"O fărâmă de dreptate"
- La începutul lunii mai, ați primit premiul UNITER pentru întreaga dvs. activitate artistică, în teatru și cinema. V-a bucurat această recunoaștere oficială sau a venit prea târziu? Faceți meseria aceasta de peste 40 de ani...
- Pentru că sunt în așteptarea celor șaptezeci de ani, pe care sper să-i apuc, am să fiu complet sincer: niciodată nu m-am considerat un răsfățat al acestor gale și premii, deși am avut șansa să fac Reconstituirea, "cel mai bun film românesc", după cum a fost el etichetat de critici, deși am creat o mulțime de personaje și în alte filme de calitate, dar și în teatru. În plus, m-am achitat cu onoare și corectitudine de îndatoririle de gospodar ce mi-au fost încredințate, ca director al Teatrului de Comedie și al Teatrului Nottara, precum și al studiourilor "România Film", o regie-colos, de 7000 de oameni, care, atât cât m-am aflat eu acolo, nu a închis nicio sală de cinematograf! Punând cap la cap toate aceste fragmente de puzzle, unele senine, altele mai înnegurate, în clipa în care am primit vestea despre acest premiu, am avut sentimentul că Senatul UNITER mi-a oferit această distincție ca pe o formă de recompensă într-adevăr cuvenită. Pe de altă parte, nu-ți ascund nici că mi-a trecut prin minte posibilitatea ca acest premiu să vină, cumva, din compasiune, după ce s-a aflat despre greaua mea suferință fizică (în ultimele șase luni am trecut prin câteva evenimente medicale cumplite, aflându-mă la un pas să mă retrag definitiv de pe scena vieții). Până la urmă însă, comportamentul de o mare delicatețe al lui Ion Caramitru, ca și al celorlalți senatori, m-au convins că mi s-a făcut o fărâmă de dreptate. Asta e ce am ales să cred.
Valijoara din tufa de trandafiri
- Poate că premiul acesta târziu a venit și ca o validare a opțiunii dvs. pentru meseria de actor. După cum afirmați într-un interviu, prima dvs. iubire n-a fost teatrul, ci natura din preajma Sucevei, orașul dvs. natal. În adolescență visați să deveniți geolog...
- Așa este, eram pasionat de istorie (firesc, de vreme ce în fața casei noastre se ridica mândra biserică Mirăuți, iar în spate, cetatea lui Ștefan cel Mare), dar și de munte, de drumeții. Îmi făcusem planul să devin geolog, ca să cunosc muntele și-n profunzimile lui enigmatice. Din păcate însă (e o poveste lungă și foarte tristă), tata era fost deținut politic și cu dosarul meu nu aș fi avut nicio șansă să intru la Geologie, întrucât domeniul era considerat "de importanță națională". Ochii spre teatru mi i-a deschis un prieten din copilărie, care la vremea respectivă era deja în anul II la IATC: Răducu Iscuș. Într-o vacanță, întors acasă, el mi-a zis că n-am sorți de izbândă cu geologia și mai bine să mă îndrept spre actorie, că-mi recomandă el un profesor care să mă pregătească pentru admitere. Se referea la minunea de om, profesor și actor, care a fost Petrică Gheorghiu. Inițial, am avut o reacție de parcă mi-ar fi propus să mă fac gunoier - meserie onestă, desigur, dar, totuși, pentru un copil provenit dintr-o familie de intelectuali (tata, avocat, și mama, pe jumătate contesă și absolventă a școlii germane) și crescut într-o casă ticsită cu cărți, actoria părea o opțiune minoră. În epoca aceea și într-o zonă cu cultură tradițională, cum era Bucovina, actoria era privită ca având o ușurătate de saltimbanc. Până la urmă însă, Răducu mi-a schimbat perspectiva. Eu, între timp, mă angajasem ca să câștig niște bani. Aveam două servicii: funcționar la primărie, pe timp de zi, și muncitor la lopată, în Lunca Sucevei, pe timp de noapte (încărcam cu balast camioane din acelea uriașe, Steagul Roșu). Ce școală de viață a fost munca la lopată și ce oameni dârji și înțelepți am cunoscut acolo! În orice caz, am început să strâng bani, ca să mă pot pregăti pentru Teatru. Abia pe ultima sută de metri, le-am spus alor mei ce aveam de gând. Mă temeam de reacția lor, din aceleași motive pentru care și eu fusesem șocat de ideea lui Răducu. În seara de dinaintea plecării la București, mi-am pitit valijoara de carton într-o tufă de trandafiri, lângă poartă, pregătit ca în Creangă - în caz de represalii, s-o tai ca Smărăndița, peste gard. Apoi am intrat în casă și, după masa de seară, le-am zis alor mei că eu nu mai dau la Geologie. Mama a început să plângă, iar tata a spus: "Păi de ce n-ai zis așa de la început?! Foarte bine! Păi, ce, aia era facultate?! Să umbli prin munți?" Apoi s-a interesat: "Și la ce vrei să dai?" Și-aici a venit lovitura de grație: "La Facultatea de Teatru." Mama s-a oprit brusc din plâns, iar tata a amuțit și el. După ce a trecut efectul "prafului de liniște", tata s-a ridicat de pe scaun, m-a luat în brațe și mi-a spus: "Foarte bine!" Apoi m-a mângâiat, m-a pupat și așa am plecat la București cu sufletul împăcat.
- Și v-ați dus glonț la Petrică Gheorghiu?
- După ce m-am cazat la un hotel ieftin, Hotel "Cișmigiu" și am luat troleibuzul 87, din stația din față de la "Spicul". N-am să uit cât trăiesc! Petrică Gheorghiu locuia în Drumul Taberei, cartierul abia atunci se construia, erau doar câteva blocuri terminate și, în rest, șantier. Se mergea pe bucăți de scânduri, așezate în echilibru fragil pe cărămizi, peste noroaie și șanțuri. Și, pe scândurile alea, am pornit-o și eu, un băiat roșcovan, plin de pistrui, îmbrăcat într-un costum de plastic, ros în genunchi și-n coate, încălțat cu niște pantofi cam scâlciați și purtând în mână omniprezenta-mi valijoară de carton. Am identificat blocul, am urcat la etajul șapte, am bătut la ușă și, din spatele ei, a apărut un domn nădușit, îmbrăcat în maiou, care era Petrică Gheorghiu. Peste umărul lui se zgâiau la mine Florian Pittiș, care era deja vedetă, și Cătălin Naum, care ulterior m-a ajutat foarte mult și mi-a fost bun prieten. Gheorghiu m-a primit până la urmă în casă, într-o cameră unde m-a ascultat recitând o poezie de Voiculescu și-a căzut pe spate: așa de prost recitam! (râde) M-a chemat totuși în sufragerie, unde erau și ceilalți și unde se fuma țigară de la țigară. După câteva minute, mi-a zis să arunc scrumiera - o scrumieră mare și grea, din cristal, care era plină ochi cu chiștoace. Eu m-am uitat unde s-o arunc, am văzut ușa deschisă de la balcon, am ieșit și - nu știu nici azi ce-a fost în mintea mea - am azvârlit scrumiera cu totul! În secunda în care a aterizat într-un morman de nisip, am realizat ce-am făcut și-am simțit că înnebunesc. Îmi venea să mă arunc și eu după ea, de rușine. Când m-am întors în sufragerie - mi s-a povestit ulterior - eram alb ca varul la față! Acela a fost însă momentul când Petrică s-a decis să mă ia, totuși, sub aripa lui: transformarea de pe chipul meu fusese atât de radicală, încât s-a gândit că poate reușește cu chiu cu vai să scoată ceva din mine. Chiar a doua zi am plecat la Cheia, în tabăra "de creație" pe care el o organiza pentru aspiranți, dar și pentru actorii consacrați - o școală fantastică! M-a pregătit trei săptămâni și am intrat primul pe listă la IATC!
Sufrageria cu prieteni
- Facultatea a fost pe măsura visului dvs.?
- A fost o splendoare! Pentru că am luat-o foarte în serios. Mai ales că, pentru mine, totul era o noutate și-mi plăcea la nebunie - de la orele de impostație, care, privite din alt unghi, sunt anoste, până la cele de comportament și mișcare scenică. Nu eram deloc blazat ca majoritatea colegilor. Seriozitatea asta a mea țărănească, uimirea plină de pasiune cu care priveam totul și respectul pe care li-l arătam profesorilor mi-au înlesnit trecerea prin facultate, în sensul că, de la început, am fost foarte iubit de dascălii mei, care mi-au acordat atenție și și-au dat seama cum trebuie să lucreze cu mine ca să mă scoată la liman. Apoi, în anul II, a venit "Reconstituirea", care a fost o bombă și mi-a "expandat" și mie imaginea. Din momentul ăla, am început să fiu admirat și să se considere că făceam parte dintr-un soi de elită. Adică intrasem deja în etapa în care mi se adresa întrebarea "Ce părere ai, Vladimire?" (râde) Dar nu mi s-a urcat la cap: mi-am păstrat același respect pentru oameni, dar și pentru instituție. Cum să nu-ți pese de școala aia, care era istorie vie?! Fiecare clasă, fără greș, era o replică în miniatură a unui teatru - cu cortina grea de lână, cu proiectoare, cu scena la 60 de centimetri, cu scări... Și fiecare clasă avea o denumire și o personalitate a ei: era "clasa Aura Buzescu", "clasa Calboreanu", "clasa Negreanu"... Asta se întâmpla în fosta clădire a IATC-ului, cea de la Izvor, de deasupra Teatrului Bulandra.
- Lumea artistică în care urma să intrați era la fel de idilică?
- Era o lume foarte unită, cu relații ca de familie. Sigur că și atunci existau antipatii, dar ele se gestionau cu eleganță și nu impietau asupra muncii. Când era de treabă, puneai osul, chiar dacă omul de lângă tine nu-ți era prea simpatic. Pe mine, majoritatea celor din Teatrul de Comedie m-au primit atât de frumos, încât am simțit că prezența mea îi bucura. Unul dintre ei era Amza Pellea, celălalt era Ștefan Tapalagă, un altul era Titi Rucăreanu... Oamenii ăștia m-au adoptat imediat, chemându-mă foarte curând și la ei acasă: în zilele de duminică, mă puneau la masă, la onomastici mă invitau negreșit... Deși eu nu eram capabil să le întorc gestul, căci pe atunci locuiam într-o improvizație de cameră, undeva, la Sala Palatului, unde nu aveam decât un pătuț lat de-un metru, un scaun și teancuri peste teancuri de cărți. Pentru ei însă nu conta, mă priveau ca pe un frate și mă tratau ca atare și în teatru, și acasă. Prietenia pe care mi-o arătau m-a ajutat enorm, nu doar profesional, ci și ca om, ca suflet. E mare lucru să știi că nu ești singur, că ai cu cine să te sfătuiești, cu cine să râzi sau pe umărul cui să plângi, că sunt suflete cărora le pasă de tine.
- A existat o personalitate care v-a marcat în mod deosebit?
- Au fost mai multe, dar figura care cred că m-a emoționat cel mai mult a fost aceea a lui Emil Botta, marele actor pe care l-am cunoscut datorită Reconstituirii, filmul lui Pintilie în care am jucat împreună, și care m-a onorat cu prietenia lui. Botta locuia puțin mai sus de Piața Rosetti, într-o clădire veche, cu arhitectură gen "han", deci cu o curte interioară și cu un balcon care se încolăcea împrejurul clădirii, balcon în care se deschideau direct camerele ocupate de diverșii locatari. Ei, într-o astfel de cameră, una singură, stătea Botta. O cameră de o austeritate care m-a șocat: înăuntru nu avea decât un birou simplu, un scaun și un pat alcătuit din scânduri acoperite cu o pătură militară! Saltea nu avea! Cu toate astea, când Botta începea să vorbească, austeritatea se risipea și aveai impresia că te aflai într-un salon de conversații savante, așa de mare putere aveau inteligența, cultura și vocea lui! În cămăruța aceea, am trăit niște zile și seri fermecătoare: stăteam la povești, îl ascultam pe Botta recitând poezii, vorbeam enorm despre teatru... Deși era comunism, trăiam în plină efervescență culturală, și nu doar în lumea artistică, ci în societate, în general, în toată țara, nu doar în București (știu bine, pentru că eu mergeam des cu teatrul în turnee prin provincie). Arta și cultura se "prizau" la modul cotidian, era o normalitate să mergi la teatru și să discuți despre teatru, să mergi la expoziții plastice și să discuți despre ele, să citești cărți și să discuți despre ele, la modul profund, traducerile din autori străini erau excepționale, iar cărțile costau puțin, astfel încât erau la îndemâna tuturor. Azi, să mai vezi pe cineva citind o carte a ajuns să fie un eveniment... De-asta și limba română a ajuns să fie atât de stâlcită, de-asta și comportamentul oamenilor a ajuns să lase atât de mult de dorit, de-asta conceptul de "valoare" a ajuns să fie atât de pervertit, încât nu mai are nicio noimă. Azi nu mai există opțiuni de modele (un Emil Botta, un Amza Pellea, un David Esrig), există opțiuni de modă ("branduri fashion", mașini "tari" și așa numitele "asistente", pline cu silicon, de pe la emisiuni TV "mondene"). Nu știu, sincer, cu ce ochi ar fi văzut un Botta societatea de azi și cât ar fi putut să i se adapteze. Agresivitatea întru vulgaritate și obscen a televiziunilor distruge ideea de cultură, de lucru de bună calitate. De-asta și cei foarte puțini care mai fac lucruri de bună calitate au ajuns să fie percepuți ca bizari. Eu nu cred, Doamne ferește, într-o criză a talentelor, ci cred într-o criză a Bucureștiului, în mod special, care se datorează ofertei uriașe de facil, la care contribuie în mod hotărâtor - ca să închid cercul - televiziunile.
- Și care e atitudinea dvs. în fața acestei ofensive a prostului gust?
- Una de resemnare. Deși aș vrea să mai lupt, simt că nu mai am vreme să lupt, simt că, asemenea unui alergător de cursă lungă, sunt foarte aproape de finish, simt că organismul meu se apropie de capătul liniei. Dar asta nu mă sperie. Crede-mă că sunt așa de liniștit și de împăcat... Am trăit atât de intens, de frumos și Dumnezeu a fost atât de generos cu mine și cu familia mea! Ceea ce mă sperie este marasmul ăsta social care colcăie în jurul meu. Mă sperie fiindcă mă uit în spate - căci eu și cei din generația mea ne vom duce - și-mi dau seama că puținii tineri cu onoare, bun simț și cu cap se vor confrunta cu niște probleme în-gro-zi-toare.
Iubirea cere iubire
- Sunteți bucovinean. Reperele morale deprinse în copilărie v-au fost de folos în viață?
- Fără ele mi-aș fi pierdut busola, mi s-ar fi risipit acea bună măsură pe care au vrut să mi-o inculce ai mei și care subsumează toate valorile morale. În orice trebuie să existe o bună măsură, iar rolul ei e să mențină balanța în echilibru. Cum aș fi evoluat eu, de pildă, dacă m-aș fi lăsat dus de valul aplauzelor, într-o profesie a orgoliilor, cum e actoria? Așa, mi-am recunoscut locul în meserie și mi l-am respectat. În meseria asta, nu suntem toți egali. Sunt o mână de actori care se nasc atinși de-o aripă de înger - Gheorghe Dinică, Marin Moraru, Ștefan Iordache, Victor Rebengiuc etc. - și suntem noi, restul, care suntem buni, care avem o valoare, dar nu suntem egalii semizeilor din prima categorie. Dacă nu ești capabil să recunoști că ești parte din cea de-a doua categorie, că tu nu vei putea să faci niciodată ce fac semizeii, dar că ai și tu o utilitate, căci fără tine și cei de-o seamă cu tine, geniile n-ar putea să strălucească, devii un om chinuit, bolnav de ranchiună, măcinat de urâțenie, de invidie și de ură.
- Revenind la obârșia dvs. bucovineană, credeți că locurile în care ne naștem își pun în vreun fel pecetea pe felul în care trăim?
- Hai să-ți spun o poveste care o să mă ducă spre răspuns: părinții mei au avut o căsnicie lungă și frumoasă, deși viața nu le-a curs lin. Gândește-te că atunci când tata a fost arestat, mama nu doar că a rămas să crească singură doi copii, dar a făcut niște eforturi supraomenești ca să împiedice executarea lui (fusese condamnat la moarte) și să-l readucă acasă. Pentru asta, ca să facă rost de bani, a vândut toată mobila, extrem de valoroasă, din casă, a bătut toată țara și a răsfoit kilometri de arhive, a căutat martori... Nu s-a lepădat de tata, iar după revenirea lui acasă, după cinci ani de temniță, iubirea lor nu pălise câtuși de puțin, ba crescuse și mai mult în intensitate. La șaptezeci și cinci de ani, tata o mângâia, o răsfăța și i se adresa mamei de parc-ar fi fost în prima lună de mariaj. Ei, și după această lungă și frumoasă căsnicie, mama și tata s-au stins, la distanță de patru zile unul de celălalt, pentru că n-au acceptat să trăiască despărțiți. În drama pe care am trăit-o atunci - să-ți înmormântezi ambii părinți în decurs de o săptămână - asta a fost ceea ce m-a consolat: am știut că ei, ca spirite, sunt fericiți, pentru că sunt din nou împreună. Apoi, intrând cu sfială în casa lor cea îngrijită, am găsit o valiză în care se găseau toate actele casei, acte care "desenau" istoria familiei încă din perioada Imperiului Austro-Ungar, și care erau în perfectă ordine și legalitate, până la zi! Înțelegi? Asta mi-a dat și mie Bucovina: rigoare. Alături de corectitudine și cinste. Eu, în toată viața, n-am întârziat niciodată la o întâlnire, profesională sau personală. N-am amânat niciodată un spectacol. Nu m-am prezentat niciodată cu textul neînvățat. Întotdeauna, când am promis ceva, m-am ținut de cuvânt. Și, peste toate, Bucovina și familia mi-au dat marea mea credință în Dumnezeu.
"Ne-a fost scris să fim împreună"
- Și dvs. aveți un mariaj model: sunteți căsătorit cu dna Tünde, soția dvs., de patruzeci și cinci de ani! Oare, pe lângă iubire, secretul acestei longevități rezidă și în exemplul minunat al căsniciei părinților?
- Indubitabil! Însă, pe lângă asta, pe lângă marea iubire care ne-a legat printr-un coup de foudre și care a dus, în mai puțin de trei luni de când ne-am cunoscut, la căsătorie, pe lângă respect și înțelepciune, cred că mai e ceva, un ceva inefabil, acel "ne-a fost scris să fim împreună".
- Totuși, fericirea nu e o stare continuă, de aceea îndrăznesc să vă întreb dacă acum, în clipa aceasta, ați putea spune că sunteți cu adevărat fericit?
- Deși nu sunt orb la seninul din viața mea - o soție minunată, doi copii care-mi încălzesc sufletul, Gloria, care e actriță și mi-a fost chiar colegă de scenă și de film, și Alexandru, care e finanțist, locuiește la Londra și lucrează ca manager la cea mai mare bancă din Anglia, ginerele meu, soțul Gloriei, și nora mea, soția lui Alexandru, care mi-a dăruit o nepoțică splendidă - răspunsul este nu. Nu sunt fericit. Problemele de sănătate, neputința fizică m-au destabilizat profund. Din cauza asta, nu am mai fost capabil să joc într-un spectacol pe care îl iubesc și în care făceam chiar o performanță actoricească: "... escu", de Tudor Mușatescu, în regia lui Alexandru Dabija. Nu mai puteam să-l duc fizic. Am rămas cu piesele care nu mă solicită atât de mult. Un alt motiv pentru care am spus "nu" e acela că băiatul meu nu și-a găsit locul aici, în România. Aș fi vrut să stau cu nepoțica mea pe genunchi mai des. Întâlnirile noastre de câte trei zile, la nu știu cât timp, nu pot să lege relația dintre bunic și nepot. Și asta mă doare îngrozitor. Toate lacrimile astea interioare simt cum mă erodează... Am impresia - nu cu deprimare, ci doar cu luciditate - că sunt o clepsidră: nisipul din partea de sus sunt eu, cel deplin, și viața mea cea deplină, din tinerețe și maturitate, dar nisipul se scurge și mă tot duc. În partea de sus rămân din ce în ce mai puțin, iar în partea de jos, ce e? Bătrânețe, degradare fizică, tristețe și apoi urmează doar clipa când ultimul grăunte de nisip s-a prelins, iar eu voi fi trecut la cele sfinte.