Puțini sunt cei care știu că simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat după o tehnologie inventată în România, de inginerul Gheorghe Pănculescu. După ce-a absolvit cursurile Politehnicii din Zürich, inginerul Pănculescu ajunge să lucreze în cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri. În 1878, el revine în țară, pentru a construi calea ferată București-Predeal. În acea perioadă, genialul tehnician inventează un sistem de îmbinare a traverselor de cale ferată, care avea să revoluționeze construcțiile metalice. Astfel, datorită metodei de montare a șinei pe traverse în afara spațiului căii ferate, Pănculescu a reușit să termine lucrarea concesionată în mai puțin de un an, deși termenul de livrare era de aproape cinci ani. (Ce păcat că n-avem un Pănculescu și pentru autostrăzi!)
Pănculescu l-a găzduit pe Gustave Eiffel
Impresionat de proiectul inginerului român, Gustave Eiffel se deplasează special la Vălenii de Munte, pentru a-l întâlni pe Pănculescu, cel care avea să devină inspector general al Căilor Ferate Române. Eiffel a vrut să vadă tehnologia folosită de acesta la montarea căii ferate. În 1879, în casa unde se află astăzi Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost găzduit de Pănculescu declarându-se impresionat de genialitatea invenției românești. Aici, Gustave Eiffel, care avea să devină celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul său, înălțarea unui turn ieșit din comun, la Paris, pentru Expoziția universală din 1889. Cei doi au discutat apoi despre adaptarea tehnicii inventate de Pănculescu la construcția turnului, folosind subansamble metalice confecționate la sol și asamblate după aceea, pe măsură ce se înălța lucrarea. Interesant este și faptul că destinul celor doi ingineri avea să se încheie în același an, 1922.
Cunoscut în Franța, anonim în România
Profesorul Eugen Stănescu de la Muzeul Județean de Istorie și Arheologie din Vălenii de Munte s-a numărat printre puținii cercetători ai acestui inedit episod. A fost special în Franța, pentru a studia cât de cunoscut este aportul inginerului român la ridicarea simbolului orașului luminii. Cercetând documentele acelor vremuri, profesorul a găsit un studiu intitulat "Communication sur les travaux de la tour de 300 m", datat 1887, în care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizează că turnul care îi poartă numele nu s-ar fi putut construi dacă nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosită de inginerul român Gheorghe Pănculescu, la construcția tronsonului de cale ferată București-Predeal. Din păcate, numele românului este mult mai cunoscut în Franța decât în țara unde s-a născut. Doar la insistențele profesorului Stănescu, o școală generală din Vălenii de Munte poartă, de la începutul acestui an, numele inginerului Pănculescu.
Pe fiecare piesă de metal ce compune turnul Eiffel scrie: "Made în Reschitza - Roumanie".