Bun venit în Danemarca![/img]Poarta grea, de lemn, scârţâie tânguit, ca şi cum ar anunţa, sub văzduhul înalt al toamnei, întoarcerea fiului rătăcitor. Lucrătură de meşter dibaci, un drug zdravăn o trânteşte pe dată la loc, între uluci. N-ai timp să dai înapoi dar nici n-ai de ce. Fiecare detaliu ce-ţi iese în cale te îmbie să intri, căci totul e la fel ca în amintirile tale din anii copilăriei, totul are rânduiala aceea veche a satului bunicilor după care tânjeşti, totul are familiaritatea bună şi ocrotitoare a lui "acasă". Şi gardul înalt, ca o palisadă, şi măştile păgâne, sculptate pe stâlpi, ca să alunge spiritele rele, şi iarba frumos cosită, şi curtea rânduită, cu fiecare unealtă pusă la locul ei. Şi casele, mai ales casele. Pitite de soare sub acoperişuri înalte, din paie groase, acoperite cu muşchi, par mai mult nişte bordeie. Cobori cocârjat prin uşa joasă, ca să dai înăutru peste răcoarea lutului reavăn, cu care e podită casa: bârne groase, nuiele migălos împletite, laviţe din scânduri negeluite, acoperite cu pături de lână la fel de aspre, iar sus, în pod, maldăre de blănuri miţoase de oaie, atârnând de voie, ca-n stâna unui cioban. Pe dreapta cum intri e "poiata" animalelor. "Casa cea bună", unde trage familia seara, istovită după o zi de muncă, se află în stânga, îndărătul unei uşi masive, cioplită dintr-un singur lemn. Pe cât de frust e locul, pe atât e de învăluitor. Ferestruicile, mici ca la bisericile maramureşene, aruncă în casa întunecată suliţe lungi de lumină, ce prefac colbul din aer, în pulbere fină, de aur. Raze miraculoase, ce duc, precum steaua din Bethleem, exact înspre vatra de foc din mijlocul casei, pentru care ai bătut atâta amar de drum. Da, acea vatră este exact ce cauţi: vatra dacică, identificată de arheologii danezi.
- "Iată!", îmi citeşte gândurile, într-o engleză molcomă, arheologul danez Torben Egebjerg. "Aceasta este una dintre vetrele pe care le cauţi. Şi cam aşa arătau, acum două milenii, casele în care au fost găsite aceste vetre, aici, la noi".
Mă aflu la Muzeul "Dejbjerg Jernalder", de lângă Skjern, în Danemarca, iar ceea ce ar putea fi foarte bine un colţişor dintr-un muzeu al satului românesc este o reconstrucţie, cât se poate de fidelă, a modului de viaţă al oamenilor din acea zonă a Jutlandei, pe vremea lui Burebista sau Decebal. Sunt trei locuinţe inspirate de descoperirile arheologice făcute la Dejbjerg, iar în mijlocul fiecăreia dintre ele stă câte o replică a unei vetre de foc. Domnul Torben Egebjerg, are pe chip un entuziasm copilăresc. Se bucură sincer de bucuria noastră, participă din tot sufletul la căutările noastre, uimit să afle că faimoasele vetre ornamentate din vestul extrem al Danemarcei, atât de aproape de Marea Nordului, sunt identice cu vetrele găsite în vechile teritorii ale tracilor şi dacilor, în România de azi. "E cu adevărat uimitor!", repetă Torben Egebjerg, în vreme ce ne plimbăm prin bătăturile bordeielor de pe vremea dacilor. Miroase a fân cosit şi a iarbă arsă de soarele încăpăţânat de mijloc de septembrie, miroase ca în vechea curte a bunicilor mei de la Ştrucut, în inima Ardealului. Mă reazem de un gard de lemn şi, în timp ce inspir emoţia momentului, un gând îmi zâmbeşte. "Cum am ajuns să caut vetre dacice în Ţările Nordice, în ţările vikingilor, la aproape 3.000 de kilometri de ţară? De unde a pornit această adevărată nebunie?".
Spre Nord, fără scepticism
"Să ţinem nordul! Acolo e adevărata comoară pe care o căutăm!", profeţise Sânziana Pop, ani la rând, după extraordinarele noastre călătorii pe urme româneşti, prin Croaţia şi Franţa, prin nordul Italiei şi Austria, prin Cehia sau prin Ţările Baltice. "Să ţinem nordul!", spunea mereu, călindu-şi entuziasmul, ori de câte ori dădeam, prin muzeele sau prin anticariatele străine, peste hărţi vechi, medievale, în care numele "Dacia" trona peste teritoriul de azi al Danemarcei. "E un semn!"... Dar până să ajungem acolo, am luat-o, sistematic, în sus, spre locul unde se agaţă în cui harta Europei, chiar pe drumul pe care îl vor fi făcut, acum două milenii şi mai bine, dacii pe care îi căutam. Am fost în primăvara aceasta în Ucraina, la Mala Kopanya, cea mai nordică cetate dacică şi cel mai bine cercetată dintre toate, iar argumentele aflate acolo, de la arheologii ucraineni (mari fani ai civilizaţiei dacice, nu ca cei de pe la noi) ne-au fost de mare folos în deplasarea din toamna aceasta, prin Gemania, Danemarca şi Suedia. Dar pista cea mai serioasă a rămas tot Polonia, o ţară în care istoria veche se cercetează intensiv, de decenii, şi unde urme ale prezenţei dacice se găsesc tot mai multe, an după an. Sunt pline lucrările arheologilor polonezi de detalii spectaculoase, legate de prezenţa şi influenţa civilizaţiei dacice pe malurile Vistulei, de la Cracovia şi Varşovia până sus, în nord, la Gdansk, şi chiar mai departe, în Germania vecină, lângă Rostock, pe malul Mării Baltice. Dar, Gdansk-ul şi Rostock-ul nu erau, nicidecum, cele mai nordice locuri în care arheologi străini descoperiseră obiecte care rezonau cu lumea traco-dacă. Erau încă multe, multe altele. Dintre toate, Norre Fjand suna cel mai exotic.
"Norre Fjand", mi-am tot repetat, silabisit, încercând să-l aşez, undeva, pe o hartă a nordului din mintea mea. Iar când, în fine, am găsit pe o hartă micuţa localitate cu acest nume, nu mi-a venit să-mi cred ochilor. Mult mai la nord de Hamburg şi mult mai la vest de Copenhaga, Norre Fjand avea, pe o parte, ieşire la un superb fiord, iar pe partea cealaltă, avea deschidere, cât vezi cu ochii, la Marea Nordului, pe unde poţi ajunge, imediat, în Norvegia. Un îndepărtat picior al unui pod imaginar care leagă, într-o lungă diagonală, de peste 2.500 de kilometri peste Europa, Marea Neagră de Marea Nordului.
Primul care a făcut demonstraţia ştiinţifică a legăturii acesteia incredibile, dintre lumea dacică şi vestul extrem al Danemarcei, este profesorul şi arheologul polonez (cum altfel?) Tadeusz Makiewicz. Întinse pe durata a patru decenii, de prin 1970 până după 2000, cercetările sale sunt literă de lege în literatura de specialitate şi sunt citate cu mare respect de noua generaţie de arheologi din Polonia. În anii '70, profesorul a descoperit nişte obiecte cu ornamente enigmatice - care semănau a altare sau a vetre de foc - despre care îşi imaginase că puteau aparţine ritualurilor unui cult religios. Şi cum, de la o vreme, "obiectele" acestea apăreau tot mai des în Polonia, istoricul decide să treacă la cercetarea lor minuţioasă. Concluzia lui Makiewicz e absolut spectaculoasă! Vetrele din Polonia prezentau asemănări remarcabile cu obiecte provenind din teritorii altădată tracice sau dacice. Mai mult, "vetrele de pe teritoriul Poloniei nu sunt decât un lanţ, în difuzarea acestor structuri din zona dacică, în Germania şi chiar în Danemarca, la Norre Fjand", suna teza savantului polonez. "Norre Fjand"! Acest nume bizar, cu asprimi nordice, mi-a atras imediat atenţia. Drumul spre "Nord", la care visam de ani de zile, avea, de-acum, o destinaţie exactă...
Palle şi Torben
Ne-am încercat ani de zile răbdarea de a vedea nordul, atât de des profeţit în convorbirile noastre, şi iată-ne acum şapte oameni de la "Formula AS", la Skjern, în curtea "ţărănească" din spatele muzeului de arheologie care a coordonat, în anii interbelici, săpăturile de la Norre Fjand. Cercetătorii danezi, Palle Eriksen şi Torben Egebjerg ne primesc ca pe unii de-ai lor. Nu au pâine şi sare, dar au pregătit cozonaci şi ceaiuri din plante aromate. "Câţi veniţi?", m-a tot întrebat Palle, iar acum îmi dădeam seama de ce. Voia să fie sigur că oaspeţii din România, jurnaliştii veniţi - "cu maşinile!?" - atâţia mii de kilometri, ca să se convingă, la faţa locului, de existenţa vetrelor ornamentate de care vorbea profesorul Tadeusz Makiewicz, se vor simţi ca acasă. Nu doar că ne-au făcut un ghidaj emoţionant prin muzeul lor şi prin complexul de locuinţe din epoca dacilor, dar ne-au pregătit şi un consistent "dosar de presă", cu tot ce ar putea avea legătură, din informaţiile lor, cu tracii sau cu dacii de pe teritoriul Danemarcei.
Palle şi Torben sunt exact opusul cercetătorilor scorţoşi, care le ştiu ei pe toate şi care privesc cu suspiciune orice întrebare. Sunt senini şi deschişi, curioşi să afle idei şi teorii noi. Intru cu ei în biblioteca muzeului şi căutăm consistentul raport de săpătură, realizat de istoricul Gudmund Hatt, după excavările de la finele anilor '30, de la Norre Fjand. "Vetrele originale găsite la Norre Fjand sunt supuse unui strict regim de conservare şi e foarte complicat să ajungem la ele. Dar aici, în lucrarea lui Hatt, sunt fotografii foarte concludente de la faţa locului, cu vetrele ornamentate", îmi explică cei doi cercetători, în timp ce constatăm cât de asemănătoare sunt vetrele de la Norre Fjand cu cele descoperite în Polonia şi în România. Vetre simple, din lut, pătrate sau rotunde, încadrate de un desen la fel de simplu, unele tăiate de cruci mari, în diagonală, altele ştanţate cu un obiect dur. La început, pe vremea tracilor, cu patru secole înainte de Hristos, fuseseră mult mai frumos ornamentate, după moda grecească. Cu timpul, însă, dacii le-au simplificat desenul şi aşa au ajuns, prin Polonia şi Germania, până în Danemarca. "Să ştiţi că avem astfel de vetre nu doar la Norre Fjand, ci şi la Ginderup, Hurup sau Tofting", spune victorios Torben Egebjerg. "Tocmai am sunat la Muzeul Thy, iar colega de acolo, care are o adevărată colecţie de fotografii cu vetrele ornamentate care vă interesează, mi-a promis că vi le va trimite cât de repede". Savurăm împreună un ceai fierbinte, din ierburi nordice, şi ne lăsăm, la rândul nostru, intervievaţi de gazdele noastre, uimite de "nebunia" drumurilor prin Europa ale unui grup de jurnalişti.
"Pe lângă ce aţi găsit la noi, veţi vedea, la Copenhaga, şi alte urme, cum ar fi căldarea de la Gundestrup sau cupele de argint de la Mollerup. Cupele sunt foarte asemănătoare cu nişte exemplare din tezaurul dacic de la Sâncrăieni şi au fost descoperite tot aici, la noi, în Jutlanda, în zona în care s-au găsit şi vetrele. Sunteţi pe mâini bune dacă vă întâlniţi acolo cu arheologul Flemming Kaul, de la Muzeul Naţional din Copenhaga. Sunt sigur că veţi afla multe alte lucruri interesante!", mă încurajează, la plecare, Torben Egebjerg.
Încercasem toamna aceasta, până în ultimul moment dinaintea plecării spre Danemarca, să mă întâlnesc la Poznan cu profesorul Tadeusz Makiewicz. Retras din activitatea ştiinţifică de câţiva ani, din pricina vârstei înaintate, profesorul Makiewicz nu a mai apărut în public decât o singură dată, în decembrie anul trecut, când a fost sărbătorit pentru întreaga carieră de către Institutul de Istorie al Universităţii "Adam Mikiewicz" din Poznan. Starea de sănătate nu i-a permis profesorului să ne vedem, însă cel mai bun prieten al său, arheologul Andrzej Mihalowski, mi-a pus la dispoziţie, cu mare bucurie, toate lucrările acestuia pe tema vetrelor dacice din Europa. Le-am trimis îndată la tradus, în ţară, iar argumentaţia în limba română a teoriilor lui Tadeusz Makiewicz avea să îmi parvină tocmai la timp de acasă, pentru pregătirea întâlnirilor cu specialiştii danezi de la Skjern şi Copenhaga.
Reputatul cercetător danez Flemming Kaul, de la Muzeul Naţional din Copenhaga, este, şi el, convins de lucrurile pe care le afirmă. "Sincer, nu îmi imaginasem că sunt atât de mari asemănările între vetrele noastre şi cele din România. E o poveste foarte interesantă". Îi povestesc şi lui istoria cercetărilor profesorului Makiewicz, aşa cum o aflasem de la colegii acestuia de la Poznan. În 1970, la Janikowo, în Polonia, s-au găsit rămăşiţele unei clădiri cu o "podea" de lut, în centrul căreia era gravat un pătrat cu laturi duble. Profesorul Makiewicz a venit imediat să inspecteze locul. "Obiectele acestea au analogii foarte clare în culturile tracică şi dacică. Caracterul lor identic, ornamentarea lor, tipul clădirilor în care au fost găsite, situaţia cronologică, toate arată că obiectele de la Janikowo sunt rezultatul influenţelor care îşi au izvorul în spaţiul traco-dacic", afirmă profesorul Makiewicz. Dar cum ajunseseră acele vetre de tip traco-dacic în Polonia şi, mai departe, în Germania şi Danemarca? Asta era întrebarea care îl frământa pe istoric. Prima şi cea mai la îndemână explicaţie era că obiectele respective sunt rezultatul contactelor directe cu teritoriile locuite de daci şi traci. La scurt timp, un argument major înclină şi mai mult balanţa în favoarea dacilor: chiar la Janikowo, cercetătorii dau, lângă o vatră ornamentată, similară cu cele din România, peste urme de ceramică aparţinând unei ceşti dacice! Prezenţa acestei ceşti, un vas ciudat, pe care, se ştie, doar dacii îl foloseau în Antichitate, este argumentul suprem care certifică o locuire dacică în zonă. Argumente peste argumente, răsărite parcă dinadins din pământ, ca să demonstreze limpede, pentru cei mai pretenţioşi, legătura dintre spaţiul dacic şi cel scandinav, legătură care, aşa cum constata cu amărăciune şi Tadeusz Makiewicz în lucrările sale, îi lasă cam reci pe cercetătorii din zona fostei Dacii...
Bolovanul cel uriaş
Deşi îmi erau clare argumentele profesorului Makiewicz, nu puteam pleca din Danemarca fără să ajung, totuşi, la Norre Fjand, fără să dau viaţă acelui loc imaginar pe care-l încercuisem pe harta nordului din mintea mea. "Nu ai ce să vezi la faţa locului. Pământ uscat. Urmele săpăturilor au fost acoperite". Auzisem de atâtea ori replica aceasta standard, pe care ţi-o dau cei mai mulţi dintre arheologi când îi întrebi despre locurile în care şi-au făcut săpăturile. Dar danezul Palle Eriksen e din alt lut. Aerul său de gospodar încăpăţânat trăda faptul că pusese ceva la cale. Ţinea morţiş să ne ducă la faţa locului, aşa că ne-am încolonat în spatele maşinii sale vechi şi am stăbătut, cu 60 la oră, regulamentar, cei aproape 60 de kilometri până la Norre Fjand...
Oprim pe marginea unui drum de ţară. Palle o ia înainte, prin spatele unei case. Terenul pe care s-au găsit vetrele dacice de la Norre Fjand aparţine urmaşilor lui Borge Borgesen, un bătrân pescar foarte pasionat de istorie. După ce a găsit tot felul de pietre ciudate în bătătura lui, i-a bătut atâta la cap pe mai marii arheologiei daneze din anii interbelici, până când, într-o zi, faimosul Gudmund Hatt, s-a ivit în pragul casei. Trei ani nu s-a mai dat dus Hatt de acolo, atât de multe vestigii descoperise în sătucul pescăresc de la Marea Nordului. Palle Eriksen a săpat şi el acolo, câteva săptămâni, acum mai mulţi ani. Ne ţinem după el, în timp ce ne explică pe unde erau casele vechilor locuitori antici ai locului şi pe unde s-au găsit vetrele de foc similare cu cele din Dacia. "Dacă ne uităm bine, şi acum putem găsi pietre sau fragmente ceramice", spune Palle, scormonind, ca un arheolog veritabil, printre bulgării mari de pământ nisipos. Are cu el planul vechilor săpături, aşa că ne descurcăm fără probleme prin pădurea de mărăcini care acoperă o culme de deal din spatele curţii. Intrăm printre bălării ca nişte veritabili exploratori, căci pentru Palle, toată expediţia aceasta are un tâlc. "Vedeţi bolovanul acesta uriaş?", ne întreabă retoric, după ce-şi propteşte piciorul într-o piatră mare, frumos şlefuită. "Se zice că sub el stă ascuns un mare tezaur. Aşa se vorbeşte prin părţile astea, de când e lumea, şi tot aşa mi-a povestit şi mie bătrânul Borge Borgesen", spune Palle, căţărat pe bolovan ca pe un soclu. "Păi şi nu a verificat nimeni ce se află sub el?", întrebăm. "Povestea e complicată", explică Palle, "toţi cei care au încercat să mute bolovanul au păţit-o rău de tot, le-au ars casele, s-au înecat, au avut accidente. Mulţi nu mai îndrăznesc nici măcar să calce prin zonă!". Ne aflăm într-un loc special, un sătuc din nordul civilizat şi laicizat al Europei, unde s-a săpat, riguros, piatră cu piatră, mai puţin bolovanul blestemat de pe coama dealului!
Simţisem atracţia magică a poveştii încă de când am auzit prima oară numele acesta ciudat, Norre Fjand. Mă înfioară şi acum, când scriu, povestea lui Palle Eriksen. Vreau să o mai ascult o dată, să reintru în atmosfera creată de bătrânul pescar. Iau reportofonul şi-o caut. Discuţiile de la Cracovia, interviurile de la Gdansk şi Rostock, dezbaterile cu Palle şi Torben la muzeul din Skjern: sunt toate acolo, numai înregistrarea de pe "Dealul Comorii" din Norre Fjand nu se aude. În locul vorbelor lui Palle, banda reportofonului scoate un şuuuuier prelung, ca vâjâitul vântului bântuind peste Nissum. Un şuier bizar, care îmi aduce în casă, în mijlocul Bucureştiului, în loc de vorbe, briza mării de la Norre Fjand. Miroase a nisip, miroase a alge, se simte, peste toate, aerul tare venit peste mare dinspre gheţari. Sunt din nou acolo, pe mal, cu ghetele în nisip şi pletele în vânt, înghiţit de stufărişul de la Norre Fjand. Miroase a "Nord".