Începutul celui mai aşteptat post din an, acela al Crăciunului, era prilej de mare sărbătoare pentru mine, în vremea în care creşteam în casă cu Buna. Şi asta se întâmpla pentru că (în zilele acelea) eram băgată în seamă de toată lumea. Iar toată lumea însemna, pe atunci, Buna, mama şi tata, eventual vreo mătuşă care mai venea pe la noi, unchiaşul Petrea pădurarul, ori Pavăl, stuparul. Şi cum veneau, cum se grăbeau cu toţii să-mi povestească de Mikulaş (Moş Niculaie), care aduce dulciuri, mănuşi, ciorapi de lână, dar şi nuiele pentru copiii răi, şi de Moş Crăciun, care vine cu daruri mai acătării, doar dacă-i scrii şi-i desenezi frumos o scrisoare. Şi-mi mai spuneau şi de ce îngerul care împodobeşte bradul cu globuri şi steluţe de-argint, vine doar dacă e casa minunat de curată şi cuminţenia pruncilor "până la Dumnezău după uşă". Cum trebuia să fie cuminţenia asta "până la uşă" n-am ştiut nici atunci şi nu prea înţeleg nici azi. Am păstrat doar vorbele Bunei, pe care le spunea cu voce serioasă şi gravă. Postul de iarnă era, aşadar, pentru mine, o vreme de aşteptare de noi şi noi bucurii, printre care trebuie să pomenesc şi faptul că aproape de mijlocul lui era şi ziua mea de naştere. Şi se ştie doar, e verificat, că orice om e mai sensibil şi mai băgat în seamă de ziua naşterii lui şi încă vreo două zile după aceea. Şi dacă mai punem la socoteală şi albeaţa omătului care acoperea pământul, bucuria săniuşului şi a datului cu schiurile, pregătirea armatelor de îngeri de gheaţă, prin trântirea pe spate în zăpadă, cu mâinile depărtate, atunci postul de iarnă n-are cum să nu fie cea mai frumoasă şi aşteptată perioadă din an, mai ales pentru pruncii care n-aveau alte griji, căci cei mari vegheau cu înţelepciune, dragoste şi dărnicie asupra lor.
Vremea "răzăilor" şi a hribilor
Bănuiesc că pentru Buna, perioada postului de iarnă nu era neapărat un prilej de bucurii zilnice. Avea destule griji, venite odată cu primele ninsori: fânul trebuia adus cu sania până-n Crăciun din grădina de dincolo de Valea Albă, cărările trebuiau curăţate de omăt şi de două, trei ori pe zi, dacă ningea mult, apa de băut cărată cu găleţile de la izvorul din marginea pădurii şi cine ştie câte mai erau de "sămălit", socotit şi potrivit într-o gospodărie mare, în care doar ea, Buna mea, le făcea pe toate. Şi eu pe lângă ea, bineînţeles, cât mă ţineau puterile. Ne descurcam noi totdeauna, şi seara îmi plăcea că Buna îşi făcea planul pentru muncile de a doua zi, şi totdeauna mă întreba şi pe mine dacă e bine cum le-a potrivit. Şi după ce puneam la cale muncile, mă întreba Buna ce-aş vrea să mănânc, ca să ştie ce să aducă din pivniţă ori din cămară, să fie la îndemână de dimineaţă, la sculare. Mâncărurile pe care Buna le pregătea în post erau aşa de bune, încât nu-mi dădeam seama, atunci, să fie vreo diferenţă faţă de zilele obişnuite. Acum însă ştiu şi înţeleg şi zilele ei de "ajunare", când nu mânca decât seara, şi-mi amintesc şi mâncărurile fără carne, pe care le prepara cu multă sârguinţă. Oricum, chiar şi în zilele obişnuite, atunci când nu erau posturi, Buna pregătea mâncare cu carne doar duminica şi de sărbători, aşa cum mâncau, de fapt, toţi ţăranii. Eram obişnuită cu "pănzâturile" ei, supele de legume, în care punea tăieţei de casă, orez sau "răzălăi" făcuţi din aluat dat pe răzătoarea mică, după care sunt prăjiţi înainte de a-i pune la fiert. Nu mai vorbesc de găluştele aurii, care se topeau în gură de fragede ce erau.
În postul Crăciunului, carnea era înlocuită cu ghebe şi hribi puşi la borcan, dar şi cu nuci şi poame uscate. Reţetele care urmează sunt din vremea Bunii, dar sunt potrivite şi pentru bucătăriile de azi.
Sarmale cu ghebe sau gălbiori
Pentru sarmale, Buna avea pregătit un butoi mare din lemn plin cu varză acră. Dar ea-şi pregătea din timpul verii şi frunze de gulie sau de hrean, opărite şi ţinute în saramură. Ca să le umple, le ţinea de seara până dimineaţa în apă rece, la desărat. Ghebele, gălbiorii, bureţii şi hribii îi conserva în apă cu sare sau îi punea la uscat, mai întâi înşiraţi pe aţe, la soare, apoi în cuptor, ca să fie sigură că sunt bine uscaţi. Dacă folosea ciuperci ţinute în saramură, trebuia să le desăreze o noapte în apă rece, dacă folosea ciupercile uscate, le punea de seara la înmuiat în apă.
Umplutura pentru sarmale se pregătea astfel: se căleau în ulei de dovleac 2 sau 3 cepe tăiate mărunt, împreună cu un morcov mai mare, o rădăcină de pătrunjel, una de păstârnac şi puţină ţelină, date toate pe răzătoare sau tăiate mărunt, mărunt. În alt vas, dar tot în ulei de dovleac, se căleau ciupercile, scurse de apă şi tăiate, peste care se presăra praf de boia dulce, dar şi puţină boia iute. În al treilea vas se călea orezul, tot în ulei, în care se adăuga cimbru, sare şi piper. Când orezul era un pic rumenit, se turnau peste el ciupercile şi zarzavaturile. Se amestecau toate bine şi se lăsa amestecul la răcit. În timpul acesta se pregăteau foile de umplut. Mai întâi se lăsau la scurs, apoi li se tăiau vinişoarele, cotoarele şi părţile mai întărite. După ce sarmalele erau împachetate, se puneau la fiert într-o oală mai mare, pe un strat de frunze de varză sau de hrean, tăiate mărunt. Deasupra sarmalelor se puneau, la fel, nişte frunze care le acopereau bine pe toate. Sarmalele fierbeau la foc mic cel mult trei sferturi de ceas, după care oala se lua de pe sobă, se învelea cu o pătură groasă şi se lăsa la loc cald câteva ceasuri, ca să înflorească orezul şi să prindă celelalte ingrediente în florile lui. Abia apoi se scoteau sarmalele. Răgazul acesta era chiar potrivit pentru ca ele "să meargă până la Dumnezău şi să să întoarcă înapoi la noi".
Tăieţei cu nuci şi alune
Pentru mâncarea aceasta, Buna pregătea dinainte o pătură de tăieţei pe care, după ce se usca, o tăia, dar nu atâta de fin şi de subţire ca la tăieţeii pentru supa de găină. Punea la fiert tăieţeii în apă cu sare şi-i amesteca din când în când, ca să nu se lipească între ei. Nucile şi alunele, curăţate de coajă, le prăjea mai întâi în cuptor, apoi le freca între mâini şi sufla pe deasupra lor, ca să zboare toate pielicioarele uscate. Zdrobea nucile şi alunele în mojar, nu prea mărunt, şi le punea peste tăieţeii scurşi de apă. Mai adăuga zahăr sau miere, coajă de lămâie, iar mie-mi turna deasupra şi un pic de sirop de zmeură. Nici nu-mi mai trebuia altceva!
Cartofi copţi cu zeamă de varză acră
Mâncarea aceasta se făcea doar pentru cină, când afară era frig şi când se făcea focul în sobă, adică era o mâncare de toamnă târzie şi de iarnă. Mai întâi, Buna spăla cu o cârpă udată cu apă rece cuptorul şporiului. Aducea din pivniţă cartofi, îi spăla bine, bine, şi fără să-i cureţe de coajă, îi înţepa cu o furculiţă, ici-colo, apoi îi băga în cuptor. Câtă vreme se coceau, îi mai întorcea din când în când, ca să se rumenească peste tot şi când deschidea uşa cuptorului, ieşea un abur atâta de bine mirositor, că abia aşteptam să fie gata copţi. Între timp, aducea din butoi o varză acră şi un canceu de moare, zeama acră de varză. Moarea era ca vinul la culoare, pentru că Buna punea toamna în butoi şi câte două verze roşii. Tăia varza mărunt, adăuga peste ea ceapă roşie, de apă, tăiată în rondele, le amesteca bine şi le stropea cu ulei de dovleac, că era mai bun, sau de floarea-soarelui, când nu era altul. Cartofii copţi îi scotea într-un castron şi îi acoperea cu o ştergare mai groasă, ca să stea calzi. Îţi luai cartoful pe farfurie, îl tăiai în două, crestai cu cuţitul miezul, puneai puţin ulei deasupra, puţină sare şi gata! Mâncai cu salată de varză şi, din când în când, beai moare. Dacă era prea sărată varza, cum s-a mai întâmplat câteodată, toată noaptea te sculai să bei apă. Dacă era numai potrivită de sare, noaptea dormeai bine şi visai câmpuri întregi de cartofi înfloriţi.
Şi-acum postesc. Dar deşi fac întocmai bucatele Bunii mele care a plecat printre sfinţi, ele nu "mărg niciodată până la Dumnezău". Reţetele le-am păstrat, dar magia s-a dus. Un ingredient care nu se găseşte în prăvălii.