- Mai multe expoziții bucureștene au celebrat la sfârșitul acesta de an personalitatea și opera pictorului Paul Gherasim, întemeietorul grupului Prolog. Pornit spre raiul pentru care s-a pregătit o viață întreagă, nici urma de pe pământ a artistului nu se șterge, crescând în purpură și în aur, la fel ca picturile lui -
În casa Domnului, pentru toate zilele vieții
Vestea morții lui Paul Gherasim (în noaptea de 3 august, într-o marți spre miercuri), la 91 de ani, m-a prins în vacanță, în însoțire de nepoți, la Singureni, la vreo 40 de km de București. Am ajuns la mânăstirea Stavropoleos, în preajma tronului "domnului Paul" (cum i se adresau adesea cei apropiați) vineri, pe seară. Era îmbarcat de plecare. Cu pielea albă, cu barba colilie, parcă un pic mai rarefiată, îmbrăcat în alb (ca totdeauna, cu un bun gust desăvârșit!), într-un sicriu de culoare deschisă (cum s-o spune sicriu în Bucovina lui?), cu horbote simple, fără dantele, cu numele înscris cu alb pe crucea sa... Mult alb... Părea, s-ar fi putut spune, un patriarh. Și, cu adevărat, era un patriarh al picturii românești! Nu numai și nu în primul rând prin vârstă ci, îndeosebi, prin autoritate, prin măiestrie, prin cunoaștere, prin înălțimea trăirii spirituale și duhovnicești. Dar eu l-aș fi asemănat mai degrabă cu o mireasă. Gata de Nuntă, gata de întâlnire cu Mirele-Hristos, atât de iubit și atât de dorit de el. Se răsfrângea deja asupra lui ceva din lumina taborică a praznicului Schimbării la Față care tocmai venea! Când am intrat eu, părintele Iustin Marchiș era cel care citea din Psaltire la căpătâiul lui. Cu ritm măsurat, apăsând cuvintele, încât ele să ți se impună, revelator. Pe urmă s-au perindat alții și alții. Prieteni... Până spre miezul nopții, când au rămas de strajă, cu rândul, maici ale mânăstirii și doi dintre tinerii cei mai apropiați lui în ultimii ani de viață, arhitectul Marius Pandele și teologul Ionuț Lungu, care l-au înconjurat cu un devotament excepțional și i-au dus la împlinire unele proiecte pe care forțele fizice nu-l mai ajutau să le împlinească singur. Parcă niciodată versetele Psalmilor nu capătă mai multă greutate și mai mult înțeles ca la căpătâiul unui mort. Când mi-a venit prima dată rândul, am citit Catisma a 6-a. Cât de mult mi s-a părut că i se potrivesc cuvintele versetului al patrulea din Psalmul 26: "Un lucru am cerut de la Domnul și pe acesta-l voi căuta: să locuiesc în casa Domnului în toate zilele vieții mele, văzul să mi-l desfăt în frumusețea Domnului și să cercetez locașul Său". A avut parte din plin de Casa Domnului și de frumusețea revărsată de El în lume, în fel și chip, nemijlocit și mijlocit.
Unul dintre sentimentele prime pe care le am lângă un om drag care pleacă la Domnul este vinovăția pentru lipsa de atenție și de grijă pe care am manifestat-o față de el în diferite perioade, cu diferite prilejuri. L-am văzut extrem de puțin în ultimii doi ani pe Paul Gherasim. La ultima întâlnire cu el, m-am dus însoțit de un minunat medic și om, profesorul Miron Bogdan. Auzisem că situația lui Paul Gherasim era tot mai delicată, dar ce-am văzut m-a cutremurat. Slab de tot, numai piele și os, la propriu. Întins pe spate, aproape nemișcat, suferea de dureri cumplite la orice mișcare, dar și de o insomnie rebelă, ucigătoare. Era uscat ca un pustnic după un îndelungat timp de asceză în ale hranei și ale somnului. Bunul medic nu a putut decât să constate povârnirea gravă și ireversibilă a stării de sănătate, preconizând un sfârșit apropiat. L-a ascultat cu răbdare, l-a încurajat cu cuvinte blânde de mângâiere, i-a prescris câteva paliative ușoare.
"Cu ciocârlia deasupra noastră"
Avea un respect oarecum evlavios pentru omul vechi, pentru țăranul român, a cărui spiritualitate sănătoasă și pătrunzătoare a admirat-o fără rezerve și a slujit-o ori de câte ori a avut prilejul. Practic, era îndrăgostit de ea. El însuși era mândru de Bucovina sa natală și de țăranii ei. Se revendica a fi țăran, în felul în care te revendici a aparține unei vechi și mari stirpe nobiliare. Țăranul vechi și cele ale lumii lui erau date mereu de el spre pildă. Nu, la el nu era vorba de vreo ideolatrie sau de vreo ideologie. În cazul lui, ca și în al altor personalități de anvergură (Părintele Dumitru Stăniloae, Ioan Alexandru, Horia Bernea ș.a.) filonul este unul tare. Ei veneau de acolo, dintre țărani, acolo trăiseră o perioadă a vieții lor, cea mai curată și mai deschisă receptărilor nealterate. Ei trăiseră cu toată implicarea acolo, respiraseră aerul și istoria satelor de obârșie, văzuseră și străvăzuseră acea lume. Legătura lor cu satul și cu țăranul era organică. Chiar dacă ajunsese să fie, la un moment dat, una de tipul paradisului pierdut, sfârșea prin a fi, în chip organic, una a paradisului regăsit. Ei au știut și au putut să vadă acolo Frumusețea aceea care mântuiește lumea, o Frumusețe acumulată prin filtrări istorice și spirituale succesive. Frumusețea-Hristos! Au văzut la țăran un suflet așezat temeinic și lămurit prin răbdătoare suferință și bună însoțire cu Dumnezeu, printr-o înscriere blândă și firească în lume, în cea fizică și în cea metafizică, dusă la simplitate ultimă, la maximum de limpezire și coerență. Mărturie stau studiile unor eminenți etnologi, în cap cu Ernest Bernea, mărturie stă povestea Țăranului Român de la Muzeul lui, așa cum l-a pictat Horia Bernea. Într-un interviu acordat pentru Evenimentul Zilei, Paul Gherasim s-a descris astfel: "Eu am trăit la țară, eu sunt copil de țăran, sufletul meu e un suflet de țăran. De aia eu sunt un om al tradițiilor, în continuare. Am trăit, când eram copil, tradiția în plinătatea ei, pe câmp, cu oile, cu vacile, cu plugul, cu ciocârlia deasupra noastră, când eram la arat. Și am trecut printr-o istorie care e o istorie condensată, ca o sinteză a istoriei mele."
În vederea unei prezentări recuperatoare a Chipului exterior și lăuntric al acelui Țăran, în fața celor din lumea culturală contemporană, Paul Gherasim a fost printre cei dintâi care au pus în circulație, după 1989, vechi fotografii cu chipuri de țărani. De altfel, chipul lui Paul Gherasim era astfel compus, încât să trimită în acea direcție, la țăranii arhetipali. Avea acasă un portret al bunicului său, țăran bucovinean de o mare demnitate și frumusețe, făcut la începuturile sale de pictor. Ținea foarte mult la lucrarea aceea, chiar dacă rămânea o operă de tinerețe, poate cu mai puțină măiestrie, dar cu câtă respectuoasă candoare. Ni-l arăta adesea cu bună mândrie. Și felul în care se îmbrăca se dorea și reușea să fie de inspirație țărănească. Avea o eleganță aparte. Subtil rafinată. Voit smerită, dar de o smerenie care nu trecea neobservată. Dimpotrivă.
Tot așa, în apartamentul său situat la etajul al 9-lea al unui bloc din Titan, era înconjurat de obiecte țărănești de o răpitoare frumusețe. Practic, erau numai capodopere ale acestei culturi. Odăile lui aveau o mireasmă țărănească, mai precis una monahal-țărănească. Paul Gherasim era de o austeritate slăvitoare. Totul răspândea în jurul lui ceea ce numim noi în Biserică o "bună mireasmă duhovnicească".
A realizat expoziții memorabile, dedicate culturii țărănești, între care la loc de frunte ar fi de menționat: "Spațiul spiritual al satului românesc" (1991), la Muzeul Național de Artă, și "Străvezimea satului românesc" (2003), la Muzeul Țăranului Român.
Și-a dedicat ultima parte a vieții anume punerii în evidență a culturii țărănești și a constituției ei structural creștine. Toată seria de cărți-albume realizate în ultimii doi-trei ani, după ce a fost blocat în chilia sa, vrea să ne spună, preponderent vizual, despre acea cultură tainică, simplă și de un incredibil rafinament spiritual și artistic. Este vorba de Om de treabă țăranul (Ed. Renașterea, 2016), Urma Sfântului Apostol Andrei (Ed. Doxologia, 2016), Străvezimea frumuseții (Ed. Bizantină, 2016), Munții Buzăului, locuri ale sfințeniei (Ed. Arhiepiscopiei Buzăului și Vrancei, 2016), Poezia locuirii (Ed. Bizantină, 2016), Casa țăranului român (Ed. Bizantină, 2016), Chipul țăranului român (Ed. Arhiepiscopiei Dunării de Jos, 2016). O listă cu totul și cu totul impresionantă!
Cer blând și flori de măr
Era pictor înnăscut. Nu știu cum a ajuns el, un copil de la țară, din Boteștii Sucevei, să-și descopere și să-și cultive vocația, să vină la București și să facă studiile de cuviință. Iubea pictura adevărată până la ultima fibră. O cunoștea foarte bine, atât în ceea ce privește istoria ei, cât și temeiul de măiestrie care-i conferă accederea la adevărul ei ultim. O simțea apropiat. Chiar dacă-i văzusem, desigur, tablourile pe la anualele și bienalele pe care UAP le organiza în acele timpuri, în anii '60, '70, '80, nu-l remarcasem anume. Ignoranța mea întru ale picturii contemporane era încă destul de mare și "vedeam", cu precădere, acele nume înconjurate de un anumit zgomot, aparținând cel mai adesea taberei babiștilor. Am fost conștient de numele lui Paul Gherasim, odată cu realizarea primelor coperți pentru cărțile de imne ale lui Ioan Alexandru. Nu mă seduseseră. La găseam simpliste, prea abstracte, prea simbolice. Este drept că se pierdea mult din ceea ce erau ele în original, din pricina precarității cartonului și a calității foarte aproximative a tiparului. Tot grație iubirii pentru Ioan Alexandru am ajuns să mă împrietenesc cu Mihai Sârbulescu și cu Horea Paștina, iar prin ei, ceva mai târziu, l-am cunoscut personal pe Paul Gherasim. Îl întâlneam pe la vernisaje, dar mai apropiat, îndeosebi la Mihai Sârbulescu acasă. La el, pe strada Ion Bogdan, era casă deschisă. Seară de seară găseai oameni acolo, îndeosebi din lumea artelor vizuale, la un pahar sau, cel mai adesea, la mai multe. Mai târziu, în câteva rânduri, a ajuns și la noi acasă. Nu mânca carne și, atunci, pe unde era invitat, se pregăteau pentru el, anume, feluri de mâncare cu pește și cu brânză. Cam totdeauna, în vremea aceea, apărea însoțit de soția sa, Steliana, și de Corina Pavelescu, sora acesteia. Femei blajine, delicate, care rămâneau în umbra lui, ieșind destul de arar la discuție.
Paul Gherasim făcuse școală bună, cu Nicolae Dărăscu (desenul) și cu Jean Alexandru Steriade (pictura). Amintirile lui antebelice se refereau aproape exclusiv la lumea picturii. Ne vorbea despre încrucișările lui cu pictori renumiți, care nouă ni se păreau a fi de mult istorie aparținând unei lumi relativ îndepărtate în timp. Colegii (de facultate? de breaslă?) îl porecliseră Mielul. Aducea cu evanghelicul animal la chip și la dinamică. Și-a câștigat destul de repede un vădit respect în cadrul breslei, chiar și printre cei care nu-i împărtășeau viziunea plastică.
Pictura lui Paul Gherasim este ca un abur. De o transparență totală. Un văl. Numai bună pentru cer blând și pentru mare senină, pentru flori de măr și pentru natură în evaporare. Prima lui lucrare care m-a izbit și care mi-a rămas bine întipărită în memorie este una cu cei 40 de mucenici din Sevastia, temă reluată în mai multe rânduri. Par 40 de țărani. De un dramatism total. Primise de la cineva puțină purpură, de care era foarte mândru și o folosea cu mare parcimonie, numai atunci când credea că subiectul o cere deplin. Iubea culorile vechilor miniaturi mânăstirești: aurul, sineala, purpuriul...
Prologul rămâne, probabil, înfăptuirea sa maximă. Genială! Multe au fost grupurile și grupările artistice din istoria artei noastre vizuale, dar parcă niciunul și niciuna nu au avut firescul, genuitatea, subtilitatea, simplitatea și farmecul peren al Prologului. Cred că ținea la el mai mult decât la propria operă și suferea ori de câte ori i se părea că tovarășii lui de grup abdică de la o dedicare totală pentru cauza lor inefabilă și nenumită. A știut să vadă importanța unei astfel de grupări și s-o pună și în lucrare. Fiecare membru al Grupului Prolog este un pictor împlinit, din cei care s-au înscris deja în istoria picturii românești, dar Grupul înseamnă mai mult decât suma acestor pictori. Un liant subteran imposibil de definit îi unește și îi face unici, dincolo de diferențele lor stilistice sau de personalitate. Grupul are un caracter subtil eclesial, fără vreun manifest în acest sens. Afirmă ca program lipsa de program (lipsă care capătă o nuanță de ideologie, în ciuda dorinței contrare a celor din Grup). În cadrul Grupului, fiecare este liber să facă ce vrea, dar libertatea aceasta este forjată de o firească dorință interioară de a consuna cu ceilalți, de a fi în același duh.
"Un bătrân atât de simplu, după vorbă, după port"
Relația lui Paul Gherasim cu Biserica trebuie să fi fost veche, dar eu de când i-am fost mai mult în preajmă, îl știu atașat de Stavropoleos. A avut un rol prim la renașterea așezământului după decembrie 1989. Cred că a fost și epitrop, până când locul a redevenit mânăstire. Înainte de '89, biserica era scoasă din uzul liturgic, iar clădirile ei deveniseră depozite ale Patriarhiei. Relația lui Paul Gherasim cu Biserica în latura ei instituțională era una de respect și libertate, în care critica făcută cu dragoste și compătimire nu lipsea. A făcut de la bun început o excelentă, foarte rodnică echipă cu părintele Iustin Marchiș. Îi lega, între altele, o foarte mare exigență față de alcătuirea și compunerea spațiului liturgic, în toate dimensiunile sale artistice și spirituale. Împreună au ajuns să facă din mânăstirea Stavropoleos un loc exemplar, din acest punct de vedere, reprezentativ pentru București, vizitat pentru aceasta, de mari personalități ale diferitelor domenii de excelență din toată lumea. Au îndepărtat aluviunile poluante și au adus lucruri vechi, potrivite locului. Paul Gherasim cutreiera anticariatele din centrul vechi, găsea și sugera obiecte potrivite, iar părintele Iustin găsea mijloacele să le achiziționeze, fiind în deplină conivență. Astfel a ajuns biserica să arate cum arată astăzi, așa s-a ajuns să se constituie un muzeu și o bibliotecă, de mici dimensiuni, dar dotate numai cu lucruri de mare preț. Este un loc în care Patriarhia ar putea organiza cursuri practice de bun gust și noblețe simplă a spațiului liturgic și paraliturgic. Sigur, li s-ar putea reproșa, cum o făcea de altfel destul de blând Horia Bernea, că s-a ajuns la un anumit "purism", că nu ar strica și câteva "accidente", din cele firești, cum se întâmplă în viața reală, unde nimic nu este "perfect".
Era pentru slujbele limpezi, în care cuvântul rostit să fie bine auzit și trăit ca atare. Este de neuitat și de neegalat felul în care citea el Apostolul! Cu un tremur emoționat și emoționant, cu accente tulburătoare în glăsuire. O făcea rar, de obicei la praznicul Sfinților Apostoli Petru și Pavel, când toată obștea îl sărbătorea cu voios drag!
A sprijinit la Stavopoleos revenirea la muzica psaltică, reafirmarea ei. Era isonar neobosit al grupului de strană de pionerat, ce se formase acolo, la începutul anilor '90. De altfel, a făcut cu acest grup numeroase turnee în diferite țări din Europa. "Îi place să bâzâie", glumea zâmbind cu duioșie Horia Bernea. De altfel, Grupul acela a generat în continuare, fie direct, fie indirect, alte și alte grupuri, încât se poate observa astăzi o prezență relativ extinsă și extrem de benefică a muzicii psaltice în spațiul liturgic românesc.
Toate acestea, precum și multe altele, au făcut ca astăzi el să fie numărat, pe drept cuvânt, printre ctitorii așezământului.
Lucrarea lui Paul Gherasim și a părintelui Iustin Marchiș nu s-a oprit la mânăstirea Stavropoleos. Cât a fost în puteri, au călătorit destul de mult împreună în țară, mai ales la mânăstiri. Adesea aceste călătorii deveneau un soi de "vizite pastorale". Suferea pentru neglijența clericilor în ceea ce privește frumusețea spațiului liturgic sau a aceluia învecinat. Pe unde treceau, făceau observații directe destul de aspre, în legătură cu scăderile în această privință, cerând corectarea lor cât mai grabnică.
A făcut multe și pentru mânăstirea Hurezi, pe care o adoptase, într-un fel. I-a înlesnit achiziționarea unor obiecte de epocă din anticariate. Când puterea financiară i-a îngăduit, a cumpărat el însuși obiecte spre înzestrare. Pe altele le-a dăruit dintr-ale sale...
Vedea Catedrala Mântuirii Neamului, dacă tot e să fie una, la Văcărești, pe locul extraordinarei mânăstiri transformate în închisoare de capitaliști și demolată de comuniști. La o întâlnire pe această temă, cu vrednicul de pomenire patriarh Teoctist, l-a interpelat destul de vehement. Era o luare de poziție care făcea parte din panașul său. Ar fi fost o binevenită reabilitare, fie și tardivă, a unui loc sacru de excepție.
Duhovnicul lui Paul Gherasim în ultimii ani a fost părintele Nicolae Bordașiu, poate și pentru că își dorea pe cineva mai în vârstă decât el.
I se potriveau cuvintele Poetului: "Un bătrân atât de simplu, după vorbă, după port... " Dar ce simplitate?! Ce complexe structuri solare se tăinuiau în această simplitate! "Moșneagul" ce-l vedeai nu era "om de rând", era un Domn al picturii românești. Nu numai printr-o valoare incontestabilă, dar și prin autoritate profesională și morală, prin înțelepciune. Un om așezat. Un om generos. Dăruia și, mai ales, se dăruia. Oamenilor, cauzelor nobile... Tablourile ori le dăruia, pur și simplu, ori, dacă le vindea, banii erau destinați cel mai adesea unor scopuri culturale în sprijinul Bisericii.
Era și un om pitoresc, printre puținii care încă mai aduceau la noi, original, aerul de interbelic. Un om cu stil în toate ale purtării sale. Un campion al bunului simț și al bunului gust. Încerca să reabiliteze noblețea mistică a gustului. Un om elegant, de o eleganță construită cu subtilitate, încât să dea senzația de smerenie și de țărănie.
În ciuda lentorii sale, era un om al faptei. Îmi spunea adesea: "Costion, eu nu vorbesc, eu fac!"
Îmi stăruie intonația vocii lui, când mi se adresa și mă chema pe nume, felul în care apăsa vocalele! "Măi, Costion..."
Una dintre ultimele cărți-album se întitulează "Urma Sfântului Apostol Andrei". Putem spune că avem și urme ale lui Paul Gherasim, ale pașilor lui prin această lume. Oamenii sensibili, oamenii inteligenți, oamenii atenți, oamenii preocupați de spiritualitatea Tradiției le vor observa și vor ține cont de direcția spre care se îndreaptă ei... Și vor păși pe urma acestor urme.
Foto: MARIUS PANDELE (1)