"Trebuie să fii orb ca să nu vezi partea plină a paharului"
- Mare parte din presa românească și majoritatea oamenilor politici deplâng evoluția economică actuală a României, prezicând un viitor cenușiu. În totală opoziție cu acest pesimism, dumneavoastră aveți o poziție constant optimistă pe această temă, concretizată și în mai multe articole publicate în presa din Grecia, în care arătați că România oferă oportunități excelente mediului de afaceri și îi îndemnați pe investitorii greci să-și mute afacerile aici. Pe ce vă bazați această viziune?
- Dacă îmi este îngăduit, politicienilor le-aș sugera, cu respect, să nu uite că sunt aleși - nu pentru a fi comentatori ai realității, ci pentru a lucra să schimbe realitatea. Iar pe analiștii care văd totul în negru i-aș ruga să ne amintească și nouă ce proiecte bune pentru România au susținut în ultimii ani, pentru că mi se pare că unii fac carieră scriind numai de rău. Acum, venind la fondul întrebării dvs., eu sunt optimist în privința României, pentru că este o țară care are potențial pentru un PIB de 1.000 de miliarde de euro. Anul acesta va ajunge la 167 - 169 de miliarde, cu o creștere puternică de peste 4%. În foarte multe sectoare, România este încă la început: investițiile majore abia urmează să fie realizate, infrastructura urmează să fie construită sau îmbunătățită, problemele din Educație și Sănătate sunt oportunități pentru o reformă adevărată, sectorul agricol funcționează la doar 30 - 50% din capacitatea sa, turismul este o mină de aur încă neexploatată, iar lista ar putea continua. Una peste alta, România este abia la 20% din potențialul ei de dezvoltare, deci un tărâm excelent pentru cei care vor să facă afaceri. Trebuie să fii orb ca să nu vezi ce viitor promițător are, să nu vezi partea plină a paharului. Așa că da, vorbesc pozitiv despre România și propun străinilor serioși, căci lor mă adresez, să investească aici, pornind de la câteva avantaje clare: un regim fiscal destul de prietenos pentru o țară din UE, multe domenii cu potențial încă virgin și o interesantă "stabilitate instabilă", care îi încurajează pe oamenii cu viziune și curaj, căci, în ciuda unei aparente fragilități, dezvoltarea continuă.
"Clasa politică nu este contestată doar în România, ci și în majoritatea țărilor vestice"
- România nu este scutită, totuși, de probleme grave: clasa politică este contestată în bloc, pe motive de incompetență și corupție; sisteme întregi se dovedesc greșit articulate, ca acela al Sănătății și Educației; relațiile noastre externe sunt, în pofida declarațiilor de circumstanță, extrem de fragile etc. Cum credeți că pot fi rezolvate toate acestea? Seamănă acest tablou cu cel din Grecia?
- România este una dintre puținele țări din lume care, în acest moment, cunoaște o revoluție a Justiției, iar corupția pare să fie combătută serios. Firește, situația nu este perfectă, dar, spre exemplu, în România, zeci de politicieni și sute de inși care au înșelat statul, neplătind taxele cuvenite, sunt în pușcărie, pe când în Grecia, doar un politician a fost condamnat și câteva zeci de evazioniști fiscali au ajuns până acum în închisoare. Clasa politică este contestată nu doar în România, ci și în Grecia, SUA, Franța, Marea Britanie și în majoritatea țărilor vestice. Nu este contestată în Cuba sau Coreea de Nord, e adevărat, din motive evidente. Așa că eu, unul, nu aș fi neapărat îngrijorat din această pricină. Cât despre Sănătate și Educație, într-adevăr, în Grecia sunt într-o stare mult mai bună decât în România, dar dacă verificăm cum erau la nouă ani după ce Grecia a aderat la Uniunea Europeană, în 1988, vom vedea că diferențele nu sunt prea mari. De asemenea, nici referitor la capitolul infrastructură nu este România un caz aparte, căci așa cum ea a ratat multe șanse în perioada 2007-2013, la fel de multe oportunități de îmbunătățire a ratat și Grecia, în anii '80. Chestiunea fundamentală, în opinia mea, este ca românii să-și schimbe mentalitatea, și pe urmă vor găsi rezolvări la toate problemele. În clipa de față, majoritatea românilor, altfel un popor cu foarte multe calități, vrea să schimbe totul fără să schimbe nimic. Continuă să domine ideea lui „merge și așa", dimpreună cu eschivarea de la orice responsabilitate. Iubesc România și pe români, dar tocmai de aceea trebuie s-o spun: în această situație, schimbările vor fi făcute greu, cu pași mici, pentru că așa vrea majoritatea.
- Care ar fi semnele unei schimbări pozitive de mentalitate?
- Am putea începe prin a nu mai planifica dezvoltarea țării pe termen foarte scurt, de câteva luni, ci pe perioade mai mari, de 3-5 ani, care să ne ofere imaginea de ansamblu a ceea ce vrem să realizăm. Am observat că în România, în ultimul deceniu cel puțin, orizontul deciziilor a fost unul foarte scurt, și asta distruge orice strategie. Apoi, e nevoie să renunțăm să acționăm doar emoțional - atât în plan politic, cât mai ales în cel economic și administrativ -, plângând de mila hoților, corupților, incompetenților sau puturoșilor și lăsându-i să ocupe poziții pe care nu le merită și prin care fac rău societății. Și, nu în ultimul rând, e nevoie să pricepem că, în economia liberă, nu "orele de muncă" sunt plătite, ci rezultatul măsurabil. În România, mai ales în instituțiile bugetare, se taie multă frunză la câini. Și nici mediul privat nu este scutit de acest reflex de gândire: stau la birou opt ore, nu fac nimic, dar îmi iau salariul. În fine, un semn puternic de schimbare a mentalității ar fi și participarea la viața publică. Dacă românii sunt într-adevăr nemulțumiți, trebuie să iasă la vot și să transforme supărarea lor în fapte. Că de vorbe toți suntem sătui.
"Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, contribuie foarte mult la menținerea stabilității în România"
- Până nu demult, Grecia a fost expresia unui ideal de civilizație și dezvoltare economică mai ales pentru țările Europei de est. Astăzi se află în una dintre cele mai dificile situații pe care le-a traversat în istoria sa recentă. Cum se explică această cădere bruscă?
- Cu excepția unor perioade mici, în ultimii 35 de ani, Grecia a mers după modelul următor: statul a luat bani de la sectorul privat, pe care i-a distribuit în sectorul public, pensionarilor și celor care fac afaceri cu statul. Pentru că banii nu au fost suficienți, statul a împrumutat sume uriașe, care au fost împărțite iarăși, după același model. Numai pentru a suporta diferența dintre contribuțiile pentru pensii ale angajaților și pensiile plătite, statul elen a plătit 201 miliarde de euro, între 2000 și 2014! E ca și cum România ar dubla acum pensiile și salariile bugetarilor și ar mai angaja un milion de oameni în sectorul public, fără să aibă bani pentru asta, dar împrumutând din surse externe. Un număr de ani, milioane de români vor trăi mult mai bine, dar statul va ajunge la faliment. Grecia nu a restructurat statul și sistemul de pensii, nu a susținut sectorul privat, ci a suprataxat totul, încercând să evite falimentul. Rezultatul: evaziune fiscală masivă și falimentarea multor afaceri. Când afacerile private oneste nu au mai putut susține sistemul, iar creditorii străini nu au mai putut fi plătiți, statul a intrat în criză. România nu va ajunge într-o astfel de criză, pentru că d-l Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, controlează bine situația în țară și contribuie foarte mult la menținerea stabilității, fără împrumuturi pe care să le plătească alte generații și care pot submina suveranitatea oricărui stat.
- Ce impact are asupra Greciei migrația ilegală masivă din Orientul Apropiat? Are Uniunea Europeană o responsabilitate în această privință și dacă da, se achită de ea?
- Prima dată când am scris pe blogul meu despre problema aceasta a fost în 2010 și am explicat că atunci erau, deja, blocați în Grecia peste un milion de imigranți ilegali. În Atena și încă în câteva orașe mai mari, situația este complicată de mulți ani. În 2013 și 2014, lucrurile au început să fie mai controlate. Dar anul trecut, noul guvern grec a ales să deschidă larg porțile pentru imigranții ilegali, căci așa li s-a părut că este corect și uman. S-a declanșat haosul, iar încercarea de a reinstaura ordinea nu a dus la cine știe ce rezultate. Cu siguranță este vorba despre o problemă europeană, și decizia aparține Europei. Grecia a plătit, în ultimul deceniu, peste un miliard de euro pe an pentru imigranții ilegali, iar acum costul economic și social va exploda. Totuși, soluția nu este ca Europa să dea Greciei o sumă de euro pe persoană, pe zi, cu condiția ca imigranții să rămână în Grecia. Ținta lor este de a ajunge în alte state.
"Prefer ca Justiția să exagereze, decât să prospere corupții"
- Bine văzută de opinia publică românească, lupta anti-corupție are și criticii ei, care afirmă că ofensiva procurorilor inhibă mediul de afaceri, că oamenii se tem să mai facă contract cu instituțiile publice. Sunt îndreptățite aceste temeri?
- Sunt de acord că în multe cazuri se exagerează, dar dacă ar fi să aleg între acest exces de zel al unor procurori și judecători, și situația "de dulce" de acum 12 ani, prefer să se exagereze și să se curețe mediul cât de cât. Nu poți schimba realități fără să mai și greșești și fără decizii dure. Un pacient cu o problemă la inimă, care se rezolvă prin operație, trebuie tăiat, nu doar încurajat cu vorbe frumoase. În ultimii ani, cam același lucru se întâmplă în majoritatea țărilor europene. Vorbesc cu investitori din peste 20 de țări și toți povestesc că statul îi verifică la sânge. Diferența în România este că, dacă ai profit și îl declari cinstit, plătești impozite mici, în pofida miturilor de pe internet...
"Fără măsurile populiste care au fost luate deja, România ar fi într-o situație mult mai bună"
- Unii economiști și oameni din mediul de afaceri străini avertizează în legătură cu o nouă criză economică globală. România este pregătită pentru o asemenea avarie?
- O criză mondială are șanse mari să devină realitate și ar fi deja aici, dacă Băncile Centrale nu ar fi injectat mii de miliarde de euro și dolari în economiile lor. Anul 2017 va fi, cu siguranță, unul plin de provocări, în acest sens. Dacă veți face o analiză, veți constata că astfel de crize apar la fiecare 7-8 ani, de obicei corelate cu schimbul de președinți din SUA, la sfârșitul sau începutul perioadei. Reagan a preluat puterea după criza majoră a petrolului din anii 1979-1980 și a terminat cu criza majoră din 1987 ("Lunea Neagră", 19 septembrie 1987). Clinton a avut un an greu în 1993 și și-a încheiat mandatul pe fondul unei mari crize, în 1999-2000. Bush a preluat funcția cu tot cu criză și a avut un an 2001 care a schimbat istoria lumii (din multe puncte de vedere), iar în 2008, a plecat odată cu începutul celei mai puternice crize din ultimii 70 de ani. Obama a început cu criză economică și recesiune. Nu știm dacă va pleca și el cu o criză, de altfel foarte probabilă, sau dacă situația se va îngreuna când puterea va fi preluată de Hillary Clinton sau Trump. Oricum ar fi, România nu prezintă riscuri foarte mari, din punctul meu de vedere. După experiența din 2008, Banca Națională a forțat băncile comerciale să-și pună în ordine bilanțul, economia pare sănătoasă și fără probleme majore, dar rămâne subfinanțată. Fără măsurile populiste care au fost luate deja și cele care se mai află în discuție, situația ar fi mult mai bună. Cu toate acestea, România nu are motive de îngrijorare.