E ascunsă pe o uliţă dosnică, în spatele primăriei din Geoagiu. O construcţie veche, roasă de timp, izolată dincolo de un gard de sârmă şi, totuşi, cu o înfăţişare fascinantă. Rotundă şi înaltă ca un turn de cetate, are ferestre înguste şi asimetrice şi un acoperiş din şindrilă, lăsat uşor într-o parte. O apariţie cu totul aparte, care te seduce pe loc, nu prin solemnitate sau măreţie, ci printr-un şarm irezistibil, combinat cu mister. Iar imediat ce treci gardul de sârmă şi te apropii de ea, îi simţi vibraţia şi te surprinde lumina ciudată, ce pluteşte în jurul ei. Îi dau înconjur o dată, de două ori, de trei ori. Tencuiala albă e căzută şi scorojită şi lasă la vedere cărămizile vechi, romane, din care este făcută jumătatea de jos, apoi pietrele de râu, puse una peste alta, ce urcă până la acoperiş. Pietre brute, neşlefuite, diferite ca forme şi ca mărimi, ajunse, parcă, din întâmplare în zid. Unele sunt colorate, altele alburii, mari sau mici, ţinându-se împreună de mână, în faţa timpului.
În mod ciudat, despre această "rotondă", cum scrie pe un indicator, nu se ştie mare lucru, deşi în anumite ghiduri turistice apare notată ca "monument unic în Transilvania", ba chiar ca "cea mai veche biserică de zid din România"!
Informaţiile sunt puţine şi contradictorii, iar oamenii care ştiu ceva exact despre acest monument sunt şi mai puţini. Dacă, într-adevăr, ai în faţă cea mai veche biserică din România, cum de este atât de puţin cunoscută? Care este istoria ei şi de ce a rămas în uitare? De ce o învăluie nepăsarea şi tăcerea? Mi-am pus întrebările astea în rucsac, alături de reportofon, şi am pornit în căutarea poveştii misterioasei Rotonde din Geoagiu.
Raza de soare şi cavalerii teutoni
"Există o legendă legată de această biserică, aşa cum apare şi în acest desen", îmi spune Marcel Beldiman, unul dintre cei mai buni cunoscători ai poveştilor din zonă, colecţionar de hărţi vechi şi pasionat de istorie. În biroul său de la primăria din Geoagiu, îmi arată un desen de epocă, în care câţiva cavaleri stau în jurul unei mese, luminată de o rază venită prin ferestrele Rotondei. "Se spune că la întoarcerea din Ţara Sfântă, Cavalerii Templieri ar fi trecut pe aici. În semn de recunoştinţă faţă de ospitalitatea oamenilor din aceste părţi ar fi construit această bisericuţă. Clădirea are o fereastră rotundă pe o laterală, şi soarele ce intră pe acolo, într-o anumită zi a anului, trece prin fereastra opusă, ogivală, luminând un loc de lângă biserică. Acolo ar fi ţinut ei o întâlnire de taină şi ar fi îngropat, la o adâncime de 33 de metri, o importantă comoară. Se mai spune că ziua trecerii razei prin cele două ferestre marchează, de fapt, şi ziua sfântului al cărui hram îl poartă biserica. Din observaţiile mele, lumina trece pe data de 11 mai, în jurul orei 17, prin ambele ferestre", spune domnul Marcel.
Merg din nou la Rotondă împreună cu el. Într-adevăr, locul indicat în desen, unde cade o dată pe an lumina din ferestre, pare lăsat, ca şi cum pământul s-a aşezat mai bine, în timp, peste o groapă. Îmi arată, apoi, într-o laterală a clădirii, ceva ce nu observasem: o urmă în zidire, ce marchează o veche uşă, astăzi astupată. Se pare că a mai existat o prelungire a Rotondei, un trup întreg de biserică.
Plecăm din Geoagiu la Germisara, vechea aşezare romană, aflată la câţiva kilometri distanţă, în locul numit astăzi Dealul Urieşilor. Pământul e plin de cărămizi şi ţigle romane, întocmai cu cele puse în zidul Rotondei. "Dacă biserica e atât de veche încât a fost construită pe timpul ocupaţiei romane sau templierii au luat de aici materia primă, pentru construcţia ei asta rămâne un mister. E acelaşi procedeu care a fost folosit şi la construcţia bisericii ortodoxe din Densuş. Dar poate că ştiu mai multe cei de la Biserica Reformată, pentru că acum Rotonda se află în proprietatea lor", îmi mai spune domnul Marcel.
Altarul "misterios"
Friedrich Ştefan este cel mai bătrân dintre cei trei ultimi enoriaşi ai bisericii reformate: jumătate sas, jumătate maghiar. Binevoitor şi amabil, mă invită într-un salon dominat de o veche pendulă îmbrăcată în porţelan pictat. În timp ce răsfoim un album greu, cu vechi fotografii din Geoagiu, îmi spune ce îşi aminteşte despre Rotondă: "De când mă ştiu, biserica a fost a noastră, a reformaţilor. Când au venit comuniştii, au tras cu tractoarele de castelul grofului Kun, care deţinuse moşii mari aici. În cele din urmă, au transformat Rotonda în locuinţă socială. Ultima dată a stat acolo câţiva ani o femeie din sat, Maria Jdira. A murit, săraca, aproape nebună, la azil. Despre cavaleri templieri nu cunosc, dar am auzit că la biserica ortodoxă ar exista un clopot din Rotondă, salvat pe la 1918 de la topire. Pe el se spune că sunt, într-adevăr, marcaţi doi pelerini."
Preotul Puşcaşu, fostul paroh al bisericii ortodoxe din Geoagiu, se află astăzi la pensie. Cu calm, cântărindu-şi bine cuvintele, învelit de pacea blândă a unui adevărat preot de ţară, îmi confirmă existenţa clopotului:
"E adevărat că la noi există acest clopot. Din bătrâni se ştie că el a fost găsit într-un depozit cu lemne al reformaţilor, ascuns, şi astfel salvat de la topire. Cât de veche este biserica... pentru asta, specialiştii ar trebui să se pronunţe. Este un fapt interesant însă... Rotonda are altarul îndreptat către răsărit, ca la bisericile ortodoxe, ceea ce nici reformaţii nu au şi nici catolicii, de la care se spune că au preluat-o. Zona noastră a fost multă vreme sub stăpânire ungurească".
Deşi pare tot mai mult o legendă, greu de transformat în realitate, Rotonda de la Geoagiu mă ţine, însă, sub farmecul ei. Înfăţişarea atât de aparte nu te lasă, efectiv, să o uiţi. La urma urmei, ce contează a cui a fost? Este un monument aflat pe teritoriul României, ce trebuie repus în valoare. Dar are, oare, valoare, cu adevărat? Decid să-mi continuu investigaţiile şi plec la Cluj, oraşul marilor universităţi şi arhive, care dau ora exactă a istoriei Transilvaniei...
Bat oraşul la pas, căutând strada Constanţa, unde s-au mutat, de curând, arhivele Eparhiei Reformate din Ardeal. Templierii, nebuna Maria Jdira, bătrânul Friedrich şi pendula din porţelan pictat, părintele Puşcaşu, îmbrăcat în rasa lui neagră, toate mi se învălmăşesc în minte, toate cer răspuns şi peste ele răsună mereu întrebarea: Este aceasta cea mai veche biserică din România? Dacă ar fi adevărat, de ce reformaţii au acceptat aşa de greu montarea celor două panouri turistice, care să te îndrume către Rotondă? Ce au de ascuns? E cel puţin ciudat cum istoria şi oamenii au vrut, parcă, să ţină această bisericuţă departe de ochii curioşilor.
În cele din urmă, am găsit clădirea cu arhivele reformaţilor şi am avut norocul să stau de vorbă chiar cu directorul lor, domnul Şipoş Gabor. M-a primit într-un birou micuţ, plin până la tavan cu cărţi groase şi vechi, îmbrăcate în piele roasă de timp. Peste tot sunt teancuri de hrisoave misterioase şi prăfuite, pe care se văd litere într-o caligrafie pierdută. Miroase a hârtie veche, şi parcă am ajuns în laboratorul unui alchimist ce caută secrete ascunse în scrieri antice.
Domnul Şipoş îşi notează conştiincios întrebările mele şi nu se grăbeşte să răspundă: exactitatea e mai importantă. După câteva zile, în care a răscolit arhivele, ne reîntâlnim şi, la fel de conştiincios, îmi arată o foaie pe care şi-a notat ceea ce a găsit în "memoria" bisericii reformate, păstrată cu grijă în foile îngălbenite de timp:
"Cea mai veche notă despre Rotondă o avem de la 1404. Atunci biserica apare ca făcând parte din Possessio Regalis Gyod, în comitat de Hunyad. Aşadar, era parte din domeniul regal, Gyod fiind vechiul nume pentru Geoagiu. Dar cred că această datare nu este cea mai veche. Ar trebui să vorbiţi cu arheologul Gheorghe Petrov, cel care a studiat îndeaproape problema. Ceva interesant am găsit şi legat de acel clopot. Benko Eleck a studiat toate clopotele şi cristelniţele medievale din Transilvania şi a scris o carte despre asta. Acolo el vorbeşte şi despre clopotul din Geoagiu, pe care a identificat două simboluri: un pelerin cu coif episcopal, care este simbolul pelerinilor de la Maastricht, şi două chei încrucişate, simbolul pelerinilor de la Roma. Pe clopot mai apar şi câteva cruci malteze şi câteva litere a căror explicaţie s-a pierdut. Dânsul nu spune dacă simbolurile pelerinilor sunt prezente pentru că cei care au făcut donaţia clopotului au călătorit în acele locuri, sau dacă cineva de acolo l-a donat. Şi nu spune nimic nici despre o posibilă legătură cu templierii."
Înapoi, pe străzile Clujului. Maşini în viteză, oameni grăbiţi, vorbind la telefoanele mobile din mers, sirene de ambulanţe făcându-şi cu greu drum prin blocaje, troleibuze încărcate, verde - pietonii traversează, un domn cerşeşte cu un iepure în braţe, cafenele pline, cu geamuri mari către bulevard. În mod ciudat, gândul îmi zboară la Rotonda albă de la Geoagiu, care-şi împarte singurătatea cu un stâlp dezafectat de electricitate, uitat, şi el, în apropiere. Poate cea mai veche biserică din România, făcută din pietre şi rugăciuni.
Glasul mormintelor
Arheologul Gheorghe Petrov scoate din mapa sa mai multe plicuri cu fotografii, aranjate pe ani. Unsprezece plicuri, pentru cei unsprezece ani în care a făcut săpături arheologice sistematice la Rotonda din Geoagiu. Schelete dezgropate, cranii, oseminte. Fără să ştie, Maria Jdira, ultima locatară a Rotondei, transformată în locuinţă socială de comunişti, a dormit ani de zile pe 46 de morminte, majoritatea ale unor copii îngropaţi în interiorul Rotondei. Nu e de mirare că a ajuns la azil, aproape nebună! Arheologul Gheorghe Petrov a săpat în interiorul Rotondei şi în preajma ei mai bine de zece ani, din 1993 până în 2004. Săpăturile arheologice au scos la iveală peste 200 de morminte. "Am lucrat în condiţii destul de dificile, pentru că în acei ani, statul nu îşi permitea să finanţeze asemenea cercetări. Mergeam în fiecare vară cu câţiva voluntari şi m-a sprijinit cu cazare Biserica Reformată. Deşi astăzi în jurul Rotondei pare că este doar o curte a acestei biserici, dedesubt se află, de fapt, un mare cimitir. Din păcate, eu nu am reuşit să îl cercetez în întregime, dar bănuiesc că el se întinde şi pe sub actualul drum al comunei şi pe sub casele din apropiere."
Dar cea mai importantă descoperire a lui Gheorghe Petrov este un mormânt datat din perioada regelui maghiar Ladislau I, care a domnit între anii 1077-1095. Această descoperire a făcut ca, arheologic vorbind, Rotonda să devină într-adevăr cea mai veche biserică din România! Or fi trecut şi templierii pe acolo, dar mult mai târziu, ordinul Cavalerilor Templieri fiind înfiinţat în 1137.
"Ceea ce am studiat cu atenţie a fost să văd dacă fundaţia bisericii intersectează sau se suprapune peste vreun mormânt. Asta ar fi însemnat că biserica a fost construită ulterior cimitirului. Însă nu am găsit niciun mormânt sub fundaţie. Sigur, biserica poate să fie mai veche decât anul 1077, dar deocamdată discutăm pe ceea ce avem concret. E interesant că în interior am găsit înmormântată, chiar în faţa altarului, o femeie cu un prunc în braţe. E posibil să fi fost o femeie importantă din aristocraţia locală de atunci, dacă i s-a acordat o astfel de onoare", îmi mai spune celebrul arheolog, cunoscut astăzi mai ales pentru cercetarea mormintelor martirilor din închisorile comuniste.
Mai rămâne un singur mister nedezlegat: de ce Rotonda are altarul către răsărit? Gheorghe Petrov, pe baza celor descoperite, are o teorie: "Cel mai probabil, biserica a fost făcută în acea perioadă de către catolici. Chiar dacă se afla într-un sat aproape de Munţii Apuseni, pe ordine ierarhică, catolicismul e posibil să fi ajuns în Geoagiu în cei câţiva ani de la Marea Schismă. Iar catolicii au această regulă, ca în condiţiile în care locul nu permite construcţia cu altarul către apus, ea poate fi făcută şi cu altarul către răsărit."
Autoritatea domnului Petrov m-a făcut să iau act de această teorie, dar nu să o şi accept. Rotonda de la Geoagiu are atâta spaţiu de jur împrejur, încât putea să-şi facă fereastra altarului către orice punct cardinal. Atunci, de ce a fost orientată spre răsărit?
O biserică a creştinilor, pur şi simplu!
Pe holuri miroase a mir, ici-colo pereţii au prinşi câte o iconiţă pe ei, toată lumea se salută cu Doamne-ajută! şi vorbeşte în şoaptă. Sunt la Episcopia Devei şi salut şi eu cu Doamne-ajută! când mă primeşte părintele Florin Dobrei. Deşi e foarte tânăr, a absolvit şi istoria, şi teologia, şi are o uriaşă lucrare de doctorat, despre absolut toate bisericile ortodoxe din judeţul Hunedoara. Rotonda fiind în proprietatea Bisericii Reformate, nu a fost inclusă în studiul său, însă ştie că este o biserică foarte veche. Pare surprins când îi spun de cercetarea arheologului Petrov şi de anul 1077, care o face mai veche chiar şi decât biserica de la Densuş.
"Rotonda poate să fie cea mai veche biserică din România, însă nu a fost prima sau singura înălţată atunci. Deşi datele referitoare la existenţa unor biserici din primul mileniu lipsesc în România, anumiţi cercetători admit, totuşi, posibilitatea existenţei unor astfel de monumente de zid, anume, predecesoarele ctitoriilor medievale actuale. De exemplu, analizându-se frescele bisericii din Criscior, Hunedoara, s-a ajuns la concluzia că scenele redate preiau, prin continuitate directă, modele anterioare anului 1000. Aşadar, considerăm că biserici au existat pe teritoriul României şi înainte de anul 1000. Biserica din Densuş, pe care o considerăm cea mai veche, constituie un caz aparte, teza transformării unui mausoleu sau a unui templu închinat zeului Marte într-o basilică paleocreştină există şi trebuie să ţinem cont de ea, chiar dacă generează încă multe controverse. Oricum, Densuş rămâne biserica în care s-a slujit 900 de ani fără întrerupere", spune părintele Dobrei. Îl întreb şi pe el despre altarul orientat către răsărit, al Rotondei de la Geoagiu. Nu îl iau deloc prin surprindere! Răspunsul îi este la îndemână: "Aşa cum spune profesorul Mircea Păcurariu, în «Istoria Bisericilor Româneşti», începând cu anul 940, a fost o perioadă de trecere a maghiarilor la ortodoxie. Asta se vede şi în liturghiile ţinute astăzi de ei în România sau în Ungaria, în care se mai păstrează foarte multe elemente ortodoxe, chiar şi în bisericile catolice. Dacă biserica Rotondă a aparţinut dintotdeauna comunităţii maghiare, trecerea lor la ortodoxie, în acea perioadă, poate să fie o explicaţie. Altfel, dacă biserica este mai veche de atât, ea a aparţinut creştinilor, pur şi simplu, pe vremea când nu existau diviziuni. Marea Schismă nu avusese loc şi, cu toţii, aparţineam unei singure biserici, cea Apostolică."
Epilog
Poate că asta e misiunea Rotondei de la Geoagiu, mi-am spus, la capătul drumeţiilor mele.Uitată, deşi este, poate, cea mai veche biserică din România, ignorată, deşi frumuseţea ei misterioasă te opreşte în drum, Rotonda a rezistat o mie de ani, ca să ne amintească, de dincolo de gardul de sârmă, că toţi creştinii au aparţinut unei singure biserici. Că toţi cei ce credeau în Iisus erau fraţi şi nu se risipiseră. O mărturie cu atât mai importantă, cu cât Europa zilelor noastre se clatină şi ar avea nevoie de o întoarcere la unitatea de altădată a credinţei. Întreaga poveste a Rotondei din Geoagiu se pierde în întunecatul Ev Mediu. Nu seamănă cu nicio altă biserică din România şi, probabil, nu vom şti niciodată cine şi de ce a construit-o. Va rămâne frumoasă, în ciudăţenia ei învăluită în mister, acolo, la poalele Apusenilor, amintind, poate, de prima biserică, tot rotondă, ridicată de Împăratul Constantin, la Sfântul Mormânt din Ierusalim.