Hainele străbunicului
- Într-o postare a ta de pe internet, în care descrii o nuntă tradiţională dintr-un sat de lângă Sălaj, în final, faci o declaraţie care m-a impresionat: "Eu cred că Dumnezeu a aşezat omul în mijlocul naturii, pentru că acolo îi este cel mai bine; avem acolo tot ce ne trebuie pentru a trăi o viaţă împlinită, liniştită şi sănătoasă. Sunt de şase ani în Timişoara, dar bucuria muncii ţăranului român şi satul mă cheamă acasă tot mai mult. Nu ştiu de ce am renunţat la ce am avut mai frumos: cultura şi identitatea noastră naţională. România, TE IUBESC!". Am cunoscut puţini tineri care să-şi mărturisească atât de direct şi deschis dragostea de ţară, acum, în anul 2016, când pentru tot mai mulţi români patriotismul pare ceva desuet, ieşit din modă, depăşit, şi când foarte mulţi pleacă pe alte meleaguri pentru a-şi găsi norocul.
- Eu sunt născut în Sebiş, judeţul Arad, dar am copilărit în satul bunicilor mei, şi cu cât trece vremea, îmi dau seama că nu în oraş, ci la sat poţi să găseşti mai degrabă o relaţie mai puternică, mai stabilă, cu ceea ce înseamnă ţara. Şi asta, pentru că acolo s-au mai păstrat încă tradiţiile şi obiceiurile care atestă legătura adâncă a oamenilor cu pământul acesta, sau dacă nu s-au mai păstrat, acolo este locul cel mai potrivit în care acestea pot fi reînviate. Îmi iubesc tare mult ţara... Nu de puţine ori mi se întâmplă să plâng pentru ea şi să-i cer lui Dumnezeu să binecuvânteze acest popor cu lumina Adevărului Său. Cred că mai mult ca orice avem nevoie de a ne găsi identitatea. Parcă simt uneori durerea lui Dumnezeu, care vrea să lucreze împreună cu noi dar, pur şi simplu, nu găseşte oameni care să îşi dorească acelaşi lucru. Cel mai probabil inconştient, adeseori luptăm împotriva noastră, autodistrugându-ne prin acţiunile noastre, prin modul de gândire, prin hrana pe care o consumăm, pierzând din vedere faptul că Dumnezeu ne-a lăsat în natură tot ce avem nevoie pentru a trăi o viaţă sănătoasă şi liniştită. Trebuie să revenim la valorile care au dus acest popor înainte, oricât au fost de complicate realităţile istoriei. Şi pentru asta, trebuie să ştim cum au trăit înaintaşii noştri. Eu am ales nu numai să ştiu aceste lucruri, ci să le şi trăiesc, direct.
- Cine a trezit în tine dragostea de ţară? Părinţii, şcoala, lecturile, ce anume te-a făcut să fii aşa de matur, la o vârstă aşa de tânără?
- N-am fost aşa de la început, totul a crescut odată cu mine. Când aveam cam doisprezece ani, bunica mi-a vorbit odată despre costumul de sărbătoare al străbunicului meu şi tare mult mi-a plăcut felul în care mi-a povestit. Am fost foarte fericit când mi-a spus că acele haine există încă şi că ar trebui să fie depozitate pe undeva prin gospodărie, în cine ştie ce dulapuri sau cămări. A început pentru mine o perioadă minunată. Căutarea acelor haine ajunsese un fel de obsesie. Am simţit că nu mai pot face altceva, până când nu le găsesc. Mi se părea că cel mai important lucru era să le văd. Habar nu aveam de ce, dar cred că era ceva mai mult decât curiozitate. M-am pus pe scotocit prin toate locurile pe unde credeam eu că ar putea fi şi, într-o zi, le-am găsit. Erau împachetate şi învelite frumos într-un lipigeu (cearceaf). Îmi amintesc că atunci când am desfăcut pachetul acela şi am înţeles că, în sfârşit, le-am găsit, m-am pus, pur şi simplu, să râd şi să chiuiesc de bucurie. Erau atât de frumoase, de nu-mi venea să cred! Costumul s-a păstrat foarte bine. Este de un alb imaculat, compus din izmene, cămaşă druculită cu brânca (brodată cu mâna) cu aţă albă, pe la pumnari, pe din jos, pe piept şi pe la guler. Atât izmenele cât şi cămaşa sunt ţesute în război, din fire de bumbac, lucrate cu multă migală şi măiestrie şi cu un simţ artistic impresionant. A treia piesă ce compune acest costum este laibărul cu şinioare, cusut pe o pânză de mătase. Dintr-o dată, m-am simţit bogat. Acela a fost momentul în care s-a schimbat ceva pentru mine. M-am legat atât de mult de hainele acestea, încât abia am aşteptat să cresc şi să le pot purta. Şi când le îmbrac acum, deşi ştiu că au fost ale străbunicului meu, le simt ca şi cum ar fi ale mele de când e lumea, croite pentru mine. Le îmbrac de fiecare dată când am ocazia, cu mare plăcere, mai ales la sărbătorile mari.
Străbunica mireasă
- Să fie vreo legătură între costumul popular al bunicului şi dragostea de ţară şi de tradiţie?
- După ce-am aflat costumul străbunicului, am început să fiu tot mai curios despre felul în care a trăit, despre cum era satul în vremea lui, despre oamenii de demult, despre muncile şi îndeletnicirile lor. M-au interesat tare mult aceste meşteşuguri, care în mare parte au dispărut astăzi. Încet, încet, mi-am dat seama că viaţa oamenilor de demult era alta, mult mai curată şi mai frumoasă decât o trăim noi astăzi la oraş. Am descoperit universul satului, în care mi-ar fi plăcut să fiu, să trăiesc. Dragostea de ţară tocmai de aici a pornit, de la cunoaşterea satului şi a unor oameni minunaţi care m-au ajutat să înţeleg care sunt adevăratele valori şi principii ale vieţii: munca, cinstea, credinţa, respectul şi colectivitatea. De curând, am fost invitat de o prietenă, Patricia Toma, în satul Miron din Sălaj. Este foarte implicată în salvarea tradiţiilor. A reconstituit nunta străbunicii ei, care a avut loc în anul 1941. Străbunica ei mai trăieşte, are 94 de ani, şi a putut să-i dea toate informaţiile de care a avut nevoie. Acţiunea ei nu a fost doar o treabă decorativă, un festivism de doi bani, adică, hai să ne îmbrăcăm în costume populare şi să chiuim. Nu! A fost un eveniment la care au participat peste o sută de oameni, tot satul. Am rămas impresionat de felul în care toţi sătenii au ajutat la pregătirea nunţii, cum s-au organizat, cum s-au străduit să-şi amintească şi să respecte toate obiceiurile vechi de nuntă. Se vedea că le pare bine de ceea ce se întâmplă, unii, cei mai bătrâni şi-au reamintit de vremurile tinereţii lor, cei mai tineri au cunoscut obiceiuri care s-au pierdut între timp. Satul unit a trăit bucuria acelei zile şi asta este foarte important: să-i aduni pe oameni împreună şi să te străduieşti pentru bucuria tuturor. Eu nu am mai trăit un asemenea eveniment până acum. Acest sentiment al comunităţii săteşti m-a impresionat şi cred că trebuie să facem tot ce putem pentru a-l recâştiga, acolo unde s-a pierdut.
"Bate vântu' cânepa, în ograda lu' badea"
- Am aflat că ştii să instalezi un război de ţesut, că ţeşi pânză de cânepă şi bumbac, ştergare, feţe de masă, că faci opinci, jaluzele din cânepă, că-ţi vinzi produsele ca să te poţi întreţine. Cum ai ales acest drum? E greu, e uşor?
- Eu cred că fiecare om are o chemare specială pe acest pământ, chiar dacă şi-o descoperă mai târziu. La început, familia nu m-a înţeles. Sigur că pare ciudat, la o primă vedere, să părăseşti tehnica dentară, o meserie cu un venit sigur, ca să te faci ţăran, să cultivi ogorul şi să te pui la războiul de ţesut. Eu mi-am găsit însă împlinirea în ceea ce fac şi am avut norocul să întâlnesc şi oamenii care să mă ajute în acest sens. Am cunoscut-o pe doamna Leontina Prodan de la Timişoara, care organizează de câţiva ani evenimentul numit "Drumul inului şi cânepii", şi al cărei proiect - „Cânepa, fibră naţională", a fost desemnat cel mai bun proiect pe resurse naţionale în Europa de Est. A primit această distincţie la Geneva. De la dânsa am aflat ce a însemnat cânepa pentru civilizaţia românească şi, un lucru care m-a impresionat tare mult, am aflat cum putea cultivarea cânepii, în trecut, să ţină familia unită. Bărbaţii se ocupau de arat şi semănat cânepa, femeile strângeau plantele mature şi le legau în mănuşi potrivit de groase, tot ele spălau apoi cânepa şi-o pieptănau şi urmau apoi celelalte operaţiuni. Dar şi copiii aveau rolul lor, pentru că ei erau cei care pregăteau tăul în care se punea cânepa la topit, făcând mici iazuri cu ajutorul gliilor de iarbă. Tot ei păzeau mănuşile de cânepă şi legau sfori colorate de ele, ca să le poată deosebi de ale altora, ca să nu le încurce când le scoteau de la înmuiat. Toată lumea din casă era prinsă în cultivarea cânepii, fiecare lucra după puteri. Era de lucru şi pentru bătrâni, şi pentru copii. În acest an, evenimentul "Drumul inului şi cânepii" a avut loc în satul natal al doamnei Prodan, Gâlgăul Almaşului, tot din Sălaj, acolo unde cultivă şi dânsa cânepă. La culesul de anul acesta am participat şi eu şi alţi prieteni de-ai mei, care au fost bucuroşi să vadă aceste obiceiuri. Ediţia din anul acesta a avut însă şi un program de comunicări şi dezbateri, la care au participat cercetători, doctori, arhitecţi, fitoterapeuţi şi mulţi alţii, care au vorbit despre planta aceasta atât de puţin cunoscută azi şi despre cât de important ar fi să se revină la cultivarea ei pe scară largă, aşa cum a fost cândva. Puţini ştiu că din cânepa industrială se pot prepara medicamente, hârtie, plăci prefabricate, ulei, cosmetice, ceaiuri medicinale, combustibili, amestec pentru zidărie, aşa cum se întâlneşte şi la construcţiile dacice.
Cu Dumnezeu în inimă şi în gând
- De unde îţi procuri materia primă pentru ceea ce lucrezi?
- Când m-am apucat de agricultură, am cultivat mai întâi in, ca să am fibre naturale pentru lucru, dar după ce am obţinut autorizaţiile necesare, am trecut la cultura de cânepă. Anul acesta e al doilea an în care cultiv cânepă la Sebiş, şi recoltarea şi prelucrarea o fac după cum am învăţat de la bătrâni. Am semănat-o, am cules-o şi pentru asta am chemat la clacă oameni în vârstă, ca să-şi aducă aminte de vremurile de altădată, când fiecare avea în gospodăria lui cânepă. Am filmat toate etapele de cultivare pentru că pregătesc un film documentar, "Drumul cânepii", din care să înţeleagă toată lumea ce resursă extraordinară este această plantă. Am cules deja cânepa de vară, ea este acum pusă în tău, la înmuiat, la topit, cum se spune, urmează spălarea, uscarea, meliţarea, pieptănarea firelor, toarcerea lor. Acestea se pârluiesc apoi într-un butoi cu cenuşă şi apă fiartă, de trei ori, ceea ce albeşte şi înmoaie firele. După aceea, firele se spală, se uscă, se deapănă în gheme şi abia în acest moment se poate folosi firul la urzit. Sunt foarte multe operaţiuni prin care se pregăteşte cânepa pentru ţesut. Eu pot să ţes un ştergar într-o oră, dar îmi iau câteva zile pregătirile preliminare, montarea războiului, cu vătala, spete, suluri, iţe, scripeţi, învelit urzeala pe sul, întinderea firelor. Am învăţat de la bătrâni aceste operaţiuni, dar multe dintre ele le-am descoperit singur, lucrând, atunci când n-am avut pe cine întreba. Nu ştiu să cos costume populare, dar pot să ţes pânza necesară pentru ele. Se cunosc calităţile, proprietăţile pe care le are îmbrăcămintea din fibre naturale de in şi de cânepă, se ştie cât este de sănătoasă şi în ce măsură păstrează căldura sau răcoarea. Faceţi o încercare şi veţi vedea! Despre eleganţa, simplitatea şi distincţia costumelor ţărăneşti s-ar putea vorbi ore în şir! Se încearcă acum o revenire la purtarea iei, prin tot felul de manifestări, ceea ce nu e rău, dar, din păcate, mă doare sufletul să spun că multe ii pe care le-am văzut la televizor, chiar la artişti mari, nu sunt autentice, nu păstrează specificul unei zone, ci sunt un amestec de motive şi înflorituri cât mai colorate.
- Alexandru, pare puţin ciudat ca un tânăr de 25 de ani să vorbească despre aceste lucruri cu dezinvoltura cu care o faci tu. Cum văd prietenii tăi această pasiune a ta, această transformare în ţăran?
- E mai mult decât o pasiune, e deja un mod de viaţă. Unii m-au privit cu mirare la început. Alţii apreciază ceea ce fac, pentru că nu le este dat să vadă aşa ceva prea des. Vin şi mă ajută la cules şi la alte munci şi, din felul în care reacţionează, cred că i-am convins şi pe ei să cunoască şi să aprecieze mai mult trecutul. Eu cred că putem reveni la unele practici şi meşteşuguri tradiţionale româneşti, spre beneficiul tuturor. Şi apoi eu sunt un om simplu, nu am pretenţii mari, mă mulţumesc cu puţin. Visul meu este să-mi fac o casă între copaci, în fundul grădinii, şi să-mi duc viaţa acolo. Vreau să cultiv o bucată de pământ de pe care să scot ceea ce-mi este necesar traiului sănătos şi să trăiesc în armonie cu mine, cu natura şi cu cei care mă înconjoară. Trebuie să ne întoarcem de unde am plecat, pentru că Dumnezeu ne-a pus în mijlocul naturii şi acolo ne este cel mai bine. Trebuie să ne regăsim identitatea, adică să ştim cine am fost, ce-am făcut şi cum am trăit acum sute şi mii de ani, să preluăm ceea ce a fost bun şi să ducem mai departe. Îmi doresc, de asemenea, să am şi o viaţă sufletească puternică, bazată pe o legătură permanentă cu Cel care ne-a creat, cu Dumnezeu. Într-o lume însetată după dragoste şi înţelegere, îmi doresc să fiu o oglindire a învăţăturilor lui Hristos pe pământ, să împart în jurul meu dragoste şi ajutor celui în nevoie, să fiu în stare să-l ridic pe cel căzut. Preocuparea mea pentru cele sfinte este o importantă latură a vieţii mele, şi aş dori să trăiesc mereu cu gândul că Dumnezeu ne iubeşte. Aş vrea ca tot ceea ce fac să fie un imn de mulţumire adus Lui.
Fotografii: Patricia Tomas
(Îi mulţumim doamnei Leontina Prodan care ne-a sprijinit în realizarea acestui interviu.)