Matei Florian
Miros de noiembrie
Noiembrie e bine să te găsească la marginea oraşului. La fereastra unui bloc, cu o cafea fierbinte în palme. Să aştepţi la geam să se risipească ceaţa, să te uite Dumnezeu aşteptând. Până când nu mai ai cafea, până ţi se răcesc palmele. Până când dispare ceaţa, până când auzi tânguirea aceea magică - "fiare vechi luăăăăm". Şi cântecul să te trezească, să închizi fereastra, să te îmbraci şi să ieşi afară. Şi mai întâi să vină la tine vântul. Să-l vezi cum vine, bucuros că te vede, fugărind nişte frunze, făcându-le să zboare. Să te umple de frunze de sus până jos ca un vânt lăudăros de noiembrie. Dar vântul de noiembrie e băiat bun, cel mai aiurit şi jucăuş dintre toate vânturile anului, şi n-ai cum să te superi pe el, când vezi cu câtă poftă răsuceşte frunzele în aer şi le face să zboare, ca pe nişte fluturi galbeni; pur şi simplu n-ai cum. Uite-l, a venit până la tine, ţi-a dăruit frunze, a îngălbenit aleea şi a făcut-o să danseze, şi, pe deasupra, ţi-a adus şi minunăţia asta de miros de lemne ce ard în sobă, mirosul de frig şi fum, cel mai frumos miros pe care-l poţi întâlni la marginea vreunui oraş, mirosul de noiembrie, mirosul pe care ai vrea să-l dăruieşti iubitei cândva, dacă cineva va şti cum să-l prefacă în parfum. Şi auzi nişte câini de-acolo de unde a venit vântul cu miros de frig şi fum, şi închizi ochii ca să asculţi mai bine, şi închizi ochii ca să mulţumeşti cerului că locuieşti aici. Trebuie doar să traversezi ca să ajungi. De asta e bine să stai la marginea oraşului.
Îl laşi pe el, pe oraş, cu zgomotul, tramvaiele, maşinile şi autobuzele lui, să-şi vadă de claxonat şi frâne la intersecţii, iar tu găseşti o zebră, treci pe ea şi dispari acolo unde încă mai sunt câini şi case cu oameni care să-şi facă focul. Aici, la marginea oraşului, dincolo de zebra din faţa blocului tău, începe noiembrie. Aici e aerul pe care l-ai numi albastru, dacă ar avea o culoare, aerul sticlos şi rece ca o apă de munte, aerul care se strânge în tine, te umple şi te mângâie când îl respiri, aerul ca o vrajă, aerul ca o aşteptare. Şi dacă aşteptarea ar avea o culoare, culoarea aceea ar fi albastră. Şi dacă ar fi să spui ce înseamnă albastru, ar trebui să închizi iar ochii şi să simţi că în curând va ninge. Ăsta e noiembrie de la marginea oraşului tău, o aşteptare albastră şi cuminte a ninsorii, un timp încet şi molcom şi vrăjit care te mângâie pe dinăuntru, te linişteşte şi îţi spune că nu mai e mult şi va veni Crăciunul. Noiembrie e aşteptare. Noiembrie e mirosul ăsta de plăcintă de dovleac, cu vanilie şi scorţişoară, pe străzi mici, cu frunze şi câini. Noiembrie înseamnă plăpumi şi aşternuturi scoase în curte, la aer, în frig. Noiembrie înseamnă paşii tăi printr-un covor galben. Fâşâitul adormitor al frunzelor. Noiembrie sunt toate putinile cu varză murată, gustul ăla de zeamă acră care te scoală din morţi. Noiembrie e lumina puţină care începe să semene a seară, dis-de-dimineaţă. Noiembrie e mâna iubitei în mâna ta, mâinile voastre tăcând, cuminţi, una într-alta, pe străzile cu câini şi frunze şi miros de fum, de la marginea oraşului. Noiembrie e ca şi cum ar ninge, noiembrie e bucuria încremenită. Noiembrie e scrisul şi mirosul de prună din ţoiul cu ţuică. Noiembrie e plapuma cu care începi să te înveleşti. Noiembrie e toată ceaţa asta care ajunge din nou la tine şi îţi ascunde lucrurile şi lumina în plimbarea ta care nu se mai sfârşeşte. Noiembrie e zebra pe care o traversezi din nou, înspre blocuri. Locuiesc la marginea oraşului, e noiembrie, am o cafea fierbinte în palme. Aştept la geam să se risipească ceaţa.
Veronica D. Niculescu
Anotimpul meu preferat
Mă deprimă verile. Să folosim cuvântul ăsta înspăimântător din prima propoziţie şi să scăpăm de el. De câte ori se termină vara, simt că m-am salvat încă o dată. Ce mi-au făcut verile? Nimic special. Dar nu-mi prieşte nici căldura, nici gălăgia, nici muzica uşurică, răzbătând din toate boxele şi ungherele - fiindcă nu e a mea, nu e a mea. Ce aduce toamna? Linişte, ritm, culoare, savoare, salvare. Când vine toamna, mă acopăr confortabil şi pornesc pe străzi ca un câine care rupe lanţul şi o zbugheşte pe poartă, amuşinând fiecare alee, răscolind frunze, dezvelind amintiri, construind amintiri, sunt animalul care ştie fiecare colţ de bordură, fiecare piatră de pe marginea drumului, pe toate le regăsesc, le salut. Vară de vară, traduc la vreo carte fiindcă ştiu că nu voi fi în stare să scriu. Mă topesc începând de la degetele care saltă pe tastatura fierbinte, în zumzetul computerului, adunând mii de semne, sute de pagini, bifând capitole traduse, părţi recitite - mereu cu ochii spre toamnă. Ştiu că acolo se află, întotdeauna, salvarea.
Nu cred în negura zilelor de luni - sunt oameni care pun ziua de luni pe perete şi trag în ea cu săgeţi. Eu văd bucurie acolo, început, splendidă tresărire. Şi la fel cred în toamnă, e anotimpul meu preferat.
Septembrie e, uneori, doar o prelungire a verii. Mimozele încă-s în floare. Octombrie, castane pe jos, un vânticel parfumat. Noiembrie! Mă trezesc dimineaţa devreme - e întuneric la şase. Aprind o veioză. Îmi fac o cafea. Îmi încropesc micul bagaj. Laptopul verde, o agendă, ochelarii. La şapte şi un pic s-a luminat şi pornesc. Uşa blocului scrâşneşte uşor. Pe trepte e covor de frunze, abia mai târziu va veni o femeie şi unii oameni vor spune că ea face curat. Va aduna frunzele astea cu mătura, le va înghesui în saci, sacii vor sta aliniaţi lângă tomberoane, la stradă, aşteptând o maşină cu aerul că nu aşteaptă nimic. Nu acum. E atât de devreme! Acum, covorul de frunze scuturate de vântul de azi-noapte, din tei, din mesteceni şi nuci, se aşterne până departe. De la scara mea, pe trotuarul îngust, cale de încă un bloc jumătate. Şi deodată, pe o străduţă dosnică, însufleţit dintr-o dată, covorul de frunze se suie pe-un gard, fredonând un cântecel cu un glas galben, viu. Şi reapare, verzui, un pic mai departe, la colţ. Îmi ajunge până la glezne acum, calc prin aur, jad, chihlimbare, rubine. Mă gândesc la Klaus Kinski, cum trăia el într-o cameră plină de frunze uscate, cum venea el foşnind prin stratul care îi ajungea la genunchi, şi-i deschidea poştaşului sosit c-o scrisoare. O cioară grivă tresare, saltă un pic, are doar un picior. La Universitate cobor la metrou, apoi drumul continuă iarăşi pe jos, de la Unirea, spre bibliotecă. Am venit aici fiindcă vreau să scriu despre toamnă, despre acest noiembrie splendid, care ne frânge inimile şi ne lasă fără suflare. Anotimpul în care m-am îndrăgostit şi-am primit şi-am pierdut, anotimpul în care am început şi-am încheiat cărţi şi poveşti, anotimpul care scânteiază din faţete blând şlefuite - stropi de apă pe balustrade, brumă pe firele groase de iarbă, felinarele străzii aprinse devreme, stinse târziu, ferestrele caselor luminate seara, când te plimbi fără ţintă şi poţi zări candelabre, vreun glob pământesc pe-un dulap, rafturi cu cărţi, ferigi aplecate blând către încuietori care nici nu se văd. E încă devreme. Mă uit la şirul de copaci de pe mal, la pescarul care-şi înşiră momelile, la câte-un trecător grăbit, zgribulit, care poate că vine la bibliotecă, ca mine, sau poate la tribunal, peste drum, supărat că e vreme urâtă. Îl tai pe "urâtă" cu o linie subţire, mă îndepărtez de fereastră şi mă aşez să scriu despre toamnă: de ce mă cuibăresc de fiecare dată în braţele ei, cu atâta nebună plăcere?
Teodor Dună
Reîntoarcerea ochilor din ţările calde
Dacă oamenii mari îşi pun în debara lucruri care să ţină de foame, eu adun toată vara lucruri care pot ţine de cald: frunze, mici obiecte pierdute, pietricele fierbinţi, pernuţe pentru păpuşi şi altele de felul ăsta. În noiembrie, pereţii sunt foarte importanţi pentru că devin puţin altceva decât nişte bucăţi inerte de beton. Întotdeauna, pe 1 noiembrie, le desfac nasturii, îi umplu cu obiectele care au fost măcar odată calde şi apoi închei la loc hăinuţa de tencuială. Astfel, pereţii încep să semene cu nişte plăpumi groase, şi camerele nu mai rămân doar camere, ci se transformă în paturi de zeci de metri pătraţi: paturi cu uşi şi ferestre, paturi cu holuri şi unghere, paturi cu rafturi, clanţe şi bibelouri. Tavanul se transformă într-un baldachin, iar apa din cadă devine un mic lac fierbinte. În noiembrie, şi obiectele sunt cu mult mai cuminţi. Vor foarte mult să nu mai fie lăsate singure şi le pare rău că nu au degete, să fie ţinute de ele.
Toate lucrurile din camerele-paturi se transformă în perne mai mici sau mai mari. În perne pentru mâini. În perne pentru linişte. Chiar şi umerii bărbaţilor îşi reamintesc acum că au fost perne delicate şi cheamă tandrele căpşoare coafate şi demachiate spre vis. Fostele corpuri umede ale verii sunt înlocuite de trupurile care vor să fie vindecate de frig prin îmbrăţişare. Şi aş vorbi îndelung, dacă nu mi-ar fi ruşine, de erotismul subtil şi ignorat al frigului.
În noiembrie, nu mai ai nimic de privit pe fereastră, însă acum ridici puţin pijamaua fiinţei de lângă tine şi numeri pistruii şi măsori cu compasul degetelor distanţa dintre ei. Iar în lipsa pistruilor, câteva aluniţe tot vor semăna cu conturul unei mici galaxii - singura galaxie pe care o poţi mângâia.
În noiembrie, cerul pare mâzgălit cu o cariocă neagră. Asta pentru că şi cerul trebuie să doarmă din când în când. După privirile iscoditoare ale verii e foarte obosit şi, înainte să se culce, se înveleşte cu plapuma lui noroasă. Iar cerului nu-i place să fie văzut în timp ce doarme. De-asta în noiembrie, atât de puţină lumină şi atât de puţin cer ajung până la noi.
Tot în noiembrie, ca prin vrajă, dispar din metrouri şi de pe străzi decolteurile şi lungile picioare de culoarea caramelei. Însă apar ochii. În noiembrie se arată, proaspăt renăscuţi, cei mai mulţi ochi. Fie ruşinaţi de goliciunea lor, fie mai fascinanţi decât cel mai desăvârşit decolteu. Decolteurile sunt, precum gheparzii, făpturi tropicale, care nu rezistă sfârşitului de toamnă. De câteva ori m-am întrebat dacă există un loc în care hibernează decolteurile şi picioarele de vară care traversează spaţiile bunei noastre cuviinţe. Însă acum mă mulţumesc cu reîntoarcerea ochilor din ţările calde, cu camerele-paturi şi cu sfârşitul acestei pagini, moale ca o pernă pentru copii.
Dan Grigore
Luxul melancoliei
Noiembrie e luna în care s-a născut tatăl meu, aşa că mă gândesc foarte mult la el. În noiembrie, mi s-au întâmplat, fericit, foarte multe lucruri, în stagiunile în care am cântat. În noiembrie îmi place să văd cum se lasă bruma peste livada de la ţară, la care merg aproape săptămânal. În noiembrie, mă pot aşeza la pian în singurătate, să cânt un intermezzo de Brahms, a cărui indicaţie de tempo e doar mesto (adică trist), o muzică de Scriabin sau chiar un Jora, cu unul din preludiile lui. E vreme de uitat la filme şi de mers la teatru. Am văzut recent, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, "Livada cu Vişini", cu nişte actori ruşi fenomenali, un spectacol în care scena era toată sala. Am trăit la o palmă de mine un joc de o intensitate şi o forţă extraordinare.
Nu mă tem de noiembrie, nu mă tem de toamna târzie, cum nu mă tem nici de vară. Totul depinde de unde eşti. De unde eşti, fiind undeva. Uneori, superficialul unei zile de vară te poate respinge spre o interioritate pe care nu o găseai altfel.
Mie, noiembrie îmi dă foarte mult. Îmi dă sentimentul ăsta de final al vegetaţiei, al luminilor şi culorilor, care merge foarte bine şi în muzică, şi în viaţă. Sunt întâmplări ale naturii care nu te poţi face că nu există. Sunt unde, vibraţii de care nu te poţi rupe. E acest farmec crepuscular care cheamă melancolia, prinţul adormit în fiecare din noi.
Îmi amintesc de un recital al lui Radu Lupu, la care am trăit o revelaţie. Cânta "Dansurile Ligii Davidienilor" de Schumann, o piesă care vorbea despre începutul unei lumi. O cânta splendid, dar o cânta crepuscular, ca pe un sfârşit, ca pe o eternă oboseală, o «lassitude». Şi noiembrie poate fi privit aşa, un sfârşit care e şi început. În fond, melancolia e un lux. Ar trebui să ne dăm voie s-o simţim, să nu ne mai privim chiorâş tristeţile, pentru că şi ele sunt parte din noi. Orice tristeţe, orice durere te obligă să-ţi recunoşti golurile, lipsurile, nevoile, să-ţi vezi valurile şi idealurile de care te-ai îndepărtat sau care au fost luate de la tine. N-aş fi fost acelaşi, fără tristeţile mele, fără încercările mele, pe care îmi place să cred că le-am trecut pe dedesubt, nu pe deasupra. N-aş fi putut fi acelaşi, fără «noiembrie» - luna aceasta în care revin la întâlnirea cu mine, bâjbâi după mine însumi, mă caut prin diverse cotloane şi uneori mă mai şi găsesc. Noiembrie mă ajută să mă ajung din urmă, măcar o dată pe an.
Reproduceri după picturi de EMIL MUREŞAN