"Trebuie să fii orb ca să nu vezi partea plină a paharului"
- Mare parte din presa românească şi majoritatea oamenilor politici deplâng evoluţia economică actuală a României, prezicând un viitor cenuşiu. În totală opoziţie cu acest pesimism, dumneavoastră aveţi o poziţie constant optimistă pe această temă, concretizată şi în mai multe articole publicate în presa din Grecia, în care arătaţi că România oferă oportunităţi excelente mediului de afaceri şi îi îndemnaţi pe investitorii greci să-şi mute afacerile aici. Pe ce vă bazaţi această viziune?
- Dacă îmi este îngăduit, politicienilor le-aş sugera, cu respect, să nu uite că sunt aleşi - nu pentru a fi comentatori ai realităţii, ci pentru a lucra să schimbe realitatea. Iar pe analiştii care văd totul în negru i-aş ruga să ne amintească şi nouă ce proiecte bune pentru România au susţinut în ultimii ani, pentru că mi se pare că unii fac carieră scriind numai de rău. Acum, venind la fondul întrebării dvs., eu sunt optimist în privinţa României, pentru că este o ţară care are potenţial pentru un PIB de 1.000 de miliarde de euro. Anul acesta va ajunge la 167 - 169 de miliarde, cu o creştere puternică de peste 4%. În foarte multe sectoare, România este încă la început: investiţiile majore abia urmează să fie realizate, infrastructura urmează să fie construită sau îmbunătăţită, problemele din Educaţie şi Sănătate sunt oportunităţi pentru o reformă adevărată, sectorul agricol funcţionează la doar 30 - 50% din capacitatea sa, turismul este o mină de aur încă neexploatată, iar lista ar putea continua. Una peste alta, România este abia la 20% din potenţialul ei de dezvoltare, deci un tărâm excelent pentru cei care vor să facă afaceri. Trebuie să fii orb ca să nu vezi ce viitor promiţător are, să nu vezi partea plină a paharului. Aşa că da, vorbesc pozitiv despre România şi propun străinilor serioşi, căci lor mă adresez, să investească aici, pornind de la câteva avantaje clare: un regim fiscal destul de prietenos pentru o ţară din UE, multe domenii cu potenţial încă virgin şi o interesantă "stabilitate instabilă", care îi încurajează pe oamenii cu viziune şi curaj, căci, în ciuda unei aparente fragilităţi, dezvoltarea continuă.
"Clasa politică nu este contestată doar în România, ci şi în majoritatea ţărilor vestice"
- România nu este scutită, totuşi, de probleme grave: clasa politică este contestată în bloc, pe motive de incompetenţă şi corupţie; sisteme întregi se dovedesc greşit articulate, ca acela al Sănătăţii şi Educaţiei; relaţiile noastre externe sunt, în pofida declaraţiilor de circumstanţă, extrem de fragile etc. Cum credeţi că pot fi rezolvate toate acestea? Seamănă acest tablou cu cel din Grecia?
- România este una dintre puţinele ţări din lume care, în acest moment, cunoaşte o revoluţie a Justiţiei, iar corupţia pare să fie combătută serios. Fireşte, situaţia nu este perfectă, dar, spre exemplu, în România, zeci de politicieni şi sute de inşi care au înşelat statul, neplătind taxele cuvenite, sunt în puşcărie, pe când în Grecia, doar un politician a fost condamnat şi câteva zeci de evazionişti fiscali au ajuns până acum în închisoare. Clasa politică este contestată nu doar în România, ci şi în Grecia, SUA, Franţa, Marea Britanie şi în majoritatea ţărilor vestice. Nu este contestată în Cuba sau Coreea de Nord, e adevărat, din motive evidente. Aşa că eu, unul, nu aş fi neapărat îngrijorat din această pricină. Cât despre Sănătate şi Educaţie, într-adevăr, în Grecia sunt într-o stare mult mai bună decât în România, dar dacă verificăm cum erau la nouă ani după ce Grecia a aderat la Uniunea Europeană, în 1988, vom vedea că diferenţele nu sunt prea mari. De asemenea, nici referitor la capitolul infrastructură nu este România un caz aparte, căci aşa cum ea a ratat multe şanse în perioada 2007-2013, la fel de multe oportunităţi de îmbunătăţire a ratat şi Grecia, în anii '80. Chestiunea fundamentală, în opinia mea, este ca românii să-şi schimbe mentalitatea, şi pe urmă vor găsi rezolvări la toate problemele. În clipa de faţă, majoritatea românilor, altfel un popor cu foarte multe calităţi, vrea să schimbe totul fără să schimbe nimic. Continuă să domine ideea lui „merge şi aşa", dimpreună cu eschivarea de la orice responsabilitate. Iubesc România şi pe români, dar tocmai de aceea trebuie s-o spun: în această situaţie, schimbările vor fi făcute greu, cu paşi mici, pentru că aşa vrea majoritatea.
- Care ar fi semnele unei schimbări pozitive de mentalitate?
- Am putea începe prin a nu mai planifica dezvoltarea ţării pe termen foarte scurt, de câteva luni, ci pe perioade mai mari, de 3-5 ani, care să ne ofere imaginea de ansamblu a ceea ce vrem să realizăm. Am observat că în România, în ultimul deceniu cel puţin, orizontul deciziilor a fost unul foarte scurt, şi asta distruge orice strategie. Apoi, e nevoie să renunţăm să acţionăm doar emoţional - atât în plan politic, cât mai ales în cel economic şi administrativ -, plângând de mila hoţilor, corupţilor, incompetenţilor sau puturoşilor şi lăsându-i să ocupe poziţii pe care nu le merită şi prin care fac rău societăţii. Şi, nu în ultimul rând, e nevoie să pricepem că, în economia liberă, nu "orele de muncă" sunt plătite, ci rezultatul măsurabil. În România, mai ales în instituţiile bugetare, se taie multă frunză la câini. Şi nici mediul privat nu este scutit de acest reflex de gândire: stau la birou opt ore, nu fac nimic, dar îmi iau salariul. În fine, un semn puternic de schimbare a mentalităţii ar fi şi participarea la viaţa publică. Dacă românii sunt într-adevăr nemulţumiţi, trebuie să iasă la vot şi să transforme supărarea lor în fapte. Că de vorbe toţi suntem sătui.
"Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, contribuie foarte mult la menţinerea stabilităţii în România"
- Până nu demult, Grecia a fost expresia unui ideal de civilizaţie şi dezvoltare economică mai ales pentru ţările Europei de est. Astăzi se află în una dintre cele mai dificile situaţii pe care le-a traversat în istoria sa recentă. Cum se explică această cădere bruscă?
- Cu excepţia unor perioade mici, în ultimii 35 de ani, Grecia a mers după modelul următor: statul a luat bani de la sectorul privat, pe care i-a distribuit în sectorul public, pensionarilor şi celor care fac afaceri cu statul. Pentru că banii nu au fost suficienţi, statul a împrumutat sume uriaşe, care au fost împărţite iarăşi, după acelaşi model. Numai pentru a suporta diferenţa dintre contribuţiile pentru pensii ale angajaţilor şi pensiile plătite, statul elen a plătit 201 miliarde de euro, între 2000 şi 2014! E ca şi cum România ar dubla acum pensiile şi salariile bugetarilor şi ar mai angaja un milion de oameni în sectorul public, fără să aibă bani pentru asta, dar împrumutând din surse externe. Un număr de ani, milioane de români vor trăi mult mai bine, dar statul va ajunge la faliment. Grecia nu a restructurat statul şi sistemul de pensii, nu a susţinut sectorul privat, ci a suprataxat totul, încercând să evite falimentul. Rezultatul: evaziune fiscală masivă şi falimentarea multor afaceri. Când afacerile private oneste nu au mai putut susţine sistemul, iar creditorii străini nu au mai putut fi plătiţi, statul a intrat în criză. România nu va ajunge într-o astfel de criză, pentru că d-l Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, controlează bine situaţia în ţară şi contribuie foarte mult la menţinerea stabilităţii, fără împrumuturi pe care să le plătească alte generaţii şi care pot submina suveranitatea oricărui stat.
- Ce impact are asupra Greciei migraţia ilegală masivă din Orientul Apropiat? Are Uniunea Europeană o responsabilitate în această privinţă şi dacă da, se achită de ea?
- Prima dată când am scris pe blogul meu despre problema aceasta a fost în 2010 şi am explicat că atunci erau, deja, blocaţi în Grecia peste un milion de imigranţi ilegali. În Atena şi încă în câteva oraşe mai mari, situaţia este complicată de mulţi ani. În 2013 şi 2014, lucrurile au început să fie mai controlate. Dar anul trecut, noul guvern grec a ales să deschidă larg porţile pentru imigranţii ilegali, căci aşa li s-a părut că este corect şi uman. S-a declanşat haosul, iar încercarea de a reinstaura ordinea nu a dus la cine ştie ce rezultate. Cu siguranţă este vorba despre o problemă europeană, şi decizia aparţine Europei. Grecia a plătit, în ultimul deceniu, peste un miliard de euro pe an pentru imigranţii ilegali, iar acum costul economic şi social va exploda. Totuşi, soluţia nu este ca Europa să dea Greciei o sumă de euro pe persoană, pe zi, cu condiţia ca imigranţii să rămână în Grecia. Ţinta lor este de a ajunge în alte state.
"Prefer ca Justiţia să exagereze, decât să prospere corupţii"
- Bine văzută de opinia publică românească, lupta anti-corupţie are şi criticii ei, care afirmă că ofensiva procurorilor inhibă mediul de afaceri, că oamenii se tem să mai facă contract cu instituţiile publice. Sunt îndreptăţite aceste temeri?
- Sunt de acord că în multe cazuri se exagerează, dar dacă ar fi să aleg între acest exces de zel al unor procurori şi judecători, şi situaţia "de dulce" de acum 12 ani, prefer să se exagereze şi să se cureţe mediul cât de cât. Nu poţi schimba realităţi fără să mai şi greşeşti şi fără decizii dure. Un pacient cu o problemă la inimă, care se rezolvă prin operaţie, trebuie tăiat, nu doar încurajat cu vorbe frumoase. În ultimii ani, cam acelaşi lucru se întâmplă în majoritatea ţărilor europene. Vorbesc cu investitori din peste 20 de ţări şi toţi povestesc că statul îi verifică la sânge. Diferenţa în România este că, dacă ai profit şi îl declari cinstit, plăteşti impozite mici, în pofida miturilor de pe internet...
"Fără măsurile populiste care au fost luate deja, România ar fi într-o situaţie mult mai bună"
- Unii economişti şi oameni din mediul de afaceri străini avertizează în legătură cu o nouă criză economică globală. România este pregătită pentru o asemenea avarie?
- O criză mondială are şanse mari să devină realitate şi ar fi deja aici, dacă Băncile Centrale nu ar fi injectat mii de miliarde de euro şi dolari în economiile lor. Anul 2017 va fi, cu siguranţă, unul plin de provocări, în acest sens. Dacă veţi face o analiză, veţi constata că astfel de crize apar la fiecare 7-8 ani, de obicei corelate cu schimbul de preşedinţi din SUA, la sfârşitul sau începutul perioadei. Reagan a preluat puterea după criza majoră a petrolului din anii 1979-1980 şi a terminat cu criza majoră din 1987 ("Lunea Neagră", 19 septembrie 1987). Clinton a avut un an greu în 1993 şi şi-a încheiat mandatul pe fondul unei mari crize, în 1999-2000. Bush a preluat funcţia cu tot cu criză şi a avut un an 2001 care a schimbat istoria lumii (din multe puncte de vedere), iar în 2008, a plecat odată cu începutul celei mai puternice crize din ultimii 70 de ani. Obama a început cu criză economică şi recesiune. Nu ştim dacă va pleca şi el cu o criză, de altfel foarte probabilă, sau dacă situaţia se va îngreuna când puterea va fi preluată de Hillary Clinton sau Trump. Oricum ar fi, România nu prezintă riscuri foarte mari, din punctul meu de vedere. După experienţa din 2008, Banca Naţională a forţat băncile comerciale să-şi pună în ordine bilanţul, economia pare sănătoasă şi fără probleme majore, dar rămâne subfinanţată. Fără măsurile populiste care au fost luate deja şi cele care se mai află în discuţie, situaţia ar fi mult mai bună. Cu toate acestea, România nu are motive de îngrijorare.