- Absolvent al Facultăţii de Teologie din Bucureşti, sunteţi, deja, la o vârstă extrem de tânără, autorul a numeroase cărţi dedicate unor mari personalităţi ale vieţii ortodoxe din România, între care, Părintele Arsenie Boca se află la loc de frunte. Cum se explică interesul dvs. aşa de fierbinte pentru cel numit, cu atâta drag, "Sfântul Ardealului"?
- Vă mărturisesc că am auzit despre Părintele Arsenie în primăvara anului 2005. Atunci nu i-am dat deloc importanţă, dar după aceea, numele Părintelui îmi tot revenea în gând. Şi în 2006, însoţindu-mi un prieten prin Ţara Haţegului, am ajuns prima oară la Prislop, am stat o noapte acolo şi la plecare mi-am luat Cărarea Împărăţiei. Răsfoind-o în tren, am fost uimit de preocupările interdisciplinare ale Părintelui Arsenie, de dialogul pe care l-a realizat între teologie, ştiinţă şi cultură. Era opera unui om care trăise experienţa lui Dumnezeu, dar care avea şi o cultură vastă. Astfel, am găsit multe răspunsuri la întrebările mele existenţiale. Prin opera sa, Părintele ne ajută să ne cunoaştem pe noi şi pe Dumnezeu. Să tindem către libertatea cea adevărată. El este un model, un sfânt pentru noi. Am căutat să aflu mai multe despre viaţa sa, dar nu am găsit nimic mulţumitor, adică o carte documentată despre ce şi cum a trăit el, de la naştere şi până la plecarea în viaţa de dincolo de mormânt. Scurt timp după asta, m-am înscris la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti. Voiam, astfel, să acumulez cunoştinţe pentru a înţelege mai bine ortodoxia şi opera Părintelui şi să îi scriu o biografie ştiinţifică, neromanţată. Şi, sub coordonarea eruditului Părinte Profesor Daniel Benga, mi-am întocmit teza de licenţă bazată pe documente, cele mai multe inedite, despre viaţa Părintelui Arsenie. Iată că anul acesta s-a înfiinţat şi Comisia pentru pregătirea canonizării Părintelui Arsenie, care ţine cont şi de aceste cercetări.
- Vă propun ca din uriaşa dvs. documentare, în numărul de faţă al revistei "Formula AS" să vă aplecaţi asupra unei perioade mai puţin cunoscute a vieţii Părintelui Arsenie Boca, cea de după alungarea sa de la Mânăstirea Prislop şi scoaterea din viaţa monahală. În comparaţie cu "epoca Sâmbăta", este un capitol mult mai puţin cunoscut.
- Părintele Arsenie Boca a fost alungat din Mânăstirea Prislop pe 14 mai 1959. Totul a pornit de la un referat întocmit de Alexandru Drăghici, criminalul ministru roşu de Interne din anii '50. Scris în octombrie 1958, referatul denunţa sec anumite manifestări din mânăstiri pe care politrucul le considera duşmănoase faţă de comunişti. Imediat, Departamentul Cultelor a preluat cu sfinţenie şi fără să crâcnească, maculatura explozivă a lui Drăghici, iar şeful Cultelor, Dumitru Dogaru, a convocat în regim de urgenţă Sinodul. Şi le-a cerut imperios episcopilor şi mitropoliţilor, să scoată iute din mânăstiri călugării "recalcitranţi" şi să le închidă pe cele mai importante. Le-a mai spus Dogaru sinodarilor ca nu cumva să se afle că statul comunist stă în spatele deciziei. Răspunderea trebuia să cadă doar asupra bisericii. În acel nefast an 1958, s-a hotărât şi desfiinţarea Mânăstirii Prislop. Iar de Părintele Arsenie, s-au ocupat cel mai cu grabă. El şi Maica Zamfira, stareţa mânăstirii, au fost alungaţi printre primii de la Prislop.
- Sub ce acuzaţie?
- I-au încadrat la "răi cetăţeni". Mai întâi, au primit un ordin verbal, să părăsească Prislopul. Părintele Arsenie, însă, nu l-a respectat. La sfatul Patriarhului Iustinian, care îl aprecia şi credea mult în el, Părintele a aşteptat un ordin scris. Cultele şi securitatea au tot presat episcopia Aradului, ca să dea ordinul. L-am descoperit eu, în arhive. E aşa: "Noi, doctor Andrei Magieru, episcopul Aradului şi Hunedoarei, potrivit dispoziţiunilor date de Sfântul Sinod, privitor la îndepărtarea vieţuitorilor care prin activitatea lor dăunează intereselor bisericeşti, decide ca ieromonah Arsenie, duhovnic la mânăstirea de maice Prislop, să părăsească îndată localul susnumitei mânăstiri. Numitul va ieşi din mânăstire fără rasă (...). 14 mai 1959".
Marele prieten: Nichifor Crainic
- Care au fost cauzele adevărate? Din câte ştim, Părintele Arsenie a făcut numai politica lui Hristos, cum însuşi spunea.
- Părintele Arsenie a fost cu totul apolitic! Dar i se reproşau cele scrise în referatul lui Drăghici. Securiştii din regiunea de atunci Hunedoara-Deva îl notaseră că ar fi ascuns diverşi fugari la Mânăstirea Prislop. De exemplu, pe viitorul preot Nicolae Bordaşiu, care nici măcar nu trecuse pe acolo. Sau pe Nicolae Itu, fost deţinut, şi el, şi care prin 1948-1949, poposise doar o seară la Prislop. De fapt, pe Părintele Arsenie l-au alungat pentru că oamenii continuau să îl caute la Prislop, aşa cum o făcuseră şi la Sâmbăta de Sus. Şi pentru că securiştii din regiune nu au reuşit să se infiltreze în Mânăstirea Prislop, ca să racoleze informatori, aşa cum se întâmpla în alte mânăstiri - l-au scos pe Părinte de acolo, ca să îl supravegheze mai bine.
- Circulă multe poveşti legate de sprijinul pe care Părintele Arsenie l-ar fi dat atât unor membri ai rezistenţei anti-comuniste din Munţii Făgăraş, cât şi unor mari cărturari ai neamului, ca Nichifor Crainic, de pildă.
- Este adevărat. Nichifor Crainic i-a fost mentor, în tinereţe, Părintelui Arsenie Boca, şi acesta l-a ascuns în iarna lui 1944-1945, în casa mitropolitului de la Sâmbăta de Sus, fără ştirea acestuia. S-a întâmplat în vremea în care Crainic a pribegit, din 1944 până în 1947, şi prietenii îi întorseseră spatele. Crainic, care a fost cu fapta şi condeiul un mare luptător antibolşevic, a fost printre primii hăituiţi de comunişti. Părintele a vrut să-l ascundă mai întâi în casa lui Braşca Dumitru, cel cu a cărui fiică a vrut Părintele să se căsătorească, în anii 30, în studenţie. Faptul acesta reiese chiar din declaraţia Părintelui, dată atunci când a fost anchetat, în 1955. Revenind la povestea lui Crainic din iarna lui 1944, cei doi au trecut prin situaţii dramatice, pe drumul spre Sâmbăta. Însoţiţi de o ţărancă din Arpaşul de Jos, ei s-au ascuns, pur şi simplu, într-un camion cu brânză! Aşa au reuşit să treacă de raziile româno-sovietice şi să ajungă la Sâmbăta, unde Nichifor Crainic a rămas ascuns ceva vreme şi a lucrat la cartea lui "Zile albe, zile negre". Un manuscris salvat tot de Părintele Arsenie şi ţinut ascuns, până în 1962.
Misionar al ortodoxiei
- Dacă tot am ajuns la Sâmbăta de Sus, vreau să vă întreb şi de ce a fost mutat Părintele Arsenie de acolo? Era locul afirmării sale spirituale, perioada triumfului său popular.
- Părintele Arsenie Boca a plecat de la Mânăstirea Sâmbăta de Sus în 1948. Biserica greco-catolică tocmai fusese desfiinţată, iar Părintelui i s-a dat misiunea să meargă la fostele mânăstiri greco-catolice şi să le convingă pe maici şi călugări să revină la ortodoxie. Misiunea i-a fost dată de mitropolitul Bălan şi de Patriarh. În acea zonă preponderent greco-catolică, era nevoie de un om ca Părintele Arsenie. Chiar Louis Barral, un asumpţionist (n.r. ordin călugăresc catolic), spunea că Părintele Arsenie este un misionar mai tare decât toţi episcopii ortodocşi la un loc. Aşadar, Părintele Arsenie Boca nu a fost, în niciun caz, mutat de la Sâmbăta, aşa cum se spune, pentru că Mitropolitul Bălan ar fi fost forţat să-l transfere de acolo. Dovadă că atunci când Prislopul s-a desprins de mitropolia Ardealului, mitropolitul Bălan a vrut să-l întoarcă pe Părintele la Sâmbăta. Şi cu greu i-a dat voie să mai stea la Prislop, unde Părintele şi-a dorit mult să rămână. Există documente publicate de părintele Nicolae Streza, care arată acest adevăr. În acel loc frumos, a simţit el că e chemat. O chemare frântă cu cruzime peste zece ani, de mai marii vremii.
- Un alt "mister" legat de viaţa părintelui este venirea sa bruscă în Bucureşti, un oraş nu tocmai potrivit pentru o viaţă călugărească...
- Părintele a venit în Bucureşti sfătuit şi de Patriarhul Iustinian. Dar nici nu avea unde să meargă. De altfel, de cum a păşit în Bucureşti şi până la moartea sa, va fi urmărit şi fotografiat în permanenţă de securitate. Aşa s-a întâmplat, de pildă, la Sinaia, unde l-au fotografiat în pantaloni scurţi. În toată această vreme, Părintele a ştiut că-i urmărit. De asemenea, după scoaterea din mânăstire, Părintele n-a avut voie să aibă buletin de Bucureşti, astfel că a fost luat în grijă de către mama maicii Zamfira, Ecaterina Constantinescu, undeva, într-o casă pe lângă Obor, pe strada Litovoi Voievod. Am găsit documentul prin care Părintele Arsenie cerea dreptul să locuiască la Ecaterina Constantinescu. După aceea, au vândut acea casă şi s-au mutat în Cotroceni.
Pictor la Schitul Maicilor
- Ce a făcut Părintele Arsenie la Bucureşti?
- Vă solicităm un exerciţiu de imaginaţie. Cum arăta, cu aproximaţie, o zi din viaţa Părintelui în Bucureşti?
- Ca să vă răspund, e suficient să citim rapoartele întocmite de cei care l-au filat în 1962. Din ele aflăm că Părintele ieşea din casă dimineaţa, la ora 6-6:15, după care ajungea, la 7, la atelierele de pictură ale Patriarhiei de la Schitul Maicilor, unde lucra până la ora 15. Uneori, stătea şi peste program. Altă dată (în ziua de 3 septembrie, de exemplu) Părintele apare mergând la cofetăria Scala, unde a mâncat o îngheţată, după care a mers chiar la un film. În unele zile se întâlnea cu Maica Zamfira, urmărită, la rândul ei. Dar nu numai cu ea. Părintele Arsenie şi-a dat seama că este urmărit. Se purta normal, dar încerca să-şi păcălească pândacii, căci, oricum, nu avea nimic de ascuns. Tot din aceste rapoarte de filaj apar date ca acestea: iese din casă, purtând în mână două pacheţele de material plastic, se îndreaptă către biserica Boteanu. Acolo era preotul Constantin Grigorescu, cu care se împrietenise încă din anii '30, din studenţie, când Părintele locuise la internatul Radu Vodă. În altă zi, se spune că merge la Halele Obor, apoi intră într-o alimentară. După care pleacă iar spre biserica Boteanu. Se vede legătura foarte strânsă cu părintele de acolo. În altă zi, iese din casă şi intră într-o frizerie. Bratu, cum era numele de cod al Părintelui Arsenie, dat de securişti, a fost văzut bărbierindu-se. În altă zi, merge la Mitropolie, ascultă liturghia şi slujba de înscăunare a unui episcop.
Icoana necunoscută
- Avea Părintele Arsenie Boca relaţii cu intelectuali bucureşteni de elită, ai vremii, aşa cum s-a afirmat uneori?
- Părintele a avut relaţii de prietenie în special cu Nichifor Crainic. Cu el s-a văzut cel mai des. În 1969, de pildă, îl găsim pe Părintele Arsenie la aniversarea de 80 de ani a lui Crainic, de la restaurantul Bucur din Bucureşti. Apare într-o fotografie istorică, alături de mari filozofi, scriitori şi clerici: Ion Petrovici, ucenic al lui Titu Maiorescu, Părintele Stăniloae, Pan Vizirescu, cunoscutul gândirist, sau Radu Gyr şi Ovidiu Papadima. Atunci, Părintele Arsenie i-a dăruit lui Crainic o icoană a "Mântuitorului", pictată de el, cunoscând iubirea intensă şi nostalgică a acestuia pentru Iisus. Nu demult, am descoperit această icoană pictată de Părintele Arsenie, la familia lui Nichifor Crainic.
- Vă adresez o întrebare cumva mai ciudată: cum se explică eleganţa vestimentară a părintelui Arsenie Boca, în perioada din Bucureşti, destul de surprinzătoare pentru un monah?
- Părintele Arsenie a fost un monah desăvârşit, dar şi un artist. Studiase atât la Academia de Teologie din Sibiu, cât şi la Academia de Arte din Bucureşti. Astfel că avea simţul esteticului dezvoltat. Cum spunea Andrei Pleşu, când a văzut aceste fotografii: "Părintele Arsenie Boca arată ca un adevărat gentleman creştin". Iar Părintele Arsenie mai era şi un om frumos. Nu putea să-şi ascundă această frumuseţe. La o recepţie oficială la Bucureşti, la Patriarhie, pentru împăratul şi patriarhul Etiopiei, când a intrat Părintele Arsenie, toţi au fost impresionaţi de apariţia lui. Dar a spus bine un paznic de la Patriarhie, care l-a văzut şi el atunci: "El anume face aşa, ca să-l vorbească lumea, însă numai el ştie toată inima lui...".
Părintele nu ţinea neapărat la asta, dar prin structura sa, prin mişcările sale fireşti - era omul lui Dumnezeu. Într-o fotografie pe care am descoperit-o în arhive, din 23 mai 1976, Părintele apare în costum, cu cravată, pălărie de fetru, coborând treptele bisericii Enei din Bucureşti, unde fusese la parastasul lui Nichifor Crainic. Se observă şi aici eleganţa Părintelui. Dar el era îmbrăcat curat, chiar şi când picta la Drăgănescu. Purta un halat, dar avea pantaloni eleganţi, pantofi deosebiţi. Nu a vrut să impresioneze printr-o apariţie de falsă smerenie. Iar oamenii care-l căutau niciodată nu s-au smintit pentru că Părintele era îmbrăcat la costum sau era bărbierit. Ştiau că i se făcuse o nedreptate, iar sfatul lui le dădea o forţă de a depăşi greutăţile. Iar faptul că a fost căutat de credincioşi până în 1989, arată că a rămas în memoria lor tot sfânt. Un om al lui Dumnezeu.
- Perioada bucureşteană poate arunca o umbră asupra vieţii Părintelui Arsenie Boca, în sensul accentelor ei lumeşti?
- În anii de la Bucureşti şi Drăgănescu, Părintele a trăit mereu cu speranţa că va redeveni călugăr. Nu a dus şi nici n-a dorit să ducă o viaţă lumească. Şi e un mare merit al său că a putut să se adapteze vieţii de oraş. De cele mai multe ori, monahii plecaţi din mânăstire nu pot duce greutăţile mirenilor. Iar Părintele s-a angajat la Patriarhie şi ca să afle mai repede schimbările politice din România în legătură cu mânăstirile. Şi a insistat tot timpul pe lângă ierarhi, să îl reprimească la mânăstire. Documentele spun clar lucrul ăsta.
- Cui se spovedea? Avea un duhovnic?
- Din câte am aflat de la cei ce au stat în jurul său, Părintele Arsenie s-a spovedit la părintele Savian Bunescu, preotul de la Drăgănescu. Cât despre perioada bucureşteană, nu prea ştim ce duhovnic a avut.
Calea îndumnezeirii prin culori
- Să vorbim, măcar în trecere, de latura de pictor iconar şi pictor de biserici a Părintelui Arsenie Boca.
- Sub îndrumarea maestrului său, Costin Petrescu, Părintele Arsenie a pictat biserica Sfântul Dumitru din Bixadul Oltului, judeţul Covasna, în 1938. Părintele Arsenie nu a pictat decât o pictură îmbunătăţită, învăţată de la maestrul său, care era un pictor autorizat, un pictor al Patriarhiei Române. Eronat se spune că Părintele are o pictură neortodoxă. Pur şi simplu, aşa se picta la vremea respectivă. Costin Petrescu a pictat Mihai Vodă în Bucureşti, Sfântul Silvestru etc. Iar la Părintele Arsenie apar aceiaşi oameni, aceleaşi expresii ca la maestrul său. Părintele Arsenie a vrut să facă o pictură vie. O pictură care să fie un drum pentru privitor spre curăţire şi luminare.
- Ce alte icoane ale Părintelui Arsenie au mai fost descoperite în ultima vreme?
- Un prieten de-al meu a descoperit icoana Izvorul Tămăduirii, la biserica Sfânta Treime-Tei din Bucureşti. O altă icoană pictată de Părintele Arsenie este cea a Sfântului Iosif cel Nou de la Partoş, la reşedinţa mitropolitană din Timişoara. Se pare că a fost pictată la Schitul Maicilor din Bucureşti, pe când icoanele de la biserica Mânăstirii Prislop le-a pictat mai târziu, în anii'80. Alte icoane despre care avem cunoştinţă se găsesc în chilia sa de la Sinaia. Eu am găsit încă un loc, puţin ştiut, unde a pictat Părintele Arsenie:Bogata Olteană, un sat din comuna Hoghiz, de lângă Rupea. Din păcate, picturile sale de acolo nu s-au mai păstrat. Biserica în care a pictat Părintele tocmai ce fusese terminată în 1960; o adevărată biserică "voievodală", cum o numea Părintele Arsenie. Ctitor era Spiridon Cândea, îndrumător spiritual al Părintelui la Academia de Teologie din Sibiu. Tot el i-a propus să şi picteze biserica aceea mare şi frumoasă. Aşa că Părintele, în vara lui 1961, a pictat în absida altarului: "Maica Domnului şi doi îngeri sub bolta unui cer plin de stele". Era o frescă de o frumuseţe aparte, pe măsura bisericii. Apoi, după mai multe schimbări, Părintelui i-a revenit sarcina să îmbrace singur, în mozaic, o tehnică foarte grea, pereţii imenşi ai bisericii. Dar şi asta a picat, după ce Cândea a fost arestat şi închis. Fresca Părintelui Arsenie a stat până în 1978 în altar, până ce a fost acoperită de o altă pictură. Doar sătenii îşi mai amintesc azi de ea, cu evlavie.
- Pentru majoritatea credincioşilor săi devotaţi, perioada de la Sinaia, a Părintelui Arsenie Boca, este, şi ea, prea puţin cunoscută. Acolo a şi murit...
- În 1969, maicile alungate de la Prislop, după ce stătuseră la Răşinari, au cumpărat o casă în Sinaia, pe strada Privighetorilor, pe vreo 800 de metri pătraţi. Era o casă cu etaj, pe care maicile şi rudele lor au trebuit să o renoveze. Apoi s-a ridicat, după schiţele Părintelui, o altă casă, pentru că erau foarte multe maici rămase de izbelişte după alungarea de la Prislop. Şi totul s-a făcut cu mare trudă şi bani chinuiţi. Căci maicile mai şi munceau te miri unde, ca să se întreţină. Unele erau vânzătoare în Sinaia, altele lucrau la o cooperativă de covoare, şi banii obţinuţi îi puneau în comun, pentru noua lor casă. Părintele Boca şi-a amenajat şi un mic atelier de pictură, deşi, până în 1988, a stat mai mult la Drăgănescu decât la Sinaia. Oricum, la Sinaia nu a fost şi nu este cine ştie ce conac luxos, cum uneori se afirmă. Acolo, Părintele Arsenie a şi murit, în 1989. Îşi transferase întreaga bibliotecă şi lucrurile sale. Nu ştim mai multe despre ele, pentru că maicile din obştea de la Prislop preferă să tacă.
- Într-un sfârşit, autorităţile bisericii ortodoxe au demarat canonizarea Părintelui Arsenie. Cum comentaţi?
- Şi maicile de la Prislop, şi Părintele Arsenie, au fost reabilitaţi abia în 1998. Atunci s-a dovedit că alungarea Părintelui şi desfiinţarea Mânăstirii Prislop au avut cauze inventate. Părintele murise, deja, după ce, în 30 de ani cât a fost chinuit, urmărit şi marginalizat, nu a făcut niciun fel de compromis cu regimul. Şi abia acum, după ce au trecut 27 de ani de la moartea sa, s-a constituit Comisia de canonizare, care a început să urmărească toate faptele Părintelui. Sunt oameni care mărturisesc despre sfinţenia lui, despre ajutorul, despre vindecările minunate pe care le-a făcut, şi când a trăit, şi după aceea. De altfel, Prislopul este cel mai căutat loc de pelerinaj din România. Şi fiindcă m-aţi întrebat, eu cred că momentul potrivit pentru canonizarea Părintelui Arsenie Boca ar fi 28 noiembrie 2018, la împlinirea a 100 de ani de la Marea Unire şi odată cu Sfinţirea Catedralei Mântuirii Neamului, ridicată exact pe locul unde au fost cândva Atelierele Patriarhiei Române şi unde a pictat Părintele Boca, în anii restriştei sale.