Canicula macera betoanele şi asfaltul când am intrat în răcoarea galeriei "Alexandra's" din inima Bucureştiului. Mă atrăsese acolo expoziţia maestrului Nicolae Maniu, prieten vechi al revistei "Formula AS" şi unul dintre cei mai mari pictori de astăzi ai României. De câţiva ani, maestrul s-a reîntors în ţară, la Cluj, iar acum era prima sa expoziţie mai importantă în Bucureşti. Venea însoţit, la propriu, dar şi pe simeze, de o artistă mai tânără, Alexandra Andone. Odată intrat în galerie, pe lângă frumuseţea metafizică a tablourilor maestrului Maniu şi cea proaspătă şi vag furioasă a picturilor Alexandrei Andone, m-a mai surprins ceva: o armonie odihnitoare şi rafinată, răsărită din frumuseţea aristocratică a unor obiecte expuse, şi ele, în spaţiul răcoros şi umbros; obiecte vechi, de argint, unele cu destinaţii pierdute azi, alături de mobile splendide, în stiluri din veacuri apuse. Aşa că, stimaţi cititori, dacă vipiile lui iulie v-au prins şi vă chinuie în Bucureşti, vă îndemnăm să faceţi o cură de răcoare şi frumuseţe prin pictură şi artă, la galeria "Alexandra's", pe strada Piaţa Amzei, nr. 5. Şi ca ademenirea să fie totală, voi da cuvântul maestrului Nicolae Maniu şi Alexandrei Andone, oaspeţii primei expoziţii de pictură contemporană de la galeria "Alexandra's".
NICOLAE MANIU
"Eu de Cluj nu m-am despărţit niciodată cu adevărat"
- Ce v-a adus de la Cluj în vipiile Bucureştiului, maestre Maniu? Pasiunea dvs. pentru artă este la fel ca incendiile solare?
- Opera mea a fost cea care m-a mânat mereu pe drumuri şi prin ţări străine. De data asta, cei care conduc galeria "Alexandra's", din Bucureşti, m-au contactat cu invitaţia de a participa la un eveniment. Am stat puţin pe gânduri, că nu aveam spre ofertă decât tablouri mai vechi, iar ei şi-au luat inima în dinţi şi au venit, pe căldurile astea, la Cluj. Propunerea a fost foarte generoasă. Am căzut de acord. M-au invitat şi au cunoscut-o prin mine şi pe Alexandra Andone care pictează şi ea. Lucrările pe care le expun sunt toate, cred, de ţinută. Şi pe care bucureştenii nu le-au văzut. Cel mai important tablou este din 1993, din perioada mea din Germania. Acest tablou a fost expus şi în Franţa, la Paris, la cea mai mare expoziţie de trompe l'oeil (tehnică prin care se creează iluzia 3D - n.r.) din lume, la Grand Palais. Au fost 60 de artişti din mai multe ţări, fiecare cu trei lucrări, deci a fost o prezenţă importantă. În România, acest tablou nu a fost văzut. Acest pas este doar un început bucureştean al meu. Toată lauda pentru iniţiativa galeriei "Alexandra's", pentru că prima menire a unui artist este să se arate lumii. Am constatat asta şi la Cluj, la expoziţia mea jubiliară din 2014. Atunci am văzut câtă lume s-a bucurat, de la copii, până la oameni în vârstă. M-au întrebat toţi, atunci, când mai fac expoziţie. Dar asta e puţin mai greu pentru mine, căci eu, din fericire, am o clientelă permanentă şi pasionată de picturile mele, şi nu am niciodată o rezervă de lucrări.
- După reîntoarcerea dvs. în ţară, v-aţi stabilit la Cluj. Vă prieşte oraşul? V-a adoptat?
- Eu de Cluj nu m-am despărţit cu adevărat niciodată. A fost doar o mare pauză în care nu am mai venit, pentru că eram prins cu tot ceea ce aveam de făcut, la început, în Germania, pe urmă în Paris. De fapt, eu nu m-am dezrădăcinat niciodată. Şi până la urmă, despre ce rădăcini vorbim? Omul are picioare şi umblă, nu-i implantat. Eu, pur şi simplu, am revenit acasă. O revenire pregătită din timp. Din 2007, am venit foarte des în România, datorită comenzilor pe care le aveam. Erau tablouri comandate de colecţionari din Cluj. Mergeam la Paris, le pictam, veneam, şi totdeauna îmi petreceam câteva luni în Cluj, pentru că îmi plăcea foarte mult. Mă întâlneam cu oameni şi dialogam cu voluptate pe limba mea, nu într-o limbă străină. Şi până la urmă, am găsit şi argumente neartistice ca să mă întorc: că-i vorba de vârsta mea, că lumea îţi sare în ajutor, oamenii mă recunosc pe stradă, de la oameni obişnuiţi şi până la cei care umblă doar în maşini. Dar m-am întors în ţară şi pentru că, în ciuda a ceea ce se întâmplă cu toţi artiştii români, anume - că aici comerţul de artă s-a prăbuşit, picturile mele se vând foarte bine în România. Şi mai am şi condiţii excepţionale la Cluj, unde Ştefan Gadola, un mecena local, mi-a pus la dispoziţie o casă în care voi lucra până la sfârşitul vieţii. Tot el mi-a finanţat şi expoziţia jubiliară din 2014. Fără el nu făceam acel eveniment colosal. Şi mai este şi Simion Mureşan, care a contribuit, şi el, la ducerea la bun sfârşit a acelui eveniment jubiliar de la 70 de ani.
- Vreţi să vă luaţi înapoi şi cetăţenia română? Ar fi încă un semn de dragoste pentru aceste plaiuri.
- Eu sunt cetăţean german, dar e dreptul meu natural să am din nou cetăţenie română. Că eu sigur nu mi-s neamţ. Sunt născut în Turda, urmaş de ţărani din Mănăstireni. Sunt de aici, din neam vechi.
"Şuetă, bună dispoziţie şi emoţie"
- Aţi regăsit şi verile de-altădată? Verile Clujului, în care aţi fost student?
- Verile la Cluj, în comparaţie cu Bucureştiul torid şi topitor de asfalt, sunt mai blânde, este o climă de nord, mai răcoroasă, mai oxigenată. De altfel, Clujul a fost numit ca unul dintre cele 100 de oraşe din Europa cu aerul cel mai bun. În plus, oraşul este plin de terase, plin de larmă plăcută, omenească, extrem de optimistă şi ataşantă, ieşi pe stradă, faci câţiva paşi şi întâlneşti imediat prieteni care te salută. Pentru mine, asta e cel mai important. Degeaba stai în Saint Tropez, unde nu cunoşti pe nimeni şi nu vorbeşti cu nimeni. Mie, dialogul şi şueta îmi creează bună dispoziţie şi emoţie.
- Cum arată o zi de vară din viaţa dvs.?
- Nu are claritatea dimineţilor anunţate pe gard de cocoşi. Eu cu pictura mea am un regim de noctambul. Mă culc pe la trei dimineaţa. Mi-am prevenit prietenii că dacă mă repatriez, o să mă vadă mai rar în centru. Lucrez! Acum, mai mult vin ei la mine. Vin ca-n Ardeal, la slană, la ceapă şi la poveşti. Dar dacă e să vă povestesc despre o zi de vară a mea, ce-mi place mie cu-adevărat este să mă duc la piaţa din Cluj, cu culorile şi mirosurile ei aţâţătoare. E fabuloasă! Te-ntâlneşti la tarabe cu tot judeţul. Şi mai am aici, la Cluj, o grădină superbă în faţa casei, unde pot să stau să ascult cum cântă păsările şi să văd cum creşte iarba. Uneori, particip şi la evenimente. Lumea are plăcerea să mă invite şi nu refuz.
- Viaţa dvs. în România pare armonioasă. Aveţi şi regrete? Vă consideraţi împlinit ca artist?
- Am şi regrete, anume, că nu mi s-a dat încă o comandă oficială. O lucrare majoră, pe care sunt capabil încă să o fac. De pildă, să realizez lucrarea pentru tavanul holului de la Teatrul Naţional din Cluj. Asta mi-ar plăcea, e proiectul la care mă tot gândesc.
- Maestre Maniu, dar proiecte de vacanţă aveţi? Culorilor dvs. nu le-ar prii puţină briză pe malul mării?
- Anul acesta vreau să mă duc acolo unde-i soare şi mai sunt şi explozii: în Turcia. Am mai fost de două ori, şi mi-a plăcut, e frumos. Pe mine nu mă interesează pericolele! Soare şi apă să fie. Este singurul moment în care mai fac mişcare şi am nevoie să intre puţină energie naturală în mine.
- Amintirile nu vă cheamă şi spre verile de demult, nesfârşitele veri din anii copilăriei?
- Lunga vară fierbinte... Îmi amintesc vacanţele mele de vară, de pe vremea când eram copil, la bunicii mei, ţărani din Mănăstireni, la 50 de kilometri de Cluj. Acolo m-am îmbibat cu tot universul extraordinar al satului, acolo am învăţat să prind peşti cu mâna, dezlănţuit, într-o fericire fără de margini. Verile acelea le-am închis în memorie şi în suflet. Lumina lor e greu de egalat.
- Maestre, în finalul acestui fugar interviu, spuneţi-ne câteva cuvinte despre Alexandra Andone, tovarăşa dvs. de viaţă, de pictură şi de visări...
- Alexandra picta şi înainte de a ne cunoaşte, în Bucureşti. Pe atunci, lucra la o mare societate de publicitate, dar a simţit nevoia să-şi schimbe viaţa. E cumplit să stai într-un birou opt ore şi să te uiţi într-un laptop. Şi după ce ne-am cunoscut, pasiunea ei pentru pictură a explodat. Iar progresul ei e foarte spectaculos. Se vede şi în lucrările ei expuse aici, alături de ale mele.
ALEXANDRA ANDONE
"Vreau să fac copacii să vorbească! Să creez poveşti"
- După accent, sunteţi ardeleancă.
- Aşa este. Sunt ardeleancă, născută şi crescută în Alba Iulia. După terminarea liceului, la 18 ani, am plecat la Bucureşti, mi-am continuat studiile şi am rămas în Capitală. Am făcut facultatea de marketing şi am lucrat la agenţii de publicitate. Un segment mult mai creativ, dar extrem de solicitant şi abraziv. Cât a fost plăcut a fost plăcut. Apoi am căutat alt drum: în artă, prin pictură.
- Cum aţi făcut trecerea asta?
- Treptat. Am descoperit că mă cheamă pictura. Era şocant chiar şi pentru mine, pentru că toată raţiunea mea îmi spunea: "Tu nu ai pictat niciodată!". Chemarea mea însă era foarte puternică. N-am avut de ales decât să ascult şi să pornesc pe un drum care nu ştiam unde o să ducă, şi de atunci, timpul şi viaţa mea s-au reaşezat.
- De cât timp v-aţi apucat să pictaţi sistematic?
- În ultimii doi ani. De când l-am cunoscut pe Nicolae Maniu.
- Maestrul v-a trezit dorinţa de a vă desăvârşi chemarea?
- Mi-a trezit pofta de evoluţie în pictură şi mi-a dat un reper. E ca atunci când eşti pe un drum şi apare un felinar foarte mare şi îţi arată: "Pe aici". Asta a fost, că eu poftă şi determinări aveam. Experimentam foarte mult, căutându-mă pe mine însămi şi căutând ce anume îmi place, în ce direcţie să merg. Dar opera lui Maniu a devenit o certitudine. Un reper şi un model care a fost atât de puternic, pentru că nu semăna cu nimic altceva din ce văzusem. Pe urmă, lucrurile s-au aşezat firesc. Când îţi place ceva foarte tare, ajungi uşor la certitudini.
- Ce a fost mai întâi între dvs. şi maestru: sentimentul sau pictura?
- Amândouă deodată. A fost pentru mine o provocare şi spirituală, şi sufletească. Nicolae Maniu a fost o provocare pentru toată structura mea de valori şi pentru convingerile mele. Dar iată că după doi ani suntem capabili de mai mult decât credeam la început.
- Tablourile dvs. expuse în galeria "Alexandra's" sunt bine apreciate...
- Da. Mă bucur. Este o expoziţie agreată de toată lumea. Mă incită să merg mai departe, să fac o pictură de idei. Cred că o mare parte din valoarea artistică este ideea. Genul acela de artist sunt şi eu. Nu sunt un artist figurativ, nu vreau să pictez copaci în detaliu, vreau să îi fac să vorbească, vreau să creez poveşti. Să creez lumi noi.
- "La umbra copacilor mari nu creşte iarba", spunea Brâncuşi. Prezenţa tutelară a maestrului Maniu nu vă împiedică zborul?
- Într-adevăr, se simte influenţa lui Nicolae Maniu în tablourile mele. Dar chiar dacă avem în comun dragostea de artă, suntem două generaţii diferite, două viziuni diferite asupra vieţii. Mai degrabă suntem complementari. La fel şi lucrările. Şi asta a încântat lumea la galeria bucureşteană "Alexandra's".