- Mai multe expoziţii bucureştene au celebrat la sfârşitul acesta de an personalitatea şi opera pictorului Paul Gherasim, întemeietorul grupului Prolog. Pornit spre raiul pentru care s-a pregătit o viaţă întreagă, nici urma de pe pământ a artistului nu se şterge, crescând în purpură şi în aur, la fel ca picturile lui -
În casa Domnului, pentru toate zilele vieţii
Vestea morţii lui Paul Gherasim (în noaptea de 3 august, într-o marţi spre miercuri), la 91 de ani, m-a prins în vacanţă, în însoţire de nepoţi, la Singureni, la vreo 40 de km de Bucureşti. Am ajuns la mânăstirea Stavropoleos, în preajma tronului "domnului Paul" (cum i se adresau adesea cei apropiaţi) vineri, pe seară. Era îmbarcat de plecare. Cu pielea albă, cu barba colilie, parcă un pic mai rarefiată, îmbrăcat în alb (ca totdeauna, cu un bun gust desăvârşit!), într-un sicriu de culoare deschisă (cum s-o spune sicriu în Bucovina lui?), cu horbote simple, fără dantele, cu numele înscris cu alb pe crucea sa... Mult alb... Părea, s-ar fi putut spune, un patriarh. Şi, cu adevărat, era un patriarh al picturii româneşti! Nu numai şi nu în primul rând prin vârstă ci, îndeosebi, prin autoritate, prin măiestrie, prin cunoaştere, prin înălţimea trăirii spirituale şi duhovniceşti. Dar eu l-aş fi asemănat mai degrabă cu o mireasă. Gata de Nuntă, gata de întâlnire cu Mirele-Hristos, atât de iubit şi atât de dorit de el. Se răsfrângea deja asupra lui ceva din lumina taborică a praznicului Schimbării la Faţă care tocmai venea! Când am intrat eu, părintele Iustin Marchiş era cel care citea din Psaltire la căpătâiul lui. Cu ritm măsurat, apăsând cuvintele, încât ele să ţi se impună, revelator. Pe urmă s-au perindat alţii şi alţii. Prieteni... Până spre miezul nopţii, când au rămas de strajă, cu rândul, maici ale mânăstirii şi doi dintre tinerii cei mai apropiaţi lui în ultimii ani de viaţă, arhitectul Marius Pandele şi teologul Ionuţ Lungu, care l-au înconjurat cu un devotament excepţional şi i-au dus la împlinire unele proiecte pe care forţele fizice nu-l mai ajutau să le împlinească singur. Parcă niciodată versetele Psalmilor nu capătă mai multă greutate şi mai mult înţeles ca la căpătâiul unui mort. Când mi-a venit prima dată rândul, am citit Catisma a 6-a. Cât de mult mi s-a părut că i se potrivesc cuvintele versetului al patrulea din Psalmul 26: "Un lucru am cerut de la Domnul şi pe acesta-l voi căuta: să locuiesc în casa Domnului în toate zilele vieţii mele, văzul să mi-l desfăt în frumuseţea Domnului şi să cercetez locaşul Său". A avut parte din plin de Casa Domnului şi de frumuseţea revărsată de El în lume, în fel şi chip, nemijlocit şi mijlocit.
Unul dintre sentimentele prime pe care le am lângă un om drag care pleacă la Domnul este vinovăţia pentru lipsa de atenţie şi de grijă pe care am manifestat-o faţă de el în diferite perioade, cu diferite prilejuri. L-am văzut extrem de puţin în ultimii doi ani pe Paul Gherasim. La ultima întâlnire cu el, m-am dus însoţit de un minunat medic şi om, profesorul Miron Bogdan. Auzisem că situaţia lui Paul Gherasim era tot mai delicată, dar ce-am văzut m-a cutremurat. Slab de tot, numai piele şi os, la propriu. Întins pe spate, aproape nemişcat, suferea de dureri cumplite la orice mişcare, dar şi de o insomnie rebelă, ucigătoare. Era uscat ca un pustnic după un îndelungat timp de asceză în ale hranei şi ale somnului. Bunul medic nu a putut decât să constate povârnirea gravă şi ireversibilă a stării de sănătate, preconizând un sfârşit apropiat. L-a ascultat cu răbdare, l-a încurajat cu cuvinte blânde de mângâiere, i-a prescris câteva paliative uşoare.
"Cu ciocârlia deasupra noastră"
Avea un respect oarecum evlavios pentru omul vechi, pentru ţăranul român, a cărui spiritualitate sănătoasă şi pătrunzătoare a admirat-o fără rezerve şi a slujit-o ori de câte ori a avut prilejul. Practic, era îndrăgostit de ea. El însuşi era mândru de Bucovina sa natală şi de ţăranii ei. Se revendica a fi ţăran, în felul în care te revendici a aparţine unei vechi şi mari stirpe nobiliare. Ţăranul vechi şi cele ale lumii lui erau date mereu de el spre pildă. Nu, la el nu era vorba de vreo ideolatrie sau de vreo ideologie. În cazul lui, ca şi în al altor personalităţi de anvergură (Părintele Dumitru Stăniloae, Ioan Alexandru, Horia Bernea ş.a.) filonul este unul tare. Ei veneau de acolo, dintre ţărani, acolo trăiseră o perioadă a vieţii lor, cea mai curată şi mai deschisă receptărilor nealterate. Ei trăiseră cu toată implicarea acolo, respiraseră aerul şi istoria satelor de obârşie, văzuseră şi străvăzuseră acea lume. Legătura lor cu satul şi cu ţăranul era organică. Chiar dacă ajunsese să fie, la un moment dat, una de tipul paradisului pierdut, sfârşea prin a fi, în chip organic, una a paradisului regăsit. Ei au ştiut şi au putut să vadă acolo Frumuseţea aceea care mântuieşte lumea, o Frumuseţe acumulată prin filtrări istorice şi spirituale succesive. Frumuseţea-Hristos! Au văzut la ţăran un suflet aşezat temeinic şi lămurit prin răbdătoare suferinţă şi bună însoţire cu Dumnezeu, printr-o înscriere blândă şi firească în lume, în cea fizică şi în cea metafizică, dusă la simplitate ultimă, la maximum de limpezire şi coerenţă. Mărturie stau studiile unor eminenţi etnologi, în cap cu Ernest Bernea, mărturie stă povestea Ţăranului Român de la Muzeul lui, aşa cum l-a pictat Horia Bernea. Într-un interviu acordat pentru Evenimentul Zilei, Paul Gherasim s-a descris astfel: "Eu am trăit la ţară, eu sunt copil de ţăran, sufletul meu e un suflet de ţăran. De aia eu sunt un om al tradiţiilor, în continuare. Am trăit, când eram copil, tradiţia în plinătatea ei, pe câmp, cu oile, cu vacile, cu plugul, cu ciocârlia deasupra noastră, când eram la arat. Şi am trecut printr-o istorie care e o istorie condensată, ca o sinteză a istoriei mele."
În vederea unei prezentări recuperatoare a Chipului exterior şi lăuntric al acelui Ţăran, în faţa celor din lumea culturală contemporană, Paul Gherasim a fost printre cei dintâi care au pus în circulaţie, după 1989, vechi fotografii cu chipuri de ţărani. De altfel, chipul lui Paul Gherasim era astfel compus, încât să trimită în acea direcţie, la ţăranii arhetipali. Avea acasă un portret al bunicului său, ţăran bucovinean de o mare demnitate şi frumuseţe, făcut la începuturile sale de pictor. Ţinea foarte mult la lucrarea aceea, chiar dacă rămânea o operă de tinereţe, poate cu mai puţină măiestrie, dar cu câtă respectuoasă candoare. Ni-l arăta adesea cu bună mândrie. Şi felul în care se îmbrăca se dorea şi reuşea să fie de inspiraţie ţărănească. Avea o eleganţă aparte. Subtil rafinată. Voit smerită, dar de o smerenie care nu trecea neobservată. Dimpotrivă.
Tot aşa, în apartamentul său situat la etajul al 9-lea al unui bloc din Titan, era înconjurat de obiecte ţărăneşti de o răpitoare frumuseţe. Practic, erau numai capodopere ale acestei culturi. Odăile lui aveau o mireasmă ţărănească, mai precis una monahal-ţărănească. Paul Gherasim era de o austeritate slăvitoare. Totul răspândea în jurul lui ceea ce numim noi în Biserică o "bună mireasmă duhovnicească".
A realizat expoziţii memorabile, dedicate culturii ţărăneşti, între care la loc de frunte ar fi de menţionat: "Spaţiul spiritual al satului românesc" (1991), la Muzeul Naţional de Artă, şi "Străvezimea satului românesc" (2003), la Muzeul Ţăranului Român.
Şi-a dedicat ultima parte a vieţii anume punerii în evidenţă a culturii ţărăneşti şi a constituţiei ei structural creştine. Toată seria de cărţi-albume realizate în ultimii doi-trei ani, după ce a fost blocat în chilia sa, vrea să ne spună, preponderent vizual, despre acea cultură tainică, simplă şi de un incredibil rafinament spiritual şi artistic. Este vorba de Om de treabă ţăranul (Ed. Renaşterea, 2016), Urma Sfântului Apostol Andrei (Ed. Doxologia, 2016), Străvezimea frumuseţii (Ed. Bizantină, 2016), Munţii Buzăului, locuri ale sfinţeniei (Ed. Arhiepiscopiei Buzăului şi Vrancei, 2016), Poezia locuirii (Ed. Bizantină, 2016), Casa ţăranului român (Ed. Bizantină, 2016), Chipul ţăranului român (Ed. Arhiepiscopiei Dunării de Jos, 2016). O listă cu totul şi cu totul impresionantă!
Era pictor înnăscut. Nu ştiu cum a ajuns el, un copil de la ţară, din Boteştii Sucevei, să-şi descopere şi să-şi cultive vocaţia, să vină la Bucureşti şi să facă studiile de cuviinţă. Iubea pictura adevărată până la ultima fibră. O cunoştea foarte bine, atât în ceea ce priveşte istoria ei, cât şi temeiul de măiestrie care-i conferă accederea la adevărul ei ultim. O simţea apropiat. Chiar dacă-i văzusem, desigur, tablourile pe la anualele şi bienalele pe care UAP le organiza în acele timpuri, în anii '60, '70, '80, nu-l remarcasem anume. Ignoranţa mea întru ale picturii contemporane era încă destul de mare şi "vedeam", cu precădere, acele nume înconjurate de un anumit zgomot, aparţinând cel mai adesea taberei babiştilor. Am fost conştient de numele lui Paul Gherasim, odată cu realizarea primelor coperţi pentru cărţile de imne ale lui Ioan Alexandru. Nu mă seduseseră. La găseam simpliste, prea abstracte, prea simbolice. Este drept că se pierdea mult din ceea ce erau ele în original, din pricina precarităţii cartonului şi a calităţii foarte aproximative a tiparului. Tot graţie iubirii pentru Ioan Alexandru am ajuns să mă împrietenesc cu Mihai Sârbulescu şi cu Horea Paştina, iar prin ei, ceva mai târziu, l-am cunoscut personal pe Paul Gherasim. Îl întâlneam pe la vernisaje, dar mai apropiat, îndeosebi la Mihai Sârbulescu acasă. La el, pe strada Ion Bogdan, era casă deschisă. Seară de seară găseai oameni acolo, îndeosebi din lumea artelor vizuale, la un pahar sau, cel mai adesea, la mai multe. Mai târziu, în câteva rânduri, a ajuns şi la noi acasă. Nu mânca carne şi, atunci, pe unde era invitat, se pregăteau pentru el, anume, feluri de mâncare cu peşte şi cu brânză. Cam totdeauna, în vremea aceea, apărea însoţit de soţia sa, Steliana, şi de Corina Pavelescu, sora acesteia. Femei blajine, delicate, care rămâneau în umbra lui, ieşind destul de arar la discuţie.
Paul Gherasim făcuse şcoală bună, cu Nicolae Dărăscu (desenul) şi cu Jean Alexandru Steriade (pictura). Amintirile lui antebelice se refereau aproape exclusiv la lumea picturii. Ne vorbea despre încrucişările lui cu pictori renumiţi, care nouă ni se păreau a fi de mult istorie aparţinând unei lumi relativ îndepărtate în timp. Colegii (de facultate? de breaslă?) îl porecliseră Mielul. Aducea cu evanghelicul animal la chip şi la dinamică. Şi-a câştigat destul de repede un vădit respect în cadrul breslei, chiar şi printre cei care nu-i împărtăşeau viziunea plastică.
Pictura lui Paul Gherasim este ca un abur. De o transparenţă totală. Un văl. Numai bună pentru cer blând şi pentru mare senină, pentru flori de măr şi pentru natură în evaporare. Prima lui lucrare care m-a izbit şi care mi-a rămas bine întipărită în memorie este una cu cei 40 de mucenici din Sevastia, temă reluată în mai multe rânduri. Par 40 de ţărani. De un dramatism total. Primise de la cineva puţină purpură, de care era foarte mândru şi o folosea cu mare parcimonie, numai atunci când credea că subiectul o cere deplin. Iubea culorile vechilor miniaturi mânăstireşti: aurul, sineala, purpuriul...
Prologul rămâne, probabil, înfăptuirea sa maximă. Genială! Multe au fost grupurile şi grupările artistice din istoria artei noastre vizuale, dar parcă niciunul şi niciuna nu au avut firescul, genuitatea, subtilitatea, simplitatea şi farmecul peren al Prologului. Cred că ţinea la el mai mult decât la propria operă şi suferea ori de câte ori i se părea că tovarăşii lui de grup abdică de la o dedicare totală pentru cauza lor inefabilă şi nenumită. A ştiut să vadă importanţa unei astfel de grupări şi s-o pună şi în lucrare. Fiecare membru al Grupului Prolog este un pictor împlinit, din cei care s-au înscris deja în istoria picturii româneşti, dar Grupul înseamnă mai mult decât suma acestor pictori. Un liant subteran imposibil de definit îi uneşte şi îi face unici, dincolo de diferenţele lor stilistice sau de personalitate. Grupul are un caracter subtil eclesial, fără vreun manifest în acest sens. Afirmă ca program lipsa de program (lipsă care capătă o nuanţă de ideologie, în ciuda dorinţei contrare a celor din Grup). În cadrul Grupului, fiecare este liber să facă ce vrea, dar libertatea aceasta este forjată de o firească dorinţă interioară de a consuna cu ceilalţi, de a fi în acelaşi duh.
"Un bătrân atât de simplu, după vorbă, după port"
Relaţia lui Paul Gherasim cu Biserica trebuie să fi fost veche, dar eu de când i-am fost mai mult în preajmă, îl ştiu ataşat de Stavropoleos. A avut un rol prim la renaşterea aşezământului după decembrie 1989. Cred că a fost şi epitrop, până când locul a redevenit mânăstire. Înainte de '89, biserica era scoasă din uzul liturgic, iar clădirile ei deveniseră depozite ale Patriarhiei. Relaţia lui Paul Gherasim cu Biserica în latura ei instituţională era una de respect şi libertate, în care critica făcută cu dragoste şi compătimire nu lipsea. A făcut de la bun început o excelentă, foarte rodnică echipă cu părintele Iustin Marchiş. Îi lega, între altele, o foarte mare exigenţă faţă de alcătuirea şi compunerea spaţiului liturgic, în toate dimensiunile sale artistice şi spirituale. Împreună au ajuns să facă din mânăstirea Stavropoleos un loc exemplar, din acest punct de vedere, reprezentativ pentru Bucureşti, vizitat pentru aceasta, de mari personalităţi ale diferitelor domenii de excelenţă din toată lumea. Au îndepărtat aluviunile poluante şi au adus lucruri vechi, potrivite locului. Paul Gherasim cutreiera anticariatele din centrul vechi, găsea şi sugera obiecte potrivite, iar părintele Iustin găsea mijloacele să le achiziţioneze, fiind în deplină conivenţă. Astfel a ajuns biserica să arate cum arată astăzi, aşa s-a ajuns să se constituie un muzeu şi o bibliotecă, de mici dimensiuni, dar dotate numai cu lucruri de mare preţ. Este un loc în care Patriarhia ar putea organiza cursuri practice de bun gust şi nobleţe simplă a spaţiului liturgic şi paraliturgic. Sigur, li s-ar putea reproşa, cum o făcea de altfel destul de blând Horia Bernea, că s-a ajuns la un anumit "purism", că nu ar strica şi câteva "accidente", din cele fireşti, cum se întâmplă în viaţa reală, unde nimic nu este "perfect".
Era pentru slujbele limpezi, în care cuvântul rostit să fie bine auzit şi trăit ca atare. Este de neuitat şi de neegalat felul în care citea el Apostolul! Cu un tremur emoţionat şi emoţionant, cu accente tulburătoare în glăsuire. O făcea rar, de obicei la praznicul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, când toată obştea îl sărbătorea cu voios drag!
A sprijinit la Stavopoleos revenirea la muzica psaltică, reafirmarea ei. Era isonar neobosit al grupului de strană de pionerat, ce se formase acolo, la începutul anilor '90. De altfel, a făcut cu acest grup numeroase turnee în diferite ţări din Europa. "Îi place să bâzâie", glumea zâmbind cu duioşie Horia Bernea. De altfel, Grupul acela a generat în continuare, fie direct, fie indirect, alte şi alte grupuri, încât se poate observa astăzi o prezenţă relativ extinsă şi extrem de benefică a muzicii psaltice în spaţiul liturgic românesc.
Toate acestea, precum şi multe altele, au făcut ca astăzi el să fie numărat, pe drept cuvânt, printre ctitorii aşezământului.
Lucrarea lui Paul Gherasim şi a părintelui Iustin Marchiş nu s-a oprit la mânăstirea Stavropoleos. Cât a fost în puteri, au călătorit destul de mult împreună în ţară, mai ales la mânăstiri. Adesea aceste călătorii deveneau un soi de "vizite pastorale". Suferea pentru neglijenţa clericilor în ceea ce priveşte frumuseţea spaţiului liturgic sau a aceluia învecinat. Pe unde treceau, făceau observaţii directe destul de aspre, în legătură cu scăderile în această privinţă, cerând corectarea lor cât mai grabnică.
A făcut multe şi pentru mânăstirea Hurezi, pe care o adoptase, într-un fel. I-a înlesnit achiziţionarea unor obiecte de epocă din anticariate. Când puterea financiară i-a îngăduit, a cumpărat el însuşi obiecte spre înzestrare. Pe altele le-a dăruit dintr-ale sale...
Vedea Catedrala Mântuirii Neamului, dacă tot e să fie una, la Văcăreşti, pe locul extraordinarei mânăstiri transformate în închisoare de capitalişti şi demolată de comunişti. La o întâlnire pe această temă, cu vrednicul de pomenire patriarh Teoctist, l-a interpelat destul de vehement. Era o luare de poziţie care făcea parte din panaşul său. Ar fi fost o binevenită reabilitare, fie şi tardivă, a unui loc sacru de excepţie.
Duhovnicul lui Paul Gherasim în ultimii ani a fost părintele Nicolae Bordaşiu, poate şi pentru că îşi dorea pe cineva mai în vârstă decât el.
I se potriveau cuvintele Poetului: "Un bătrân atât de simplu, după vorbă, după port... " Dar ce simplitate?! Ce complexe structuri solare se tăinuiau în această simplitate! "Moşneagul" ce-l vedeai nu era "om de rând", era un Domn al picturii româneşti. Nu numai printr-o valoare incontestabilă, dar şi prin autoritate profesională şi morală, prin înţelepciune. Un om aşezat. Un om generos. Dăruia şi, mai ales, se dăruia. Oamenilor, cauzelor nobile... Tablourile ori le dăruia, pur şi simplu, ori, dacă le vindea, banii erau destinaţi cel mai adesea unor scopuri culturale în sprijinul Bisericii.
Era şi un om pitoresc, printre puţinii care încă mai aduceau la noi, original, aerul de interbelic. Un om cu stil în toate ale purtării sale. Un campion al bunului simţ şi al bunului gust. Încerca să reabiliteze nobleţea mistică a gustului. Un om elegant, de o eleganţă construită cu subtilitate, încât să dea senzaţia de smerenie şi de ţărănie.
În ciuda lentorii sale, era un om al faptei. Îmi spunea adesea: "Costion, eu nu vorbesc, eu fac!"
Îmi stăruie intonaţia vocii lui, când mi se adresa şi mă chema pe nume, felul în care apăsa vocalele! "Măi, Costion..."
Una dintre ultimele cărţi-album se întitulează "Urma Sfântului Apostol Andrei". Putem spune că avem şi urme ale lui Paul Gherasim, ale paşilor lui prin această lume. Oamenii sensibili, oamenii inteligenţi, oamenii atenţi, oamenii preocupaţi de spiritualitatea Tradiţiei le vor observa şi vor ţine cont de direcţia spre care se îndreaptă ei... Şi vor păşi pe urma acestor urme.
Foto: MARIUS PANDELE (1)