Cernăuţi: şapte ani pentru toată viaţa
- Povestiţi-ne, pentru început, maestre, despre oraşul copilăriei dvs., Cernăuţi. Ce urme a lăsat în sufletul şi în inima dvs.?
- Pentru mine a fost şi o bucurie extraordinară, dar şi un mare nenoroc să mă fi născut în Cernăuţi, într-o perioadă prosperă şi luminoasă. Ca după aceea să pătimim, alungaţi de istorie, de două ori, de acasă. O dată în 1940, la prima năvală a ruşilor, ne-am retras scurtă vreme la Bucureşti. După care am revenit repede la Cernăuţi. Dar în 1944, am înţeles, cât eram eu de copil, că al doilea refugiu va fi de data asta definitiv. Căci totul s-a făcut organizat, şi am ajuns, toţi, într-o comună din Oltenia, de lângă Craiova. Ştiţi vorba aceea atât de simplă: "cei şapte ani de acasă". Ea are acum, pentru mine, după atâta amar de vreme, un înţeles mult mai profund şi dureros. Şapte ani am trăit la Cernăuţi, primii mei şapte ani. Şi copilăria de acolo m-a marcat pe tot restul vieţii. Îmi amintesc cu nostalgie strada, casa, curtea şi grădina în care mă jucam. Pe atunci, grădina casei noastre îmi părea uriaşă. Acum, când am revăzut-o, mi s-a părut că s-a mai micşorat. Ori poate am crescut eu, şi percep altfel spaţiul decât atunci când eram copil. Şi tot pe strada noastră din Cernăuţi, locuia şi marele poet Paul Celan. Avea casa chiar vis a vis de noi. Dar cred că plecase din Cernăuţi înainte de 1936, când mă născusem eu. Dar Cernăuţiul amintirilor mele este plin mai ales de albul zăpezilor de altădată şi de sărbătorile Crăciunului. Nu le pot uita. Iar sentimentul acesta de decembrie, de zăpadă, de iarnă, e foarte important pentru mine. Poate şi pentru că sunt născut în decembrie.
- Cum arăta Cernăuţiul înainte să fi devenit ucrainean?
- Cernăuţiul e mai mic decât Timişoara, dar seamănă cu ea prin arhitectura lui imperială. Are şi o grădină publică mare, cu arbori străvechi. Tot centrul oraşului are frumuseţea şi tihna de altădată. Am revăzut de curând oraşul, după un amar de timp, peste 50 de ani, şi m-am bucurat că centrul lui istoric se păstrează neschimbat. Asta a fost o tactică bună a ruşilor. Poate din cauză că nu erau siguri că Cernăuţiul va rămâne până la urmă al lor, că e ca o datorie de război şi că după nişte ani vor da înapoi României Bucovina - centrul a rămas cum a fost. Cu prilejul împlinirii a 600 de ani de existenţă a Cernăuţiului au reconstituit tot centrul, dar parcă arată prea frumos. Seamănă cu o prăjitură. Impecabil zugrăvit, cu ocru, cu roz, cu griuri. Dar s-a respectat întru totul arhitectura veche a oraşului.
Un oraş pentru eternitate: Timişoara
- De ce aţi ales după refugiu Timişoara? Ce v-a atras aici?
- Traseul a fost, la început, hotărât de părinţi. Refugiul nostru a trecut prin Bucureşti, Craiova şi comuna Podari, nu departe de cetatea Băniei. A contat în primul rând tata. El lucra la Cernăuţi, la o fabrică de zahăr, şi a fost mutat la Podari, tot la o fabrică de zahăr, pe care ruşii tocmai începuseră să o demonteze şi s-o ducă piesă de piesă în URSS. Din fiu de moşier, tata a ajuns la ruşi, şofer. Ştia rusa foarte bine şi era prietenos şi comunicativ. Dar într-o zi, fratele tatei, care se refugiase direct în Timişoara, a venit la noi şi i-a povestit cum e acolo. I-a spus că sunt obiceiuri foarte apropiate de cele din Cernăuţi, că se vorbeşte germana, că oraşul are arhitectura asemănătoare cu a Cernăuţiului, şi că există chiar şi o fabrică de zahăr în apropiere. Aşa am ajuns în Timişoara.
- Aţi ajuns, dar nici nu v-aţi mai dat dus.
- Să ştiţi că mi-ar fi plăcut să fiu bucureştean, de pildă. Iubesc Capitala, cu viaţa ei, cu pulsaţia ei, de la lumea de foarte jos, până la lumea fină. Am suferit un pic pentru că n-am putut să rămân în Bucureşti după ce am terminat facultatea. Dar aşa au fost aruncate zarurile. Şi, până la urmă, am îndrăgit enorm Timişoara. Nu mă văd plecând uşor de aici. Deşi Timişoara e un Cernăuţi fără dealuri. În schimb, mă farmecă aceeaşi limbă multiculturală a oraşului, ca în copilăria mea de la Cernăuţi. Asta, poate şi pentru că şi eu sunt ceva amestec, de ucrainean şi austriac. Bunicul meu dinspre mamă era ucrainean. Îl chema Ivasiuc. Iar bunica era austriacă. Cum e vorba: "tata neamţ, mama rus, iar Ivan, moldovan". După ce am ajuns la Timişoara şi mergeam cu bunica la piaţă, ea se târguia cu precupeţele şvăboaice în germană. Asta m-a făcut repede să mă simt ca acasă. Dar dorul meu de Cernăuţi nu va pieri niciodată. Este însă un dor de alt Cernăuţi, care a fost odată. Şi nu ştiu dacă va mai fi, căci s-au schimbat şi obiceiurile, şi populaţia, în care ucrainenii domină.
- Dar chemarea dvs. pentru pictură ce origine are, cernăuţeană sau bănăţeană? Când şi cum v-aţi descoperit talentul?
- Talentul, ca şi talanţii, ţi se dă. Ce faci cu talanţii tăi, cât şi cum îi munceşti şi îi lucrezi, asta e altceva. Toţi cei din familia mea, şi tata, şi mama, şi fratele, aveau talent la desen şi la culoare, iar eu începusem să fac tot felul de mici acuarele cu flori. Asta, până la 15 ani, când m-am ambiţionat să fac un desen după o reproducere mare, care era în casa noastră. Mi-am zis: pe asta să trebuie s-o desenez, la fel de mare! Era o scenă istorică cu 40 de personaje, intrarea lui Bogdan Hmelniţki în Kiev, o compoziţie istorică foarte complicată. Autorul ei era Nicolai Ivasiuc, fratele bunicului meu, un om cu un destin ca de erou de roman. Era pictor cunoscut în Cernăuţi, unde are azi şi o casă memorială, dar şi lucrări la Muzeul de Artă din Kiev. Cât a stat în Cernăuţi, mama, care avea pe atunci 15 ani, mergea des la atelierul lui, şi chiar am un pastel făcut de el, cu mama frumoasă şi nubilă. Parcă-i un pastel de Watteau. Îmi povestea mama, că atunci când intra la el în atelier, îl găsea cu pălărie albă şi într-o bluză elegantă, de pictor, ca pe vremurile eleganţei maxime. Mamei îi plăcea mult în atelierul lui Ivasiuc, căci unchiul ei avea acolo o recuzită întreagă - haine, cizme, veşminte cu care îşi îmbrăca modelele. Şi mama le încerca, se juca şi ea acolo, ca o fetiţă. Pe urmă, soarta lui Ivasiuc a luat o turnură neagră. A fugit din Rusia de revoluţia roşie, tocmai în Austria, şi după ce s-a întors la Cernăuţi, prin 1937 sau 1938, a fost invitat la Kiev sub pretextul că i se va da o comandă de artă. Degeaba i-au spus prietenii că acolo-i imperiul lui Stalin şi e periculos. S-a dus, l-a înhăţat KGB-ul şi, după o judecată sumară, l-au împuşcat ca pe-un câine, la marginea Kievului. Poate că talentul lui mi l-a trasmis mie, ca pe un testament. Aşa de bine am desenat tabloul acela uriaş al unchiului Ivasiuc, încât tata nu a mai contenit să mă laude. Mândru din cale afară, ori de câte ori veneau oaspeţi la noi, mă punea să aduc desenul acela, ca să se laude cu mine. Aşa a intrat în conştiinţa mea că trebuie să mă fac pictor, iar Timişoara mi-a netezit drumul pe care îl alegeam. M-am dus la Liceul de arte şi am pornit hotărât spre pictură, ajutat şi de norocul să întâlnesc un profesor de mare excepţie, Iulius Podlipny. Le-a fost dascăl şi marilor pictori Ştefan Câlţia şi Traian Brădean. Iulius Podlipny era de origine ceh maghiarizat. Vorbea prost româneşte, spre amuzamentul elevilor, dar avea şi mult farmec. În felul său, era fascinant. Poate a fost prea dur, dar ne-a învăţat un desen ca la facultate. Mulţi dintre studenţii de astăzi nu desenează cum o făceam noi atunci, în liceu.
- Cariera dvs. artistică a debutat extrem de curajos şi modern. În anii '60, aţi înfiinţat la Timişoara, împreună cu alţi pictori, două grupuri experimentale, în plin comunism.
- Primul grup l-am numit "111", fiindcă am fost trei (1+1+1): Ştefan Bertalan, Roman Cotoşman şi eu. Cei doi, fie-le ţărâna uşoară, ne-au părăsit. După aceea a urmat grupul "Sigma", bazat pe ideea de a lucra în comun. Nu exista un singur autor, ci toţi împreună. În acei ani 60-70, am făcut activităţi în natură, instalaţii, acţiuni, filme, fotografii. Eram polivalenţi, ne stimulam unii pe alţii, trăiam efervescent. Deşi eram în plin comunism, în anii aceia exista un val de interdisciplinaritate, care ne încuraja. Apăruseră cărţi incitante, cum erau cele scrise de Solomon Marcus sau Abraham Moles. De altfel, deşi eram pictori, catalizatorul nostru era marele profesor psihiatru Eduard Pamfil, precum şi scriitorul Livius Ciocârlie, un om cu mare deschidere spre arta plastică. Profesorul Eduard Pamfil a fost un spirit extraordinar, renascentist. Deşi era psihiatru, era şi filozof, şi poet şi cânta cu mult har la chitară. Atmosfera din jurul lui era cu totul specială. Avea şi un cerc de bionică, o ştiinţă în vogă pe atunci. Punea natura înainte de toate, natura ca model pentru arhitectură, design sau artă. La cercul acela se întâlneau oameni de litere, filozofi, matematicieni, fizicieni. Nu eram mulţi, dacă eram zece. Eduard Pamfil venea cu o carte, de regulă din zona structuralismului sau a psihologiei. Se citea o frază şi pe urmă se discuta două ore. Stăteam la o masă şi discutam. Noi, plasticienii, vorbeam cel mai puţin. Eram mai nepricepuţi, mai timizi, dar aveam ce asculta. Profesorul Pamfil ne deschidea orizonturi nebănuite, spaţii spre alte lumi, stimula în noi dorinţa de a reînnoi, de a redescoperi limbajul plastic. Căci de aici a plecat totul, din dorinţa de a face o cercetare, adică să nu mai lucrezi doar după intuiţie, ci după o anumită logică. Începeam să înţelegem, să fim convinşi că şi plastica, la fel ca şi muzica şi literatura - are o gramatică, o sintaxă a ei: punct, linie, suprafaţă. Cum se pot articula, cum se pot dezvolta una în alta. Şi ne-am zis: să găsim drumul care duce la construcţia unei forme cu funcţie pur estetică. În 1969 ne-am dus la Bienala de artă constructivistă de la Nürnberg, în Germania, cu lucrări de artă cinetică şi optică. Era o lucrare mobilă, cu o sticlă canelată, în spatele căreia se afla un desen care prin deplasarea spectatorului, producea unde optice.
- Şi aţi avut un succes fulminant acolo...
- A fost un succes, dar a fost mai mult mirarea lor. Adică, se face în socialism aşa ceva? Vin colegii noştri din România, amărâţi şi săraci, cu lucrări egale cu ale noastre? Dar bucuria a ţinut puţin. Se trimiteau lucrările, dar artiştii nu. Să stea acasă! Acuma, există iar un val de interes pentru perioada de-atunci. Mulţi vor să vadă ce-am făcut noi prin anii '60 -'70, ceva de care o vreme nu s-a mai ştiut, deşi a existat.
- Şi pictura adevărată când a început?
- După ce am epuizat zonele acestea experimentale, m-am reîntors la pictură. Deşi sensibilitatea mea pentru geometrie nu m-a părăsit. Dar am revenit la natură şi contemplarea ei directă, cu cerul şi pământul şi cu bucuria dăruită de Dumnezeu. După o călătorie prin lumea formelor, m-am întors la pictură. Şi atunci, prin 1984 şi 1985, s-a născut şi grupul Prolog.
Prietenie, credinţă şi pictură
- Aţi fost influenţat pe noul drum?
- Întoarcerea la natură a pornit de la Paul Gherasim. Înainte de a merge la Tescani, în 1985, am fost la Făget, în toamnă, în 1984. A fost o tabără la Făget. Făgetul e aici, în Banat. Au venit Paul Gherasim, Mihai Sârbulescu, Horia Paştina, Christian Paraschiv. Şi atunci, pentru prima dată, Paul a propus: "Hai să ne întâlnim într-o tabără, la Tescani. Ar fi bine să mergem în luna mai, că atunci înfloresc acolo livezile de meri". Şi ne-am dus uitând de toate lecţiile de pictură, am mers să ne simţim ca la începutul lumii, curaţi, în faţa naturii create de Dumnezeu. După această tabără, a pornit şi gândul să facem o expoziţie colectivă la Bucureşti. Aşa s-a născut Prologul. Plus că mie, care eram stră-stră-strănepot de moşier, mi-a plăcut la nebunie conacul Marucăi Cantacuzino şi al lui Enescu. Mai puneau şi discuri de muzică simfonică, aveau difuzoare prin parc, prin livadă...
- Cum vedeţi grupul Prolog, după 30 de ani împreună? Despre artişti se spune că sunt rebeli, cum să stea atâta timp adunaţi la un loc?
- Aş porni pe sistemul ăsta cartezian al îndoielii: să spun ce nu e Prologul, nu ceea ce este. Şi prin decojire, să rămână adevărul. În primul rând, Prologul nu este un grup, fiindcă nu are ideologie, nu are program. Prologul se motivează printr-o stare, prin nevoia întâlnirilor. Pe noi ne leagă prietenia, pictura şi credinţa, dar nu în chip militant. Prologul nu are ambiţii de a promova teologia. Există o etichetă, că Prologul e neo-ortodoxist sau neo-bizantin, nici vorbă de aşa ceva! Prologul nu are dorinţa, nici ambiţia de a ţine predici teologice. Prologul face pictură, pictura îi e dorinţa. Credinţa este o stare de veghe, un fel de a citi şi de a asculta această lume, simbolurile pe care le foloseşte Prologul dovedesc motivaţia şi tăria pe care ni le dă credinţa. De exemplu, "Clopotul" lui Mihai Sârbulescu. "Semnele" lui Paul Gherasim, strugurele, viţa de vie, la Horia Paştina, grădinile pe care le facem toţi, floarea de măr. Sau, în cazul meu, fulgul de nea. Toate au în substrat credinţa. Pe urmă, Prologul nu poate fi înregimentat nici ca avangardă, nici ca ariergardă. El împacă adevărurile tradiţiei cu înnoirile din limbaj ale picturii. Cum spunea Andrei Pleşu: în Prolog "coexistă cuminţenia cu îndrăzneala". Prologul pledează pentru murmur, nu pentru spectaculos, de la murmurul de violoncele, la murmurul vocii omeneşti.
- Sunteţi credincios din familie?
- Da, deşi în perioada experimentelor, începusem să uit. Nu negam niciodată credinţa, dar mă gândeam mai mult la nişte adevăruri care pot fi descoperite, necunoaşterea să devină cunoaştere, nu îmi reprezentam credinţa ca taină, o taină de care să te bucuri "că este", fără să încerci să-i descoperi realitatea. Harul. Starea de graţie. Iar credinţa nu e statică, e mereu în mişcare. Totdeauna simţi că nu eşti credinciosul perfect, că ai încă multe îndoieli şi trebuie să lupţi. Tot timpul ai întrebări, răspunsuri, dorinţe.
- Să ne întoarcem la Timişoara, în care primăvara a explodat, ca în tablourile dvs. Ca să rămânem în aburul acesta floral care ne înconjoară, o să vă întreb dacă aveţi o amintire specială legată de acest anotimp.
- Există două momente tari ale anului: Crăciunul şi Paştele. De Crăciun, natura devine albă, cotropită de fulgii de nea, mesajul stelelor pe pământ. Un mesaj venit din cer, într-o armonie fascinantă, şi care ni se dăruieşte. Un semn hristic, cum spunea Eminescu. Pe când primăvara ne dăruieşte splendoarea florilor de măr. Tot un soi de fulgi de nea, şi ele, la fel de efemere. Floarea de măr înseamnă Învierea. De aceea voi aştepta mereu, cu necurmată bucurie, primăvara, cu explozia merilor în floare.