"O fărâmă de dreptate"
- La începutul lunii mai, aţi primit premiul UNITER pentru întreaga dvs. activitate artistică, în teatru şi cinema. V-a bucurat această recunoaştere oficială sau a venit prea târziu? Faceţi meseria aceasta de peste 40 de ani...
- Pentru că sunt în aşteptarea celor şaptezeci de ani, pe care sper să-i apuc, am să fiu complet sincer: niciodată nu m-am considerat un răsfăţat al acestor gale şi premii, deşi am avut şansa să fac Reconstituirea, "cel mai bun film românesc", după cum a fost el etichetat de critici, deşi am creat o mulţime de personaje şi în alte filme de calitate, dar şi în teatru. În plus, m-am achitat cu onoare şi corectitudine de îndatoririle de gospodar ce mi-au fost încredinţate, ca director al Teatrului de Comedie şi al Teatrului Nottara, precum şi al studiourilor "România Film", o regie-colos, de 7000 de oameni, care, atât cât m-am aflat eu acolo, nu a închis nicio sală de cinematograf! Punând cap la cap toate aceste fragmente de puzzle, unele senine, altele mai înnegurate, în clipa în care am primit vestea despre acest premiu, am avut sentimentul că Senatul UNITER mi-a oferit această distincţie ca pe o formă de recompensă într-adevăr cuvenită. Pe de altă parte, nu-ţi ascund nici că mi-a trecut prin minte posibilitatea ca acest premiu să vină, cumva, din compasiune, după ce s-a aflat despre greaua mea suferinţă fizică (în ultimele şase luni am trecut prin câteva evenimente medicale cumplite, aflându-mă la un pas să mă retrag definitiv de pe scena vieţii). Până la urmă însă, comportamentul de o mare delicateţe al lui Ion Caramitru, ca şi al celorlalţi senatori, m-au convins că mi s-a făcut o fărâmă de dreptate. Asta e ce am ales să cred.
Valijoara din tufa de trandafiri
- Poate că premiul acesta târziu a venit şi ca o validare a opţiunii dvs. pentru meseria de actor. După cum afirmaţi într-un interviu, prima dvs. iubire n-a fost teatrul, ci natura din preajma Sucevei, oraşul dvs. natal. În adolescenţă visaţi să deveniţi geolog...
- Aşa este, eram pasionat de istorie (firesc, de vreme ce în faţa casei noastre se ridica mândra biserică Mirăuţi, iar în spate, cetatea lui Ştefan cel Mare), dar şi de munte, de drumeţii. Îmi făcusem planul să devin geolog, ca să cunosc muntele şi-n profunzimile lui enigmatice. Din păcate însă (e o poveste lungă şi foarte tristă), tata era fost deţinut politic şi cu dosarul meu nu aş fi avut nicio şansă să intru la Geologie, întrucât domeniul era considerat "de importanţă naţională". Ochii spre teatru mi i-a deschis un prieten din copilărie, care la vremea respectivă era deja în anul II la IATC: Răducu Iscuş. Într-o vacanţă, întors acasă, el mi-a zis că n-am sorţi de izbândă cu geologia şi mai bine să mă îndrept spre actorie, că-mi recomandă el un profesor care să mă pregătească pentru admitere. Se referea la minunea de om, profesor şi actor, care a fost Petrică Gheorghiu. Iniţial, am avut o reacţie de parcă mi-ar fi propus să mă fac gunoier - meserie onestă, desigur, dar, totuşi, pentru un copil provenit dintr-o familie de intelectuali (tata, avocat, şi mama, pe jumătate contesă şi absolventă a şcolii germane) şi crescut într-o casă ticsită cu cărţi, actoria părea o opţiune minoră. În epoca aceea şi într-o zonă cu cultură tradiţională, cum era Bucovina, actoria era privită ca având o uşurătate de saltimbanc. Până la urmă însă, Răducu mi-a schimbat perspectiva. Eu, între timp, mă angajasem ca să câştig nişte bani. Aveam două servicii: funcţionar la primărie, pe timp de zi, şi muncitor la lopată, în Lunca Sucevei, pe timp de noapte (încărcam cu balast camioane din acelea uriaşe, Steagul Roşu). Ce şcoală de viaţă a fost munca la lopată şi ce oameni dârji şi înţelepţi am cunoscut acolo! În orice caz, am început să strâng bani, ca să mă pot pregăti pentru Teatru. Abia pe ultima sută de metri, le-am spus alor mei ce aveam de gând. Mă temeam de reacţia lor, din aceleaşi motive pentru care şi eu fusesem şocat de ideea lui Răducu. În seara de dinaintea plecării la Bucureşti, mi-am pitit valijoara de carton într-o tufă de trandafiri, lângă poartă, pregătit ca în Creangă - în caz de represalii, s-o tai ca Smărăndiţa, peste gard. Apoi am intrat în casă şi, după masa de seară, le-am zis alor mei că eu nu mai dau la Geologie. Mama a început să plângă, iar tata a spus: "Păi de ce n-ai zis aşa de la început?! Foarte bine! Păi, ce, aia era facultate?! Să umbli prin munţi?" Apoi s-a interesat: "Şi la ce vrei să dai?" Şi-aici a venit lovitura de graţie: "La Facultatea de Teatru." Mama s-a oprit brusc din plâns, iar tata a amuţit şi el. După ce a trecut efectul "prafului de linişte", tata s-a ridicat de pe scaun, m-a luat în braţe şi mi-a spus: "Foarte bine!" Apoi m-a mângâiat, m-a pupat şi aşa am plecat la Bucureşti cu sufletul împăcat.
- Şi v-aţi dus glonţ la Petrică Gheorghiu?
- După ce m-am cazat la un hotel ieftin, Hotel "Cişmigiu" şi am luat troleibuzul 87, din staţia din faţă de la "Spicul". N-am să uit cât trăiesc! Petrică Gheorghiu locuia în Drumul Taberei, cartierul abia atunci se construia, erau doar câteva blocuri terminate şi, în rest, şantier. Se mergea pe bucăţi de scânduri, aşezate în echilibru fragil pe cărămizi, peste noroaie şi şanţuri. Şi, pe scândurile alea, am pornit-o şi eu, un băiat roşcovan, plin de pistrui, îmbrăcat într-un costum de plastic, ros în genunchi şi-n coate, încălţat cu nişte pantofi cam scâlciaţi şi purtând în mână omniprezenta-mi valijoară de carton. Am identificat blocul, am urcat la etajul şapte, am bătut la uşă şi, din spatele ei, a apărut un domn năduşit, îmbrăcat în maiou, care era Petrică Gheorghiu. Peste umărul lui se zgâiau la mine Florian Pittiş, care era deja vedetă, şi Cătălin Naum, care ulterior m-a ajutat foarte mult şi mi-a fost bun prieten. Gheorghiu m-a primit până la urmă în casă, într-o cameră unde m-a ascultat recitând o poezie de Voiculescu şi-a căzut pe spate: aşa de prost recitam! (râde) M-a chemat totuşi în sufragerie, unde erau şi ceilalţi şi unde se fuma ţigară de la ţigară. După câteva minute, mi-a zis să arunc scrumiera - o scrumieră mare şi grea, din cristal, care era plină ochi cu chiştoace. Eu m-am uitat unde s-o arunc, am văzut uşa deschisă de la balcon, am ieşit şi - nu ştiu nici azi ce-a fost în mintea mea - am azvârlit scrumiera cu totul! În secunda în care a aterizat într-un morman de nisip, am realizat ce-am făcut şi-am simţit că înnebunesc. Îmi venea să mă arunc şi eu după ea, de ruşine. Când m-am întors în sufragerie - mi s-a povestit ulterior - eram alb ca varul la faţă! Acela a fost însă momentul când Petrică s-a decis să mă ia, totuşi, sub aripa lui: transformarea de pe chipul meu fusese atât de radicală, încât s-a gândit că poate reuşeşte cu chiu cu vai să scoată ceva din mine. Chiar a doua zi am plecat la Cheia, în tabăra "de creaţie" pe care el o organiza pentru aspiranţi, dar şi pentru actorii consacraţi - o şcoală fantastică! M-a pregătit trei săptămâni şi am intrat primul pe listă la IATC!
Sufrageria cu prieteni
- Facultatea a fost pe măsura visului dvs.?
- A fost o splendoare! Pentru că am luat-o foarte în serios. Mai ales că, pentru mine, totul era o noutate şi-mi plăcea la nebunie - de la orele de impostaţie, care, privite din alt unghi, sunt anoste, până la cele de comportament şi mişcare scenică. Nu eram deloc blazat ca majoritatea colegilor. Seriozitatea asta a mea ţărănească, uimirea plină de pasiune cu care priveam totul şi respectul pe care li-l arătam profesorilor mi-au înlesnit trecerea prin facultate, în sensul că, de la început, am fost foarte iubit de dascălii mei, care mi-au acordat atenţie şi şi-au dat seama cum trebuie să lucreze cu mine ca să mă scoată la liman. Apoi, în anul II, a venit "Reconstituirea", care a fost o bombă şi mi-a "expandat" şi mie imaginea. Din momentul ăla, am început să fiu admirat şi să se considere că făceam parte dintr-un soi de elită. Adică intrasem deja în etapa în care mi se adresa întrebarea "Ce părere ai, Vladimire?" (râde) Dar nu mi s-a urcat la cap: mi-am păstrat acelaşi respect pentru oameni, dar şi pentru instituţie. Cum să nu-ţi pese de şcoala aia, care era istorie vie?! Fiecare clasă, fără greş, era o replică în miniatură a unui teatru - cu cortina grea de lână, cu proiectoare, cu scena la 60 de centimetri, cu scări... Şi fiecare clasă avea o denumire şi o personalitate a ei: era "clasa Aura Buzescu", "clasa Calboreanu", "clasa Negreanu"... Asta se întâmpla în fosta clădire a IATC-ului, cea de la Izvor, de deasupra Teatrului Bulandra.
- Lumea artistică în care urma să intraţi era la fel de idilică?
- Era o lume foarte unită, cu relaţii ca de familie. Sigur că şi atunci existau antipatii, dar ele se gestionau cu eleganţă şi nu impietau asupra muncii. Când era de treabă, puneai osul, chiar dacă omul de lângă tine nu-ţi era prea simpatic. Pe mine, majoritatea celor din Teatrul de Comedie m-au primit atât de frumos, încât am simţit că prezenţa mea îi bucura. Unul dintre ei era Amza Pellea, celălalt era Ştefan Tapalagă, un altul era Titi Rucăreanu... Oamenii ăştia m-au adoptat imediat, chemându-mă foarte curând şi la ei acasă: în zilele de duminică, mă puneau la masă, la onomastici mă invitau negreşit... Deşi eu nu eram capabil să le întorc gestul, căci pe atunci locuiam într-o improvizaţie de cameră, undeva, la Sala Palatului, unde nu aveam decât un pătuţ lat de-un metru, un scaun şi teancuri peste teancuri de cărţi. Pentru ei însă nu conta, mă priveau ca pe un frate şi mă tratau ca atare şi în teatru, şi acasă. Prietenia pe care mi-o arătau m-a ajutat enorm, nu doar profesional, ci şi ca om, ca suflet. E mare lucru să ştii că nu eşti singur, că ai cu cine să te sfătuieşti, cu cine să râzi sau pe umărul cui să plângi, că sunt suflete cărora le pasă de tine.
- A existat o personalitate care v-a marcat în mod deosebit?
- Au fost mai multe, dar figura care cred că m-a emoţionat cel mai mult a fost aceea a lui Emil Botta, marele actor pe care l-am cunoscut datorită Reconstituirii, filmul lui Pintilie în care am jucat împreună, şi care m-a onorat cu prietenia lui. Botta locuia puţin mai sus de Piaţa Rosetti, într-o clădire veche, cu arhitectură gen "han", deci cu o curte interioară şi cu un balcon care se încolăcea împrejurul clădirii, balcon în care se deschideau direct camerele ocupate de diverşii locatari. Ei, într-o astfel de cameră, una singură, stătea Botta. O cameră de o austeritate care m-a şocat: înăuntru nu avea decât un birou simplu, un scaun şi un pat alcătuit din scânduri acoperite cu o pătură militară! Saltea nu avea! Cu toate astea, când Botta începea să vorbească, austeritatea se risipea şi aveai impresia că te aflai într-un salon de conversaţii savante, aşa de mare putere aveau inteligenţa, cultura şi vocea lui! În cămăruţa aceea, am trăit nişte zile şi seri fermecătoare: stăteam la poveşti, îl ascultam pe Botta recitând poezii, vorbeam enorm despre teatru... Deşi era comunism, trăiam în plină efervescenţă culturală, şi nu doar în lumea artistică, ci în societate, în general, în toată ţara, nu doar în Bucureşti (ştiu bine, pentru că eu mergeam des cu teatrul în turnee prin provincie). Arta şi cultura se "prizau" la modul cotidian, era o normalitate să mergi la teatru şi să discuţi despre teatru, să mergi la expoziţii plastice şi să discuţi despre ele, să citeşti cărţi şi să discuţi despre ele, la modul profund, traducerile din autori străini erau excepţionale, iar cărţile costau puţin, astfel încât erau la îndemâna tuturor. Azi, să mai vezi pe cineva citind o carte a ajuns să fie un eveniment... De-asta şi limba română a ajuns să fie atât de stâlcită, de-asta şi comportamentul oamenilor a ajuns să lase atât de mult de dorit, de-asta conceptul de "valoare" a ajuns să fie atât de pervertit, încât nu mai are nicio noimă. Azi nu mai există opţiuni de modele (un Emil Botta, un Amza Pellea, un David Esrig), există opţiuni de modă ("branduri fashion", maşini "tari" şi aşa numitele "asistente", pline cu silicon, de pe la emisiuni TV "mondene"). Nu ştiu, sincer, cu ce ochi ar fi văzut un Botta societatea de azi şi cât ar fi putut să i se adapteze. Agresivitatea întru vulgaritate şi obscen a televiziunilor distruge ideea de cultură, de lucru de bună calitate. De-asta şi cei foarte puţini care mai fac lucruri de bună calitate au ajuns să fie percepuţi ca bizari. Eu nu cred, Doamne fereşte, într-o criză a talentelor, ci cred într-o criză a Bucureştiului, în mod special, care se datorează ofertei uriaşe de facil, la care contribuie în mod hotărâtor - ca să închid cercul - televiziunile.
- Şi care e atitudinea dvs. în faţa acestei ofensive a prostului gust?
- Una de resemnare. Deşi aş vrea să mai lupt, simt că nu mai am vreme să lupt, simt că, asemenea unui alergător de cursă lungă, sunt foarte aproape de finish, simt că organismul meu se apropie de capătul liniei. Dar asta nu mă sperie. Crede-mă că sunt aşa de liniştit şi de împăcat... Am trăit atât de intens, de frumos şi Dumnezeu a fost atât de generos cu mine şi cu familia mea! Ceea ce mă sperie este marasmul ăsta social care colcăie în jurul meu. Mă sperie fiindcă mă uit în spate - căci eu şi cei din generaţia mea ne vom duce - şi-mi dau seama că puţinii tineri cu onoare, bun simţ şi cu cap se vor confrunta cu nişte probleme în-gro-zi-toare.
Iubirea cere iubire
- Sunteţi bucovinean. Reperele morale deprinse în copilărie v-au fost de folos în viaţă?
- Fără ele mi-aş fi pierdut busola, mi s-ar fi risipit acea bună măsură pe care au vrut să mi-o inculce ai mei şi care subsumează toate valorile morale. În orice trebuie să existe o bună măsură, iar rolul ei e să menţină balanţa în echilibru. Cum aş fi evoluat eu, de pildă, dacă m-aş fi lăsat dus de valul aplauzelor, într-o profesie a orgoliilor, cum e actoria? Aşa, mi-am recunoscut locul în meserie şi mi l-am respectat. În meseria asta, nu suntem toţi egali. Sunt o mână de actori care se nasc atinşi de-o aripă de înger - Gheorghe Dinică, Marin Moraru, Ştefan Iordache, Victor Rebengiuc etc. - şi suntem noi, restul, care suntem buni, care avem o valoare, dar nu suntem egalii semizeilor din prima categorie. Dacă nu eşti capabil să recunoşti că eşti parte din cea de-a doua categorie, că tu nu vei putea să faci niciodată ce fac semizeii, dar că ai şi tu o utilitate, căci fără tine şi cei de-o seamă cu tine, geniile n-ar putea să strălucească, devii un om chinuit, bolnav de ranchiună, măcinat de urâţenie, de invidie şi de ură.
- Revenind la obârşia dvs. bucovineană, credeţi că locurile în care ne naştem îşi pun în vreun fel pecetea pe felul în care trăim?
- Hai să-ţi spun o poveste care o să mă ducă spre răspuns: părinţii mei au avut o căsnicie lungă şi frumoasă, deşi viaţa nu le-a curs lin. Gândeşte-te că atunci când tata a fost arestat, mama nu doar că a rămas să crească singură doi copii, dar a făcut nişte eforturi supraomeneşti ca să împiedice executarea lui (fusese condamnat la moarte) şi să-l readucă acasă. Pentru asta, ca să facă rost de bani, a vândut toată mobila, extrem de valoroasă, din casă, a bătut toată ţara şi a răsfoit kilometri de arhive, a căutat martori... Nu s-a lepădat de tata, iar după revenirea lui acasă, după cinci ani de temniţă, iubirea lor nu pălise câtuşi de puţin, ba crescuse şi mai mult în intensitate. La şaptezeci şi cinci de ani, tata o mângâia, o răsfăţa şi i se adresa mamei de parc-ar fi fost în prima lună de mariaj. Ei, şi după această lungă şi frumoasă căsnicie, mama şi tata s-au stins, la distanţă de patru zile unul de celălalt, pentru că n-au acceptat să trăiască despărţiţi. În drama pe care am trăit-o atunci - să-ţi înmormântezi ambii părinţi în decurs de o săptămână - asta a fost ceea ce m-a consolat: am ştiut că ei, ca spirite, sunt fericiţi, pentru că sunt din nou împreună. Apoi, intrând cu sfială în casa lor cea îngrijită, am găsit o valiză în care se găseau toate actele casei, acte care "desenau" istoria familiei încă din perioada Imperiului Austro-Ungar, şi care erau în perfectă ordine şi legalitate, până la zi! Înţelegi? Asta mi-a dat şi mie Bucovina: rigoare. Alături de corectitudine şi cinste. Eu, în toată viaţa, n-am întârziat niciodată la o întâlnire, profesională sau personală. N-am amânat niciodată un spectacol. Nu m-am prezentat niciodată cu textul neînvăţat. Întotdeauna, când am promis ceva, m-am ţinut de cuvânt. Şi, peste toate, Bucovina şi familia mi-au dat marea mea credinţă în Dumnezeu.
"Ne-a fost scris să fim împreună"
- Şi dvs. aveţi un mariaj model: sunteţi căsătorit cu dna Tünde, soţia dvs., de patruzeci şi cinci de ani! Oare, pe lângă iubire, secretul acestei longevităţi rezidă şi în exemplul minunat al căsniciei părinţilor?
- Indubitabil! Însă, pe lângă asta, pe lângă marea iubire care ne-a legat printr-un coup de foudre şi care a dus, în mai puţin de trei luni de când ne-am cunoscut, la căsătorie, pe lângă respect şi înţelepciune, cred că mai e ceva, un ceva inefabil, acel "ne-a fost scris să fim împreună".
- Totuşi, fericirea nu e o stare continuă, de aceea îndrăznesc să vă întreb dacă acum, în clipa aceasta, aţi putea spune că sunteţi cu adevărat fericit?
- Deşi nu sunt orb la seninul din viaţa mea - o soţie minunată, doi copii care-mi încălzesc sufletul, Gloria, care e actriţă şi mi-a fost chiar colegă de scenă şi de film, şi Alexandru, care e finanţist, locuieşte la Londra şi lucrează ca manager la cea mai mare bancă din Anglia, ginerele meu, soţul Gloriei, şi nora mea, soţia lui Alexandru, care mi-a dăruit o nepoţică splendidă - răspunsul este nu. Nu sunt fericit. Problemele de sănătate, neputinţa fizică m-au destabilizat profund. Din cauza asta, nu am mai fost capabil să joc într-un spectacol pe care îl iubesc şi în care făceam chiar o performanţă actoricească: "... escu", de Tudor Muşatescu, în regia lui Alexandru Dabija. Nu mai puteam să-l duc fizic. Am rămas cu piesele care nu mă solicită atât de mult. Un alt motiv pentru care am spus "nu" e acela că băiatul meu nu şi-a găsit locul aici, în România. Aş fi vrut să stau cu nepoţica mea pe genunchi mai des. Întâlnirile noastre de câte trei zile, la nu ştiu cât timp, nu pot să lege relaţia dintre bunic şi nepot. Şi asta mă doare îngrozitor. Toate lacrimile astea interioare simt cum mă erodează... Am impresia - nu cu deprimare, ci doar cu luciditate - că sunt o clepsidră: nisipul din partea de sus sunt eu, cel deplin, şi viaţa mea cea deplină, din tinereţe şi maturitate, dar nisipul se scurge şi mă tot duc. În partea de sus rămân din ce în ce mai puţin, iar în partea de jos, ce e? Bătrâneţe, degradare fizică, tristeţe şi apoi urmează doar clipa când ultimul grăunte de nisip s-a prelins, iar eu voi fi trecut la cele sfinte.