"Pacea inimii mai mare de patru ori ca dreptatea"
Învelită de pădurile şi ceţurile adânci ale Munţilor Făgăraş, Mânăstirea Cârţişoara e vecină mai mult cu sălbăticiunile decât cu aşezările omeneşti. Maicile au ridicat-o cu mâna lor, piatră cu piatră. Până şi pictura din biserică au făcut-o tot ele, după ce s-au ostenit, ani de zile, prin Grecia ca să deprindă meşteşugul zugrăvirii bizantine. Au venit aici, în coasta rece a muntelui, pentru că locul era sfinţit de rugăciune. Cu veacuri în urmă, în poiana în care se află acum mânăstirea a fost o aşezare monahală, căreia Mircea cel Bătrân, "Herţeg al Ţării Făgăraşului şi Amlaşului", i-a făcut danii. Peste alte trei secole, în 1761, generalul Adolf von Bukow punea la pământ chiliile şi biserica. Bătrânii locului spun că atunci când au venit cătanele austriece, călugării erau la vecernie. Au pus foc bisericii şi le-au strigat monahilor să iasă afară numai cei care vor să se lepede de ortodoxie. N-a ieşit nici unul. Au ars de vii înăuntru, mistuiţi de dragostea pentru credinţa lor. Şi tot tradiţia spune că, atunci când sătenii au venit la locul prăpădului şi au îndepărtat bârnele arse, ca să afle osemintele martirilor monahi, nu au găsit nimic... Din acea străveche vatră monahală nu a mai rămas decât o piatră, probabil folosită la Sfânta Masă a altarului.
Dar jertfa monahilor care s-au rugat aici timp de sute de ani nu avea cum să fie pierdută. În vremea noastră ea s-a întâlnit cu rugăciunile părintelui Arsenie Papacioc, mărturisitorul temniţelor comuniste şi unul dintre marii duhovnici ai României, care şi-a trimis laMânăstirea Cărţişoara propriul nepot, şi pe unele dintre cele mai apropiate ucenice. Până când a trecut la Domnul, în anul 2011, el a fost sufletul viu şi cald al obştii care abia se înfiripa. Maica Siluana, stareţa mânăstirii, îşi aduce bine aminte. "Părintele Arsenie venea aici în fiecare vară, stătea şi câte două săptămâni, ceea ce era o mare binecuvântare pentru noi. Iubea foarte mult locurile acestea. De fiecare dată când se trezea spunea cu zâmbetul pe buze - «Bună dimineaţa Cârţişoara!». A fost un om plin de bucurie, veşnic vesel. Ne zicea tot timpul - «Zâmbiţi, vă rog!». Era foarte deschis, te lăsa liber, nu avea un set de reguli, dar îţi cerea să fii mereu vesel, cu inima deschisă şi sinceră. Ne spunea că unde este sinceritate este şi multă curăţie, iar unde este curăţie vine şi harul lui Dumnezeu. Şi ne îndruma pe toate la pacea inimii - «Pace, tată!», zicea, «Pacea-i mai mare de patru ori decât dreptatea, şi cum dreptatea nu ţi-o dă nimeni... căutaţi totdeauna pacea.» Părintele Arsenie Papacioc ţinea foarte mult la armonie, ştia că, mai ales într-o mânăstire, dacă te ţii de ea, obştea merge bine. Pe noi, locul acesta retras şi sfinţit de rugăciune ne-a ajutat mult să ne păstrăm liniştea. Aşa am ocrotit şi pacea aceasta a locului, pe care o simt pelerinii şi de care avem mare nevoie şi noi, monahii care locuim aici. Mânăstirile mari se plâng de prea mult turism, dar, din fericire, noi nu avem parte de aşa ceva. Ne şi rugăm mereu - «Doamne, ţine locul acesta să fie în pace!»"
"O bucată de cer coborâtă pe pământ"
Părintele Dimitrie Papacioc este nepotul părintelui Arsenie Papacioc şi duhovnicul maicilor de la Cârţişoara. Iute şi vesel, cu o fire energică şi o minte ascuţită, absolvent de politehnică şi teologie, părintele a venit în obştea de la poalele Făgăraşilor în urmă cu 18 ani. Pe atunci, maicile dormeau într-o magazie şi se rugau în alta, ambele moştenite de la ocolul silvic. Părintele a pus umărul şi a lucrat cot la cot cu ele. Schiţa frumoasei biserici în care se slujeşte acum a fost desenată chiar de dânsul.
"Trăind aici, mi-am dat seama de adevărul spuselor părintelui Dumitru Stăniloae, care scria că «mânăstirea e o bucată de cer coborâtă pe pământ». Ar trebui ca monahul să facă dovada că este locuitor al acestui petic de cer, adică să aibă o viaţă îngerească. Dar noi, cei care trăim în mânăstiri, observăm mereu că avem multă răutate în noi. De multe ori, nu ştie inima câtă netrebnicie ascunde în adâncul ei, pentru că raţiunile inimii sunt foarte adânci.
Am maici care, după ani de zile de călugărie, mă trezesc că-mi spun «Părinte, nu ştiam că am avut această patimă în mine, uite, a ieşit acum!» Ştiţi de ce spun asta? Pentru că edificiul patimilor este ca un aisberg: întotdeauna tăiem doar partea cea mai mică, cea care este la suprafaţă, pe care o vedem. Şi, la fel ca la un aisberg, atunci când tai acest vârf, se ridică altă parte la suprafaţă, care a stat în adânc şi e mai mare. O tai şi pe aia, dobândeşti şi mai multă putere, dar se ridică iarăşi la suprafaţă altă parte, din ce în ce mai mare. Şi te trezeşti, când ajungi la o statură duhovnicească destul de importantă, cu baza aia imensă care fusese ascunsă în inimă, o patimă despre care nici prin gând nu-ţi trecea că o ai în tine. Asta face monahismul din om pentru a-l curăţi, scoate aisbergul de patimi din adâncul lui, căruia monahul îi vede doar vârful. Ca să-şi vadă limpede adâncul, omul trebuie să aibă un contact puternic cu Duhul Sfânt, pentru că numai El te ajută să-ţi vezi răul din tine. E ca o rază de lumină care pătrunde într-o cameră. Doar atunci vezi că e plină de praf."
- Sfinţia voastră cum aţi ajuns la călugărie? Cum v-aţi apropiat de Dumnezeu, cum vi s-a născut în suflet dorinţa de a trăi într-o mânăstire?
- Eu m-am născut într-o familie creştină, cu părinţi foarte credincioşi. Tatăl meu, Filoftian Papacioc, a fost fratele cel mai mic al părintelui Arsenie Papacioc, la care a ţinut enorm. Prima mea amintire din viaţa conştientă este de la Mânăstirea Cheia. Mă jucam pe acolo şi am căzut în pârâul Teleajen, care pe atunci, la cât eram de mic, mi se părea un fluviu. Şi îmi amintesc că am deschis ochii, iar deasupra mea erau două braţe care mă trăgeau afară. Eram la Cheia, mama mea era la maternitate, îl năştea pe unul din fraţii mei, iar eu stăteam acolo, pentru că părintele Arsenie Papacioc, unchiul meu, era stareţul mânăstirii. După ce am fost scos din pârâu, ştiu că am mers la el, iar el m-a certat pentru că nu am fost cuminte şi era să mă înec. Atunci am conştientizat, pentru prima oară în viaţa mea, că trăiesc. Şi eram lângă dânsul şi aproape de sufletul său am rămas cât a fost printre noi. Aş putea să spun că eu am petrecut mai mult timp cu părintele Arsenie decât cu tata. Îmi şi zicea: "Măi, Mitele, am înţeles: pe mine nu mă asculţi, calci cuvântul pe care ţi-l zic, dar am o rugăminte: pe părintele Arsenie să-l asculţi şi să nu ieşi din cuvântul lui!" Ei, şi mi-am propus, de mic copil, dacă mi-a zis tata, să nu ies din cuvântul părintelui - aşa că orice zicea dânsul, făceam, n-am ieşit din cuvântul lui, de mic, nici măcar cu o virgulă. Şi am văzut că orice sfat al său s-a împlinit. Prin el l-am cunoscut pe Dumnezeu.
- Şi cum era Dumnezeul copilăriei lui Mitel?
- E greu de răspuns la întrebarea asta... De când m-am născut, în afară de perioada când am fost în armată, eu n-am lipsit până în ziua de astăzi, în nicio duminică, de la biserică. Era plăcut să merg la biserică, chiar dacă erau unele pasaje care mă plictiseau, copil fiind, pentru că nu le înţelegeam; dar era plăcut, ceva mă atrăgea spre ea, simţeam că e ceva bun în viaţa bisericii. Era un contact cu Dumnezeu... Aşa am ajuns într-un punct în care nu mai puteam să stau fără biserică.
- Eraţi bun de călugăr de pe atunci!
- Nu, n-am avut eu o aşa măsură duhovnicească, să-mi vină gând de călugărie încă din copilărie. Ba chiar, în ultimul an la facultatea politehnică, mă gândeam să-mi întemeiez o familie. Dar mi-a spus părintele Arsenie: "E un lucru bun, Dumnezeu a lăsat căsătoria, taina cununiei. Dar uite, o să-ţi spun ceva: o să ai o soţie minunată, ascultătoare, credincioasă, o să faci copii, o să-i duci la grădiniţă, la şcoală, o să-i hrăneşti, o să-i îmbraci, o să le asiguri un viitor. Şi o să vină un moment, mai încolo, când o să stai de vorbă cu tine însuţi, aşa, ca într-o contemplaţie, şi o să te-ntrebi: «Oare nu puteam să fac mai mult?» Dar vei fi legat, va trebui să mergi pe calea asta a căsătoriei. Răspunsul la întrebarea asta e da, puteai să faci mai mult. Începe acest «mai mult» din tinereţe, de acum."
Eu ştiam că mulţi mireni se mântuiesc, dacă trăiesc o căsătorie curată, după poruncile lui Dumnezeu. Dar umblasem mult şi prin mânăstiri şi văzusem cum trăiesc călugării, şi i-am iubit foarte mult, i-am apreciat pentru că şi-au asumat această luptă. Le-am văzut vibraţia sufletească, am reuşit să citesc aceste mesaje stând într-o mânăstire şi mi-am zis: aceşti oameni trăiesc într-o altă dimensiune. Şi, mai presus de toate, i-am văzut fericiţi, mai fericiţi decât pe cei din lume; am văzut pe chipul lor o veselie pe care nu am găsit-o pe chipul niciunui mirean - o veselie lăuntrică, un zâmbet duhovnicesc, care-mi spunea extraordinar de multe. Un călugăr nu poate fi trist. Călugărul întotdeauna trebuie să fie vesel, pentru că el trăieşte unit cu Hristos, iar Hristos e veselia, bucuria noastră deplină. Domnul nu este tristeţe niciodată - tristeţea apare atunci când te găseşti în păcate, în deznădejde. Întotdeauna, veselia de pe chip este semn că inima petrece întru cele bune. Eu am văzut această veselie pe chipul călugărilor, chiar dacă erau asupriţi, înjosiţi, iobăgiţi, CAP-izaţi de prea multă muncă. Aşa am ajuns să îmi doresc şi eu fericirea aceasta. În fond, cine nu-şi doreşte să fie fericit în viaţă? Nu toţi oamenii îşi caută fericirea? Numai că mulţi o caută greşit.
- Părinte Dimitrie, mai vin astăzi tineri la mânăstire, aşa cum veneau la începutul anilor 90?
- Nu mai vin atât de mulţi ca în 1990, dar acum vin tineri de calitate. Eu de când am intrat în mânăstire, din 1995, am văzut mulţi venind la mânăstire, dar şi plecând mulţi înapoi în lume, pentru că nu-şi găseau locul. Dar după 2005, 2008 încoace, am văzut că vin la mânăstire mai mult intelectuali, oameni cu facultate, care ştiu foarte bine ce caută. Şi dacă îi întrebi: "Dar tu ştii unde intri? Aici este o moarte pentru lume, este avanpostul luptei cu patimile, cu tine însuţi, cu sinele tău, şi o să-ţi descoperi multe duhuri care ies din tine, multe răutăţi, şi o să vezi că e foarte greu", ei îţi zic "Părinte, am venit să mă lupt, am venit să mă lepăd, am venit să fac tot ce-mi stă în putinţă ca să-mi mântuiesc sufletul". Şi rămân! Maica stareţă Siluana a intrat în monahism acum aproape 30 de ani, în 1987. A văzut de după porţile mânăstirii Dintr-un lemn căderea comunismului, apoi valurile de tinere care au căutat viaţa aceasta îngerească. Dar "fete" ca ale ei, cum îi place să-şi numească măicuţele, pe care le iubeşte ca pe copilele ei, sunt greu de găsit în altă parte. Atrase de harul părintelui Arsenie Papacioc şi călite în iubire, ele sunt în stare să poarte orice greutate.
- Părinte Dimitrie Papacioc, aici, în munţii Făgăraş, unde v-aţi înălţat mânăstirea, a fost organizată cea mai puternică rezistenţă armată anticomunistă. Făgărăşenii i-au ajutat pe luptătorii din munţi cu mari sacrificii, mulţi cu preţul vieţii sau al libertăţii. Mai vedeţi astăzi în ei dârzenia bunicilor lor, şi-au mai păstrat făgărăşenii verticalitatea?
- Poate că mai este verticalitatea aceasta într-unii dintre ei, dar la majoritatea, n-o mai văd. Făgărăşanul de astăzi e stresat de atâtea griji, încât nu mai e interesat să-şi cunoască istoria, trecutul, neamul, strămoşii. Nu ştiu câţi mai au habar astăzi ce au făcut luptătorii din munţi, ce jertfe au dat pentru ţara asta. Doar bătrânii lor, cei care încă n-au murit, ştiu ce a fost aici, ce vărsare de sânge, ce vânători de oameni au fost prin Munţii Făgăraşului. Se organizau adevărate vânători, iar soldatul care reuşea să împuşte un luptător anticomunist primea o primă - cinci zile de permisie. Or, dacă te-ai rupt şi nu-ţi mai cunoşti rădăcinile, nici nu mai ştii încotro s-o apuci. Este atâta vânzoleală şi atâta zarvă în modernitatea asta, fiecare aleargă să câştige o bucată de pâine în plus. Credinţa nu şi-au pierdut-o cu totul, dar s-a mai răcit. Aşa că, poate că nu e corect să spun că şi-au pierdut verticalitatea, dar, în mod cert, sunt absorbiţi în atât de multe griji, încât îşi pierd reperele spirituale care îi ajutau să-şi găsească verticalitatea.
- Şi atunci ce e de făcut părinte? Cum ne putem însănătoşi?
- Trebuie să înţelegem şi să simţim în adâncul nostru că singura fericire este în Hristos. Nu te lasă Hristos să fii nefericit până în sfârşit, că atunci ar fi un Dumnezeu mincinos. El e bucurie veşnică, dar numai să ştim să ne racordăm la această bucurie. O urmă de fericire se simte în orice lucrare din biserică. Noi toţi am căpătat o putere dumnezeiască la botez, o putere cu care putem trece peste toată lucrarea vrăjmaşului. Din păcate, nu accesăm această putere pe care ne-a dat-o Hristos în noi, pentru că duhul lumii de astăzi ne-a răcit credinţa. Trăim într-o lume în care omul îşi caută salvarea numai în soluţiile personale. E o prostie, planurile strict personale nu ne duc la nicio salvare. O să vedeţi, în viaţă, că cine îşi face planuri doar după capul lui, fără să Îl includă pe Dumnezeu, nu realizează nimic. Singurul plan viabil este planul mântuirii, un plan cu bătaie lungă, cum zicea părintele Arsenie. Dacă facem o prioritate a vieţii din carieră, realizarea profesională sau financiară, vom ajunge la nişte eşecuri triste, când va veni vremea să ne despărţim de ele. Dar dacă ne facem un plan cu bătaie lungă, care să ajungă dincolo de cimitir, şi pe malul celălalt al vieţii, vom ieşi la liman. Să te duci acasă şi să cazi în genunchi spunând: "Doamne, ajută-mă şi fă ce ştii Tu cu mine. Ajută-mă să am o viaţă bineplăcută Ţie!" Şi să te ţii, aşa, de rugăciune şi de poala lui Hristos, până ce vezi că-ţi răspunde; şi după ce-ţi răspunde, să continui tot aşa, să nu părăseşti elanul acesta duhovnicesc.
- Părinte, sunt al treilea reporter de la "Formula AS" care vine la Cârţişoara. Ştim cu câtă trudă s-a ridicat mânăstirea aceasta, prin sacrificiul maicilor care au pus piatra de temelie a bisericii cu mâinile lor şi tot cu mâinile lor au pictat-o. Un singur lucru lipseşte, pentru ca visul să le fie împlinit: glasul clopotelor. Chemarea lor, care să coboare în satele de la poalele muntelui...
- Da, aici am ajuns într-un impas. Clopotniţa din faţa bisericii e gata, dar clopotele lipsesc. Sunt trei clopote care cu transport, acordaj şi manoperă, ajung pe la 30.000 de euro. E o sumă mare, pe care noi nu avem de unde să o dăm. Noi nu reuşim să ne asigurăm aici, totdeauna, nici cele de-ale gurii... Avem un pământ rece şi argilos, pe care nu creşte nimic. Îl arăm în fiecare primăvară şi toamnă, dar rămâne ca piatra. Şi suntem nevoiţi ca în fiecare an să facem colecte de alimente: mergem cu maşina pe la porţile oamenilor, şi fiecare dă câte o plăsuţă de cartofi, grâu, porumb, fiecare ce are pe acasă. Primeşte în schimb rugăciune, îi trecem pe pomelnic şi îi pomenim. Aşa că, dacă la chemarea revistei "Formula AS" va fi cineva care să ne ajute cu bani, să ne facă şi nouă, şi credincioşilor noştri, bucuria de a auzi glas de clopot răsunând sus în munte, cântând sărbătorile şi chemând lumea la rugăciuni, ar fi un dar cu adevărat ceresc. Ştiţi cum se spune, că atunci când va veni Hristos pe norii cerului, clopotele bisericilor vor începe să sune singure...
Chiar în clipa când părintele a terminat aceste cuvinte, s-a petrecut ceva cu totul neaşteptat - un trăznet a lovit foarte aproape, însoţit de un trosnet asurzitor, de parcă s-ar fi crăpat tot cerul. Apoi s-a lăsat din nou liniştea deasă, care ne însoţise pe toată durata interviului. Mulţi vor spune că a fost o pură întâmplare, un joc al hazardului, care a acompaniat cuvintele tulburătoare ale părintelui Dimitrie.Dar pentru mine, coincidenţa a fost prea ciudată, ca să nu mă gândesc că, poate, Hristos însuşi a consimţit, printr-un semn înfricoşător al cerului, la planul părintelui, de a turna clopote pentru Ziua de Apoi, a celei de a doua veniri a Sa, în slavă. Când am ieşit afară, tulburaţi, pe platoul din faţa bisericii mirosea a piatră arsă...
(Fotografiile Mânăstirii Cârţişoara şi ale autorului)
Eventualii donatori pot trimite bani în contul IBAN - RO59BRDE330SV02168993300, Cod identificare fiscală - 9111479, deschis la B.R.D. Sibiu, Mânăstirea Cârţişoara