"Bine aţi venit, domnule!", îmi zice cu un glas cald, din pragul uşii. Mă aşteaptă îmbrăcat elegant, în cămaşă albă, un jerseu de bumbac şi o cravată asortată. Îmi întinde politicos mâna şi mă invită în casă, măsurându-mă discret cu privirea. Are 87 de ani, dar nu-i dai mai mult de 70. Se vede pe chipul lui că a trăit cumpătat, că a fost onest în faţa vieţii. Traversăm o sufragerie spaţioasă şi intrăm într-o cameră plină de cărţi şi fotografii. Trăieşte în apartamentul ăsta de zeci de ani, şi pare că nimic nu s-a schimbat de atunci: o mobilă cândva elegantă, candelabre cândva strălucitoare, covoare persane, toate nemişcate de zeci de ani. Se aşază într-un jilţ frumos tapiţat, zâmbindu-mi binevoitor. "Să-mi spuneţi despre ce anume aţi vrea să vorbim", îmi zice parcă uşor nedumerit, ca şi cum s-a dezobişnuit să creadă că ar mai putea interesa pe cineva, astăzi, povestea lui. Şi totuşi, dincolo de modestia asta a lui, Eugen Iordăchescu încă mai este invitat de onoare la tot felul de evenimente organizate de diferite instituţii culturale sau de biserica ortodoxă. În camera unde ne aflăm, văd agăţate de pereţi tot felul de diplome şi distincţii, mai vechi sau mai recente, semne de recunoştinţă pentru tot ce a făcut pentru invenţia lui binefăcătoare. Eugen Iordăchescu este genialul inginer care a salvat din calea buldozerelor lui Ceauşescu un număr de 12 biserici, monumente nepreţuite ale patrimoniului naţional. "Despre miracolul acesta aş vrea să-mi povestiţi", îi spun într-un târziu. El tace lung, privindu-mă cu o strălucire aparte în ochi. "Eu n-am fost decât omul potrivit, care s-a întâmplat să fie la locul potrivit", îmi zice cu aceeaşi modestie, de parcă ar vorbi despre altcineva. "Iar toate astea nu erau cu putinţă fără voinţa lui Dumnezeu." Se ridică apoi de pe scaun şi caută în bibliotecă teancurile de dosare şi de albume . "Pe-aici trebuie să fie", zice ca pentru sine, răsfoind câteva fotografii. "Da, uite-o." Alege una şi mi-o arată. E o biserică mică, albă, frumoasă, în stil brâncovenesc, aşezată pe nişte şine ciudate. "De-aici începe toată povestea", îmi zice. "Se numeşte Schitul Maicilor. E de pe la 1700 şi ceva. O frumuseţe de bisericuţă."
Sute de tone mutate cu tava
Era în 1982, atunci când au apărut primele schiţe şi machete ale Centrului Civic şi, în mod special, ale Casei Poporului, megalomanicele proiecte la care visa Ceauşescu. Eugen Iordăchescu ocupa în acea perioadă funcţia de director tehnic la Institutul Proiect Bucureşti, având în grijă planul de sistematizare şi modernizare a oraşului. Asta însemna că era direct implicat în activitatea de pe acest uriaş şantier, urmând să se ocupe în primul rând de curăţarea întregii zone, adică să radă tot, să demoleze tot ce-i stătea în cale, pe o suprafaţă imensă. Era o răspundere uriaşă, o misiune ingrată, mii de oameni trebuiau evacuaţi din caselele lor şi mutaţi în blocuri noi, construite special pentru ei, în alte zone ale oraşului. În plus, zeci de clădiri de patrimoniu, adevărate capodopere ale arhitecturii, urmau să fie, şi ele, năruite. "S-a greşit enorm", îmi zice cu glasul grav. "Ceauşescu cerea să se facă totul foarte repede, iar asta ducea de multe ori la lucruri dureroase. Ţin minte că la început a venit să vadă macheta cu Centrul Civic la o sală de sport din Giuleşti. Macheta avea 400 de metri pătraţi, îl plimba pe Ceauşescu cu o platformă deasupra ei, ca să poată vedea orice colţişor în detaliu. Rar se întâmpla să fie total mulţumit, mai ales când era şi Elena cu el. Ţin minte că nu i-a convenit lăţimea magistralei «Victoria Socialismului», că era doar de 70 de metri. El a vrut-o de 90. Nu conta ce era acolo, că urma să se dărâme încă o clădire de patrimoniu sau o biserică. În fine, după multe vizite şi modificări ale machetei, s-a ajuns la proiectul final. Acum, eu trebuia să iau la picior toată zona asta uriaşă, să-mi fac şi eu o idee, să văd ce clădiri vor fi demolate. Şi chiar în prima zi am ajuns acolo, în curtea bisericuţei care se numea Schitul Maicilor. Era situată exact în locul unde urma să se ridice Casa Poporului. Nu avea nicio şansă de supravieţuire. Schitul fusese ridicat la 1726, era, de fapt, un complex mânăstiresc de o frumuseţe rară, cu câteva chilii şi ateliere care aparţineau Institutului Biblic. Am zis că nu se poate, că măcar bisericuţa trebuie salvată. Habar n-aveam cum, dar ceva îmi spunea că trebuie să fac asta. Apoi, când am auzit povestea schitului, că a fost ctitorit de o femeie care se aflase în robie la otomani şi care i-a promis lui Dumnezeu că se va călugări şi va ridica biserica atunci când se va elibera şi va ajunge acasă, când am auzit şi povestea asta, nu ştiu cum să vă spun, nelegiuirea să o dărâmi mi s-a părut infinit mai mare."
Din ziua aceea, gândul de a salva Schitul Maicilor l-a frământat zi şi noapte. Tot ce ştia era că trebuie să mute de-acolo biserica undeva, departe, la peste 200 de metri în afara şantierului. Dar cum să o urnească din loc? Cum să mişte o biserică de 745 de tone, pe o distanţă aşa de mare? Părea o nebunie, nimeni, nicăieri în lume, nu făcuse aşa ceva niciodată. "Numai la asta mă gândeam", îşi aminteşte zâmbind. "Ţin minte că şi soţia mea era nedumerită, nu înţelegea ce-i cu mine, de ce nu dorm nopţile. Am stat aşa şi m-am tot frământat vreo două săptămâni. Într-o seară, când am ieşit cu soţia la un restaurant, mi-a atras atenţia dibăcia cu care căra chelnerul tava cu băutură, făcând slalom printre mese, fără să se verse nici un strop. «Asta e», mi-am zis. «O tavă din beton pe care trebuie să aşez biserica. Apoi, tava trasă pe şine». Ăsta a fost începutul. Fireşte, mai erau încă multe de studiat, de aflat. De exemplu, cum pun tava aia de beton sub biserică. Am făcut o şedinţă cu câţiva colegi, mă gândeam că poate au şi ei vreo idee. Tot ce s-a întâmplat la şedinţa aia a fost că şi-au făcut semne pe sub masă şi că se uitau la mine ca la un nebun. Până la urmă, tot singur a trebuit să mă descurc, să citesc, să fac calcule. În câteva săptămâni, eram gata cu proiectul de aşa-zisa «translaţie» a bisericii, pe o distanţă de 245 de metri. Bineînţeles, a aflat şi Ceauşescu, ba chiar a fost de acord, dar asta mai mult pentru că nu credea că o să reuşesc."
În câteva zile, au început pregătirile pentru punerea în aplicare a miraculosului proiect. S-a construit "tava", o dală din beton armat pe care urma să stea biserica, s-au instalat tot felul de dispozitive metalice, şine de cale ferată, prese, cricuri hidraulice, boghiuri, cabluri uriaşe. După câteva săptămâni, într-o zi de iunie, 1982, totul era pregătit. Trecuseră aproape şase luni de când inginerul Iordăchescu începuse să se preocupe de soarta acestei bisericuţe. Şi iată că gândul lui bizar, de care mai toată lumea râdea, era pe cale să se împlinească. N-a avut niciodată emoţii mai mari decât în ziua aceea! Un singur centimetru calculat greşit putea duce la o catastrofă. Iar pentru asta, el ar fi fost singurul vinovat. Un centimetru, atât, şi biserica se putea rupe şi dărâma. Sau cineva putea fi accidentat. Iar toate astea, sub privirile a sute de oameni, a numeroşi tovarăşi din primele eşaloane ale partidului. Sau poate chiar sub ochii lui Ceauşescu. În acea zi s-a trezit dis de dimineaţă şi a venit primul pe şantier. Abia se ivea soarele, când el, pe furiş, a intrat în bisericuţa pustie pe care urma să o salveze, rugându-se cu toată fiinţa lui, aşa cum nu făcuse niciodată până atunci. O teamă lăuntrică îl ardea din ce în ce mai tare. Şi totuşi, credinţa că Dumnezeu îl va ajuta să facă o asemenea lucrare îi mai aducea liniştea. Pe la nouă dimineaţa, când muncitorii erau cu toţii la locurile lor şi când "spectatorii" deja începuseră să sosească, a dat semnalul de pornire. "Mai întâi a fost ridicată 1,67 metri", îşi aminteşte cu bucurie în ochi. "Apoi a urmat mişcarea pe orizontală, o mişcare lentă, de aproape trei metri pe oră, atât de lentă că nici nu-ţi dădeai seama că se mişcă. Distanţa pe orizontală a fost de 245 de metri, aşa că mutarea a durat câteva zile. Apoi, pe parcurs, am mai avut şi două rotiri, una de 36 de grade şi alta de 13 grade, iar la final, am coborât-o pe noul ei lăcaş, cu 25 de centimetri. Totul a decurs impecabil, fără nici cea mai mică abatere. Dumnezeu mi-a ajutat! Ţin minte că la un moment dat, au apărut pe un mal mai îndepărtat şi soţii Ceauşescu. Biserica era la jumătatea traseului şi ei se uitau uluiţi. M-am speriat puţin, mă temeam să nu dea vreo dispoziţie şi să oprească totul. Nu s-a întâmplat aşa, şi din momentul ăla, m-au lăsat să-mi văd de proiectele mele."
Salvate din calea buldozerelor
"Clădirile care umblă", "Premieră tehnică românească", "O spectaculoasă premieră", "Un monument traversează bulevardul". Sunt doar câteva dintre zecile de titluri din presa vremii apărute în România sau în străinătate. Numeroase reviste de specialitate din Occident ("Construction Today", "New Civil Engineer" etc.) elogiau inovaţia uimitoare a inginerului Eugen Iordăchescu. Toate aceste semnale l-au încurajat şi mai mult să continue proiectele lui de salvare a bisericilor. Au urmat ani în care mergea prin locurile din Bucureşti despre care ştia că Ceauşescu le-a pus gând rău, doar ca să vadă ce biserici sunt prin zonă şi ce se poate salva. Se întâlnea deseori cu înalte feţe bisericeşti, punând la cale împreună salvarea bisericilor aflate în pericol. "Eram în relaţii foarte bune cu patriarhul Iustin Moisescu, cu care colaboram foarte bine. La început, episcopul de atunci, Roman Ialomiţeanul, nici nu voia să audă de mutarea bisericilor, el voia doar să rămână la locul lor. Dar la ultima întâlnire, care a fost ceva mai tensionată, patriarhul a reuşit să-l convingă. I-a zis: «Nu înţelegi că nu se poate să rămână aici? O să fie la 50, 100 de metri, dar o vom avea întreagă». Abia atunci l-a convins şi pe episcop să le mutăm şi am început campania de salvare a bisericilor." Prima a fost biserica Olari, mutată pe 22 septembrie 1982, de pe Calea Moşilor, pe o distanţă de 58 de metri, pe strada Olari. Apoi, Sfântul Ilie din Rahova (o frumuseţe de biserică întemeiată în secolul 18, de către Safta Brâncoveanu şi pictată mai târziu de Gheorghe Tăttărescu), care a fost salvată, prin mutarea ei cu 49 de metri, pe strada Sfinţii Apostoli. La fel a fost salvată şi biserica "Sfântul Gheorghe" - Capra, ridicată la 1877 şi mutată, în 1985, pe o distanţă de 90 de metri.
Dar încercarea cea mare a fost în 1986, când s-a aflat că zilele Mânăstirii Antim şi ale Palatului Sinodal din curtea mânăstirii sunt numărate, că Ceauşescu a hotărât să le dărâme. Inginerul Iordăchescu a fost întrebat dacă e în stare să le mute. În comparaţie cu tot ce făcuse până atunci, asta era o lucrare gigantică. Era vorba de nişte clădiri uriaşe, doar Palatul Sinodal cântărind 9.000 de tone. "Ţin minte că într-o zi, pe la prânz, m-a sunat primul secretar să-mi spună că Ceauşeştii aşteaptă un răspuns de la mine, dacă se poate face mutarea sau nu. Era o lucrare ieşită din comun, clădirea avea 52 de metri lungime, 25 lăţime, trei nivele. În plus, venea iarna, iar asta ne putea da peste cap lucrarea. Pe la ora patru după-masă, am dat răspusul: da, se face mutarea." Pregătirea şantierului a durat mai bine de patru luni, iar mutarea palatului a avut loc pe 21 ianuarie 1985. Totul s-a făcut fără nici cel mai mic deranj, cu centrala termică din subsol în funcţiune şi toată uriaşa bibliotecă a palatului, care şi ea cântărea cam 1.000 de tone, fără nici măcar o carte clintită din raftul ei. Totul a durat 13 ore, pe o distanţă de 20,35 metri, la o temperatură de minus 18 grade. A fost astfel salvată altă capodoperă a arhitecturii naţionale, încărcată cu sute de ani de istorie.
Tot în 1985, la doar trei luni după mutarea Palatului Sinodal de la Antim, Ceauşescu a decis dărâmarea Mânăstirii Mihai Vodă, o comoară inestimabilă a lăcaşurilor monahale, una dintre cele mai vechi construcţii din Bucureşti, ctitorie a lui Mihai Viteazul, zidită la 1594. De data aceasta, hotărârea a fost repede pusă în practică, fiind deja demolate în mare viteză anexele şi zidul mânăstirii. Şi totuşi, în urma unor proteste şi memorii, Ceauşescu se lasă, în mod ciudat, înduplecat, oprind nelegiuirea şi lăsându-l pe inginerul salvator să ia de acolo biserica mânăstirii şi turnul clopotniţei, mai exact, cam tot ce rămăsese nedărâmat. Numai că de data aceasta, o asemenea mutare părea aproape imposibilă, fiind vorba de o pantă pe o distanţă de 289 de metri, care cobora pe o verticală de 6,2 metri. "Unghiul mare de pantă era dificultatea", îşi aminteşte. "A fost o lucrare foarte grea, cu calcule şi tehnici mai delicate. Le-am mutat în tandem, mai întâi clopotniţa, apoi biserica, care cântărea 3700 de tone, cu viteza de 2,20 metri pe oră. După zile multe de tensiune şi transpiraţie, au ajuns cu bine la noua lor adresă, Sapienţei nr. 4, acolo unde se află şi astăzi."
Spectacolul blocurilor care umblă
Bătrânul inginer îşi aminteşte toate momentele astea cu o vervă pe care abia şi-o poate stăpâni. Ore în şir ar sta să-mi tot povestească, sunt foarte multe asemenea reuşite care i-au uimit chiar şi pe cei mai mari constructori din lume. Îmi arată cărţi, reviste de specialitate, în care se scrie despre performanţele lui, diplome şi multe fotografii. "Uneori mă întreb cum de-am avut timp să fac atâtea într-o singură viaţă", îmi zice zâmbind. "Atâta ştiu, că Dumnezeu m-a ajutat şi am muncit enorm." A mutat zece biserici în Bucureşti, încă trei, în alte oraşe din ţară, şi câteva case de patrimoniu. Toate fiind astfel salvate de furia buldozerelor lui Ceauşescu. "Din păcate, n-aveai cum să ţii pasul cu demolările. Ceauşescu n-avea răbdare, nu stătea după noi să vadă dacă putem salva ceva. Din câte ştiu eu, au fost 22 de biserici dărâmate în Bucureşti. Mai mult decât dublu faţă de câte am reuşit să salvez." Zâmbeşte amar, arătându-mi o fotografie cu ruinele unei biserici. E vorba de Sfânta Vineri Herasca, una dintre cele 22 dărâmate, o biserică pentru care şi-acum i se face inima ghem. "Trebuia mutată, am colaborat foarte bine cu părintele paroh de acolo, Gelu Bogdan. Trebuia să o salvăm. Decizia finală însă a venit chiar într-o vineri, când au venit amândoi Ceauşeştii. El părea ceva mai conciliant. Ea, însă, nu. Ea a fost cea care a decis. Au dărâmat-o cu puşcăriaşi. Nimeni altcineva n-a vrut să se atingă de ea." Rămâne cu privirea fixată la fotografie, păstrând un moment de tăcere. Apoi, îmi răsfoieşte o revistă veche, din anii '80. Ochii îmi cad peste câteva poze alb-negru, cu nişte blocuri uriaşe, aşezate pe mai multe şine. Deasupra, un titlu uriaş: "Blocul care umblă". Aflu, aşadar, că Eugen Iordăchescu a reuşit să mute şi câteva blocuri de locuinţe din Bucureşti şi din ţară. Unele înalte, cu zece etaje, sau cu mai multe scări. Unele chiar cu locatari înăuntru, pe totată durata translării, şi cu toate utilităţile, apă, curent în funcţiune. "Erau lucrări pentru remodelarea urbană", îmi explică el. "Se făceau străzi noi sau se lărgeau cele existente, iar pentru asta trebuiau mişcate blocurile câteva zeci de metri. Era un spectacol, veneau sute de curioşi să vadă cum se mişcă ditamai blocul. Niciodată nu s-a întâmplat nici cel mai mic incident. Blocurile sunt şi astăzi acolo şi n-au nici măcar o fisură."
În 1984, Eugen Iordăchescu a obţinut titlul de doctor, pentru lucrarea cu tema "Concepţia, calculul, proiectarea şi tehnologia lucrărilor de deplasare a clădirilor". În anii următori a publicat trei cărţi şi zeci de articole în reviste de specialitate din ţară şi străinătate (Civil Engineer Magazine, Construction Today Magazine etc.), a participat cu comunicări ştiinţifice la diferite conferinţe din străinătate (Stanford - California, Paris, Chişinău etc) şi a obţinut trei brevete de invenţie. După decembrie '89, împreună cu fiul său, Adrian Iordăchescu, şi el doctor şi inginer în acelaşi domeniu, au conceput o tehnologie pentru protecţia antiseismică a construcţiilor, printr-un sistem special de izolatori, tehnologie aplicată la clădirea în care se află acceleratorul de particule de la Măgurele. În 1995, dr. ing.Eugen Iordăchescu a ieşit la pensie de la Institutul Proiect Bucureşti, continuând însă colaborarea cu alte instituţii şi ocupând diferite funcţii în tot felul de organizaţii, de la cele creştin-ortodoxe, până la cele care se ocupă cu monumentele istorice.
La 87 de ani, inginerul Eugen Iordăchescu este încă un om extrem de ocupat, cu ochii aţintiţi pe clepsidra timpului. Aşa a fost totdeauna, riguros şi disciplinat, şi poate că ăsta este motivul pentru care a reuşit să facă într-o singură viaţă cât alţii în zece. Oamenii uită, dar clopotele bisericilor salvate îi duc numele către cer.