Începutul celui mai așteptat post din an, acela al Crăciunului, era prilej de mare sărbătoare pentru mine, în vremea în care creșteam în casă cu Buna. Și asta se întâmpla pentru că (în zilele acelea) eram băgată în seamă de toată lumea. Iar toată lumea însemna, pe atunci, Buna, mama și tata, eventual vreo mătușă care mai venea pe la noi, unchiașul Petrea pădurarul, ori Pavăl, stuparul. Și cum veneau, cum se grăbeau cu toții să-mi povestească de Mikulaș (Moș Niculaie), care aduce dulciuri, mănuși, ciorapi de lână, dar și nuiele pentru copiii răi, și de Moș Crăciun, care vine cu daruri mai acătării, doar dacă-i scrii și-i desenezi frumos o scrisoare. Și-mi mai spuneau și de ce îngerul care împodobește bradul cu globuri și steluțe de-argint, vine doar dacă e casa minunat de curată și cumințenia pruncilor "până la Dumnezău după ușă". Cum trebuia să fie cumințenia asta "până la ușă" n-am știut nici atunci și nu prea înțeleg nici azi. Am păstrat doar vorbele Bunei, pe care le spunea cu voce serioasă și gravă. Postul de iarnă era, așadar, pentru mine, o vreme de așteptare de noi și noi bucurii, printre care trebuie să pomenesc și faptul că aproape de mijlocul lui era și ziua mea de naștere. Și se știe doar, e verificat, că orice om e mai sensibil și mai băgat în seamă de ziua nașterii lui și încă vreo două zile după aceea. Și dacă mai punem la socoteală și albeața omătului care acoperea pământul, bucuria săniușului și a datului cu schiurile, pregătirea armatelor de îngeri de gheață, prin trântirea pe spate în zăpadă, cu mâinile depărtate, atunci postul de iarnă n-are cum să nu fie cea mai frumoasă și așteptată perioadă din an, mai ales pentru pruncii care n-aveau alte griji, căci cei mari vegheau cu înțelepciune, dragoste și dărnicie asupra lor.
Vremea "răzăilor" și a hribilor
Bănuiesc că pentru Buna, perioada postului de iarnă nu era neapărat un prilej de bucurii zilnice. Avea destule griji, venite odată cu primele ninsori: fânul trebuia adus cu sania până-n Crăciun din grădina de dincolo de Valea Albă, cărările trebuiau curățate de omăt și de două, trei ori pe zi, dacă ningea mult, apa de băut cărată cu gălețile de la izvorul din marginea pădurii și cine știe câte mai erau de "sămălit", socotit și potrivit într-o gospodărie mare, în care doar ea, Buna mea, le făcea pe toate. Și eu pe lângă ea, bineînțeles, cât mă țineau puterile. Ne descurcam noi totdeauna, și seara îmi plăcea că Buna își făcea planul pentru muncile de a doua zi, și totdeauna mă întreba și pe mine dacă e bine cum le-a potrivit. Și după ce puneam la cale muncile, mă întreba Buna ce-aș vrea să mănânc, ca să știe ce să aducă din pivniță ori din cămară, să fie la îndemână de dimineață, la sculare. Mâncărurile pe care Buna le pregătea în post erau așa de bune, încât nu-mi dădeam seama, atunci, să fie vreo diferență față de zilele obișnuite. Acum însă știu și înțeleg și zilele ei de "ajunare", când nu mânca decât seara, și-mi amintesc și mâncărurile fără carne, pe care le prepara cu multă sârguință. Oricum, chiar și în zilele obișnuite, atunci când nu erau posturi, Buna pregătea mâncare cu carne doar duminica și de sărbători, așa cum mâncau, de fapt, toți țăranii. Eram obișnuită cu "pănzâturile" ei, supele de legume, în care punea tăieței de casă, orez sau "răzălăi" făcuți din aluat dat pe răzătoarea mică, după care sunt prăjiți înainte de a-i pune la fiert. Nu mai vorbesc de găluștele aurii, care se topeau în gură de fragede ce erau.
În postul Crăciunului, carnea era înlocuită cu ghebe și hribi puși la borcan, dar și cu nuci și poame uscate. Rețetele care urmează sunt din vremea Bunii, dar sunt potrivite și pentru bucătăriile de azi.
Sarmale cu ghebe sau gălbiori
Pentru sarmale, Buna avea pregătit un butoi mare din lemn plin cu varză acră. Dar ea-și pregătea din timpul verii și frunze de gulie sau de hrean, opărite și ținute în saramură. Ca să le umple, le ținea de seara până dimineața în apă rece, la desărat. Ghebele, gălbiorii, bureții și hribii îi conserva în apă cu sare sau îi punea la uscat, mai întâi înșirați pe ațe, la soare, apoi în cuptor, ca să fie sigură că sunt bine uscați. Dacă folosea ciuperci ținute în saramură, trebuia să le desăreze o noapte în apă rece, dacă folosea ciupercile uscate, le punea de seara la înmuiat în apă.
Umplutura pentru sarmale se pregătea astfel: se căleau în ulei de dovleac 2 sau 3 cepe tăiate mărunt, împreună cu un morcov mai mare, o rădăcină de pătrunjel, una de păstârnac și puțină țelină, date toate pe răzătoare sau tăiate mărunt, mărunt. În alt vas, dar tot în ulei de dovleac, se căleau ciupercile, scurse de apă și tăiate, peste care se presăra praf de boia dulce, dar și puțină boia iute. În al treilea vas se călea orezul, tot în ulei, în care se adăuga cimbru, sare și piper. Când orezul era un pic rumenit, se turnau peste el ciupercile și zarzavaturile. Se amestecau toate bine și se lăsa amestecul la răcit. În timpul acesta se pregăteau foile de umplut. Mai întâi se lăsau la scurs, apoi li se tăiau vinișoarele, cotoarele și părțile mai întărite. După ce sarmalele erau împachetate, se puneau la fiert într-o oală mai mare, pe un strat de frunze de varză sau de hrean, tăiate mărunt. Deasupra sarmalelor se puneau, la fel, niște frunze care le acopereau bine pe toate. Sarmalele fierbeau la foc mic cel mult trei sferturi de ceas, după care oala se lua de pe sobă, se învelea cu o pătură groasă și se lăsa la loc cald câteva ceasuri, ca să înflorească orezul și să prindă celelalte ingrediente în florile lui. Abia apoi se scoteau sarmalele. Răgazul acesta era chiar potrivit pentru ca ele "să meargă până la Dumnezău și să să întoarcă înapoi la noi".
Tăieței cu nuci și alune
Pentru mâncarea aceasta, Buna pregătea dinainte o pătură de tăieței pe care, după ce se usca, o tăia, dar nu atâta de fin și de subțire ca la tăiețeii pentru supa de găină. Punea la fiert tăiețeii în apă cu sare și-i amesteca din când în când, ca să nu se lipească între ei. Nucile și alunele, curățate de coajă, le prăjea mai întâi în cuptor, apoi le freca între mâini și sufla pe deasupra lor, ca să zboare toate pielicioarele uscate. Zdrobea nucile și alunele în mojar, nu prea mărunt, și le punea peste tăiețeii scurși de apă. Mai adăuga zahăr sau miere, coajă de lămâie, iar mie-mi turna deasupra și un pic de sirop de zmeură. Nici nu-mi mai trebuia altceva!
Cartofi copți cu zeamă de varză acră
Mâncarea aceasta se făcea doar pentru cină, când afară era frig și când se făcea focul în sobă, adică era o mâncare de toamnă târzie și de iarnă. Mai întâi, Buna spăla cu o cârpă udată cu apă rece cuptorul șporiului. Aducea din pivniță cartofi, îi spăla bine, bine, și fără să-i curețe de coajă, îi înțepa cu o furculiță, ici-colo, apoi îi băga în cuptor. Câtă vreme se coceau, îi mai întorcea din când în când, ca să se rumenească peste tot și când deschidea ușa cuptorului, ieșea un abur atâta de bine mirositor, că abia așteptam să fie gata copți. Între timp, aducea din butoi o varză acră și un canceu de moare, zeama acră de varză. Moarea era ca vinul la culoare, pentru că Buna punea toamna în butoi și câte două verze roșii. Tăia varza mărunt, adăuga peste ea ceapă roșie, de apă, tăiată în rondele, le amesteca bine și le stropea cu ulei de dovleac, că era mai bun, sau de floarea-soarelui, când nu era altul. Cartofii copți îi scotea într-un castron și îi acoperea cu o ștergare mai groasă, ca să stea calzi. Îți luai cartoful pe farfurie, îl tăiai în două, crestai cu cuțitul miezul, puneai puțin ulei deasupra, puțină sare și gata! Mâncai cu salată de varză și, din când în când, beai moare. Dacă era prea sărată varza, cum s-a mai întâmplat câteodată, toată noaptea te sculai să bei apă. Dacă era numai potrivită de sare, noaptea dormeai bine și visai câmpuri întregi de cartofi înfloriți.
Și-acum postesc. Dar deși fac întocmai bucatele Bunii mele care a plecat printre sfinți, ele nu "mărg niciodată până la Dumnezău". Rețetele le-am păstrat, dar magia s-a dus. Un ingredient care nu se găsește în prăvălii.