pe pădurar intrând în bufet, a ştiut că n-are nimic de pierdut dacă îşi ia inima în dinţi şi-i propune târgul. Târgul era, de fapt, un rămăşag făcut de faţă cu toţi cei ce erau atunci acolo. Va tăia cel mai mare brad din pădure, îl va aduce acasă şi pădurarul nu va şti din ce loc a luat el bradul. Dacă se va întâmpla aşa, pădurarul se obliga să nu-i ia nicio plată pentru brad, dar dacă descoperea locul tăierii, Mniculaie ar fi trebuit să lucreze, fără bani, la tăiat de lemne, o jumătate de an, ceea ce ar fi însemnat să-şi condamne familia la foamete. Pădurarul i-a dat şi un termen de o săptămână, în care să-şi aducă bradul, urmând ca după cele şapte zile convenite, să meargă el în pădure şi să caute locul tăierii.
N-a spus nimic acasă Mniculaie de rămăşagul făcut, dar a doua zi, în vreme ce-şi adăpa caii, parcă, parcă a trecut prin sufletul lui o urmă de teamă. Va putea oare să ducă la bun sfârşit promisiunea, va fi el destul de isteţ ca să-l păcălească pe pădurar, va putea să termine casa până ce începeau ploile de toamnă? De fiecare dată când se simţea încolţit de întrebări şi păreri de rău, îi răsărea în faţă chipul fetei mai mici, care-şi întindea spre el mânuţele grăsulii. "Furnici, furnici!"
A venit şi prima zi din săptămâna rămăşagului. Mniculaie s-a dus în pădure fără secure şi fără cai. S-a dus doar ca să vadă, să se uite bine, să aleagă bradul, să dibuiască cel mai potrivit drum de aducere acasă, să chibzuiască la cele mai bune şiretlicuri de a-şi ascunde urmele de pădurar. A doua zi a luat doar securea cu el, icurile de fier şi fierăstrăul cel mare. I-a luat o dimineaţă întreagă să doboare singur bradul, în aşa fel încât să nu rupă şi alţi copaci în cădere. L-a tăiat cât mai aproape de pământ, ca să fie buturuga cât mai mică. Apoi a tăiat crengile şi a făcut din ele două grămezi uriaşe. În ziua a treia, le-a cărat acasă, făcând mai multe drumuri cu carul încărcat. În ziua a patra, a mai luat doi cai împrumut de la un cumnat şi a tras trunchiul întreg al bradului până în faţa casei. În următoarele două zile, a făcut curat în pădure, în locul în care căzuse bradul. A acoperit cu frunze rănile scurmate în pământ, atunci când bradul s-a prăvălit, a rupt de tot crengile altor copaci, care erau doar lovite, a îndreptat tulpinile tufişurilor din apropiere. La sfârşitul celei de-a şasea zile, nu mai rămăsese niciun semn de tăiere în jurul buturugii groase. S-a aşezat pe ea şi-a râs mult şi bine, până când şi-a fumat cu sete mare pipa. În ultima zi a rămăşagului, a luat cu el în pădure o pătură mare, cu care-şi acoperea caii când era frig. A luat-o cu el şi a dus-o pe umeri şi pe Mărioara, pe care a învăţat-o să-şi facă mărgele din frăguţe înşirate pe fire lungi de iarbă. Apoi a luat pătura şi s-a îndepărtat la vreo cincizeci de paşi de buturugă, până în faţa unui furnicar uriaş. Cu o creangă îndoită ca un cârlig, a tras furnicarul pe pătură şi apoi l-a dus în spate şi l-a răsturnat peste buturugă, în aşa fel încât aceasta să nu se mai vadă deloc. Nici măcar nu se bănuia că acolo a trăit cândva cel mai mare brad din pădure. A scurmat în vechiul muşuroi şi-a strâns şi ouă de furnici, atâtea câte a putut găsi, şi le-a mutat în noul furnicar, ştiind că furnicile nu pleacă de-acolo de unde le sunt ouăle şi viitorii pui. Dar înainte să le pună în noul lăcaş, a luat-o pe genunchi pe Mărioara, i le-a arătat şi i-a povestit ce ştia despre viaţa lor.Apoi a scuturat bine pătura, a mai aranjat câteva frunze pe furnicar, ca şi cum tocmai ar fi căzut din copaci, şi a luat copila de mână şi-a pornit spre casă.
Mniculaie a ţinut minte cât a trăit mirarea şi minunarea pădurarului, care n-a reuşit, oricât a căutat, să găsească buturuga acoperită de muşuroi. Din ziua aceea, Mărioara n-a mai mâncat furnici, iar Mniculaie s-a socotit un om fericit. Câştigase rămăşagul cu pădurarul şi-a putut să-şi termine casa, până când prima ninsoare, coborând dinspre munte, a acoperit satul de străluciri.