Anul acesta, la cea de-a patra ediţie, Muzica în palatele României a propus o serie de 11 concerte, susţinute de artistul Costin Soare, la chitară clasică şi lăută, în castele şi palate pline de istorie şi de farmec, unele celebre, altele căzute în uitare. Turneul a pornit pe 3 august, la Palatul Marincu din Calafat, superb şi prea puţin cunoscut, construit după planurile arhitectului francez Paul Gottereau, cel ce a proiectat şi Palatul Regal, Casa CEC, Biblioteca Centrală Universitară din Bucureşti. Au urmat concerte la Cetatea Prejmer, castelul Karoly din Carei, Castelul Nako din Sânnicolau Mare, Cetatea Făgăraş, urmând ca duminică, 14 august, de la ora 12, acordurile instrumentelor lui Costin Soare să răsune în sălile Palatului Brâncovenesc de la Mogoşoaia. "Am gândit acest proiect ca unul cultural turistic", ne-a spus Sebastian Crăciun, preşedintele Asociaţiei "Pro Valores", care a iniţiat şi organizat evenimentul. "Vrem ca publicul să descopere atât muzica, cât şi aceste castele mai puţin cunoscute. Nu ştiu câţi români au vizitat superbul castel din Carei şi nu ştiu câţi localnici din oraşele prin care trecem au ascultat un artist de talia lui Costin Soare. Această ediţie a festivalului este cea mai amplă de până acum, cu un număr aproape dublu de concerte faţă de anii trecuţi. Asta, pentru că am descoperit castele noi, refăcute impecabil, pe bani europeni."
Următoarele concerte vor avea loc în estul ţării, la Palatul Culturii şi Palatul Cuza din Iaşi, la Palatul Sturdza din Miclăuşani şi la Palatul Cuza de la Ruginoasa, între 18 şi 21 august.
L-am rugat pe cel aflat în prim planul turneului, Costin Soare, să ne împărtăşească din impresiile sale adunate în această lungă călătorie muzicală prin România.
- Cu ce gânduri aţi pornit la drum, în acest amplu proiect cultural?
- M-a atras ideea de a prezenta muzica în spaţii încărcate de istorie. Am dorit să promovăm atât un instrument iubit în România, precum chitara clasică, cât şi unul mai puţin cunoscut, lăuta, care încă nu apare la nici un nivel instituţional, liceu, şcoală de muzică. Concertez pe o lăută pe care o îndrăgesc foarte mult, o lăută renascentistă cu 10 corzi, realizată de un lutier din Târgu Mureş. Am ales un repertoriu format din dansuri la modă în perioada renascentistă, urmate de piese scrise de compozitori englezi, italieni, dar şi de Valentin Bakfark, lutier născut la Braşov.
- Cum aţi simţit reacţia publicului, a fost atras de acest instrument?
- Oamenii sunt curioşi, vor să afle cât mai multe, aşa că le-am povestit în timpul concertelor, atât despre lăută, cât şi despre perioada din care provin piesele. Lăuta nu are sunetul atât de puternic precum cel al chitarei, aşa că trebuie să asculţi în linişte şi am fost impresionat de faptul că spectatorii au înţeles imediat. Cât despre recitalul de chitară, am ales piese cu o tentă estivală, spectaculoase, energice, şi reacţia spectatorilor a fost pe măsură.
- Cum aţi simţit energia locurilor prin care aţi concertat?
- Acest turneu a însemnat pentru mine o călătorie de descoperire. Mă bucur că am fost prezent şi că am putut să spun povestea mea muzicală. Fiecare loc are energia sa proprie, fiecare concert a avut întâmplările sale. Am simţit rezonanţa între vechiul instrument şi castelele pline de istorie.